Er was weer een nieuwe stemming voor een snelheidslimiet op de Autobahn in Duitsland.
Het is al jarenlang een doorn in het oog van veel Duitsers: de Autobahn. Op sommige gedeeltes is er geen maximumsnelheid en dat kan echt niet volgens de SPD, de Groenen en Sebastian Vettel.
Elke mogelijkheid om de ultieme vorm van vrijheid aan te pakken is tot nu toe mislukt. Ondanks dat iedereen weet dat het einde echt wel in zicht is. Het is gevaarlijk en slecht voor het milieu. Nu blijkt dat gevaar wel mee te vallen. Iedereen is veel alerter op de Autobahn, de meeste ongelukken vinden plaats op de Landstrasses.
Snelheidslimiet Autobahn
Enfin, vandaag lag er een motie (van links) om een tempolimiet te introduceren, zo meldt Heise. Deze is wederom verworpen. Het opvallende is, ook De Groenen en de SPD hebben tegen deze motie gestemd. De reden is een beetje onduidelijk, maar het komt er op neer dat ze voor het regeerakkoord geen snelheidslimiet voor elkaar konden krijgen. Daardoor moesten ze nu ook onder een soort scheve vorm van fractiediscipline tegen de motie van links stemmen. Wel lieten de SPD en De Groenen weten stiekem inhoudelijk achter de snelheidslimiet te staan.
Met de energiecrisis in Duitsland ligt de limietloze Autobahn wederom onder vuur. Er kan namelijk belangrijke brandstof worden bespaard. Dat niet alleen, ook is het dus beter voor het klimaat, volksgezondheid én de verkeersveiligheid. Een ander veelgebruikt argument om tegen te stemmen is de Duitse autoindustrie. Er wordt door SPD en de Groenen aangekaart dat Frankrijk en Japan ook een prima autoindustrie hebben, plus een snelheidslimiet op hun snelwegen.
Soap
Het is en blijft een spannende soap. De Duitse autoclub (ADAC) was altijd fel tegenstander van de limiet op de Autobahn, maar is tegenwoordig iets gematigder. Dit omdat de leden dat nu ook zijn. Nu is het 52% voor en 44% tegen. Deze verdeeldheid zorgde ervoor dat de ADAC geen politieke aanbeveling wilde doen.
Volgens het FDP, dat tegen een limiet is, is het allemaal lood om oud ijzer. Vanwege de hoge brandstofprijzen rijdt men al rustiger. Ook de EV-transitie zal ervoor zorgen dat er minder behoefte is om hard te rijden, daar elektrische auto’s begrensd zijn op relatief lage snelheden. Tenslotte zijn er veel delen met een snelheidsbeperking. Volgens de Federale Minister van Verkeer – Oliver Luksic – denken ze er niet over na om alsnog een limiet in te voeren.
TL:DR: voorlopig gaat het telkens net goed, maar het is nog maar de vraag voor hoe lang.
lpgbarrel zegt
Topsnelheid rijden met een elektrische auto werkt niet echt lekker.. Dit probleem lost zichzelf op!
inflatable zegt
Als je het al een probleem kan noemen.. Alleen de hogere uitstoot als je sneller rijdt, maar dat lost zichzelf dus ook op als straks iedereen verplicht in EV’s moet rijden.. Maar men zal dan wel weer verzinnen dat het teveel elektriciteit kost ofzo.. Activisten blijven activisten, het is nooit goed genoeg om alles te laten zoals het is..
martijnev zegt
170 km/h continu Autobahnen op de A1 van/naar Berlijn met de Kona (max snelheid Kona) is best lekker hoor, en actieradius blijft ook dan nog acceptabel, met af en toe een snellader voor 30 min op de stops wanneer je toch even moet pauzeren is het prima te doen. Dus van mij mag het (///) bordje blijven!
