We hebben nog zo’n drie maanden om te emigreren of gewoon te wennen aan het idee.
Halverwege maart gaat het er toch echt van komen: dan zullen langs de snelwegen overal de borden met 100 km/u verschijnen. Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuijzen laat dit middels een schrijven weten aan de Tweede Kamer. De borden zullen om precies te zijn tussen donderdag 12 maart en maandagochtend 16 maart vervangen worden. Vanaf dat moment is het klaar met 130 rijden.
Deze datum is overigens wel onder voorbehoud. Als het weer bijvoorbeeld roet in het eten gooit worden de werkzaamheden verplaatst naar het volgende weekend en kunnen we nog een weekje langer 130 rijden.
Zoals al bekend was, geldt de snelheidsverlaging alleen tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds. De ‘rotmaatregel’, om even in de woorden van Rutte te spreken, werd vorige maand aangekondigd in het kader van het hele stikstofdebacle. Het was voor de overheid vooral een snelle manier om de bouw weer op gang te brengen. Hoewel sommige automobilisten in navolging van de boeren een bouwvakkers naar het Malieveld wilden trekken is het daar niet meer van gekomen. Dat zou waarschijnlijk toch een zinloze onderneming geweest zijn.
Fotocredit: Cora van Nieuwenhuijzen in vrolijker tijden op de strooiwagen
MercMeister zegt
Ik ben nog nooit stikstof tegen gekomen, of ik reed gewoon te hard. Zou het dan toch echt bestaan?
Ot92 zegt
@mercmeister: Of u rijd altijd tussen 19:00 en 06:00 uur, auto’s schijnen dan geen stikstof uit te stoten!
dawwg zegt
@ot92: Net zoals Schiphol, de uitstoot van vliegtuigen wordt tot maar 100m hoogte gemeten; de overige 99.999% van de vlucht wordt keihard genegeerd in de cijfers. Het pleps moet bloeden zodat de multinationals lekker door kunnen gaan met massa-vervuiling, met als kinderporno-excuus ‘economische groei’ en baangarantie geneuzel (uiteraard niet onderbouwt) :(
jesper_schouten zegt
Beste verjaardagscadeau ooit! ?♂️?
fmgarcia zegt
@jesper_schouten: Je voelen als een vis uit het water die dag.
philippeamg zegt
@jesper_schouten: haha ik wordt 15 maart, 18 jaar ……
jesper_schouten zegt
@philippeamg: eigenlijk maakt het helemaal niks uit, te hard rijden doen we toch wel. Alleen zou de boete nu een stukje hoger zijn.
katoenboer zegt
@philippeamg: Ik 31 maart, nu maar naast mijn ‘coaches’ genieten van de 130…
karhengst zegt
@philippeamg: Zijn je ouders er al uit of het een rijcursus wordt of wat lessen Nederlands?
VeniVidiVici zegt
Nou fijn, doen we niks mee! #Flitsmeister
gandini zegt
@venividivici: Mwa… wel iets. Tot voor kort zag ik 165/170 als acceptabel maximum. Dat moet nu toch wel zo’n 30 omlaag…
seba zegt
@gandini: Het lekkerste snelheid 160km/h, heerlijk. Nu word het 140km/h nieuwe standaard helaas…
okdoei zegt
Laat ik nou waarschijnlijk voor die tijd t land verlaten. Zat nog in dubio, nu weet ik t zeker. Dikke doei!
schobbejak zegt
@okdoei: Doe je je naam wel een eer mee aan. Laters..
Ot92 zegt
@okdoei: ok doei
vroom11 zegt
@okdoei: Doeg! Ik zelf ben al een tijd geleden snel het land uitgereden…
Ot92 zegt
@vroom11: Hoe bevalt het?
vroom11 zegt
@ot92: heerlijk! lekker rijden – geen bpm of zulks – lage btw – hoge lonen… mis alleen die bitterballen wel hoor! ? Nou, ook doei, hè!
Ot92 zegt
@vroom11: Nu ben ik erg benieuwd naar welk land u bent geëmigreerd
vroom11 zegt
@ot92: stuur je me dan een family pack bitterballen?
