Door het prijsplafond scheelt het serieuze pegels of je gaat snelladen of thuisladen.
Als niet de baas maar jijzelf de kosten moet dragen voor het rijden in een elektrische auto wil je zo min mogelijk tijd doorbrengen bij de snelladers. Het is natuurlijk lekker comfortabel om razendsnel, mits je EV ook echt snel kan laden, de elektrische auto vol te laden met een bakje koffie in de hand. Echter, de prijzen zijn niet mals tegenwoordig.
Snelladen steeds duurder
Door de ingang van het prijsplafond in januari 2023 zijn de verschillen tussen thuisladen en snelladen alleen maar groter geworden. Tel daarbij op dat diverse aanbieders van snelladers ook nog eens recent de prijzen hebben verhoogd. Eén en één is twee.
Uit een analyse van Pricewise blijkt dat het inmiddels tientjes scheelt of je thuis of bij de snellader staat. Als voorbeeld nemen ze de Tesla Model S. Een volle lading stroom kost ongeveer 30 euro met een energieprijs van 0,40 eurocent per kWh. Kies je voor snelladen bij Fastned dan kost zo’n zelfde laadsessie 62,25 euro. Dat is meer dan dubbel zo duur! Fastned hanteert een tarief van 0,83 cent per kWh.
Ter vergelijking, in augustus 2022 kostte diezelfde laadsessie thuis 58 euro (0,77 eurocent per kWh) en 51 euro bij Fastned (0,68 eurocent per kWh). In slechts enkele maanden tijd is daar echter een flinke verandering in gekomen. De benzineprijs is er de afgelopen maanden ook wat gunstiger op geworden. Daardoor ben je in een zuinige auto zelfs goedkoper per kilometer uit dan als je een elektrische auto zou rijden die staat te laden bij de snellader.
Prijsplafond
Een kleine kanttekening is wel dat een huishouden qua energieverbruik onder het prijsplafond moet blijven om de vergelijking recht te houden. De kosten voor energieverbruik boven het prijsplafond komen ongeveer overeen met de publieke snelladers. Het prijsplafond is vastgesteld op 2900 kWh per jaar. Zonder zonnepanelen en met veel thuisladen kan het zomaar zijn dat je daarboven komt als je niet oplet.
Kortom, je wilde al zo min mogelijk tijd doorbrengen bij de snellader en nu is daar nog een reden voor. Zeker als je er nog een kopje koffie en wat lekkers bijneemt is het snelladen een dure grap anno 2023.
pomoek zegt
Zomaar? De kans dat je boven het prijsplafond komt is bij normaal gebruik van een auto, laten we zeggen 500km per week, 100%.
karhengst zegt
Met minder dan eens in de week laden jaag je het budget er met de auto alleen al doorheen ja. Dan heb je thuis nog geen lamp aangehad.
De vraag is krijgen die laadpaalbedrijven dan geen korting, of mogen ze gewoon rekenen wat ze willen aan administratieve kosten omdat ze technisch gezien zelf geen stroomleverancier zijn?
Robert zegt
Daar staat dan tegenover dat de eerste energiemaatschappij de nieuwe tarieven al weer heeft vastgesteld op bedragen die onder het prijsplafond blijven, en dat de verwachting is dat de overige energiemaatschappijen spoedig gaan volgen.
pomoek zegt
@robert: ja, maar met variabele tarieven die iedere maand worden aangepast. Dus als die Leopard 2 tanks niet naar de Oekraïne gaan betaal je straks weer gewoon de hoofdprijs ;-).
maarteno zegt
we hebben sowieso komende winter gas ergens anders vandaan nodig….
mwti zegt
Ik heb een 17Kwh hybride en betaal €0,89 per KwH. Hij zou 40km moeten halen maar na 22 is hij leeg met dit koude weer. Duur geintje dat elektrisch rijden. Rij dus maar op benzine.
jelmer zegt
Tip: stap over! Bij de variabele contracten heeft Budget Energie inmiddels een aanbieding die minder dan de helft kost van wat je betaalt, zelf heb ik een dynamisch contract bij Zonneplan waarbij ik deze maand tot nu toe op een gemiddelde stroomprijs van €0,26 zit, de maand er voor €0,30.
