Vloeken in de kerk, maar we gaan het toch gewoon doen. Welke snelle auto met hoge instap moet je voor 40 mille kopen?
Voor het advies van vandaag gaan we op zoek naar een snelle auto met een hoge instap. En ja, dat moet ook gewoon kunnen toch? We lopen nog weleens te ziften op crossovers, maar in sommige gevallen komt het wel uit. Als je een paar kinderen hebt, kun je deze véél makkelijker in hun Maxi Cosi’s snoeren.
Ook een voordeel: de instap. Dat is wat voor Autobloglezer Renée goed uitkomt. Nee, Renée is niet 64 jaar of ouder, maar slechts de helft daarvan: 32. Hij heeft ooit een ongeval gehad en de laatste tijd merkt hij dat het in- en uitstappen bij zijn huidige auto’s wat lastig is.
Snelle auto met hoge instap en leuke motor
Hij heeft op dit moment een Jaguar XK 5.0, je weet wel, de versie met 388 pk en een oorverdovend geluid. Deze auto staat nu in Nederland gestald. Renée is nu in het buitenland als expat aan de slag, maar hij komt aan het einde van dit jaar naar huis en heeft dan een nieuwe auto nodig. De XK voldoet niet meer aan de eisen voor een daily, omdat je er echt in- en uit moet klimmen.
Hij zoekt daarom naar een snelle auto met hoge instap. Er mag (nee, moet!) een lekker geluid uitkomen. Kortom, kunnen wij voor Renée een voorselectie maken?
De wensen en eisen voor een snelle auto met hoge instap kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | 2009 Jaguar XK 5.0, BMW 335d (E93), Audi A5 3.0 TDI. |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 38.000 |
Jaarkilometrage: | 35-40K |
Brandstofvoorkeur: | Benzine (maar diesel is niet uitgesloten) |
Reden aanschaf andere auto: | Comfort |
Gezinssamenstelling: | 1 |
Voorkeursmerken / modellen: | Rijders-auto |
No-go merken / modellen: | Geliever geen 4-cilinder en/of Mercedes |
Porsche Macan Turbo (95B)
€ 39.995
2014
155.000 km
Wat is het?
Een Audi Q5, maar dan anders. Ondanks het delen van delen van het platform, is de aandrijflijn van de Porsche Macan wezenlijk anders. De motor is overvierkant, dus een grotere boring dan slag. Dat betekent dat ‘ie graag toeren maakt. Daarnaast is de transmissie anders: een PDK die vliegensvlug schakelt en anno 2023 nog steeds zijn werk goed doet. Ten derde is de Macan in basis achterwielaangedreven, in tegenstelling tot de Audi. Ga voor een vroegere versie met dikke motor. Die zijn sowieso mooier om te zien en die dikke zescilinders maken er iets bijzonders van. Die latere tweeliters zijn het gewoon net niet.
Hoe rijdt het?
Heel erg goed voor wat het is. Porsche heeft de basics goed met deze auto. De Macan Turbo is echt heel erg snel. Omdat het een Porsche is, heb je niet snel het idee ‘dat de auto het niet aankan’. Ook op een bochtige binnenweg kom je prima uit de voeten, wat niet het geval is voor alle auto’s uit dit segment. Het comfort op lange ritten is ook goed voor elkaar. Kortom, een prima alleskunner dus. Nadelen? In het terrein speelt ‘ie vrij weinig klaar.
Kosten
- Verbruik: 1 op 7,54
- Brandstof: € 1.037
- Gewicht: 1.900 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 109
- Verzekering: € 160 p.m.
- Kosten per maand: € 1.306
Onderhoudsprognose
Ja, deze ga je voelen. De Macan doet veel dingen net eventjes wat anders en dat komt mede om de techniek wat anders is. Als je de auto bij een Porsche-dealer in onderhoud doet, zal je dat flink voelen in de portemonnee, maar dan weet je wel dat ‘ie top onderhouden wordt. Maar als je 2.000 per jaar gaat begroten, bestaat de kans dat je het niet gaat redden. Met een oliebeurtje, APK en setje 21 inch bandjes zit je daar al op.