Ot92 zegt
@vroom11: Ik zal mijn best gaan doen.
ghost zegt
@vroom11: Zwitserland?
vroom11 zegt
@ghost: ja ook
robicide zegt
@okdoei: “Zat nog in dubio”
Maar je nam geen enkel risico? Hebt getwijfeld over België?
mashell zegt
En moet zoiets niet nog langs de eerste kamer? Daar is de FvD samen met hun splinter de grootste. Kunnen die ook eens wat nuttigs doen. Want hoewel ik een groen hart heb is dit een verkeerde maatregel. Zonder ultra strenge politiestaatachtige handhaving gaat bijna niemand 100 rijden, doen ze immers nu ook al niet bij een geopende spitstrook, en daarmee is het slechts opnieuw een schijnmaatregel.
Als 40+% van de stikstof uit de agrarische sector komt en die veel meer produceert dat de lokale markt vraag is dat de eerste plek om in te grijpen. Dat zet zoden aan de dijk en schaadt de minste mensen. Kamerleden, senatoren en gedeputeerden, overwin uw tractor angst!
kobus1967 zegt
@mashell: en wat de boeren produceren is heel andere stikstof nl NH3 waar planten van groeien, tereijl auto’s NOx uitstoten waar mensen van doodgaan of op zijn minst behoorlijk last van hebben.
mashell zegt
@kobus1967: je romantiseert de boel. NH3 noemen we ammoniak en dat is geen fijn spul.
Van het RIVM: Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is. Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Dit zijn stikstofoxiden (NOx, een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof). De hoeveelheid stikstofoxiden en ammoniak in de lucht heet de concentratie.
Stikstofoxiden (NOx) komen vooral in de lucht terecht door uitlaatgassen van het verkeer en de uitstoot van industrie.
Ammoniak (NH3) komt met name van dieren in de veeteelt. Een klein deel komt uit overige bronnen zoals industrie, de bouw en het verkeer. Boeren gebruiken mest van dieren en kunstmest om hun land te bemesten. Een deel van die mest verdampt als ammoniak en komt zo in de lucht.
kobus1967 zegt
@mashell: eerst maar eens goed meten wat er echt gebeurt in plaats van aannames hanteren met foutmarges van 70%.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Mijn idee. Is er iemand uit de eerste kamer die zijn vingers hier aan durft te branden?
ghost zegt
@dutchdriftking: durven zeker maar ze nemen lever de steekpenningen aan. Stelletje boomtorren!
audirs3 zegt
@mashell: in 1e kamer krijgen ze gewoon steun van PvdA en GroenLinks.
thomasthomas zegt
Autos worden steeds veiliger en ook schoner maar Nederland gaat naar 100km. Duitsland 5x zo groot zonder maximum snelheid, snapt u het nog.
mashell zegt
@thomasthomas: dat er in Duitsland geen maximumsnelheid is ook maar een fabel hoor. Niet alleen is er de praktische maximum snelheid van 190, met meer dan 100 km/h snelheidsverschil een ander (vrachtwagen) inhalen is rasen (een vorm van roekeloos snel rijden) en dat wordt bijzonder zwaar bestraft. En dan heb je nog de duizenden Baustellen…
Ot92 zegt
@mashell: Volgens mij is het nog niet direct rasen als je 1 vrachtwagen met 260 ofzo voorbij vliegt. Als het er nou een stuk of 5 zijn die je met 200+ voorbij vliegt, dan zou ik het wel rasen noemen.
BaRa zegt
@mashell: Bovendien heb je heel grote stukken mét snelheidsbeperking. De stukken zonder beperking zijn vooral in dunbevolkte gebieden met slechts sporadisch een afslag. Nederland is tot nader order niet dunbevolkt, als je de bevolking hier op Autoblog mag geloven.
maotje zegt
@thomasthomas: euh ja hoor ik snap t wel. Nederland 41.500km2 / 5000 km snelweg duitsland 357.000 km2 / 15.700 km
0,12 km snelweg / km2 voor nederland tegen 0,044 km snelweg /km2 in duitsland. Dat is bijna een factor 3!
Maar dat had je zelf ook kunnen uitrekenen he google is je vriend. Doe het zelfde sommetje met bevolking en dan zul je zien dat daar ook bijna een factor 2 in zit.
