Er komt een einde aan de volksverlakkerij tussen Utrecht en Amsterdam.
Op de dag dat de Tweede Kamer zich over de begroting van het ministerie van Infrastructuur buigt, komt VVD-parlementariër Barbara Visser met het voorstel om overal op de vijfbaans asfalthemel tussen Utrecht en Amsterdam een maximumsnelheid van 130 km/u in te voeren. Ze heeft de steun van regeringspartner PvdA, dus er is ein-de-lijk een Kamermeerderheid.
De snelheid gaat vanaf 1 januari alleen tussen 19.00 en 6.00 uur naar 130 km/u, in de loop van volgend jaar wordt dat doorgezet naar de rest van de dag.
Einde aan verwarring
De snelheid van de A2 tussen 030 en 020 ligt sinds de verbreding op een tergende 100 km/u. Destijds gedaan als concessie aan omliggende gemeenten, die de door toenmalig verkeersminister Camile Eurlings (boks!) geopperde verbreding alleen toestonden als de maximumsnelheid uit milieu-oogpunt op een gevaarlijk lage 100 km/u kwam te liggen.
Deze haast onmogelijke situatie zorgde ervoor dat vorig jaar 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen op het conto van de A2 kwam te staan, waar niemand kan ontsnappen aan het alziend oog van de trajectcontrolecamera’s. Er werden 989.000 boetes uitgedeeld, goed voor 48 miljoen euro.
Omdat automobilisten volgens Visser ‘het idee hebben dat ze in slowmotion op een weg moeten rijden waar een Boeing zou kunnen landen’ wordt dit vanaf volgend jaar rechtgezet. Tegelijkertijd met de plaatsing van extra geluidsschermen, een kostenpost van 15 miljoen euro.
sportstand zegt
Eindelijk! En wat blijft die foto toch heerlijk dik. Altijd leuk die Droomrit
batman zegt
Eindelijk! Barbara Visser heeft zeker voor het eerst dit traject gereden.
gtwillem zegt
Leuk voor iedereen die er geregeld over een moet rijden, het is niet te doen. Zeker niet als het erg rustig is. Het is als lopen door een harem met volle broek, je wilt wel maar mag helemaal niets…
Ik ben wel benieuwd hoe ze het er doorgedrukt hebben, want met name de milieulobby heeft hier (deels terecht) tegen geprotesteerd. En ook de omwonenden hebben lang hier tegen gestreden, dus dat er geen compromis komt maar meteen 130 km/h is zeer opmerkelijk te noemen.
jrsmoke zegt
@gtwillem:
Ze hebben nu genoeg geld aan de weg verdient om wat aanpassingen te kunnen doen..
E550 zegt
@gtwillem: Ik vind het nogal frappant dat er zo weinig ongelukken gebeuren op de A2. Ik rij er bijna dagelijks en heel veel mensen doen naast het auto rijden andere dingen. Mensen letten niet op, zitten te appen, rijden je klem.
gtwillem zegt
@e550: ik verbaas mij over het aantal kennissen/vrienden/collega’s die dat doen…. Onbegrijpelijk. En onthoud: mensen die dergelijke slechte keuzes maken hebben dus ook gewoon STEMRECHT!!!
HZW zegt
Prima toch, traject controlle op 130 Km/u en klaar.
volvologisch zegt
@HZW: 130km/h is al stukken beter dan 100km/h, maar ben wel bang dat je het zelfde krijgt als nu. mensen die elkaar gaan inhalen met 1km/h verschil vanwege die trajectcontrole…
Zoiets denk ik:
Baan 1: 100km/h en lager
Baan 2: 120km/h
Baan 3: 125 km/h
Baan 4: 130 km/h
Baan 5: 133 km/h + buitenlanders >130km/h
archiebald zegt
@volvologisch: Begin eerst eens hiermee: http://www.wegenwiki.nl/images/Rijbaan.gif en ga dan opnieuw naar je post kijken. Er rekening mee houdend dat wij in NL van LINKS naar RECHTS tellen.
Dus waarom jij in hemelsnaam 100 op strook 1, de meest linker, zou willen gaan rijden is mij een compleet raadsel.