Afschrijvingsprognose
Macans zijn misschien wel de meest waardevaste auto’s die er zijn. Ze zakken wel in waarde, maar erg langzaam. Vergeet niet dat dit een exemplaar is van negen jaar met anderhalve ton op de klok. Het hebben van ‘de dikke’ versie lijkt ons een goede zaak. Porsche bouwt niet meer dit soort V6’en. Sterker nog, de Macan Turbo bestaat al in zijn geheel niet meer. Daarbij denken wij dat dit de mooiste variant is. Maar we zijn niet achterlijk, als Geert en Gerda met pensioen gaan, vinden ze de Macan 2.0 met trekhaak voldoende om indruk te maken op de vijfsterren-camping in Portugal.
Audi RS Q3 (8U)
€ 37.950
2016
105.000 km
Wat is het?
Zo’n auto waarvan wij denken: “als we dan toch aan de crossover moeten, dan zo eentje graag”. De Audi RS Q3 is het topmodel van de Q3-modellijn. Het hoogtepunt is de motor, een 2.5 TFSI met 360 pk in dit geval. Maar er is meer dan alleen de motor. De aankleding is heerlijk dik, zonder dat het over de top is. Dit Audi RS-model heeft slechts één uitlaat!
Hoe rijdt het?
Dit is heel persoonlijk, maar ondergetekende was heel erg verrast. Waar de RS3 vrij hard is, heeft de RS Q3 logischerwijs meer vering en daar wordt ‘ie niet zozeer slechter van. De besturing is ook minder ‘Audi’ dan pak ‘m beet een RS4 of S6. Wel is het overduidelijk geen Macan. Toch kan de RS Q3 terugslaan, want de auto voelt compacter en lichter aan. En ja, sneller. Het is niet zo gelikt als de Macan, maar dat maakt de RS Q3 ook erg leuk.
Kosten
- Verbruik: 1 op 9,16
- Brandstof: € 853 p.m.
- Gewicht: 1.630 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 85 p.m.
- Verzekering: € 150 p.m.
- Kosten per maand: €1.088
Onderhoudsprognose
Het is in basis een vrij modale compacte crossover, dus qua kosten hoeft het niet de spuitgaten uit te lopen. Alleen de onderdelen die specifiek voor de RS-versie zijn, kunnen en zullen duurder uitvallen. Remmen, banden, ophanging: altijd prijzig, maar je hebt dan ook een moderne auto met 360 pk.
Afschrijvingsprognose
Dat is lastig in te schatten. Op dit moment zijn jong gebruikte crossovers nog populair. Een RS3 Sportback of Limousine lijkt ons iets gewilder op termijn, maar dat model heeft een lage instap. Dus ja, je zal de komende jaren nog wat afschrijven, maar houdt er rekening mee dat de vorige eigenaar dik 40-50 mille heeft afgeschreven. Dat niet alleen, bedenk ook dat een nieuwe RS Q3 tegenwoordig meer dan een ton kost.
BMW X4 M40i xDrive High Executive (F26)
€ 39.950
2016
65.000 km
Wat is het?
Een van de eerste ‘M40i’-modellen! De BMW X4 M40i is voor mensen die niet kiezen uit een 3 Serie, X3, 4 Serie of een andere BMW. In principe heeft BMW met de X4 hetzelfde gedaan als met de X6 ten opzichte van de X5. Dus X3 met een lager dak en hogere prijs. Of het een geslaagd project is, moeten jullie zelf bepalen.
Hoe rijdt het?
Ja, zoals wel vaker met snelle crossovers: in principe veel beter dan de natuurkundewetten voorschrijven. Deze aandrijflijn in een BMW 3 Serie is echter véél leuker. Dat gezegd hebbende is het voor een crossover echt niet verkeerd. Die motor is een absolute parel. Niet alleen is de zijdezachte loop ongekend. Tot 7-10’en rijdt het ook best aardig, maar daarboven merk je heus wel dat de natuurkunde zich alsnog laat gelden.
