Gewoon een keiharde boete voor mensen die snelheid tof vinden.
Leuke dingen mogen absoluut niet. Dat vindt de Belgische overheid. Die zien namelijk een probleem met mensen die hard rijden leuk kunnen waarderen. Nu is er ook niet direct een wetenschappelijk voordeel aan hard rijden, op het gevoel van vrijheid na en dat je 6 minuten eerder op bestemming bent.
Zelfs de verstokte petrolhead begrijpt uiteraard dat er snelheidslimieten zijn en probeert zich er aan te houden. Behalve voor onze Oosterburen. Daar heb je namelijk nog snelwegen zonder snelheidslimiet. Het feit dat dat anno 2023 nog het geval is, is ongelooflijk.
Snelheid tof vinden bij wet verboden
Bij onze zuiderburen ligt het iets anders. Daar is het binnenkort namelijk niet meer legaal om snelheid tof te vinden. De Belgische overheid heeft namelijk een wet ingediend die het mogelijk moet maken om het verheerlijken van snelheid op social media strafbaar te maken.
De wet is overigens ingediend door de minister van mobiliteit, Georges Gilkinet. Dat is als reactie op wat er in 2022 plaatsvond. Vorig jaar gebeurde er een namelijk een zeer zwaar ongeluk Strépy-Bracquegnie. Een meneer reed daar een aantal feestvierende mensen aan. De chauffeur in kwestie postte op social media veel foto’s en video’s waarin je hem te hard ziet rijden.
Flinke boete
De Minister heeft de wet ingediend omdat hij niet kan aanvaarden dat snelheid verheerlijkt wordt op social media. Het is namelijk doodsoorzaak nummer 3 in Bëlgie, samen met rijden met een slok op of ‘afgeleid’ zijn (op je telefoon kijken dus).
Het is de bedoeling dat deze mensen (die hard rijden leuk vinden) keihard worden aangepakt. De bestuurders die online ‘reclame maken’ voor te hard rijden, kunnen een dikke boete verwachten. Deze kan variëren van 40 tot 1.000 euro. Het geldt overigens alleen voor hard rijden op de openbare weg. Als je net in België werkzaam bent op de radio om Formule 1 te propageren, dan mag je gewoon je werk blijven doen.
Via: AD Auto
Meer lezen?
w0ut zegt
Weer zo ene die met een gek idee zijn 5 minutes op fame wilt behalen.
Dit lijkt niet te combineren met het recht op vrije meningsuiting.
En weer een typisch geval cijfers goochelen die me goed uitkomen. Betreft dat vreselijk accident in Strépy-Bracquegnies was de chauffeur ook (zwaar) onder invloed van drugs. Meer controles op onder invloed rijden is natuurlijk veel duurder dan een wetsvoorstel indienen.
joki zegt
In Belgie mag je niks meer leuk vinden van de incapabele lui die dit land “leiden”, ivm verkeersveiligheid hebben ze wel andere katjes te geselen dan enkel snelheid aan te pakken, bvb infrastruktuur!!! Kom niet zeggen dat ik ook een stem heb, ik werkte op de dag van de verkiezingen en geef geen volmacht dus stem niet, het is ook bewezen dat de politiek niet echt rekening houdt met het resultaat van verkiezingen, als je ziet hoe de regering is samengesteld…
Ik ga wel akkoord dat als je maar één keer 6 min minder lang onderweg bent dit weinig relevant is, maar laten we het eens anders bekijken… Als je op je woon-werkverkeer per rit 1 minuut wint dan win je dagelijks 2 minuten. Volgens mij werken we ongeveer 200 a 250€ dus op één jaar spaar je dan 400 a 500 minuten… Dit vind ik wel al eens de moeite hoor….
Hopelijk krijg ik geen boete voor het gebruiken van mijn verstand… want dat is nog gevaarlijker voor machtshebbers, mensen die nadenken…
Richmond zegt
En hoe wil je elke dag 1 a 2 min winnen? Door harder te rijden dan toegestaan? En wat wil je met die 2 min extra doen? Het is niet alsof je zoveel kunt doen met die tijd.
En politiek is altijd een compromis, omdat in een meer partijen stelsel her moeilijk is om zoveel stemmen te krijgen dat je geen coalitie nodig hebt. Dat je niet hebt kunnen stemmen is je eigen keuze? Stembussen gaan vroeg open en zijn tot laat open. Wat dan? Moet verkiezingsdag een vaste vrije dag zijn? Dan gaan mensen nog steeds dingen plannen waardoor ze niet op tijd zijn om te stemmen.
karhengst zegt
Aangezien de democratie het grootste goed is heeft hij natuurlijk wel een punt dat het geen vrije dag is, maar de gedenkdag van de uitstorting van een 2000 jaar uit denkbeeldig spook bijvoorbeeld wel.