SvenskaAeroplanAB zegt
@maotje: goed punt
faalhaas zegt
Kunnen we niet overal 180 of 200 op de borden kalken met een zwarte spuitbus?
karhengst zegt
@faalhaas: Rode rand grijs maken en een diagonale streep er door.
ghost zegt
@faalhaas: zat ook te denken aan stickers die je erop kan plakken met 160. Zou een mooi signaal zijn naar de overheid!
henkhupelschoten zegt
weet je wat pas echt een rotmaatregel is? al die pakketjes van Wish en Ali eens belasten zodat er niet om de dag een schip vol meuk naar europa hoeft te varen. of het treinnet aanpakken waardoor er er geen complete bevolkingslagen met ryanair hoeven te vliegen voor hun all in vakantie… wat een K*t partij is het toch ook…
mashell zegt
@henkhupelschoten: die pakketjes zijn al belast met invoerheffingen en mogelijk gemaakt door een superdeal van de postwerken omdat China een 3e wereldland is. Dat schip is niet zo’n probleem, per kilo vracht is de uitstoot veel kleiner dan die vrachtwagen van Wojtek die leeg door Nederland rijdt in de hoop ergens een vrachtje te scoren zodat hij terug naar Wroclaw kan. En al maak je de trein nog zo goedkoop, als het vliegtuig snel en niet extreem duur is dan maken de mensen op rationele gronden nog steeds de keuze daarvoor. De oplossing voor de stikstof crisis ligt in de stal en dan heb ik het niet over kindeke Jezus.
kobus1967 zegt
@mashell: andere vorm van stikstof in de stal, veel minder schadelijk dan wat auto’s produceren. En er ligt al een rapport van Wageningen UR wat aantoont dat het veel minder in natuurgebieden terechtkomt dan aangenomen.
Maar politiek gaat vooral over wat er afgesproken is, niet wat waar is.
iphonistvongates zegt
Kudos voor het getoonde doorzettingsvermogen van onze wetgevers. Nu nog de bonusmaatregel invoeren; de autoloze Zaterdag/Zondag/Woensdagmiddag/Donderdagavond/Vrijdagochtend. Ik heb overigens één van de eerste persoons-teleportatiegizmo’s besteld bij de Wehkamp. De gizmo wordt ergens in September 2051 geleverd….joepie de puppy!
frederik zegt
Ze hadden het gewoon altijd op 120 moeten houden.
karhengst zegt
@frederik: Je moet wat als VVD wanneer je de PVV koste wat kost de wind uit de zeilen wilt nemen.
piebepost zegt
tip: https://www.flitsmeister.nl/one/ kost maar €35 en je kunt met een veilig gevoel 140 blijven tuffen.
piebepost zegt
@piebepost: Wat mij betreft meer dan gerechtvaardigd, want de maatregel treft mij ook in de portemonnee. Als verkoper rijd ik vanuit Friesland door heel het land, en een ritje naar Utrecht kost me gewoon 20 minuten extra. En ik moet ook nog terug en ik moet tussendoor nog wat ritjes maken: Ik kan straks maar 2 adressen doen inplaats van 3.
En dan van al die linkse lamzakken met hun nepbanen maar moeten aanhoren dat “je dan maar gewoon wat eerder van huis moet” Ja rot op, ik heb ook het recht om ’s avonds thuis te zijn.
Pallas zegt
@piebepost: Je hebt het recht om ’s avonds thuis te zijn?! Misschien ga je wel zoveel brandstof besparen en kan je jezelf veroorloven om wat minder hard te werken.
piebepost zegt
@pallas: Ik denk dat jij niet zo goed kunt rekenen.
Pallas zegt
@piebepost: is inderdaad niet mijn sterkste punt, maar gelukkig ben ik knap
Ot92 zegt
@piebepost: Ik citeer” Bestel nu voor 49,95” , verwachte levertijd is wel pas media januari 2020
piebepost zegt
@ot92: Ooh ja ik zie het. Ik had zelf nog een early-bird deal.
Maar goed dan nog, als je er 1 boete mee voorkomt dan is ‘ie er al uit.
Ot92 zegt
@piebepost: Wat is de toegevoegde waarde van zo’n ding i.p.v. de app op je telefoon?
piebepost zegt
@ot92: Ja opzich terechte opmerking, voor mij is dat enkel dat ik wel eens vergeet om Flitsmeister aan te zetten en bovendien heb ik een probleem met connectiviteit: Mijn telefoon is verbonden met Bluetooth (voor de telefoon) maar geluiden van andere apps worden alleen afgespeeld als mijn radio op Bluetooth staat. Onderweg luister ik meestal gewoon naar een zender op FM.
