Jazeker, hadden ze hier wel bij nagedacht? Langzaam creperen in een ambulance is immers goed voor het milieu.
Vanaf 16 maart leven we in een traag land. De maximumsnelheid wordt dan verlaagd naar 100 km/u. De hoofdschuldige aanwijzen is niet volwassen, niet correct en niet relevant. Maar het is natuurlijk de toenmalige minister Henk Bleeker, die de CO2-problematiek keurig voor zich uit wist te schuiven.
Tussen 06:00 en 19:00
De politiek stond nu voor een lastige keuze: snelheid verlagen of bouwprojecten stoppen. Zelfs de VVD is overstag gegaan waardoor je dus niet meer harder mag dan 100 km/u. Wordt de soep zo heet gegeten als deze wordt opgediend? Niet echt. De snelheid is alleen maar geldig van 06:00 tot 19:00. In de randstad had je sowieso al mazzel als je overdag 100 km/u of meer weet te halen. Je bent dan al lang blij dat je geen onderdeel bent van het langzaam rijdend tot stilstaand verkeer.
Ambulance
Waar we nog niet aan gedacht hebben zijn de ambulancediensten. Een aanname zou kunnen zijn dat de oude regels voor de ziekenhuisbroeders van toepassing zijn. Als ambulances hard rijden, is dat niet omdat Medisch Centrum West op TV is, maar er daadwerkelijk een noodgeval is. De nieuwe maximumsnelheid heeft echter wel degelijk invloed op de ambulanciers.
Maximaal 40 km/u sneller
Het is voor hen namelijk toegestaan om 40 km/u sneller te rijden dan het overige verkeer. Zo laat Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid weten via een bekend Social Media kanaal. Dit houdt in dat ook voor de Ambulance de hoogst mogelijke snelheid van 170 km/u daalt naar 140 km/u. Met het oog op veiligheid ook enigszins logisch, daar de snelheidsverschillen met de overige verkeersdeelnemers niet groot dient te zijn.
De Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid wel weten dat ze niet zeker ervan zijn of het direct verschil maakt. Het is natuurlijk een drukke omgeving. Dus voluit gingen ze toch al niet vaak. Maar het is wel een punt van aandacht voor de Ambulancediensten in het noorden van het land. Daar zijn er minder ziekenhuizen en dus grotere afstanden die de Ambulances moeten overbruggen.
tenaci zegt
Als de regel is dat ze 40 km/h harder mogen dan het overige verkeer dan moeten wij gewoon massaal 130 gaan rijden als je die ziet. Dan mag de chauffeur weer gewoon 170 jassen.
Voor je medemens in de penarie: trappen met je Ferrari!
ukbob zegt
@tenaci: hoppa, laatste zin is een prachtig thema voor de mannen van BNR petrolheads :)
audiadrie zegt
@tenaci: geweldig, ik waardeer je vindingrijkheid
Frankypanky zegt
Dit was te verwachten, want (logisch) nadenken is wel ERG moeilijk voor de dames en heren politici en “hogere ambtenaren”…
mustang750supersnake zegt
leuke ombouw op die xm?
on topic heeft t niet veel zin er nog iets over te zeggen…heren in den haag doen toch wat ze willen…
johnwaters zegt
de heren in Den Haag doen wat de onverkozen EU dictators hen oplegt.
bsxc2 zegt
Gaat ze veel jobs kosten.
mperformance zegt
Het is erg makkelijk om dit weer te gaan zitten afkraken denk ik. Voor een ambulance is de maximum snelheid veel minder belangrijk dan de doorstroming. Een ambulance zit echt geen half uur op de snelweg dus de tijdswinst is echt minimaal terwijl de lagere snelheid de doorstroming hopelijk wel bevordert.
