Het is toch iets dat de gemoederen bezighoudt: de verkeershufter (m/v).
Met name voor integriteitspionier Minister Ivo Opstelten was het een dingetje. Uiteraard wilde hij dat veelovertreders harder worden aangepakt. Sterker nog, als het aan Opstelten lag kwamen een aantal overtredingen onder het strafrecht te vallen.
Nu is het niet een principiële minister met dubbele agenda, maar landelijk verkeersofficier Achilles Damen. In kwaliteitspublicatie ‘De Telegraaf’ (via de NOS) stelt hij dat een directe confrontatie bij wangedrag verreweg het meest effectief is:
“Nu komt bij een snelheidsovertreding bijvoorbeeld een bekeuring zo’n twee weken later in de brievenbus en weet je je niet eens meer te herinneren dat je te hard reed. Ogenblikkelijke confrontatie werkt veel beter en voorkomt herhaling”
Ok. Kunnen we ons in vinden. Een brief van het CJIB met een bedrag erop maakt toch een andere indruk dan een boomlange agent met pothelm, snor en Ray-Ban zonnebril. Het gaat om bumperklevers, linksplakkers en mensen die met hun telefoon bezig zijn, maar met name de drankrijders moeten het ontgelden:
“Per jaar neemt het aantal drankrijders, ondanks campagnes, nog steeds niet af. Er blijven 40.000 overtreders per jaar. Bizar dat mensen nog met alcohol op achter het stuur kruipen.”
Inderdaad Meneer Damen, bizar dat er nog steeds 40.000 gnomen zijn die het niet begrijpen. Damen vindt dat er nooit een goed excuus kan zijn voor rijden met een slok op. De beste manier om drankrijders te pakken is natuurlijk controle. Er kan niet genoeg controle zijn. Onderzoek wijst uit dat wanneer het toezicht met 20% daalt, het aantal ongevallen omhoog gaat. Niet evenredig, maar 5% is nog altijd te veel.
“We hebben sinds tijden weer te maken met een stijging van het aantal slachtoffers. Van 570 naar 621 doden het afgelopen jaar. We zijn nu met de politie in gesprek om het toezicht weer te laten groeien”
Laten we het hopen dat Achilles Damen zijn zin krijgt. Zo’n nieuw idee is het overigens ook niet, de Brabantse Politie was hier al enkele jaren geleden mee gestart. Met succes. Of dat de reden is dat @jaapiyo zich nu keurig gedraagt op de burelen van AB is overigens niet bekend. Mocht je bang zijn in de buurt van een veelovertreder te wonen, check dan even dit overzicht.
bobroog77 zegt
-edit: thanks! Is inmiddels gefixt-
trustmeiamanengineer zegt
Ik ben voor, de Porsches weer op de weg en elke lamlul met z’n telefoon in z’n hand of linksplakkers subiet naar de kant vegen en een prent geven. Ohja, en ook iedereen die geen richting aangeeft. Kan het jaar erop meteen de BTW met een paar procent omlaag en is het begrotingstekort gedicht….
MARS zegt
@trustmeiamanengineer: inderdaad, zo zou ’t moeten gaan!
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Een echte “hoger opgeleide” beredenering ..
rijnounsdoor zegt
@lincoln: dit is dan weer een echte “lager opgeleide” opmerking ;-)
87sandyd zegt
@lincoln: ook iemand met een jaarsalaris van 1 miljoen euro vind het vast vervelend om 10x per week staande gehouden te worden. Gewoon meer controle dus…
viezefreddyw zegt
Tja, ik kan meneer Damen absoluut geen ongelijk geven. Deze overtredingen vind ik persoonlijk de ergste overtredingen waarmee de veiligheid echt in gevaar komt. Wat mij betreft gaan ze hier meer op controleren. Maar helaas weten u en ik dat het hoogstwaarschijnlijk allemaal niet gaat gebeuren. Het kost namelijk te veel geld. En dat terwijl het de staat juist geld moet opleveren. Jammer, maar zo is het.
