Sommige snelwegen gaan al eerder de lage maximale snelheid handhaven. Om met Hans Teeuwen te spreken: “Jahaa, zo pakken ze je hobby’s af!”
De maximale snelheid van 100 km/u op Neerlands snelwegen is niet geheel onomstreden. Onder de noemer ‘milieu’ mag er tussen 06:00 en 19:00 niet harder gereden worden dan 100 km/u. Dat is een vreemde beslissing eigenlijk. In de randstad (waar het uitstoot probleem het grootst is) was het sowieso al nauwelijks mogelijk.
Mooi niet
In Groningen en Friesland (waar het uitstoot-probleem veel minder speelt) kon men wél 130 km/u, maar mogen ze het dus niet meer. Sterker nog, in het noorden zullen de mensen daadwerkelijk eerder van huis moeten gaan. De enige troost was dat het nog even zou gaan duren. Populistisch samengevat: Nou, mooi niet dus!
16 maart
Officieel gaat de snelheidsverlaging in op 16 maart. Maar je zult begrijpen dat het plaatsen van alle borden á 19 miljoen euro niet in één dag lukt. De ambtenaren zullen er eerder aan moeten beginnen. Vanaf donderdag 12 maart worden de 130 km/u borden verwijderd voor 100 km/u borden. Dit neemt enkele dagen in beslag, zo meldt nu.nl.
12 maart
De wet schrijft voor dat de snelheid die aangegeven staat op de borden geldig is. Dus als je een beetje pech hebt, beginnen ze op jouw traject. Dit betekent dat dus de snelheid nog eerder teruggeschroefd wordt naar 100 km/u. In totaal worden er 4.000 nieuwe borden geplaatst. Dus houd er rekening mee: als je de borden ziet voor 16 maart, dan zul je je toch aan de snelheid moeten houden.
Weersomstandigheden
Is er dan nog enkele hoop dat de borden later worden geplaatst? Net als met de elfstedentocht kunnen alleen de weersomstandigheden roet in het eten gooien. Als het gaat stormen of vriezen, kan het zijn dat het uitgesteld wordt. Die kans is echter niet groot tijdens deze Nederlandse ‘winter’.
Fotocredit: @jeppie via Autojunk.
Robert zegt
Ik denk dat deze maatregel misschien nog wel eens gunstig kan uitpakken tegen de files: harder willen rijden = vroeger van huis of weer later naar huis toe.
Ik ben vóór.
mwti zegt
Ik zou graag 50km/u willen, dat lijkt me leuk.
kennone zegt
@mwti: kan ik met me BTC Riva Corona troep scooter de snelweg op??
hassani zegt
@RRRobert: weet je wat mij wel wat lijkt, meestal is een snelweg een sneller alternatief omdat je er harder mag rijden. Het lijkt me echt geweldig als iedereen gewoon lekker de binnenwegen neemt en de snelweg praktisch niet meer gebruikt word. Dat doe ik sowieso al want de snelweg schiet gewoon niet op. Op een binnenweg gaat er elke 2 a 3 minuten een minuut van mijn tomtom aankomstbestemmingstijd af, dat lukt je never nooit niet op de snelweg met 100km/h
lekbak zegt
@RRRobert: het maakt geen ene drol uit. Daar waar het druk is haal je de 130 toch niet en daar waar het rustig is zijn geen files en kan je dus toch wel 130 rijden.
tierelier zegt
Is dat PAFKAFSAF stikstofcrisis nu opgelost? Je hoort er niks meer over.
towi1989 zegt
Ik hoop het, anders moeten we straks met de fiets.
rutgerg zegt
@tierelier: nu hebben we Corona…. en we gaan er allemaal aan dood!! Allemaal!!! Dan maakt de stikstof niets meer uit!
lekkerlinksrijden zegt
@rutgerg: ik niet
rutger97 zegt
@rutgerg: en als we per ongeluk wel overleven is er vast 1 onderzoeker die wel aantoont dat het allemaal 0zin heeft gehad en dan gaan we vrolijk nog even verder met alles aan banden leggen
densk zegt
Wat maakt het nog uit. Er aan ontkomen doen we toch niet.
Niet dat ik er blij mee ben…
mwti zegt
Dat krijg je ervan als je op linkse partijen (VVD) stemt.