Kosten
Verbruik: 1 op 9,17
Brandstof: € 853
Gewicht: 1.820 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 101 p.m.
Verzekering: € 170 p.m.
Kosten per maand: € 1.124
Onderhoudsprognose
Een grote BMW met zescilinder benzinemotor gaat nooit goedkoop worden. Dat gezegd hebbende staat de B58-motor te boek als er erg betrouwbaar, evenals de ZF-automaten. De tussenbak is wel een verplicht BMW-dingetje dat er op een gegeven moment aankomt, alhoewel deze auto nog vrij jong is.
Afschrijvingsprognose
Dat is een lastige. Zoals altijd uiteraard. Kijk, het is een BMW en er staat ///M op. Dat is altijd wel goed voor wat kopers. Je zal alleen iets harder afschrijven in vergelijking met een goedkopere 3 of 4 Serie met dezelfde motor.
YOLO: Jaguar F-Pace 35t R-Sport (X761)
€ 37.500
2016
120.000 km
Wat is het?
Een Jaaaaag! Een hele mooie ook. De Jaguar F-Pace moet je niet verwarren met de elektrische I-Pace. Net als de Macan is de F-Pace bedoeld voor mensen die van een prettig sturende auto houden, maar wel een crossover nodig hebben. Inderdaad, net zoals met de Alfa Romeo Stelvio. We hebben in dit geval gekozen voor de F-Pace vanwege diens motor, een 3.0 supercharged V6. Het geeft de auto een bijzonder karakter.
Hoe rijdt het?
Heel behoorlijk! Zeker voor het soort auto. Jaguar heeft het XF-platform gebruikt als basis. Net als de Macan en in mindere mate de BMW voelt de auto in eerste instantie meer achterwielaangedreven aan. De besturing is redelijk direct en heeft in de verste verte iets van feedback (komt tegenwoordig bijna niet meer voor). De motor klinkt veel beter dan dat ‘ie prsteert. Dat wel absoluut niet zeggen dat de prestaties niet goed zijn (de F-Pace met deze motor klinkt gewoon uit de kunst).
Kosten
- Verbruik: 1 op 7,72
- Brandstof: € 1.013 p.m.
- Gewicht: 1.820 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 101 p.m.
- Verzekering: € 130 p.m
- Kosten per maand: 1.244
Onderhoudsprognose
Het is een Jaguar, dus iedereen heeft vooroordelen uit die nog stammen uit de jaren ’70. Deze generatie Jaguars zijn veel betrouwbaarder, uiteraard. Sterker nog, het scheelt niet noemenswaardig veel met de concurrentie (Japanners buiten beschouwing gelaten). De grootste aandachtspunten zijn roestvorming bij remmen en wielen (klein euvel) en de waterpomp bij deze V6. Ach ja, dat heeft elke BMW ook als aandachtspunt.
Afschrijvingsprognose
Grote Jaguars schrijven hard af, maar dan gaat het om grote sedans. De F-Pace is best een gewilde auto. Niet al te groot, poepchic en lekker praktisch. Een jaguar voor het hele gezin. Wat ook helpt is dat er niet duizenden van te koop staan. Het is meestal zo rond de 100 exemplaren op Marktplaats. Dat gezegd hebbende, de meeste mensen zullen een 2.0 benzine met sportpakketje wensen in plaats van deze dikke zescilinder. Aan de andere kant, over 8 jaar is het een uitstekende Youngtimer!
Conclusie sportieve auto met hoge instap
Als je een auto met makkelijke instap wenst, zijn er gelukkig nog diverse auto’s te verkrijgen. Welke je moet hebben? Simpel, de Porsche Macan Turbo. Qua afschrijving en rijeigenschappen is het verreweg de beste keuze van deze vier. Qua verbruik en onderhoudskosten niet. De Jaguar is stiekem heel erg goed, alhoewel niet explosief snel. De Audi RS Q3 is een interessante optie als je de kosten enigszins beperkt wil houden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Ik schrik mij echt kapot van de gewichten. 1800 kilo enzo. Voor wat, C segment ruimte. Niet te filmen.