Het kan natuurlijk ook gewoon op een zondag worden gedaan.
joki zegt
Ja!
joki zegt
Ik wil dus iets sneller opschieten en de rest leek me duidelijk uitgelegd, anders moet je de uiteenzetting over het optellen van de gewonnen minuten per jaar eens herlezen. Ik heb dus inderdaad niks aan twee minuten per dag maar kan wel iets met 400 minuten op een jaar die ik anders invul dan achter het stuur te zitten op een doodsaaie snelweg. Hopelijk is dit beter te begrijpen…
viezefreddyw zegt
Je kan natuurlijk ook gewoon 1 minuut eerder vertrekken.
Marco zegt
Als het niet te druk is pak ik zo’n 10 minuten per rit enkele reis (100km) winst door toch “wat” harder te rijden. Dus 20 minuten per dag, best significant.
Rij daarvoor graag buiten de spits.
karhengst zegt
Gelukkig is Verstappen Nederlander, kon nogal een handicap worden met alle stratencircuit van tegenwoordig.
wimbers zegt
Dat ze in België eerst maar eens aan de infrastructuur gaan werken en aan de eisen voor een rijbewijs!
– als het regent doe je NIET je mistlicht aan.
– als er iemand op de linkerbaan passeert doe je NIET je knipperlicht naar links aan, je blijft gewoon op je baan wachten tot de ander voorbij is en bezorgt hem geen hartverlamming.
– als het licht op oranje springt als je er ongeveer naast bent trap je NIET met allebei je benen vol op de rem als er nog auto’s achter je zitten…
Friez zegt
Vooral dat mistachterlicht ja. Of wat dacht je van in het midden blijven hangen op een driebaansweg… is de rechterbaan dan ineens verboden om te komen? In Nederland kunnen we daar ook wat van, maar niet zo erg als bij de Zuiderburen.
Is het overigens nog steeds zo dat je in België je eigen kind mag les geven? Ik denk dat daar namelijk ook de bron ligt van het slechte weggedrag van een hoop weggebruikers… je krijgt de slechte gewoontes van je ouders aangeleerd. Misschien moet daar dan maar eens verandering in komen.
coupedriver zegt
Rechtervak is dikwijls in slechte staat (door) en rijdt vol vrachtwagens. Gebeuren jaarlijks veel ongevallen van vrachtwagens die vol in de fille rijden. Plus door die vele vrachtwagens moet je door hun lagere snelheid constant van rijstrook veranderen. Blijven rijden is dan een stuk veiliger dan altijd van vak veranderen. Ja kan op een 3 vaks weg toch gewoon links voorbij. Ik denk trouwens dat een heel groot gedeelte hun rijbewijs helemaal niet in België gehaald ( of gekocht?) hebben.
flatsix010 zegt
Inderdaad, veel bewegingen zorgen daarbij voor oponthoud vooral in de spits. Daarbij vind ik wel dat je dan gewoon de max snelheid moet rijden als dat kan. Pesthekel aan mensen die met 95 km/u een vrachtwagen inhalen of midden/links plakken.
Friez zegt
Ook op hagelnieuwe wegen zie ik rijders in België in het midden plakken, ook als er meer dan genoeg ruimte zit tussen verkeer op de rechterbaan. Ja je kunt via de linkerbaan passeren, maar als er iemand in het midden zit te sukkelen en links haalt iemand met een marginaal snelheidsverschil in, dan is het behoorlijk frustrerend. Rechts blijft de plek op de weg en anders moeten naar het Keep Your Lane principe zoals in de VS.
saxoke zegt
Bij zware regenval is het in België verplicht je mistlichten aan te doen
Door oranje rijden wordt gezien als een zware overtreding als je erop gepakt wordt. De persoon die achter de “remmer” zit, moet voldoende afstand houden dat ook hij ten alle tijde veilig kan rijden
scrmeagle zegt
Moeten we ook eens stoppen met het verheerlijken van vermogen en acceleratie tijden.
petroldrinker zegt
Weer een ultiem voorbeeld vd betutteling van tegenwoordig in de EU, Wanneer gaan we is met common sense werken
Richmond zegt
En wat is de common sense in deze? Iedereen die denkt hard te kunnen rijden het maar laten doen, gewoon omdat het kan?
joki zegt
Ja
joki zegt
Democratie is gestoeld op common sense…
baardmijt zegt
En wanneer gaan we eens in correct Nederlands formuleren?
Dit voorstel is ingediend door een Belgische minister. Prima dat je alle kansen aangrijpt om de EU te bekritiseren, maar doe het dan bij voorkeur als de EU er ook daadwerkelijk iets mee te maken heeft.
wimof zegt
6 doden en 10 mensen kritiek na carnavalsdrama in Strépy: chauffeur en passagier kwamen terug van dancing, dit is de balans van die stoute meneer die youtube filmpjes deelde over zijn rijstijl.