BaRa zegt
Heeft er niets mee te maken. Het is de Nederlandse regering in z’n geheel die gefaald heeft om de EU-regels te implementeren. En dat is niet iets van het voorbij jaar, maar van de voorbije tien jaar.
mwti zegt
Klopt maar we hebben nog nooit een kabinet gehad waarbij zelfs de VVD links van het midden zit. De belastingdruk en betutteling is nog nooit zo hoog geweest.
maotje zegt
@mwti: man man wat hebben we t slecht hier.
mwti zegt
@maotje: kijk maar weg….als je wakker wordt en terugkijkt schrikt je je rot. Op naar de 20-25 miljoen inwoners. Gezellig!
maotje zegt
@mwti: ik ben zeker geen fan van de overbevolking in dit land. Maar dat wil nog niet zeggen dat we t hier slecht hebben.
lekbak zegt
@maotje: we hebben het nog redelijk goed (lang niet zo goed als 15 jaar geleden!) maar we zitten wel in een neerwaartse spiraal. NU niks doen omdat we het toch wel goed hebben is garantie voor ellende en armoe over anderhalve generatie.
Jou opmerking is heel, heel gevaarlijk dus.
intimrasiert zegt
De snelheidsverlagning naar 100 km/h is ook een reactie op het Urgenda-arrest, waarbij een rechter zich voor het karretje heeft laten spannen van twee Rotterdamse mileugekkies genaamd ‘Urgenda’. Daar plukken we nu allemaal de zure vruchten van. Het is hoog tijd dat de regering dit mallote Urgenda-arrest terugdraait met reparatiewetgeving.
kroon zegt
Ik ga echt geen 100km/u rijden om dit soort symboolpolitiek en door milieu-hippies afgedwongen beleid tegen een niet bestaand probleem zogenaamd op te lossen.
Dus aan ieder de oproep: doe mee aan deze burgerlijke ongehoorzaamheid en blijf zoals ik gewoon minstens lekker 120km/u rijden. Gewoon goed opletten en Flitsmeister aan.
qmdb zegt
@kroon: stoer hoor.
kroon zegt
Heeft niks met stoer te maken.
Jij bent een milieutrol uit de randstad? Dan begrijp ik de reactie.
wif1 zegt
@qmdb: maar hij heeft wel gelijk… Goed punt trouwens wat je inbrengt..
roadster1976 zegt
@qmdb: ik vind het wel stoer. Iedere keer 195 euro aftikken voor 20 kmh te hard.
Robert zegt
@kroon: ik zou willen zeggen, probeer het eens een tijdje uit en geef het dan een eerlijke kans.
Een half jaar geleden had ik je gelijk gegeven, maar ik breng die 100 km/u (effectief 105 km/u op de cruise control) al een tijd uit en het bevalt me eigenlijk prima. Het tijdsverlies is echt minimaal (1 à 2 minuten op een totaal van een klein half uur), maar het rijdt veel relaxter én scheelt zeker 10-15% in het verbruik.
TSAARno zegt
Probeer 80km/u eens, dan rijd je auto nog zuiniger en scheelt max 5 minuten op jouw traject, of 60, of 40..
mwti zegt
Ik ben ook voor want dan kun je lekker je favoriete Netflix serie kijken tijdens het rijden. Adaptive cruise controle is wel aan te raden, heerlijk. Wat leven we toch in een mooie tijd.
fmgarcia zegt
@mwti: Nou je maakt er een grap over, maar ik ben het gewoon met je eens. Het kost zoveel energie om geconcentreerd te blijven in het treintje 107kph aan auto’s. Je gaat automatisch minder goed rijden.
mwti zegt
En niet te vergeten de mensen die uit voorzorg 95 km/u gaan rijden want je weet maar nooit en niet beseffen dat hun teller ook nog 8 km/u afwijkt. Dan rijd je dus 87km/u over de snelweg…..