Overigens heb ik er zelf nooit in gereden, maar de Macan rijdt volgens kenners veel beter dan andere crossovers. De Q3 achterkant is best heel lelijk toch? Of ben ik de enige die dat vindt. De X4 ook, want ja, aflopende daklijn. Gewoon die Macan doen dus, zoals het artikel ook stelt.
rollingstoned zegt
How about a 661bhp V12 Mercedes Vito AMG?
https://www.topgear.com/car-news/mercedes-news-coming-soon-661bhp-merc-vito-amg-2010
Weet alleen niet of ie ook in het budget past ;-)
THSD zegt
Mercedes staat als no-go op de lijst.
rollingstoned zegt
Dat is de grap juist, die uitvoering bestaat helemaal niet ;-)
rubend zegt
Dan zou een Transporter met 911 blok dus wel een optie zijn. Te koop bij thautomobile.de :)
grandmasterb zegt
Wie gaat er nou in een busje rijden? Tenzij je bouwvakker of zo bent.
Batterijlikker zegt
Leuk rijtje. RS Q3 is gaaf, maar wel jammer dat het interieur niet specialer is. Het is grabbelen in het magazijn van de oude A1 en A3 geweest.
Ik zou voor de Macan gaan uit dit rijtje.
Edge zegt
Renée wil geen Mercedes, jammer! Dit was dé kans om iemand aan een R63 AMG te helpen.
benvan zegt
Een Alfa Romeo Stelvio? Voor een Q ga je wel richting yolo en anders is het een 4-pitter.
Maar dan zit je wel met een wagen die in basis achterwielaandrijving heeft en een relatief laag gewicht op de schaal zet.
bluebird zegt
De Q is nog fiks buiten budget, en aangezien hij geen 4 cilinders wil..hiudt het op. Zelf rijd ik overigens naar volle tevredenheid met die 4 cilinder (stage 1 levert 300pk/450Nm), stuurt prima en die 1635 kg is anno 2023 superlicht 🤗
kniesoor zegt
Zo’n X4 vind ik wel zó ontaard lelijk, dat die sowieso afvalt. Voor de Q3 geldt in belangrijke mate hetzelfde. Dan blijven de Macan en Jàààg over. Lastige keuze welke van die twee het dan zou moeten worden.
hanse1one zegt
Of een dikke lijkwagen?https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/mercedes-benz-r-63-amg-84-000km-1-of-84-6-seater-panorama-benzine-zwart-fdbb961a-0b4e-454a-83d9-ae4fecffd59b?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 39.950,-
Kilometerstand: 84.000 km
Bouwjaar: 04/2007
Otua zegt
De enige juiste keuze!
Paul58 zegt
Wanneer je slechtziend bent wellicht. Man wat een lelijk hok. Wel een leuke motor erin.
Dutchdriftking zegt
Ik heb de ultieme Yolo. Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-stelvio-quadrifoglio-v6-aut-s-dach-20z-acc-h-k-benzine-blauw-68f3042e-2388-4a75-8992-88acdebc155b?utm_source=android-share
Kilometerstand: 199.000 km
Bouwjaar: 08/2019
Verkoopprijs: € 39.990,-
Benny_Weisz zegt
En daarmee 35-40k per jaar mee afleggen? Dapper!
Zo’n R 63 AMG is door niet al te beste betrouwbaarheid, hoge leeftijd en hoge onderhoudskosten i.c.m. een hoge jaarlijkse kilometrage een regelrechte monneypit. Wel een hele leuke, dat dan weer wel.
Richmond zegt
Het moet een sportief geluid hebben en dan toch een diesel als optie hebben.
Batterijlikker zegt
Trekkertrek is ook sport.
rutgerg zegt
Een Scania V8 klinkt anders ook hemels
camber24 zegt
BMW X3 m40i, de G01, uit Duitsland halen. Heb je een net wat modernere auto, die voor zijn segment uitstekend rijdt (volgens AM und S zelfs de beste in zijn klasse, beter dan die Porker).
bunnylebowski zegt
BMW of macan. Lijkt me no brainer.