Sowieso misschien wel een goede voor Autoblog. Eens een artikel aan deze fouten wijden. Mensen halen stroken en banen zovaak door elkaar. Net als welke strook nr1 nou is. Of verkeerslichten en stoplichten (die laatste staan alleen bij spoorwegovergangen). Maar goed, ik dwaal af.
volvologisch zegt
@Archiebald: je hebt vast gelijk, maar ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen wat ik bedoel.
martinus zegt
@Archiebald: Het is wel erg sneu om je hier druk over te maken.
Rechts link, links rechts.
Uw posts voegt echt niets toe aan een constructieve discussie behalve dat u etaleert dat liever een betweter bent dan überhaupt enige inhoudelijke bijdrage levert. Volgens mij begrijpt ook iedereen hier of u het nou heeft over de vijf rijbanen of vijf rijstroken op de A2 waarover men spreekt.
130 vind ik wel prettig. Veel automobilisten rijden ondanks een hogere Vmax gewoon ~100km/h. Met 130 creëeren we op een lege weg genoeg ruimte om daar mooi aan voorbij te gaan.
archiebald zegt
@martinus: mijn post voegt meer toe als die van jou echter……
martinus zegt
@Archiebald: Nee, alweer niet.
baasbas zegt
@Archiebald: dan
Misschien ook een goede om eens een artikel over te schrijven
marc94 zegt
@Archiebald: in het Arabisch schrijven lezen ze van rechts naar links. In China van onder naar boven en in Australië schrijven ze ondersteboven.
archiebald zegt
@marc94: Wauw echt? En ik maar denken dat we gewoon in NL waren!
Erik zegt
@Archiebald: ter ondersteuning inzake ‘verkeerslicht’: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verkeerslicht
mrB zegt
@Archiebald: dan klopt het toch wat hij zegt? Eerste 5 banen zijn nog tegemoetkomend verkeer ;)
Gulli zegt
@volvologisch: Ik denk dat het wel meevalt. De stukken waar je nu 130 mag en waar de weg breed genoeg is (A4 Den Haag – Amsterdam vlakbij Hoofddorp bijvoorbeeld) zie je dat er genoeg mensen zijn die gewoon 100-110 blijven rijden, een paar rijden 120 en links rijdt (bijna) iedereen 130 en harder. Dus dat regelt zichzelf wel denk ik. Bedenk goed dat er ook nog vrachtwagens, bejaarden en troela’s over die weg moeten, die gaan echt niet ineens allemaal ook 130 rijden :)
sjeppie156 zegt
@Gulli: sommige autos rijden ook minder lekker bij 130 die van mij en mijn vader wel maar bijvoorbeeld de berlingo die we ook hebben rij ik liever 100-110 mee
e1000bmw zegt
@volvologisch: bij 130 wordt er geen correctie toegepast…
volvologisch zegt
@e1000bmw523i: Haha good to know, dat scheelt weer een boete ;)
lekbak zegt
@e1000bmw523i: bij 130 word er wel correctie toegepast maar bekeuren ze al vanaf 1 km te hard.
De correctie is de marge van de meetapparatuur dus die moet altijd. Bij 120 krijg je voor de eerste paar km te hard geen boete, bij 130 dus wel.
e1000bmw zegt
@lekbak: Ja, dat bedoel ik eigenlijk met corrigeren…
Thomas20vt zegt
@e1000bmw523i: er is bij 130 nog steeds een meet correctie van 3%, alleen de ondergrens van boete uitschrijven is er niet. Meestal is er een marge van +- 3km.
chekthem zegt
@thomas20vt: het zou wel gek zijn als je bij 100 km/h een correctie hebt en bij 130 km/h niet meer. Volgensmij zit er op die 130 km/h ook gewoon een correctie.
Thomas20vt zegt
@chekthem: zoals ik zeg zit er een meet correctie op van 3%. Heb je bijvoorbeeld 2km te hard gereden krijg je gewoon een boete thuis gestuurd. Bij andere wegen krijg je die meestal pas een boete naar meer dan 3/4 na correctie te hard. Bij 130 gebeurd dat dus gelijk.
clarkson zegt
@e1000bmw523i: Ja maar als je 135 gaat rijden op je teller dan rij je ongeveer 130.