Als dat voor een ander niet het geval is, dan heeft dit ding weinig meerwaarde.
Ot92 zegt
@piebepost @galgootje: Aha… duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
galgootje zegt
@ot92: automatisch starten van de app zodat je t niet vergeet
ghost zegt
@galgootje: kan ook zonder One. En als je Flitsmeister zo instelt dat het geluid niet over je Bluetooth gaat maar gewoon via je telefoon en altijd op 100% staat bij afspelen, gaat er niks mis. One is IMO een overbodige luxe.
galgootje zegt
@ghost: ik weet het, het werkt met in principe ieder bt device, heb in de auto van de dame een ble tagje van 8 euro van Ali. Werkt exact hetzelfde.
VeniVidiVici zegt
@piebepost: Ho ho… wel in je achteruitkijkspiegel blijven kijken, want onopvallende petten in een auto meld Flitsmeister niet.
ghost zegt
@venividivici: daarvoor is er Target Blue Eye. Kost wat meer, maar dan zit je sowieso goed.
tstile zegt
@piebepost: Flitsmeister One? Kan je niet netzogoed/beter een oud mobieltje uit de kast trekken en die standaard in de auto leggen?
Hotspotje op je gewone telefoon en gaan.
reactief zegt
Ik heb het idee dat velen zich al hebben aangepast. Ik rijdt meestal op het gemakje zo’n 100/110km/u. Slechts een stukje van nog geen 10km over de snelweg.
Eerst moest ik vaker even inhouden of gas bij geven bij vrachtwagens. Nu steeds minder omdat het overige verkeer gelijke snelheid of langzamer rijdt.
En gelijk hebben ze. Het scheelt amper tijd, veel brandstof en het is vooral rustgevender.
piebepost zegt
@reactief: Ja ik merk het ook. En nee, ze hebben geen gelijk. Het scheelt mij en veel anderen met mij wel degelijk veel tijd en voor mensen die in de vrije sector werken betekend tijd nog altijd geld.
gilettelubbers zegt
@piebepost: precies, en dat geneuzel over dat het “rustgevender” is om 100 te rijden vind ik ook zo’n natte uitspraak. Ikzelf zit bijvoorbeeld rustiger achter het stuur als ik lekker 130 kan (door)rijden ipv 100 aan het tuffen ben
piebepost zegt
@gilettelubbers: Het lijkt me zelfs levensgevaarlijk, onbewust ben je dan toch minder bezig met het rijden en zit je veel eerder om je heen te kijken. Ik heb geen cijfers om het te kunnen onderbouwen maar volgens mij is een grote verklaring (naast dat het gewoon druk is) van kop-staart botsingen in bestaande files ook gewoon onoplettendheid bij lage snelheid. Voor mijn gevoel komen kop-staartbotsingnen zelden voor bij snelheden van 130.
Als het mij overkomt dat ik keihard op de rem moet, is dat ook zeker 9 van de 10 keer terwijl ik traag rij. Als ik 100 rij kijk ik veel verder vooruit.
reactief zegt
@piebepost: Als je je gaat vervelen bij lagere snelheid is het inderdaad niet veiliger. Dan gaan je afleiding zoeken.
Maar ik ben gewoon met autorijden bezig, of ik nou 100 of 130 rijdt. En met 100 sta je wel eerder stil.
reactief zegt
@gilettelubbers: Waarschijnlijk omdat jij je laat opfokken om ergens snel te willen zijn. En dan voelt 100 ineens erg langzaam als je daarvoor nog 130 reed.
Ieder zijn ding. Van mij mag je hoor! Helaas voor jou, mag het zometeen niet meer van de overheid.
ghost zegt
@reactief: bullshit! In Oostenrijk is 140 ingevoerd op de snelwegen. Het heeft slecht tot 0,2% meer uitstoot geleid, maar veeeel minder verkeersongevallen.
