Om de verwarring over de geldende maximumsnelheden weg te nemen komen er vanaf deze zomer extra aanduidingen op de hectometerbordjes.
Er is genoeg te doen geweest over de geldende maximumsnelheid op de snelwegen in ons land. Zeker met de invoering van 130 en de flexibele snelheden op sommige wegen is het er allemaal niet overzichtelijker op geworden.
Vanaf 1 juni krijgen daarom de eerste snelwegen (A1, A2, A4, A12 en A15) om de kilometer een bordje met de op dat moment geldende maximumsnelheid, andere wegen volgen later dit jaar. Uiteraard geldt dit alleen voor de plekken waar dit nog niet het geval is, op plaatsen waar je 100 of 80 mag staat dit vaak al op alle hectometerbordjes aangegeven. Door de extra bordjes te plaatsen moet de onduidelijkheid over de op die weg toegestane snelheid worden weggenomen volgens onze minister van infrastructuur Melanie Schultz van Haegen. Op de wegen waar overdag andere limieten gelden dan ’s nachts komen ook de bijbehorende tijden op het bordje te staan, een dynamisch bord is dus niet nodig. Spitsstroken blijven buiten beschouwing, daar wordt de snelheid al met kantelborden aangegeven.
De kosten voor het project komen uit het spaarpotje dat gemoeid ging met de invoering van de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur, er wordt geschat dat het plaatsen van de bordjes ongeveer 2,3 miljoen euro gaat kosten.
DeeBee zegt
Ja joh, doe gewoon nóg meer snelheidsbordjes en tijdstip informatie. Het is nu al zo enorm duidelijk, het wordt vast nóg duidelijker… Ik rij gewoon netjes met het verkeer mee, godzijdank voor Flitsmeister! Wat een geldverkwisting weer…
arjontje zegt
Laten ze maar matrix borden op de A15 plaatsen ipv die nutteloze bordjes. Als je niet weet hoe hard je op een bepaald traject mag moet je beter naar de borden kijken.
Jochempie zegt
Op zich wel fijn als je op ieder moment kunt zien hoe hard je ergens mag.. De Tomtom heeft het vaak toch verkeerd..
tupperware zegt
@Jochempie:
Tja, dan moet je er maar elke 3 maanden een nieuwe kaart in proppen..
OT: Het kan zoveel simpeler, gewoon overal en altijd 130, die lieden die dat niet durven/kunnen bekostigen zullen toch altijd 90 blijven rijden. Dat is immers al zo lang ik mij kan heugen zo.
Jochempie zegt
@tupperware: Dan ga je er vanuit dat de toegestane snelheid maximaal ééns per 3 maanden verandert…
tupperware zegt
@Jochempie:
Dat doet het ook, 3 maanden geleden mocht je bv op de A13 bij Overschie nog 100 en nu is dat weer 80. Ook komen er nog maandelijks stukken bij waar je nu ineens wel 130 mag.
reistje zegt
Tja… eerst mocht je op de A2 maar 100 toen 130 toen toch maar weer 100 en nu op sommige plekken “100 6-19h”.
Ik ging persoonlijk ook zo erg twijfelen dat ik het nog maar een keer opzocht. Want wat is nou “Je mag nu een andere snelheid dan 100”, ik weet dat het 130 is maar de rest van de mensen op de A2 lijkt dat niet door te hebben want je vliegt op die stukken 90% van de mensen voorbij.
Hubert zegt
@reistje:
Komt misschien omdat je niet 130 hoeft te rijden?
motoragent zegt
Had het dan overal 120 gelaten, met die 10 km/u extra schiet je toch niets op als je 20 meter verder nog maar 100km/u mag. En het kost nog eens bakken met geld.
Tonnie zegt
Ontzettend fijn dit, maar helaas het gevolg van uitermate veel verwarring door zo veel verschillende snelheden(gecombineert met dag/nacht tijden). Ze zoudeb gewoon in heel nederland dezelfde maximum snelheid moeten hanteren.