Thomas20vt zegt
@clarkson: inderdaad, bij mijn vorige auto 136, nu 134 ;)
clarkson zegt
@Thomas20vt: En dan tuf je rustig aan iedereen voorbij. Heerlijk is dat. Dan heb je iets minder het gevoel dat je te zacht rijdt.
E550 zegt
@clarkson: Dus volgens GPS mag je 134 km/u rijden?
clarkson zegt
@e550: Moet ik hier serieus antwoord op geven?
tweetyv6 zegt
Wedden van niet.
Er zal wel weer een NIMBY opstand komen en subsidieclubjes zoals Milieudefensie zullen wel even mooi uitrekenen dat daardoor 1748,2 bomen dood gaan en dat de levensverwachting van omwonenden binnen een straal van 3km met gemiddeld 5,4 maanden zal afnemen.
pieterpoes zegt
@tweetyv6: Bomen leven juist van co2, verder snap ik je punt.
tweetyv6 zegt
@pieterpoes: Ik vermoed dat ik al wist wat fotosynthese is, toen jij nog vloeibaar was.
Verder hoop ik niet dat ik je de betekenis van sarcasme moet uitleggen, toch?
pieterpoes zegt
@tweetyv6: huh nee leg eens uit?
volvologisch zegt
Je mag nu toch al 130km/h tussen 19:00 en 6:00 op een deel van de A2?
Joel_D zegt
@volvologisch: Niet overal. 1/3 van het traject, vlak voor Amsterdam, is altijd 100. Dat gaat nu eerst in de avond en nacht naar 130.
Gulli zegt
@Joel_D: En dat is nou precies waar de boetes vandaan komen volgens mij, het is echt volstrekt onduidelijk wanneer je waar nou hoe hard mag. Op een gegeven moment reed ik daar ’s avonds en dacht ik dat ik 130 mocht, tot ik ineens bordjes 100 zag. Even later midden in de trajectcontrole ging de snelheid blijkbaar alsnog omhoog maar ik ben lekker 100 blijven rijden, vertrouw het voor geen meter daar.
Thomas20vt zegt
@Gulli: Ik rij daar dagelijks en het is gewoon een kwestie van borden lezen. Het staat aan beide kanten van de weg met grote borden aangegeven… duidelijker kan t niet.
maarteno zegt
@Thomas20vt: ook flitsmeister aan hebben, die gaf het perfect aan waar het naar 100 km gaat.
E550 zegt
@maartenoosterbaan: Dat is is pas sinds kort zo. Eind september heb ik ook een boete gekregen voor 18 km/u te hard.Ervan uitgaand dat het overal 130 km/u is, dacht ik dat de 100 borden golden voor 19:00. Flitsmeister gaf toentertijd ook aan dat het gewoon 130 km/u is. Pas sinds 2 weken hebben ze dat aangepast voor A2 links (dus richting Amsterdam).
amg1999 zegt
4 van de 5 auto’s zijn van één eigenaar
azuli zegt
Snap de laatste zin niet. Van 1900 tot 0600 mag je al 130km/u!
Dutchdriftking zegt
@azuli: Niet op het stukje tussen Amsterdam en Abcoude, dat is altijd 100km/h…
kaeser zegt
@dutchdriftking: je bedoelt Vinkeveen en Abcoude, geldt ook voor de andere rijrichting. Grappig, hier zit hem de grote verwarring :)
azuli zegt
@kaeser: sterker nog!
Wist je dat je vanuit Adam vanaf de afslag Vinkeveen eigenlijk al naar 130km/u accelereren? En vanuit Utrecht tot de oprit Vinkeveen 130km/u kan blijven rijden? Dat stukje krijg je om af te remmen. Maar vanuit Amsterdam staan ze daar vaak te laseren vanuit hun Volvo’s. Om je alsnog te beboeten op de carpoolplaats Breukelen.