Ik geloof toch meer in praktijkresultaten dan het zoveelste Rijksuniversiteitje / TNO nipo’tje dat onderzoek doet naar iets dat er niet is…
reactief zegt
@ghost: Ten eerste snap ik niet echt waarom je reageert met bullshit. Ik geef mijn mening over mijn eigen situatie. Dat is geen bullshit, tenzij jij mijn gedachtes beter begrijpt dan ik zelf…
Ten tweede ben je erg enthousiast over jouw onderzoek. Prima, maar daar zitten aardig wat haken en ogen aan. De snelheid is op twee snelwegen verhoogd van 130 naar 140. Kleine verhoging, in de praktijk bleek de snelheid zelfs maar 3/4 kilometers te versnellen.
Veeeel minder verkeersongevallen is nogal overtrokken, aangezien op de overige snelwegen een vergelijkbare daling te zien was. Dat vergeten ze vaak te vermelden…
En misschien moet je ook eens kijken naar hoe het onderzoek uitgevoerd is en door welke partij. Want uiteindelijk is deze praktijk test onderbouwd met theorie uit het verleden en gedaan door een gelijkwaardig bureau als bijvoorbeeld TNO. Maar deze uitkomst bevalt je, dus is betrouwbaar.
Als aanvulling: Wat mij betreft is 140 ook prima hoor. Ik rijdt toch mijn eigen snelheid. Meestal dus lekker op het gemak. Maar soms ook op veel hoger tempo.
reactief zegt
@gilettelubbers: Geneuzel… Dat is het niet. Een andere mening, dat wel.
karhengst zegt
@gilettelubbers: In een truttenschudder zal het vast rustgevender zijn. In een fatsoenlijke auto voelt 130 zen genoeg en wordt het boven de 180 pas een beetje inspannend.
reactief zegt
@piebepost: Ik ben benieuwd of je daadwerkelijk goedkoper uit bent door harder te rijden. Zou best kunnen, afhankelijk van je uurtarief, maar de gemiddelde bouwvakker is sowieso niet goedkoper uit met zijn veel hogere verbruik in een busje met hoge snelheid.
Ik ben trouwens ook zelfstandig hoor. Dus tijd kost bij mij ook geld. Maar die tijd in de auto wordt gewoon betaald als ik naar klanten moet. En op dat korte stukje vaste route scheelt het maximaal een minuut of twee.
Maar ieder zijn ding. Van mij mag je gewoon hard rijden hoor. Ik hou je niet tegen en ga ook niet onnodig naar links ;)
piebepost zegt
@reactief: Dat is goed om te horen. Maar bij mij wordt het niet betaald en scheelt het me op de ritjes bezuiden Utrecht minstens 40 minuten per dag, en dat doe ik ongeveer 2 keer per week.
Wat je zegt over brandstofgebruik lijkt me niet helemaal waar. Bij mij vorige werk zaten er 4 man in een busje en ook daar wd vanuit Friesland door het hele land geleverd (bouw). Die mannen kostten aan salaris incl. werkgeverslasten €23,– per uur. Bouw CAO, dus reisuren betaald als werkuren. Als die nou ook 40 minuten extra onderweg zijn, dan is dat 2:40 manuur. Dat maal €23 = €61,–. Nu weet ik niet hoe vaak ze tankten met die busjes, maar die €61 haal je er echt niet uit.
Die 61 euro’s kun je waarschijnlijk wel betaald krijgen, als je ze tegen kostprijs weggeeft. Veel erger vind ik dat die jongens straks gewoon langer weg zijn van vrouw en kinderen, terwijl ze al hele lange dagen maakten. Dat zal ze die gaat €13 die ze er netto aan overhouden echt niet voldoende motivatie voor zijn.
tatog zegt
@piebepost: het meest debiele is wel dat een bouwvakker of installateur vanuit het Noorden of oosten aan klus gaat in het zuiden of westen van het land en dat de westerlingen of zuiderlingen ook het halve land door moet crossen om zijn of haar klus moet klaren… dat kan slimmer lijkt mij…
reactief zegt
@piebepost: Oké. Maar 4 man in een bouwvakkers busje is wel een uitzondering. Ik kom vaak op de bouw als opdrachtgever, en mijn ervaring is dat ze grotendeels met z’n tweeën zitten als ze voor een baas werken. En alleen als ze zelfstandig zijn. Drie man gebeurd ook, maar is al uitzonderlijker. Vier stuks heb ik nog niet gezien.
