Een soortgelijke maatregel als de vieze plaatjes die je bij tabak krijgt: snelheidsboetes in België komen met een onaangename bijlage.
Hardrijders in het verkeer komen nog vaak voor. Dat terwijl de gevolgen van een ongeluk op te hoge snelheid soms niet te overzien zijn. Het gebeurt nog vaak dat er dodelijke slachtoffers zijn te betreuren bij een ongeval waarbij ‘de veroorzaker’ iets hogere getallen op zijn dashboard had staan dan toegestaan. Het zijn heftige verhalen.
Bijlage
De politie in België is iets aan het proberen met die heftige verhalen. Elke brief van een snelheidsboete in België gaat gepaard met een iets minder leuk cadeautje. Snelheidsboetes in België worden namelijk vanaf nu gepaard met een brief van een hardrijder die een dodelijk slachtoffer heeft gemaakt. Zo krijgt de boete een extra lading. Het gaat om anonieme verhalen. Het doet ons een beetje denken aan de vieze plaatjes op verpakkingen van tabak: een harde confrontatie met de potentiële gevolgen van je daad.
Effect
Er is onderzoek gedaan naar de effectiviteit, waarbij blijkt dat enkel een boete voor hardrijden weinig tot geen effect heeft. Universiteit KU Leuven onderzocht dat een brief met rationele argumenten er voor zorgt dat 15 procent van de ontvangers bereid is om hun gedrag aan te passen. Een emotionele boodschap zorgde voor aanpassingsbereidheid van 25 procent van de ondervraagden. Dat heeft geleid tot de maatregel voor de snelheidsboetes in België. Deze is trouwens al in werking gesteld. De kans is dus groot dat deze snelheidsduivel uit België er al eentje op de mat heeft gehad.
Nederland?
In Nederland kom je nog weg met een zakelijke brief van het CJIB, er zijn geen plannen om de methode voor snelheidsboetes in België over te nemen. Zou dat wel moeten of is een flink geldbedrag voor jou genoeg reden om herhaling te voorkomen? (via Nieuwsblad)
theblazerunner zegt
Ik vind de boetes wel duur zat dus probeer ze te allen tijden te vermijden
Maarja soms wil je even vroem-vroem
viezefreddyw zegt
@theblazerunner: In België doe je niet echt vroem vroem voor je plezier.
faithnomore zegt
Ok dan 🙄
tjorque zegt
Daar ben ik het niet mee eens. In en rond Antwerpen doe ik dat inderdaad meestal niet voor mijn plezier.
Maar in de Ardennen zijn er nog genoeg leuke wegen te vinden waar ik met plezier de motor even over uitlaat voor een dagje. (Alleen ontbreekt me de vrije tijd momenteel)
cossiekiller zegt
Daar mag je wel nog altijd 120 op de snelweg. De hele dag 😁
Robert zegt
Ik heb het hier al vaker gezegd: veel snelheidsovertredingen worden gepleegd door zakelijk verkeer. Merk dergelijke overtredingen ook aan als economisch delict, net als overbelading of schending van rij- en rusttijden, en je maakt een werkgever medeverantwoordelijk voor het gedrag van z’n werknemers. (Iets wat omgekeerd, bijvoorbeeld op het gebied van arbo- en veiligheidsregels ook al het geval is.) Het zal de verkeersveiligheid zeker ten goede komen. En anders de staatskas wel.
launchcontrol zegt
@RRRobert: denk dat de uitvoering van je verhaal niet haalbaar is, genoeg bonnen bij ons op de zaak die in privé tijd worden gekregen en dan vaak zelfs nog door partners/kinderen, kan je de werkgever toch niet verantwoordelijk voor laten zijn.
karhengst zegt
Interessante visie. Hoe zie je woon-werk verkeer dan?
Voor de bijtelling is het namelijk zakelijk (valt niet onder de 500km), maar ik kan me niet voorstellen dat er werknemers zijn die woon-werk verkeer qua tijd vergoed krijgen van hun werkgever. Laat staan indien je het met een kilometervergoeding voor je privé wagen moet doen.
pivavar zegt
Net nog een boete gekregen voor 70 km/h ipv 60 op een 4-baans brug, tegemoetkomend verkeer en langzaam verkeer gescheiden dmv vangrails. Benieuwd wiens leven ik gespaard had als ik 60 km/h had gereden.