Thomas20vt zegt
@azuli: Dit kan tussen elke af- en toerit. De trajetcontrole stopt namelijk tussen elke af- en toerit. De dwarsstrepen op dr weg geven het begin en einde aan van de trajetcontrole.
bierbuik zegt
@azuli: ik heb ze daar in 2.5 jaar tijd 1x zien staan, ik zie ze wel een stuk vaker tussen a’dam en abcoude staan, vóór de controle, bij 37.5
drumstok zegt
@dutchdriftking: klopt maar tussen amsterdam en abcoude is er geen trajectcontrole.
str8six zegt
Heel goed. Zal eens tijd worden.
Dutchdriftking zegt
Ik zou het zelf erg fijn vinden, ik rij er met enig regelmaat en het is dan ook altijd een marteling, meestal neem ik de N201. Die rijd tegewoordig erg vlot, en het scheelt zowel op de heen als op de terugweg een stukje ergernis.
flos zegt
Kan uit ervaring spreken dat de geluidsoverlast van 120 km/h naar 130 km/h al vies tegen valt. Maar gelukkig zijn de mensen die tussen 1900 en 600 uur over de a2 rijden nu 1 min eerder op bestemming.
aggy32 zegt
@flos: tussen Vinkeveen en Utrecht was het altijd al 130km/h tussen 19:00 en 06:00.
Dus je slaat de plank volledig mis.
martinus zegt
@flos: Kwestie van een auto kopen die beter geïsoleerd is of een motor heeft die zoveel vermogen heeft dat die ook niet ‘maximaal’ werkt als je 130 rijdt.
Ik ben vooral blij dat door de snelheidsverhoging waarschijnlijk weer veiliger wordt op dat stukje asfalt. Door de kunstmatig lage snelheid, zie je als je daar rondkijkt letterlijk de helft van de autorijders iets anders doen dan rijden. Lezen/make-uppen/ whatsappen /bellen etc.
flos zegt
@martinus: geluidsoverlast voor omwonende van de a2.
Ja wat een mentaliteit van die automobilisten, geen respect voor andermans veiligheid. En het laatste wat je moet doen is de snelheid verhogen als je meer veiligheid wil, begin eerst maar met wat meer afstand houden tot je voorganger en je ogen op de weg.
martinus zegt
@flos: Grotere snelheidsverschillen maken het creëeren van meer onderlinge afstand naast nog meer noodzakelijk ook vooral veel makkelijker mogelijk. Zeker op een lege brede 5-baans snelweg.
Over mensen die langs de snelweg wonen: Tussen Maarssen en Abcoude liggen eigenlijk alleen maar twee industrieterreinen (breukelen en n-ter aar) vlak aan de snelweg.
flos zegt
@martinus: je beschrijft daar een mooie utopie, maar de situatie dat iemand met 135 echte km/h naar een voertuig rijdt die 95 echte km/h rijdt is natuurlijk niet veiliger dan dat alle voertuigen ongeveer dezelfde snelheid rijden.
flos zegt
@flos: dat de verhoging veel meer geluid met zich meebrengt is een feit, voor de rest ben ik daar niet bekent.
martinus zegt
@flos: dat iemand 95 en iemand 135 rijdt op een snelweg die 5 banen (stroken voor de gefemiceerde millenials) breed is, is nauwelijks een veiligheidsrisico. Daar is alle ruimte om een strook, of zelfs 4 stroken naar links te gaan. Op dat moment is de afstanstand en het snelheidsverschil tussen de auto’s groter dan de afstand en snelheidsverschil met bijvoorbeeld de vangrail.
Dat is dus niet zo gevaarlijk.
Dat mensen uit verveling gaan whatsappen/lezen/make-uppen achter het stuur..omdat iedereen 100km/h rijdt wel. Ik snap dat mensen het doen, want je hebt je weinig zorgen te maken om verkeer waar je naartoe rijdt, en vanaf achteren komt ook niemand aan. Maar niet opletten achter het stuur/primair iets anders doen, is gewoon gevaarlijker dan een gezond beetje snelheidsverschil.
flos zegt
@martinus: statistisch gezien is een zijdelinkse verplaatsing op de snelweg een moment met het hoogste risico op een aanrijding, dus hoe minder hoe beter laat staan met 130 vier stroken opschuiven.