HelldogBE zegt
Wat is acceptabel? Kan het puur qua tijdwinst nog wel uit of is de efficiëntste kruissnelheid (incl minder laadstops) ergens rond de 120-140 (of trager)? Met een verbruik van 40kWh/100km sta je dan bijna ieder uur voor een halfuur aan de snellader.
dutchneon zegt
170 op de teller… is 160 echte kms… daar liggen zelfs de groenen niet van wakker hoor ;)
martijnev zegt
170 km/h continu Autobahnen op de A1 van/naar Berlijn met de Kona (max snelheid Kona) is best lekker hoor, en actieradius blijft ook dan nog acceptabel, met af en toe een snellader voor 30 min op de stops wanneer je toch even moet pauzeren is het prima te doen. Dus van mij mag het (///) bordje blijven!
faalhaas zegt
De Prius+ volbeladen met constant 170km/h(max snelheid) doet 11L/100km. Tegenwoordig één van de snelsten op de autobahn. Men rijdt niet meer zo hard.
saxoke zegt
Enkele weken geleden 301 gereden op de autobahn
Flatsix zegt
Die discussie is denk ik niet primair bedoeld om ‘slechts’ 170 km/h te voorkomen.
audirs3 zegt
Hele stukken 180 gereden met mijn IONIQ 5, laden 15-80% doe je in maar 12 minuten dus die extra snelheid verdien je wel terug.
Johanneke zegt
Lekker kerncentrales sluiten en kolen blijven stoken ‘groenen’.
maarteno zegt
exact…wat een hypocriete prutsers….de benzineprijs zorgt er wel voor dat mensen rustiger doen.
doublechevron65 zegt
Dat is nog onder Merkel doorgevoerd, je kan niet maar even afstappen van het sluiten.
schuimbekje3 zegt
het is net of je tegen een kind wat 4 krassen op papier zet ‘jij kan goed tekenen’ en deze vervolgens alle monets, van goghs en vermeers verbrand want die 4 krassen zijn veel beter, iedereen zegt het immers..
niemand durft meer tegen het kind te zeggen ‘het zijn 4 krassen. met kleurpotloden, wacht maar even tot je hersenen vol ontwikkeld zijn, zeg tot na je 24ste… kom dan nog maar eens terug’…
we luisteren naar boze kinderen die de skillset nuance nog niet kunnen schrijven, laat staan beheersen..
what could go wrong?
2022 voelt alsof ik naar een star trek aflevering ‘miri’ kijk..
jeroenm83 zegt
Ja, ik kan ook niet wachten op een Amber Alert aangaande Gretha Thunberg.
drtim zegt
Onsmakelijke grap dit.
Robert zegt
@jeroenm83: wat is dat nou voor een k#topmerking…
humpyourdog zegt
Fijne persoonlijkheid heb je, zeker een meerwaarde voor onze al erg individualistische samenleving, ik voel het.
xahc zegt
Top Jeroen, ben wellicht de enige niet trol hiero..!
jeroenm83 zegt
@hierboven allemaal.
Jeetjepietje zeg. Als we zo gaan beginnen ben jij wat mij betreft een prachtig voorbeeld van deze ‘ik ga stuk’-generatie. Of moet ik zeggen:”mooie tekening!”-generatie,
Mijn opmerking ging over dat we naar ‘boze kinderen’ luisteren. Ik vind Gretha T. een boos kind. Voorts vind ik dat we daar niet naar moeten luisteren. Zij is geen expert dus geen podium geven.
Maar goed. Jullie mogen straks weer boos worden op mij bij een EV vs ICE discussie waar jullie mij een fossiel noemen en ik van de daken schreeuw dat ik houd van benzine in de fik steken.
En nog wat inhoudelijks: als de boot van Greenpeace morgen vermist is ben ik ook blij. Stiekem best goed voor het milieu, gezien het schip zelf.
steephh zegt
@jeroenm83
Ik gun je die benzine auto rijden van harte. En met mij velen hier op AB. Zelfs al verschillen we totaal van mening op het gebied van EV vs ICE. Ik word ook helemaal niet boos, prima dat we van mening verschillen, zolang de feiten maar kloppen.