Steven zegt
Krijg je die ook als je geflitst bent aan 51km/u binnen bebouwde kom?
Robert zegt
@Steven: nee, want op snelheidsovertredingen waar de limieten < 100 km/u zijn, geldt een correctie van 3 km/u. Je wordt in een 50 km/u zone dus pas beboet bij snelheden van 54 en hoger.
atrak zegt
Liever een bijlage dan een verhoging. Je moet voor de lol eens even de prijzen vergelijken met NL.
Michel-GR zegt
Onzin natuurlijk je ziet het als spam en gooit het weg zonder er ook maar één woord van te lezen.
okdoei zegt
@Michel-GR: exact en je hebt “25% die hun gedrag aanpast” en dat zal uiteindelijk naar de 0% dalen of benaderen.
Onnodig om daarvoor papier en inkt aan te verbrassen.
karhengst zegt
Dat kan nog een hele opgave worden om in Nederland iemand te vinden die met 105 km/h voor een dodelijk ongeval op de A2 verantwoordelijk is geweest.
jaapies zegt
@karhengst: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/misdaad-112/twee-mensen-zwaargewond-na-ongeluk-met-vrachtwagen
jaapies zegt
@karhengst: misschien eerst eens nadenken voordat je wat loopt te blèren. Zijn zat voorbeelden van…
karhengst zegt
“Het is nog onduidelijk hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.”
Voordat je anderen afvalt, werk eerst even aan je eigen leesvaardigheid knul.
MarcoM zegt
Laten ze hun wegen eens aanpakken in plaats van onnodige papierverslinding.
wimof zegt
In België zijn ze zo gul om van de gemeten waarde een forfait van ik dacht 6% in mindering te brengen.
cossiekiller zegt
Hier bij ons flitsen ze pas bij een gemeten snelheid van 57km/u in een zone 50.
Dan gaat er 6km/u correctie af (12%!)
En dan krijg je idd een brief van €55 voor 51km/u.
Dus als je je snelheidsmeter onder de 60 houdt, zit je normaal wel veilig hier.
wimof zegt
Volgens mij heeft het ene niets met het andere te maken.
potver7 zegt
Dat 25% zégt de snelheid aan te passen na het krijgen van zo’n brief, dat zegt natuurlijk helemaal niks. Wat is het percentage mensen dat zégt beter op de snelheid te passen nadat ze een boete hebben gekregen? Vast ook zoiets.
Waar het om gaat is het werkelijke gedrag na het ontvangen van een boete. Natuurlijk zal zo’n brief een klein beetje helpen, maar verwacht er niet te veel van.
Het enige dat echt werkt meer staandehoudingen. Hoef je niet eens hoge boetes uit te delen, gewoon het oponthoud is al genoeg. Kost wat, maar levert ook echt wat op.
mashell zegt
@potver7: “Wat is het percentage mensen dat zégt beter op de snelheid te passen nadat ze een boete hebben gekregen?”
Volgens het artikel is dat percentage 15%. Toch 10% mensen die zeggen een gedragsaanpassing na te streven.
mashell zegt
Dit is helemaal in de tijdsgeest van nu. Emotionele toespraken van slachtoffers (voor wie de straf niet hoog genoeg kan zijn) in de rechtszaal. Afbeeldingen en spreuken van ernstige ziektes op sigaretten pakjes. Als iemand de corona regels niet strikt houdt dat is dan is dat meteen een “klap in het gezicht van de zorg”. Huilbrieven bij boetes…
Dit is het tijdperk van emotionele manipulatie. Ik durf te voorspellen dat hoe meer je dat inzet hoe meer de mensen zullen afstompen en hoe minder werkzaam het zal zijn.
xjs678qr zegt
Ik ben zeker een gevaar geworden omdat ik vandaag dezelfde snelheid rijd als gisteren!