Verder: leuk om Casper weer eens te zien
rogerzz zegt
Hoge instap, 32 jaar, maar gezien de uitleg is de situatie iets anders.
Voor 40k kun je zoveel leuks kopen, een A5 of 4-serie is uiteraard dan te laag om in te stappen, maar een Audi A6 of BMW 5 serie is toch wat ruimer en mogelijk relatief makkelijker instappen alsnog. Een Q3 of X4 zijn stiekem minder ruim dan je denkt en hebben de rare eigenschap dat ze ‘sportief’ willen zijn en dat doet de zit/ergonomie niet veel plezier. Ooit in een Peugeot 3008 gereden en na 2 uur was ik helemaal kapot door de vreemde houding, terwijl het optisch geen kleine auto is en het in en uitstappen is ook geen feestje. Ofwel, ik zou ze eerste even uitproberen en een 5-serie of A6 ook overwegen, eventueel met luchtvering (hoger bij instappen?).
Maar uit dit lijstje de Macan, zonder twijfel.
AC zegt
Audi allroad/Skoda Scout/Volvo Cross Country etc inderdaad ook nog wel overwegen waard wellicht
camber24 zegt
Waarom moeten mijn reacties steeds gemodereerd worden? Of zit er gewoon een enorme vertraging op?
kniesoor zegt
De mijne moest ook gemodereerd worden ondanks dat er geen onvertogen woord in staat. Kennelijk staan de moderatie-indicatoren vrij strak afgesteld 🙂
vondick zegt
Er zijn geen snelle auto’s met hoge instap. Daarnaast is een hoge instap niet nodig. Ik zou gewoon voor een snelle auto gaan.
Jurgen zegt
Je mag wel een keer meerijden, dan voel je wat een BMW S58 motor in een SAV kan, gaat serieus snel.
Paul58 zegt
Urus of Stelvio Q? Zijn toch wel auto’s welke voor in het suv segment ook nog goed een bocht kunnen nemen. Meen me te herinneren dat de rondetijd van de Urus sneller was dan een RS6 toen ze dit vergeleken bij top gear.
V8Vantage zegt
Met die km aantallen zou ik toch voor de diesel versie gaan als die er zijn. 3 of 5 serie GT (geen idee hoe het rijdt). Die extra MRB haal je er meer dan makkelijk uit. Een dikke zescilinder diesel klinkt ook mooi. Althans ik vind die van mij mooi klinken 🙂
Jurgen zegt
X3M40i zou misschien net haalbaar zijn voor dat budget? Of ff doorsparen en voor de echte gaan, een M competition, dan heb je alles in 1, sportprestaties, hoge instap en ruimte genoeg
HelldogBE zegt
Lijkt me om met die kilometerstanden zonde om de echte M te nemen (door de hogere onderhoudskosten met M-tax, maar je kan ook geen adaptive cruise krijgen op de vorige generatie M).
In de reviews blijkt ook dat het M40i blok beter geschikt is in dagelijks gebruik als niet alles op full attack staat. De S58 heeft toch wat toeren nodig vooraleer het koppel beschikbaar wordt waardoor ie dan toch telkens 1 à 2 keer moet terugschakelen waar de M40i het gewoon op koppel haalt wat veel relaxter rijdt.
Jurgen zegt
Ik rij dagelijks met mijn M en kan je vertellen dat het heerlijk is, ook met een M40 gereden maar dat is absoluut niet te vergelijken, S58 is gewoon een veel potentere motor dan de B58 maar is ook lekker relaxed te rijden hoor. En adaptive cruise control heeft de M competition ook standaard, lekker voor in de file
pignon zegt
Dit lijkt me hèt moment om de enig dik klinkende diesel aan te bevelen: Maserati Levante. Niet moeders mooiste, maar tocht echt beter dan bmw, Audi etc.