Mijn moeder had ooit een Daewoo Matiz en 100km/u op de teller was 89km/u op de gps.
maotje zegt
@fmgarcia: dan is t echt beter om je rijbewijs in te gaan leveren en lekker met de trein of de fiets te gaan voordat je iemand dood rijd.
kennone zegt
@rrrobert: zo relaxt dat ik letterlijk aan de kant moet om niet in slaap te vallen.
giulia64 zegt
@rrrobert: Op het traject Den Haag-Maastricht scheelt het hooguit een kwartier dat 100 ipv max toegestaan te rijden. En inderdaad een zeer substantieel lager verbruik. Mijn 159 tbi komt dan zelfs op 1:13,7 uit. Je staat dus ook nog eens minder vaak bij de pomp. En dat scheelt ook tijd :-)
mwti zegt
Wat een zuipschuit, mijn nieuwe 330i rijdt dan 1:16,5
peug206 zegt
@mwti: mijn 206 doet 1 op 17 of 18. Is 20 jaar oud. Gewoon afhankelijk van hoe ver ik het pedaal indruk, 1 op 11 is ook prima haalbaar namelijk…
stephane8200 zegt
@mwti: ik heb ook zo’n ding gehad en ik stond soms 2x op een dag aan de pomp als ik naar Sittard reed. Ik reed veel en het is zelfs zo geweest dat mijn tankpas blokkeerde omdat ik meer dan €250 brandstof had getankt in 2 of 3 dagen of zoiets.
Dus ja, het is een onzuinige auto.
unknown32 zegt
@rrrobert: vandaag 500km door NL gereden. 30km/h trager zou 1u verschil betekenen; fuck that… Maar goed nieuws want dan duurt het langer, dus meer uren en meer omzet voor ons (chauffeursbedrijfje)! Joepie! Wel meest achterlijke irritante maatregel ever, dat ter zijde:-)
koeberg zegt
Succes met 120 rijden wanneer de auto voor je met 100 km/uur een rij vrachtwagens aan het inhalen is.
audirick1995 zegt
@koeberg: lekker bumperkleven, groot licht en door knallen!
knapzuur zegt
…zei Audi Rick.
koeberg zegt
Je voorganger intimideren werkt misschien wanneer het er 1 is. Maar voor die auto rijdt er nog één 100. En daar voor nog één. Enzovoort.
Straks is er namelijk niet één slome duikelaar met 100 km/uur, maar heeft de meerderheid van de auto’s die snelheid. Dat is dus *heel vaak* bumperkleven en groot licht.
vaakbenjetebang zegt
Van het feit dat er voor die ene auto nog tig auto’s rijden trekt de binkende bumperkleefbrigade zich niks aan hoor. Logica is aan domoren nou eenmaal niet besteed.
rrfm zegt
Ik pak zulke gasten als jou nog ff extra aan.
Ik rij namelijk nooit traag maar wanneer iemand bumperkleeft (en misschien ook nogngroot licht geeft) gaat de voet van het gaspedaal hoor.
Lekker irriteren leer je het wel af.
maotje zegt
@kroon: een niet bestaand probleem? Wat is volgens jou het niet bestaande probleem?
hartman zegt
Kroon, het kan aan mij liggen maar ik vind deze houding van jou – het mag niet maar ik doe het toch, lekker puh! – behoorlijk kinderachtig. Dit verwacht ik bij mijn kleinkinderen op school. Maar toch niet bij volwassen automobilisten? Laten we wel wezen, ik wacht ook niet op 100 km/h. Maar het is nou eenmaal de afspraak die we als gezamenlijke inwoners van Nederland, via onze volksvertegenwoordiging, hebben gemaakt. En dus geldt afspraak is afspraak. Op mijn werk in de kindervoeding zijn we in 30 jaar tijd van summiere kledingregels naar medium en high care zones en dito kledingvoorschriften gegaan. We zijn zelfs van drie naar twee pauzes gegaan. Twee afspraken waarbij ik ook niet stond te juichen. Zeker dat laatste niet. Maar het is wel een overeenkomst zoals die tussen bedrijfsleiding en OR/OC is afgesloten. En dus heb ik me maar aan de afspraak te houden. Heel simpel. En anders zegt mijn baas doei. Een afspraak is een afspraak. Ook in het verkeer.
mashell zegt
Als er geen handhaving is dan is er gewoon een gedoogbeleid, het blijft wel Nederland natuurlijk.
bernoulli zegt
@mashell: volgens het artikel gaan de snelwegen de snelheid zelf handhaven. ?
maotje zegt
@mashell: omdat het geen prioriteit heeft. En dat is ook zo. Het gaat toch puur om de cijfers op papier. Die moeten kloppen. Als die kloppen zeurt niemand meer.
tweetyv6 zegt
@willeme
“Dat is een vreemde beslissing eigenlijk. In de randstad (waar het uitstoot probleem het grootst is) was het sowieso al nauwelijks mogelijk.”