Of het snelheidsverschil het veiliger maakt of niet, daarover gaan wij het niet eens worden.
Ja 100 km/h is wel erg saai(euro ncap crashed tot 56km/h daarboven is de overlevingskans toch gering), niet echt grappig als een auto met die snelheid een stilstaant voertuig raakt op de vluchtstrook raakt. Dus ik snap niet waarom mensen appen enz. achter het stuur.
flos zegt
@flos: *een stilstaant voertuig op de vluchtstrook raakt.
remcott zegt
@flos: wil je nou zeggen dat EuroNCAP de overlevingskans boven de 56 km/h als nihil inschat bij alle auto’s?
Dat is op zijn minst een gedurfde stelling die je daarmee neerzet!?
Bovendien klopt die stelling niet want een auto met ***** EuroNCAP kun je met 56km/h crashen (mits je de test precies nadoet) zonder noemenswaardig letsel.
Waarbij ik overigens niet wil suggeren dat je dit moet gaan proberen.
MAB zegt
@flos: het gaat niet om de minuten het gaat om de gevoel dat je er bij hebt.
flos zegt
@mab: haha ja, dat gevoel dat je de auto die achter je bij het stoplicht staat op de afrit, een kwartier geleden hebt ingehaald.
Ik snap wat je bedoelt, maar sinds ik let op dit soort dingen (op mijn eigen route) heb ik geen eens zin om nog de max van 120 km/h te rijden, 100km/h is een stuk relaxter en scheeld geen tijd.
remcott zegt
@flos: onzin zoals je het nu stelt, dat ligt aan de drukte op dat traject. Maar ga gerust 100 rijden midden in de nacht op een lege snelweg.
Als je dit in de spits doet, prachtig maar wel op de rechterbaan graag ?
desjonnies zegt
De andere partijen willen daar ab-so-luut iets voor terug hebben.
– Geen Diesels meer in de steden
– Hogere parkeertarieven grote steden
– Volvo’s voor Groen Linksers
– BPM nog 5 jaar vast
Ik wantrouw de politiek en politici, hier komt nog een enorme sigaar uit eigen doos aan!
kliko zegt
@desjonnies: Kleine toevoeging: Dikke 5-cilinder Volvo’s voor groen linksers. Want het moet wel milieuvriendelijk zijn he!
henkhupelschoten zegt
Eindelijk! Jammer dat we hier geen breaking melding kregen van de NOS
kaeser zegt
Kostenpost extra geluidswering 15 miljoen? Volgens mij houden ze nog 33 miljoen over :s
escort77 zegt
Jammer, ik kom daar zelden en heb er nog nooit een bekeuring gehad.
De opbrengsten zullen nu op een andere manier binnengehaald worden, grote kans dat ik daar ook aan mee moet betalen.
pomoek zegt
Prima voorstel, ik hoop alleen dat dit de verkeersveiligheid niet aantast.
jeweetnietwieikben zegt
Eindelijk ! Die 100 km/h op dat lange rechte stuk met 5 banen was echt zaad dodend. 130km/h is gewoon netjes! En dan van 7 tot 6 zou het 160km/h moeten zijn :)
bigfun zegt
Heb het even onderzocht:
Gaat niet door want er lopen zelfs nog steeds rechtzaken omtrent de huidige130kmh
Grote kans dat deze zelfs teruggedraait worden!
S(links): Dat weet de PVDA best en daarom stemmen ze er nu zogenaamd maar mee in, maar eigenlijk willen ze het niet.
bigfun zegt
Straks alleen electrische autos om het nog makkelijker te maken!
En dan alleen full electrisch en geen Fisker of Ampera natuurlijk, belachelijk!
tomas_hanedoes zegt
Ik kom vaak niet boven de 50 kilometer per uur op dit traject…
robbie123 zegt
Die oranje Lambo is het mooist.
tweetyv6 zegt
Hahahahahahahahaha
Zoals voorspeld.
http://www.groen7.nl/dit-zijn-de-milieugevolgen-vanwege-verhoging-snelheid-a2/#comment-9491
De subsidieslurper Miliedefensie becijfert het wel even voor u.
GA. EENS. DOOD. STINKHIPPIES