Blij zijn met vermissingen en doden, dat begrijp ik niet zo goed. Oprecht niet. Blijkbaar is dat wat je een ander toewenst als een ander een verschillende mening is toegedaan.. Je uitspraken zijn bijzonder ziekelijk te noemen.
jeroenm83 zegt
Dank voor je antwoord.
Ik had beter kunnen zeggen dat ik Gretha een irritant kind vond dat we liever kwijt dan rijk zijn. Maar als verder mijn woorden op goudschaaltjes worden gewogen -om wat voor redenen dan ook- dan laat ik het maar hierbij.
Alhoewel….doden? Dat maak je er toch echt zelf van.
Afsluitend zien we hier De Tegenslag van het geschreven woord in de tegenwoordige maatschappij. C’est ça.
steephh zegt
@jeroenm83
Letterlijk gezien heb je inderdaad niet gezegd dat het doden betreft. Maar wat mij betreft insinueer je dat wel wanneer je het hebt over een boot die vermist is. Vrijwel alle grote schepen zijn voorzien van AIS, waarschijnlijk is het schip dan gezonken en dat impliceert dat de opvarenden dan ook verdronken zijn.
Tuurlijk, letterlijk gezien heb jij natuurlijk 100% gelijk wanneer je zegt dat je dát niet gezegd hebt. Maar mensen wegen inderdaad woorden op goudschaaltjes als je uitspraken doet als “ik kan niet wachten op een amber alert omtrent” of “als de boot van Greenpeace morgen vermist is ben ik ook blij”. Vind je dat heel gek?
Zo ja: hoe zou je het zelf vinden als iemand iets dergelijks over jouw persoon zegt op AB?
lekkerlinksrijden zegt
Tijden veranderen en ik ben het ook wel met ze eens dat er een limiet moet komen. Het vol doorblazen op de Autobahn kan gewoon niet meer, uitstoot en milieu zijn zaken waar we rekening mee moeten houden. Dus ik stem voor een maximum snelheid van 250km/uur
hippopotamus zegt
Gewoon 150 of 180 maken. Hard zat. Voor echt hardrijden die testbaan van Volkswagen opengooien voor een paar euro’s. Schnitzeltje en certificaat voor de bragging rights achteraf. Klaar.
jeroenm83 zegt
Dat zouden ze direct in Nederland moeten invoeren inderdaad. En de Duitse regels lekker laten zoals het is.
Turbo S zegt
Mensen rijden inderdaad stukken rustiger in Duitsland. Een enkeling die het gas nog flink intrapt gaat het verschil voor het milieu ook niet maken. Dus gewoon zo laten als het is. Al die high performance auto’s zouden in één klap overbodig worden. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Richmond zegt
Hoezo die worden in Japan en italie toch ook gemaakt en daar heb je geen onbeperkte snelheid. Dus dat die auto’s afhankelijk zijn van de autobahn is onzin.
Turbo S zegt
Die auto’s hebben alleen nut als je op zijn minst zo af en toe eens op de autobahn komt. Op alle andere plekken op de wereld ben je namelijk hoogst illegaal bezig als je het vermogen van die auto’s ook daadwerkelijk aanspreekt.
Als er mensen zijn die graag met hun supercar maximaal 100 of 130 rijden dan moeten ze dat natuurlijk lekker zelf weten maar voor mij worden die auto’s dan toch echt niet meer zo begeerlijk.
Richmond zegt
Die auto’s bestaan echt niet bij gratie van de autobahn, aangezien hun publiek groter is dan europa. Misschien dat het de de grote 3 er iets om zouden geven. Maar de Ferrari’s enzo en een Nissan GTR worden echt niet gemaakt met het idee dat je in dat stukje Duitsland hem kunt uitlaten.
maotje zegt
Dan kun je net zo goed zeggen dat alle auto’s behalve een suzuki alto overbodig zijn.
sanderkomnogeensergens zegt
Rij vaker door Duitsland. Maar de stukken waar echt geen snelheidsbeperkingen zijn, zijn al spaarzaam.