Dat komt doordat het hele stikstofgeneuzel berust op uitkomsten van modellen en niet op daadwerkelijke metingen.
Daarom dat ‘iedereen rijdt nu 100 km/h’ in het model effect heeft, maar in de werkelijkheid niet.
Sterker nog, op de 6(!!) plekken waar wel gemeten wordt, komen die meetgegevens niet overeen met de predicties van de modellen.
Complete waanzin dus.
lekkerlinksrijden zegt
@tweetyv6: nog een puntje, bij het vrachtvervoer valt niks te halen omdat ze nooit boven de 100 uitkomen, ook niet ’s nachts
escort77 zegt
Ik ben benieuwd of het nu drukker zal worden op de “gevaarlijke” N-wegen. Doordat het verschil in toegestane snelheid niet zo groot meer is, zal je navigatiesysteem je eerder over N-wegen en de bebouwde kom sturen en dat heeft ook weer nadelen.
dick1980 zegt
@escort77: die staan sinds kort vol trajectcontroles. Succes met je snelheidswinst!
escort77 zegt
@dick1980: 100 op de trajectcontroles die op de N11 gaat komen of 100 op de A4, maakt mij niet uit.
wijsneus zegt
@escort77: Kan je daadwerkelijk één voorbeeld noemen waarbij de N-weg daadwerkelijk sneller wordt de daling van de maximumsnelheid op de snelweg?
escort77 zegt
@wijsneus: vanmorgen nog, regio bollenstreek richting Utrecht. Normaal bovenlangs via Amsterdam A4, A9 en A2, maar vaak ook onderlangs via N11 en A12. Deze ochtend via de N201 gestuurd vanwege files.
Het omslagpunt om deze route te nemen wordt sneller bereikt bij 100 dan bij 130.
bitteeinbit zegt
@wijsneus: Tiel – Nijmegen. N322 ipv A15
powerslides zegt
Dus volgende keer gaat de overheid ons blij maken met we verhogen de snelheid naar 110 en binnen 2 jaar komen ze met we verlagen het naar 80 voor heel Nederland .
rob5nismo zegt
Op de A17 staan de borden er al er zit alleen nog een zak overheen
mashell zegt
Op de A50 was er zaterdag al een zak losgescheurd (die moet je ook niet bij de Action kopen) en inderdaad, er zit inderdaad een bord van 100 in. De horror is waar.
bernoulli zegt
@mashell: als ze dure zakken hadden gebruikt, dan had het 25 miljoen gekost en was AutoBlog weer te klein geweest.
autojunkiexl zegt
Vet! Een M6 in Austin Yellow! Oh wacht… stond er ook tekst bij dit artikel? **scrollt weer naar boven**
scrmeagle zegt
Gelukkig nog geen verbod op zo snel mogelijk naar 100km/h Dus topsnelheid is geen issue meer.
lekkerlinksrijden zegt
@scrmeagle: dus stekkerbak?
dper4mance zegt
Mijn eerste ingeving was ook Flitsmeister aan en gewoon 130 blijven knallen. Eigenlijk kunnen we onze overheid veel harder kloten door allemaal echt braaf 100 te gaan rijden. Dan hebben ze geen inkomsten uit boetes en doordat je 20% minder verbruikt ook nog minder accijns.
Ot92 zegt
Accijns is geen probleem, ze verhogen dan gewoon accijns wat ze momenteel heffen op brandstof en het probleem is opgelost…
kareljansen zegt
@dper4mance: en wie gaat die rekening betalen denk je?
bernoulli zegt
@dper4mance: ja, want belastinginkomsten houdt het Rijk allemaal voor zichzelf. Gaan ze lekker van uit eten.
frank2b zegt
Nog sneller naar de 100.
wolfssjrd zegt
Ik vind het helemaal prima. Mijn C30 2.4i doet bij 100km/h 6.8/100km, bij 120 ligt dit al bijna op 8.5/100km.