Maar goed, dan nog steeds klopt het dat het op brandstofkosten minder bespaard dan ik had verwacht. Ik kom uit op zo’n 20,- besparing als je 400km rijdt. En dat moet je toch wel minimaal rijden om 40min. tijdwinst te hebben. Al is het in de realiteit eerder 500/600km. Maar dan nog is het niet heel veel besparing t.o.v. het loon.
Maar wat ook al gezegd werd, een bouwvakker heeft wat mij betreft niks zo ver van huis te zoeken. Misschien de specialistische gasten, maar de huis, tuin en keuken jongens kunnen wat mij betreft gewoon een werkgebied aanhouden van 50km. Dat is meer dan zat. De rest is onnodige belasting voor het wegennet.
rutger97 zegt
@reactief: ja veel mensen rijden inderdaad 20 kilometer minder hard dan de maximum snelheid. En dat mogen ze van mij best blijven doen maar ga wel naar rechts, en daar schort het nogal aan in dit land. Van mij mogen ze daar echt eens goed op gaan handhaven. Zoveel mogelijk rechts tenzij je een inhaalactie maakt. Een inhaalactie maak je zo dat je geen achterop komend verkeer moet laten inhouden. Echt mijn irritatie no 1
reactief zegt
@rutger97: Tjaa.. Elke situatie is anders. Ik houdt wel degelijk rekening met mensen die harder rijden, daarom gaf ik al aan dat ik moet inhouden of bijgassen bij vrachtwagens. Maar de weg is niet van jou of van mij. We moeten gewoon rekening houden met elkaar.
Voor mij is het ook storend als mensen links blijven rijden, want dat belemmert mijn doorstroming net zo goed.
Maar tegelijkertijd zijn er ook genoeg mensen die iemand er niet tussen willen laten als je naar links wilt, wanneer je net ruimte hebt gegeven door naar rechts te gaan tussen een groepje vrachtwagens.
Ik denk dat daardoor mensen weer minder snel naar rechts gaan, want dat is nogal vervelend om klem gereden te worden achter een vrachtwagen.
rutger97 zegt
@reactief: klopt. Het hele rechts rijden principe wordt door ons Nederlanders niet goed toegepast, en ook zeker niet voldoende tijdens de rijopleiding benoemd. Ik heb 4jaar geleden ongeveer 10kilometer snelweg gehad in m’n rijopleiding en veel meer stadsverkeer (r’dam) of 80km wegen.
mclovin zegt
@rutger97: Gewoon beter leren anticiperen. Ik ben ook een hardrijder, maar laat me vrijwel nooit verassen door een auto die ineens naar links gaat, waardoor ik op de rem moet. Vaak kun je er al rekening mee houden dat een auto naar links gaat door te kijken wat ervoor rijdt. Gewoon even gas los, heel even geduld en je kan er zo langstuffen. Net als in de file, kijk niet wat de auto voor je doet, maar kijk 5-10 auto’s verder en dan weet je wanneer je van het gas af moet. De echte linksplakkers mogen ze van mij wel aanpakken. Gewoon stug 120 blijven rijden op de linkerbaan, terwijl op de rechterbaan alle ruimte is. Alsof ze alleen zijn op de wereld. Als dat te lang duurt, knal ik er gerust rechts langsheen.
rutger97 zegt
Ik heb afgelopen weekend weer een behoorlijk stuk richting de schoonouders gereden. Veelal 120/130. 4 baans, ik dacht toen wel: los of het tijd scheelt of niet wordt het wel ontzettend saai om te rijden op dat soort trajecten
VeniVidiVici zegt
@rutger97: Met dat gevoel van ‘ik val zo in slaap’ vraag ik me toch serieus af of dat de verkeersveiligheid wel ten goede komt! Maar ja, 0,06% stikstofverlaging schijnt belangrijker te zijn pfff?
rutger97 zegt
@venividivici: volgend jaar is het aantal verkeersdoden op de autosnelweg weer opgelopen en dan kunnen ze weer alle auto’s zonder actieve veiligheidsvoorzieningen verbieden. En het jaar erna alle auto’s onder de 40k zodat de normale mens geen recht meer heeft op een auto en de linkse elite vrij spel krijgt
piebepost zegt
@venividivici: Uit Geheime documenten van het RIVM is gelekt dat voor de overheid 1 mensenleven gelijk staat aan het leven van zo’n 6 elfvingerige langteen koraaljuffers. Daarom is 0,06% al voldoende.