Stefje zegt
Wat valt me toch op dat er veel onderbuik reacties zijn hier. De realiteit is dat er aanzienlijk minder dodelijke ongelukken gebeuren in Duitsland dan in Nederland. Over enkele jaren rijdt iedereen elektrisch dus de uitstoot valt dan nagenoeg weg. Die enkeling die nog doortrapt, zoals ik, maken vrijwel altijd de afweging geld/tijd. Alles is duur, maar een gemiste afspraak of opdracht kan nog veel duurder zijn. Als die vrijheid nu ingeleverd wordt komt die nooit meer terug. En dat lijken weinig mensen te snappen.
potver7 zegt
Uhm, in 2021 had Nederland 28 verkeersdoden per miljoen inwoners, en Duitsland 31 (vlgs EU-gegevens). Waarbij je bovendien de aantekening moet maken dat het aandeel fietsers in Nederland aanzienlijk hoger ligt. En dat is niet een recente verschuiving: die verhouding is al een hele tijd zo. Dus wie reageert hier vanuit de onderbuik?
Enneh, electrisch rijden heeft hier helemaal niks mee te maken. Die electriciteig moet namelijk wel worden opgewekt, en of dat nou met een bruinkoolcentrale gebeurt (die hebben ze namelijk nog in Duitsland) of met zonnepanelen: hoe harder je rijdt hoe meer energie je nodig hebt. Er moet dus aan alle kanten meer geïnvesteerd worden in energie-opwekking voor die paar mensen die zonodig hard moeten rijden.
En die gemiste afspraak – daarvan zeg ik dus echt “nou jammer dan”. Ook zonder snelheidslimiet staat er en bepaalde minimum reistijd voor een traject. Mét snelheidslimiet wordt die hooguit wat langer, dus als die deal echt zo belangrijk is moet je wat eerder van huis. Hoewel ik me er niks bij voor kan stellen dat een deal niet doorgaat als je een half uurtje later aankomt – wat voor relatie heb je dan met elkaar?
Variomatic zegt
Artikel niet gelezen? Net als in NL vallen die doden niet allemaal op de snelweg. In Duitsland vooral op de provinciale wegen. Zoek svp nog even naar het aantal doden op de snelweg in DE vs NL en dan pas oordelen..
Stefje zegt
Potver, we praten hier over snelwegdoden. Laat die andere erbuiten. Dan is Duitsland echt veiliger dan NL.
Meer stroom opwekken is toch niet erg als het groen is? Ik betaal er toch voor? Of zegt u nu dat dit niet duurzaam is?
Tijd is voor u misschien niet belangrijk, maar voor anderen wel.
Plus, ik geniet er van hard te rijden. Zolang ik er niemand kwaad mee doe, wat ik straks met mijn elektrische auto op groene energie dus ook niet meer doe, is daar dan toch niets op tegen?
Of kunt u het niet hebben dat u maar 100 mag en wij hier onbegrensd?
steephh zegt
@stefje
“Alles is duur, maar een gemiste afspraak of opdracht kan nog veel duurder zijn.”
Voor een belangrijke afspraak/opdracht vertrek je toch gewoon op tijd van huis? Dat werkt in alle landen zo waar een maximumsnelheid is ingevoerd. Wat ingecalculeerde speling voor als het verkeer tegen zit en als het écht belangrijk is boek je een hotel in de buurt zodat je zeker weet dat je niet in de file komt te staan (want dat rijdt zo lastig plankgas).
Stefje zegt
Steeph, welkom in de echte wereld waar tijd schaars is en je niet perse een nacht eerder van huis weg kan of wilt zijn.
Prima dat jij je vrijheiden af wilt geven, maar ik zal mij er tegen blijven verzetten door FDP te blijven stemmen.
steephh zegt
@stefje
Haha tuurlijk, de “echte wereld”. Waar je een (half) uur later vertrekt om vervolgens met 200+ km/h te compenseren. En als je dan niet hard genoeg door kan rijden schoorvoetend je afspraak opbellen om te zeggen dat je het niet meer kan halen. 😂
Dit heeft niets met vrijheden te maken. Prima dat jij lekker door wil kunnen rijden als de ruimte er daarvoor is, maar de reden is onzinnig. Heel hard mógen rijden is geen garantie voor het ook kunnen.