Mensen die al naast de snelweg woonden voordat deze er kwam zijn al tegemoet gekomen of zijn ermee akkoord gegaan, de rest heeft er zelf voor gekozen om naast dit lawaai te wonen, dus vind ik niet dat ze moeten zeuren als het iets harder gaat. En dan zijn de auto’s van tegenwoordig stiller danvroeger,dus snap ik het helemaal niet al dat geklaaag.
406_v6 zegt
Dus de “beruchte” bordjes van Hanja Maj Weggen komen in feite terug?? (alleen nu op het hm paaltje ipv een los geel bordje op de vangrail? Den Haag blijft je verbazen met het recyclen van oude meuk….
notsobig zegt
Dus op de minisculle plaatje van de maximale snelheid op de hectometerbordjes, wordt nog eens een lap tekst met wanneer deze snelheid geld bij gepriegeld en dan zou het duidelijk moeten zijn? Vraag me af of dit überhaupt leesbaar is…
Of krijgen we nu elke 100m een megabord?
towi1989 zegt
@notsobig: Deze bordjes werden al lange tijd toegepast waar je i.p.v. 120 maar 100 mocht, en als je ze niet kan lezen moet je maar eens langs de opticien…
notsobig zegt
@towi1989: Volgens mij kan jij beter een cursus begrijpend lezen gebruiken als ik een opticien…
Ik doel niet op de max snelhied die is prima leesbaar, ik doel op de lap tekst die er nog bij gepropt moet worden: 6-19h, bij gesloten spitsstrook, wanneer alle planeten op één lijn liggen en er tegelijkertijd een zonsverduisting optreed….
towi1989 zegt
Ik zeg terugdraaien, en de flitsmarge op snelwegen vergroten met 10km/uur.
towi1989 zegt
@towi1989: Even als toevoeging; het zou enorm schelen als borden gewoon consequent volgens een/de standaard(?!) worden gebruikt. De snelheid is nu 130 km/uur TENZIJ er een bord staat welke anders vermeld. Vaak zie ik een VERBODSBORD met 130 erop, in plaats van een eind 100.
Wat ik ook vaak tegenkom is dat er na een invoegstrook geen herhaling wordt aangegeven voor de 100 km/uur beperking terwijl dit wel het geval moet zijn.
Ook bij wegwerkzaamheden wordt zelden een einde beperking aangegeven.
Ik word een beetje moe van het letten op al die borden, met als enige nut het voorkomen van boetes voor snelheidsovertredingen. Nu rij ik lekker met flitsmeister aan op een snelheid die ik gepast vind, en als het ding begint te jengelen begin ik met afvragen hoe hard ik nu eigenlijk mag rijden.
Rebirth zegt
Mensen… de maximumsnelheid in Nederland is 130 km/u… tenzij anders aangegeven. Wat is daar nou zo moeilijk aan?
mashell zegt
@Rebirth: omdat het tenzij anders weergegeven zo lastig is, dat kan namelijk telkens een ander getal zijn dat afhankelijk lijkt te zijn van een obscure mix tussen tijdstip, maanstand, AEX stand en de of PEC Zwolle in het eerste of het 2e rijtje van de eerste divisie staat. Op de A1 bij Deventer mag je 100 als de spitstrook open is. 120 als de spitsstrook niet open is maar het tijdstip tussen 6 en 19 uur ligt. 130 als het tijdstip tussen de 19 en 6 uur ligt maar de spitstrook niet open is. Dat is nodeloos complex. Omdat de spitsstrook meestal open is, had 100 bij spitsstrook open en 130 er buiten prima voldaan. En zo is het op heel veel plekken in Nederland.
Rebirth zegt
@mashell: haha! Nou door jouw betoog ben ik overstag! Alleen of nog meer bordjes nou gaan helpen?… ;-)
Dev zegt
Dus nu onderschrijven ze de verwarring die er duidelijk is wel, maar ondertussen wel bezwaarschriftjes afwijzen met die claim. Stelletje hypocrieten.