Je betaalt echt onnodig veel op deze manier, zeker bij het deel boven het prijsplafond.
minimoke1984 zegt
Of je laad aan een publieke laadpalen.. 0.35-0.45 gemiddeld..
Flutterbear zegt
Die 40 km haal je natuurlijk alleen als je volgens de WLTP cycles rijdt.
bramos zegt
Die ‘kleine’ kanttekening maakt het hele artikel onzinnig wat mij betreft. huishoudens met 4 personen of meer verbruiken die 2900kWh met regulier stroomverbruik al.
bramos zegt
Die ‘kleine’ kanttekening maakt het hele artikel onzinnig wat mij betreft. huishoudens met 4 personen of meer verbruiken die 2900kWh met regulier stroomverbruik al.
cloverleaf zegt
Hoe gebruik je in godesnaam 2900kWh wanneer je geen elektrische auto hebt?!
berlinetta zegt
Wij verbruiken met z’n 2en 2300 kWh. 2900 kom je heel makkelijk aan.
husky zegt
Een wtw-ventilatie unit die 24/7 draait, 2 kinderen, thuis werkende vrouw…
Standaard zitten we rond de 3600 kWh, maar sinds vorig jaar zomer zonnepanelen die ong 5700 kWh opwekken :) passen helaas niet meer op het dak.
Als de bezine auto op is (net 85k gelopen) is kijken voor een hybride.
Als de cv ketel toe is aan vervanging (nieuwbouw 2019) dan is kijken wat de beste optie is, een hybride systeem of full electric.
Strook ver/ge-bruik zal alleen maar toenemen met al die hybride/full electric meuk.
Turbo S zegt
Met een airco in huis.
cloverleaf zegt
Disregard mijn opmerking ik wordt net wakker!
karhengst zegt
Om de vraag toch maar te beantwoorden: Met de koffiezetter ;)
SimonMc zegt
Nog niet wakker genoeg blijkbaar 😉: *word
robicide zegt
Dit inderdaad. Wij zijn met z’n tweetjes en hebben een phev, door die altijd thuis op te laden zijn we van zo’n 2000 kWh per jaar naar 3500+ gegaan. Gelukkig is het een lease en hebben we bij mijn werkgever de afspraak dat we het volledige tarief vergoed krijgen, juist omdat je door een (ph)ev direct door het prijsplafond heen knalt.
wimof zegt
Zonder de warmtepomp (verwarming) aan te zetten.
Flutterbear zegt
Hier 1600 met z’n 5en, maar nu met zonnepanelen, warmtepomp en EV zitten we op 1000.
bramos zegt
Die ‘kleine’ kanttekening maakt het hele artikel onzinnig wat mij betreft. huishoudens met 4 personen of meer verbruiken die 2900kWh met regulier stroomverbruik al.
flyerbunch zegt
Gas is wel gezakt, maar stroom blijft een probleem. Met het capaciteitstarief wat ze in B hanteren is het zelfs interessanter om hem gewoon op straat te laden.
Boeman zegt
En de gemiddelde model S heeft weer gratis snelladen bij de palen van Tesla, dus dat deel van de vergelijking is ook al niet correct 😉
porker zegt
Wat kost supercharger bij tesla tegenwoordig ik kan het nergens zien
RutgerK zegt
Ligt aan de locatie en het tijdstip.
minimoke1984 zegt
Verschilt per locatie, tijdstip en of je een abonnement hebt.. tussen 0.37 en 0.46 met abonnement.. heb je geen abonnement zit je 0.15-0.20 duurder.. dus bij 2 x laden per maand heb je een Tesla abonnement er al uit.. zeker een veel rijder die ook naar buitenland rijdt altijd doen.. want tesla werkt altijd en snel.. Dus ’t hele artikel slaat nergens op voor 99% van de mensen want meeste hebben een Tesla of ander abonnement..
Mazdos zegt
Hoeveel Tesla’s gaan er überhaupt naar Fastned om te laden?
RutgerK zegt
Het hele artikel is één grote kanttekening.
Ik laad mijn Tesla niet op bij Fastned, maar ik begrijp dat je met een abonnement een hele andere prijs betaalt.