Scheelt me bezine, mijn banden slijten minder hard, mijn motor slijt minder hard en dus langer plezier van mijn heerlijke atmosferische 5pitter. dat sprintje naar de 100 kan ik toch maken in deze situatie.
Volgens mij realiseren vele zich dat als je daadwerkelijk 100 rijd het je na een week al geld bespaard (vooral benzine).
schuimbekje3 zegt
Je mag dus in Nederland op een 10 baans startbaan genaamd A2 net zo snel als in Duitsland op een zandpad buiten de bebouwde kom… tja, in Duitsland hebben ze geen stikstof… of als millieu gekkies naar de rechter gaan ongelijk.
mashell zegt
In Duitsland wordt een veel minder groot deel van de stikstofcapaciteit ingenomen voor door de intensieve veeteelt. Met dat laatste zijn we in Nederland flink doorgeschoten.
Calimero zegt
Waarom de borden 130 km/u verwijderen, dat blijft toch tussen 19u-6u ongewijzigd?
Ik meen dat de de 100 km/u met onderbord (6u-19u) boven de huidige borden met de max snelheid geplaatst worden.
En anders wordt het op veel wegen nog meer een chaos dan nu al het geval is met verschillende maximum snelheden 24u per dag.
willemveenstra zegt
I knal wel even 250 op de duitse autobahn de stikstof waait wel deze kant op.
maotje zegt
@willemveenstra: 50% van de gevallen komt de wind uit t westen. Hoe groot zal dan de kans zijn dat je exact oostenwind hebt?
scorer zegt
Ik kom speciaal in Nederland wat extra uitstoot genereren ! het zal ze leren die milieuhoeren…
kevertje zegt
Ik rijd in Nederland op autostrades zelden meer dan stapvoets. Zeker aan de gekende punten. Maar op zich is dit een volledig futiele maatregel – het doet denken aan Eduard Philippe in Frankrijk. Z’n 80km per uur op de RN’s wordt nu beetje bij beetje teruggedraaid terwijl er haast geen enkele flitser is heel gebleven. Ik durf te wedden dat ook in Nederland over een paar jaar één of andere politieke ziel opstaat die terug naar 120 of 130 als maximum snelheid wil. Ondertussen is iedere nederlandse belastingbetaler langs de kassa gepasseerd en zinloos uitgegeven geld, dat komt nooit meer terug.
intimrasiert zegt
Prima als je je eraan wilt houden, alleen ga de snelweg alsjeblieft niet blokkeren door met 0 km/h in te halen. Dat geldt voor elke maximumsnelheid: blokkeren = huftergedrag.
arhanso zegt
Mijn werkgever wil uitbreiden naar Duitsland. En ik wil graag nog eens mijn eigen huis ontwerpen/bouwen… En zo raar is zo’n Duits kenteken niet… Hoe moeilijk kan die taal zijn? En een keer wereld kampioen voetbal wil ik ook wel eens mee maken…. Duitsland is nog niet zo gek… Behalve dat er zoveel Duitsers wonen…
wilfried_geysels zegt
Wat moet ik nog met 6 versnellingen als ik er maar 4 kan gebruiken.Tussen 19 en 6 u mag het dan wel wat is dat voor flauwe kul.Dan is dan niet schadelijk.Op een ritje van 250 km ben je 30 min langer onderweg.
maotje zegt
@wilfried_geysels: waarschijnlijk omdat de berekening heeft uitgewezen dat er nog wat ruimte zat. Vandaar de 130 in de avond.
Yzord zegt
Nergens last van, ik hoef overdag de snelweg niet op en savonds knal ik gewoon weer 145km op de tellert.
20klepper zegt
Liever een paar keer paar jaar t risico op een bekeuring dan de meeste debiele regel ooit, 100 op een SNELweg.
Straks allemaal naar de garage met de ecopech motortjes en dci’tjes omdat alles dicht smeert en vastloopt…
Ik blijf bij 130, beter voor je motor, en dan heb je niet het idee dat je stil staat.
basr32 zegt
Nog steeds idioot. Dat terwijl er niet eens een probleem is…