Crosscabouter zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://app.adjust.com/10r8c7lf_108xmz9s?campaign=as24_traffic_share_to_appstore_jul23&adgroup=List&creative=unknown&engagement_type=fallback_click&fallback=https://www.autoscout24.de/angebote/df500758-b235-4e90-931d-4daacf902d95&redirect_macos=https://www.autoscout24.de/angebote/df500758-b235-4e90-931d-4daacf902d95&redirect_ios=https://apps.apple.com/app/apple-store/id311785642?pt=229724&redirect_android=https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autoscout24&deep_link=autoscout24%3A%2F%2Fvehicle%2Fdetails%3Fguid%3Ddf500758-b235-4e90-931d-4daacf902d95%26utm_source%3Das24_androidapp%26utm_campaign%3Das24_traffic_share_to_appstore_jul23%26utm_content%3Dunknown
Kilometerstand: 55.589 km
Bouwjaar: 02/2018
Verkoopprijs: € 31.690,-
Hou je mooi wat geld over om leuke dingen te doen, of de auto een keer extra te vertroetelen.
Alleen de afschrijving en het verbruik is een ding met 35K km per jaar denk ik.. tikt verder alle boxen aan.
Joost zegt
De Jaaaaag voor mij! Absoluut, knappe kar!
Macan mag ook, de anderen word ik niet warm van…
Stefje zegt
Neem een Cayenne Diesel S. Goedkopere onderhoudskosten en minder brandstofverbruik. Met die KM’s is de wegenbelasting ook beter te behappen.
mpssmile zegt
Ik ben zelf 33 en heb ook een macan turbo. Ik kan me buiten een roadster geen betere alround auto voorstellen. Gaat precies met 3 kinderen. Wel lastig om een goede te vinden. Nadelen: beetje krap, beetje zwaar, beetje netjes,
Voordelen: te veel op te noemen.
Als je van tech houd kan je ook kijken naar een Tesla model y. En als je naar klanten moet een hoge Cupra of seat ofzo.
Kom gerust een bakje koffie doen 😉
Fabian zegt
Hey! Ik zit in ongeveer eenzelfde situatie (twee kinderen minder wel) en ben van plan een Macan Turbo te kopen. Heb je nog steeds hoofdzakelijk goede ervaringen met de Macan? En waar moet je op letten bij aanschaf? Dank @mpssmile!!
Mehmet zegt
X4 40i f26 heeft helaas geen b58
K. R. zegt
Er is meer dan alleen maar Duits premium he? Voor zo’n lijstje heb je geen Autoblog advies nodig, want dat komt elke keer op dezelfde karren uit
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jeep-renegade-4xe-190-plug-in-hybrid-electric-limited-business-4-elektro-benzine-zwart-e87e6b84-8b61-4952-8069-4d28e2541201?utm_source=web-native-share&utm_campaign=share&source_otp=nfm
silenro zegt
Je kan een Jeep Renegade van veel betichten, maar sportief is die niet echt..
rogerzz zegt
Inderdaad, de Jeep doet 7.1 seconden naar 100. Een Golf GTE gaat in 6.7 seconden naar de 100, die als bijtellingsbeuker is ontwikkeld. En dan hebben we het nog niet over bochten in de Jeep gehad.
rutgerg zegt
Haha een Jeep, een veredelde Fiat 500X… overigens met 4 cilinder die meneer al niet wil… ik ben met je eens dat er meer is dan Duits premium maar dit is geen optie in deze aanvraag.
rutgerg zegt
Haha een Jeep, een veredelde Fiat 500X… overigens met 4 cilinder die meneer al niet wil… ik ben met je eens dat er meer is dan Duits premium maar dit is geen optie in deze aanvraag.
Batterijlikker zegt
Een bijna nieuwe Cupra Ateca 4drive (300 pk) lukt ook makkelijk met dit budget. Dan heb je dus de facelift.
neeszz zegt
Een vier jaar jongere Cupra Ateca met het vrij onverwoestbare blok met reserves uit de Golf R en Audi S3. Gemakkelijk te tunen dus.
1:12 rijden met 300 – 380 pk onder je rechtervoet en geen idioot hoge onderhoudskosten zoals bij de Macan.
Ga vooral een keer proefrijden, weet je in ieder geval of het écht niks is :-)