elemento zegt
Dit gaat voor gevaarlijke situatie zorgen.
maotje zegt
@elemento: ik zou niet weten waarom.
piebepost zegt
@maotje: https://mobly.be/nl/blog/maximumsnelheid-oostenrijk/
maotje zegt
@piebepost: wat wil je daar mee zeggen? Je vergelijkt de verkeerssituatie van oostenrijk met die van nederland? Denk je serieus dat t in oostenrijk net zo druk op de wegen is als innederland? Zijntwee totaal verschillende situaties.
mashell zegt
@maotje: omdat ongeveer 30% van het verkeer er zich aan zal houden, 30% het straal negeert en gewoon 140 blijft rijden en 30% een compromis ergens tussen 100 en 130 kiest omdat ze de flitsmeister niet goed aan de praat krijgen, 10% rijdt met een variabele snelheid zoals ze nu ook al doen, conclusie het wordt een grote chaos qua gebruikte snelheden.
racerx zegt
Graag een autoloze zondag, trek ik mooi de motor tevoorschijn ;-)
driver28 zegt
Als ze dan ook eens overal inhaalverbod op vrachtwagens doen bij een 2baans snelweg ? (ook na 1900)…scheelt ook weer afremmen/optrekken enzo ?
RiKe zegt
Je mag al blij zijn als je de 100 haalt in de spits. Buiten de spits is het nog steeds 130, dus de “winst” op de uitstoot is verwaarloosbaar
ghost zegt
In Oostenrijk is de snelheid naar 140km/u gegaan. 0,2% meer CO2 maar aanzienlijk minder ongevallen. Nu Nederland nog!
RiKe zegt
@ghost: gaat in Nederland niet gebeuren, hier luistert de huidige politiek liever naar minderheden om een goed imago voor Brussel te krijgen terwijl ze paniekvoetbal doen over onderwerpen die ze niet snappen. Zodra je met feiten komt dan stoppen ze met luisteren.
ghost zegt
@rike: je hebt – helaas – gelijk.
Maar denk dat de schuld bij ons zelf ligt soms. We hebben allemaal wel eens mensen in de klas vroeger achtergesteld. Je had altijd die types die met gym standaard als laatste werden gekozen, die iets te vaak het middelpunt waren van de pesterijen en dat waren, in ieder geval in mijn geval, de types die een opleiding politicologie gingen doen na het vwo. En nu, nu zit dat wrok om; wie het laatst lacht lacht het hardst er nog keihard in…
Ot92 zegt
@ghost: Heb al 2x op zo’n traject in Oostenrijk gereden en ik moet eerlijk zijn, het rijd heeeeerlijk.
flik2punt0 zegt
Wat een stom verjaardagscadeautje dit :(
stikstofjunky zegt
We halen de Trabant weer uit de stalling. Die kan maar 100. Lekker Vol gas naar Amsterdam.
ghost zegt
@stikstofjunky: zolang je maar uit Amsterdam
Weg blijft want je mag er niet meer in met je Trabant. Directe boete als gevolg bij negeren daarvan.
slowland zegt
Ze zouden ook eens kunnen overwegen om wat meer boompjes te planten….. Schijnt ook te helpen tegen stikstof….
En wat betreft dat emigreren… Niet allemaal hierheen komen graag :):)
Shaw zegt
Verschrikkelijk. Steeds meer betalen en steeds strengere regels. Zeker in verhouding tot het bbp betaalt de Nederlandse automobilist het meest ter wereld. En we moeten dadelijk zelfs langzaamst van heel Europa. Autohatenden pesterij is toch niet meer uit te leggen? Snel verkiezingen!!
kennone zegt
Mooi, nu ik net een turbo upgrade voor mijn Abarth heb besteld??♂️
rutgerg zegt
Wat ik nu mis in alle berichtgeving (niet alleen Autoblog) is of dit een tijdelijke maatregel is. En zo ja hoelang dan? Of is het permanent? Of tijdelijk zonder einde m.a.w. ook permanent. Ik neem namelijk aan dat als de stikstof weer naar beneden is we weer terug kunnen toch?