Ik heb nóóit gezegd dat ik die vrijheid kwijt zou willen of af zou willen geven. Waarom leg je me die woorden in de mond? Ik stel enkel dat het voor woon/werk/zakelijk verkeer een bijzonder slecht argument is, zeker als je naar een belangrijke afspraak moet. Met name omdat je geen garantie hebt dat je ook zo hard kan rijden, zeker als het drukker op de weg is.
jeroenm83 zegt
“Waarom leg je me de woorden in de mond?”
Beste ‘steeph’,
Hou op met huilen, maak ruim op die rechterbaan, en blijf weg.
petroldrinker zegt
Eeuwige gejank over het millieu, als we gewoon de mensheid uitroeien is dat probleem in 1x opgelost…. hoeft er ook nirt in elk nieuws artikel naar gerefereerd worden.
willeme zegt
@petroldrinker: de mensheid uitroeien is vrij rigoureus en lastig uitvoerbaar. Iets langzamer rijden en minder rijden zorgt voor minder CO2 en is uit te voeren.
humpyourdog zegt
Verander de wereld, begin bij jezelf. Succes!
jeroenm83 zegt
Lekker bezig met deze opmerking! Kun je nog wel slapen nu?
potver7 zegt
Deze discussie lijkt een beetje op die van de wapenlobby in de VS: ieder intelligent mens kan talloze argumenten opnoemen waarom een snelheidslimiet een stuk beter is dan de huidige regeling, maar er is een relatief kleine minderheid die blijkbaar voldoende lobbymacht heeft om die met allerlei misplaatste of slecht onderbouwde argumenten (‘vrijheid’, mogelijk economische schade) tegen te houden.
kadett83 zegt
180km/h zou hard zat zijn.
sirdrinksalotofpetrol zegt
U bent de perfecte Volvo klant.
crashingduke zegt
Het blijft een heerlijke discussie. Maar de werkelijkheid is, dat je amper nog snel kan rijden. Ik ben vandaag, zondag, naar Cuxhaven gereden en de momenten dat ik 200+ kon rijden zijn op twee handen te tellen. En dan gaat het om een paar kilometer, want dan beland je in de volgende kluwe auto’s. Wat ik veel vervelender vind, is dat ik in Cuxhaven niet sneller mag dan 30km/u. Daar word je gek van.
xahc zegt
Onwaarschijnlijk hoeveel -ingekochte- moraal narcisten hier actief zijn. Ja hoor mensen, denk zelf niet na en laat je begrenzen.. Dan leef je pas echt..
Moore zegt
Net terug van een schitterende Indian Summer weekend roadtrip in de Eifel en overal zo hard mogelijk gereden. Omdat je dat veilig wilt doen op een tweebaans Autobahn, met rustig rijdende verkeersdeelnemers, ben ik bijna niet boven de 180 uitgekomen. Slechts 1 keertje de 260 aangetikt om vervolgens weer netjes 80 te rijden een van de frequente Baustellen. Je haalt je plezier door regelmatig van 120 naar 180 te kunnen accelereren. Heel af en toe word je ingehaald door iemand die het durft om met 250 een aantal achter elkaar rijdende auto’s te passeren.
Ik denk dat als ik in Duitsland zou wonen meestal 140 zou rijden, omdat hard rijden veel concentratie vergt en meer lichamelijke energie kost dan cruisen op de rechterbaan. Maar ik woon in Nederland, heb een echte rijdersauto die tegen de 300 loopt en ik geniet van snelheid. Fijn dat het bij de buren nog kan!
ericc zegt
Om deze stemming telkens te organiseren, gaat ook veel energie verloren! Laat het toch zo. Er zijn andere problemen…