Nadat de grote blonde roerganger vorige week het kabinet de nek omdraaide is de beleidslijn er op een aantal punten niet duidelijker op geworden, maar de verhoging van de Vmax naar 130 blijft gelukkig ongemoeid. Een stukje duidelijkheid in het constante welles/nietes-proces omtrent de maatregel.
En ik zeg niet zozeer ‘gelukkig’ omdat ik nou erg veel waarde hecht aan de ophoging, want in mijn ogen was het in de eerste plaats symboolpolitiek, maar meer omdat het hele proces al in gang was gezet, en het dus erg inefficiënt zou zijn om alles weer terug te draaien.
Op circa 45% van de snelwegen wordt de verhoging per 1 september van kracht. Aanvankelijk was dit iets meer, maar minister Schultz werd door de kamer teruggefloten. Enfin, het is natuurlijk prettig dat als je nu met 150 geflitst wordt, je bekeuring tenminste een stuk lager uitvalt.
Hiermee is het stokpaardje van het huidige demissionaire kabinet dan toch gered. Kunnen ze toch nog iets op hun verder vrij karige palmares bijschrijven. (via AD)
Alwood zegt
lager? Volgens mij is het serieus bloeden met een boete @ 150km/u Vergeleken met vorig jaar al helemaal…
sir_smokalot zegt
Absoluut duur, maar 20 overschrijding doet minder dan 30 overschrijding
Alwood zegt
@sir_smokalot: jep! maar net even de tarieven terug gezocht.
20km/u (na correctie) te hard rijden anno 2012: €155,-
30km/u (na correctie!) te hard rijden anno 2010: €156,-
Beiden gelden voor snelwegen zonder werkzaamheden.
Effectief scheelt het de snelle rijders dus geen klap.
(bron)
Alwood zegt
oh en 20km/u te hard kostte een kleine 2 jaar terug dus maar €81,- op de snelweg. Goeie oude tijd…
sir_smokalot zegt
De tyfus! Ik zal eens in mijn map met oude bekeuringen kijken wat het me destijds kostte..En vond het toen al hufterig veel…
jzaero zegt
@sir_smokalot: Ik heb er een met 9 te hard. 60 euro’s.. Kinderen die op de snelweg oversteken he! Brand en bommen, tjonge jonge..
kaasboerin zegt
@jzaero: Inderdaad krankzinnig.. Buiten proporties..
roadrebel123d zegt
@jzaero: in België kostte 4km/u mij 50€ dus zo verschillend zijn de tarieven nu ook weer niet :-p
jzaero zegt
@roadrebel123d: Nee dat klopt, maar het blijft een belachelijk bedrag voor een overschrijding die niet of nauwelijks extra gevaar toebrengt. Die flitspaal stond midden in een weiland op een tweestrooks 100 weg. Like wtf.
jzaero zegt
@roadrebel123d: http://maps.google.nl/maps?q=N11+leiden&hl=nl&ll=52.122423,4.576364&spn=0.0083,0.017037&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.217065,8.723145&t=h&hnear=N11,+Leiden,+Zuid-Holland&z=16&layer=c&cbll=52.122388,4.576744&panoid=mNmYbCscOB-_sytYFIGKFA&cbp=12,118.56,,0,17
bempi zegt
Ik vind dat 140 beter leesbaar i dan 130, want je kan in verwarring worden gebracht met 180.
http://i45.tinypic.com/6p2nlu.jpg
Design_Driven zegt
@bempi: Goed verhaal, want snelheidslimieten van 180 zijn ook overal te vinden…….dus
timberleek zegt
@bempi:
goed plan, haal eens een doosje stiften en pas de borden aan ;-)
DRU zegt
@bempi: hihihihihi
eklasse zegt
@bempi: Ik vind 130 juist duidelijker. Ik reed namelijk altijd 210 waar 120 mocht. Dat waren dure tijden.
garp zegt
@bempi: baas!
Justawheelchairguy zegt
Toch nog iets goeds van Rutte en de zijnen..
eklasse zegt
@kp92: SP’er???
pomfriet zegt
Boetes worden toch wel verhoogd. Dus boetes zullen niet lager uitvallen. Plus met 130 is je auto net wat onzuiniger. Dus meer tanken, dus meer inkomsten voor NL bv. Al met al financieel gezien een slimme stap van de overheid.
toyotafortuner zegt
Ook al is het louter +10 km, toch wel goed..
kaasboerin zegt
Kan ik dus 174 zonder ’n punt kwijt te raken. Top zeg!
roadrebel123d zegt
Symboolpolitiek is het zeker, slechter voor het milieu ook, bij hogere snelheid verergert de ernst van ongevallen (niet de frequentie!)…maar die 10km/u harder dat merk ik wel in tijd!! Dus ik zeg: doen!
desjonnies zegt
@roadrebel123d:
onzin.
Op het grootste gedeelte van het Europees continent is de Max snelheid 130.
Waar denk je dat fabrikanten hun motoren op ontwerpen cq afstellen ?
Juist ja.
roadrebel123d zegt
@desjonnies: hoe sneller je rijd hoe hoger de weerstand hoe meer je verbruikt… Afstelling of niet, fysica is voor iedereen hetzelfde!
Overigens hoor je mij niet klagen over het invoeren ervan, zoals ik eerder al aangaf win je er zeker tijd mee, en tijd is geld!
E34M5Touring zegt
@roadrebel123d: Onzin. Als je 80 rijdt in de 3e versnelling heb je dezelfde weerstand als wanneer je 80 in de 6e versnelling rijdt. Maar je verbruik is echt wel anders hoor. Je motor loopt optimaal bij een bepaald toerental. Hierdoor kan hij bij bepaalde snelheden beter met brandstof omgaan.
alfamail zegt
Lekker belangrijk, ik rijd al jaaaaren zeker 50.000km per jaar, en waar het kan dus ook al jaaaaren 130!
Doe iets nuttigs dames/heren politikussen; red de economie dan kunnen wij belasting blijven betalen!
Cantago zegt
Wat een genot om te horen zeg, dit maakt mijn dag gewoon goed hoor!
rijbewijzer zegt
Dit is wel booming, toch nog beetje positief autonieuws j0nge
rsvbf1 zegt
begin maar met de A12 ende A2
W115 zegt
Leuk als je met een autos van minimaal 3-serie formaat rijd, minder leuk als je in een stadswagen rijd met korte versnellingen.
wimbers zegt
@W115: dat is niet voor niets een stadswagen… die hoort in de stad..
mellie zegt
het is dan ook echt he enige goede nieus uit de politoek het zij een erg matige Km verhoging maar toch tis beter dan niets op naar de 140