Een snelheidsverschil van 70 km per uur is wat mij betreft ook niet echt meer veilig te noemen. Niet dat een verschil van 40 km dat wel is bij sommige weggebruikers;) In de praktijk zal een ambulancebestuurder nog steeds de snelheid rijden die hij of zij verantwoord vindt. Regels zijn er om te gebruiken als handvat in dit geval.
blackmilo zegt
@mperformance: druppel op een gloeiende plaat.
kle500 zegt
@mperformance: tsss, jij snapt het internet niet helemaal he. Dit is geen plek voor nuance, hier moet je gewoon MET HOOFDLETTERS roepen dat ‘ze’ er niks van snappen in Den Haag. En dat Nederland naar de verdommenis gaat door ( invullen naar wens). ;)
brammetjedeb zegt
Hele gave ambulances!! Maer even serieus, hoe vaak reed een ambulance 170 per uur? Overdag schier onmogelijk lijkt me…
henkp1 zegt
Beetje geklaag om niks lijkt mij. Meeste ambulances maken gebruik van provinciale en gemeentelijke wegen. Ambulances die op autowegen rijden, doen dat meestal voor een korte afstand. Volgens mij gaat dit in de praktijk geen zak verschil maken. En voor de grotere afstanden is er altijd nog de trauma-helicopter.
mashell zegt
@henkp1: er wordt wel eens iemand overgebracht, naar een academisch ziekenhuis bijvoorbeeld. Maar die patient is meestal stabiel en dan is er geen haast.
Vorig jaar hier een filmpje gezien van een orgaantransport en dat ging over de lange afstand over de snelweg met flinke snelheid en liep dankzij de politie ondersteuning ook mooi gesmeerd.
henkp1 zegt
Toffe ambulances trouwens op de foto’s. Die foto van de DS (mooie wagen!) is die ietwat verkleurd of was die echt rose?
Ongelooflijk wat een ontwikkeling die wagens hebben doorgemaakt: van een brancard in een stationswagon tot een rijdend ziekenhuis zowat.
bernoulli zegt
CO2-problematiek?
En ik maar denken dat het om stikstof ging.
vingers zegt
stikstof, methaan co2 allemaal stoffen die in te hoge waardes in de lucht problemen veroorzaken. Het klimaat gaat naar de klote door te hoge concentraties co2 en ch4 wat vervelend is maar ondertussen zorgt de veel te hoge concentraties stikstofverbindingen dat dat de biodiversiteit nog harder terugloopt en daarmee de “weerstand” van alles wat leeft aantast, en uiteindelijk onszelf.
mj76 zegt
Kudos voor de mooie plaatjes van oude ambulances!
RickB zegt
Ach, de bekeuringen worden alleen +/- €220,- duurder en je bent wat sneller je rijbewijs kwijt. Verder zie ik geen problemen?
koeberg zegt
Jij rijdt over 2 weken op de linkerbaan achter een auto die met 100km/uur op de teller een rij vrachtwagens met 95km/uur op de teller aan het inhalen is. Succes met te hard rijden!
tjorque zegt
Politiek geneuzel…
Als ambulancier doe je toch gewoon wat nodig is binnen de aanvaardbare risico’s en lig je er verder niet wakker van…
De kans dat ze voorheen 170 haalden lijkt me net zo groot als dat men nu 140 haalt. Zelfs kleiner.
Maar kom, er moet geneukt worden in de Wetstraat. En bij gebrek aan beter is het regelneukerij.
supertjeduc zegt
Als je kijkt naar dat kaartje van de luchtvervuiling in China
Heeft het Corona virus een erg positief effect op alles
In ieder geval veel meer dan of we hier 100 of 130 rijden
Als niemand meer op vakantie durft te gaan is heel het klimaat probleempje al een stuk dichter bij een oplossing
haroldv zegt
Snap er echt helemaal niets van. Iedereen weet dat dit besluit tegen de Groningers is, door hun ‘gezeur over de gaswinning’. Alleen daar kan je tussen die tijdstippen harder dan 100 rijden. En daar is geen stikstof, die is in Brabant. Waar in de randstad kan je dan harder als 100, rijden, overdag? En nu worden de Groningers ook nog genaaid door de ambulances…het is een complot!
(cynisme….)
mashell zegt
@haroldv: maar stel je voor dat we de megastallen in Brabant keihard aanpakken en gewoon verbieden, dan wordt er veel stikstof, stankoverlast en dierenleed bespaard. Klinkt mooi natuurlijk, maar wat gaan die boeren dan met die lege Brabantse stallen doen? Dat worden natuurlijk enorme drugs labs en daar zijn er al veel te veel van in Brabant. Vandaar dat de regering terughoudend is het meest voor de hand liggende te doen.
sanderz28 zegt
Ja we gaan de max snelheid verlagen voor iedereen, o wacht….
Dutchdriftking zegt
Flitsmeister aan en gaan, het probleem is natuurlijk meer dat mocht er wat gebeuren de verzekering van patiënt en ambulance een dingetje is.