Maar het klopt natuurlijk dat je duur kan laden. De meeste mensen die particulier hun ICE rijden zullen ook liever niet langs de snelweg tanken maar een onbemand tankstation zoeken om een tientje per tank te beaparen.
slisse zegt
Idd, ik heb de fastchargers dagelijks nodig om bij mijn klanten te geraken. Range in deze winterse condities op de snelweg (120km/h) is 300km, aanvaardbaar dus.
Ik betaal met abonnement van 11€, bij Fastned 58 cent/KWH. Abonnement haal je er na 2 laadbeurten al uit, normaal 83 cent/KWH
minimoke1984 zegt
Dan kan je dus beter overstappen naar Tesla abonnement.. Stuk goedkoper
deeeef zegt
Tesla Public Supercharging Pricing Update!🇪🇺
off-peak: hours outside 4PM-8PM (excl🇪🇸)
🇩🇪€0,64/kWh (0,47)
🇫🇷€0,48/kWh (0,32)
⏬🇬🇧£0,55/kWh (0,42)
⏬🇳🇴N5,10/kWh (3,40)
🇸🇪S7,00/kWh (5,35)
🇮🇹€0,72/kWh (0,60)
🇪🇸€0,64/kWh (0,52)
🇳🇱€0,60/kWh (0,40)
stekkerkoning zegt
Bij de Supercharger van Tesla kost snelladen € 0,60 tot € 0,66, het een is het piektarief, het ander het daltarief. Tegen een maandtarief van € 12,99 is er korting, hoewel niet direct te vinden is hoeveel er van de prijs afgaat. De tarieven bij Tesla zijn nogal flexibel, maar dat geldt voor meer aanbieders. Fastned heeft ook een eigen abonnement, dat betekent maandelijks € 11,99 betalen en opladen voor € 0,58. Snellaadnetwerk Ionity is opgezet door verschillende autofabrikanten. Dat betekent in gevallen profiteren van lage tarieven. Met een nieuwe, dikke, elektrische BMW ligt het snellaadtarief bij Ionity het eerste jaar op € 0,22. Bij de eigen snelladers rekent Shell Recharge € 0,68.
Het is wat uitzoekwerk, maar besparen kan altijd. Dat geldt voor gewoon publiek opladen, snelladen en thuis opladen. Want ook aan het eigen energiecontract valt behoorlijk te rekenen.
minimoke1984 zegt
Idd correct.. echter mijn ervaring leert dat Tesla altijd en overal werkt itt ionity(bijvoorbeeld in Spanje en Portugal werken ze niet altijd of zijn ze bezet want maar 1-4 laders).. Tesla met korting tussen 0.26-0.46. Afhankelijk van tijd, locatie enz
Turbo S zegt
Ik snap niet dat die EV rijders zo zitten te miepen. 62€ voor een volle tank is een koopje. Ik betaal ruim 100€ meer om vervolgens niet veel verder te komen dan die Model S. En ik betaal nog veel aan mrb. En heb nog een hoop bpm afgetikt.
Ja jullie hebben in het verleden heel handig gebruik gemaakt van de financiële voordelen van een EV rijden. Evenals jullie gesubsidieerd een warmtepomp hebben aangeschaft. Helaas voor jullie kunnen er dingen in het leven veranderen waardoor je voordeel afneemt. Maar dan hoeven jullie niet gelijk allemaal beginnen te miepen want er zijn anderen die nog steeds veel meer betalen. Het zou me wat zijn als de EV rijders en warmtepomp eigenaren ook nog een hoger energie plafond kregen dan de rest.
sprankel zegt
Een elektriciteits net werkt enkel als je balans tussen aanbod en vraag hebt waarbij die balans behouden de grootste kost vertegenwoordigd.
Snelladen en daarbij gigantische pieken trekken is altijd iets wat veel geld gaat kosten omdat je die pieken moet compenseren bij aanbod. Naarmate meer en meer huishoudens thuis pieken liggen te trekken met thuisladers zal dit de factuur voor iedereen opdrijven tot men, net zoals men net in België heeft gedaan, beginnen factureren op piekvermogen naast verbruik net zoals men dat al jaar en dag doet bij de grootverbruikers.