racerx zegt
@viezefreddyw: Boetegelden vloeien helaas niet terug in de kas van de politie, ofja, misschien maar goed ook. De politie is daarentegen wel het orgaan die geld moet spenderen aan het verhogen van toezicht zonder dat hier noemenswaardig in geïnvesteerd wordt. Hetzelfde beeld zien we bij Defensie, mijn werkgever, we bevinden ons overal ter wereld om onze handels -en politieke betrekkingen veilig te stellen (zelf begin dit jaar ook nog 3,5 maand in het zand gewoond). Dit levert echt enorm veel geld op, maar wij zien er nagenoeg niets van terug. Dit terwijl er wel van ons verwacht wordt dat we met ons aan onderhoud onderhevig materiaal en te weinig mankracht overal naartoe moeten. Welcome to politics…
lekbak zegt
@viezefreddyw: ik ben ff aan het rekenen gegaan. Vuistregel is dat een werknemer een ton per jaar kost (incl administratie etc.), dan neem ik voor het voertuig nogmaals een ton per jaar. Dan moeten twee agenten in één auto dus 3 ton per jaar aan boetes verzamelen. Dit keer 48 werkweken van 38 uur maakt nog geen 170 euro per uur. Dus gemiddeld één telefonist per uur pakken en ze maken al winst. Als ik bij een grote stad op de ringwegen rij zie ik sowieso elke 5 minuten wel iemand met de telefoon spelen en ik ben er niet eens op getraind. Op de motor door de file zie ik dat soms letterlijk de helft van de mensen met de telefoon zit te spelen. Volgens mijn boerenverstand moeten agenten wel winst maken, al is mijn kostprijs slechts de helft.
peug206 zegt
@lekbak: in de file mag dit, dan sta je stil. Zelfde geld helaas voor verkeerslichten ook. En dan vinden mensen het gek dat files langer worden…
robinhoajax zegt
@peug206: wat een onzin is dat. Als je voor het stoplicht of in de file staat is het net zo verboden als tijdens het rijden
rijnounsdoor zegt
Eens dat er meer op alcohol gecontroleerd dient te worden. Daarnaast prioriteit snelheidscontroles van snelweg naar bebouwde kom verplaatsen. Dat levert een stuk minder cash op, maar is wel de plek waar snelheid gevaarlijk is.
kouwi zegt
@rijnounsdoor: helemaal mee eens. Slinger de mensen die in een 30-zone met t dubbele van drempel naar drempel racen, liefst nog append, maar op de bon ipv diegene die nog geen 10% te hard rijden op een verlaten buiten- of snelweg.
pomoek zegt
Er schort blijkbaar iets aan de mentaliteit van een deel van de verkeersdeelnemers. Is het een idee om straffen wateer toe te snijden op de persoonlijke omstandigheden van de overtreder? Boetes op basis van inkomen, autobezit verbod, rijvaardigheid trainingen (die zelf moeten worden betaald) enzovoort. Ik erger me met name groen en geel aan mensen die binnen een 30km gebied gewoon 50 of 60 rijden. Dat is 2 keer zo hard als toegestaan in een gebied waar kinderen spelen. Nog nooit een snelheidscontrole gezien in een 30km gebied. Levert een hoop geld en veiligheid op als de politie dat gaat doen.
alteasportrider zegt
@pomoek: Eensch! Het ontbreken van controles in 30 kmh zones is het gevolg van een rechterlijke uitspraak. Er was eens een l*l die voor de rechter verklaarde dat hij zich niet uitgenodigd/gedwongen voelde niet harder dan 30 kmh te rijden en de k*ttekop van een rechter ging daarin mee. Sindsdien heeft de popo een makkelijk excuus om geen vinger uit te steken in 30 kmh gebieden. Je kan daar dus zo hard rijden als je wilt, je wordt nooit gecontroleerd, laat staan bestraft. Zelf de snelheidscamera’s zijn in een 30 kmh gebied uitgeschakeld.
pomoek zegt
@alteasportrider: Wist ik niet. Bizar…
desjonnies zegt
Op mij heeft het de meeste indruk gemaakt wanneer ik GEEN prent kreeg, maar een waarschuwing .
Zoals die echte bromsnor die naast me kwam rijden vlak voor de Schipholtunnel.
Ik reed te hard met een Citroën C25 Bestellert, de Mercedes 190 van de Rijks politie kwam naast me rijden, ik keek naar beneden, Bromsnor wees met zijn vinger op de snelheidsmeter, ik liet onmiddellijk de Franse Jarretel bus terugzakkken, we staken beiden onze hand op naar elkaar en vervolgden onze weg.
Dit gebeurde dus ergens in de tachtiger jaren en ik weet het nog !
Tegenwoordig gaan de boetebedragen nergens meer over en krijg je na een moraliserende preek, waarbij de Diender je vaak de indruk geeft dat een goed lulverhaal de prent teniet doet te horen : ‘Ja maar ik moet u toch een boete geven ‘
lincoln zegt
@desjonnies:
Dat was het pre-stichting aap tijdperk ..
lekbak zegt
@desjonnies: of zoals een tijdje terug op tv. Meneer reed 120 op de a4, overdag. Agent begint te lullen over hoe gevaarlijk dat is en dat de weg daar niet voor gemaakt is en er daarom 100 gereden mag worden. Moraalridder was eventjes vergeten dat je er na 19.00 gewoon 130 mag!*
*Recent filmpje gezien de zeer nieuwe auto’s.
Scarface zegt
Ik kom zelden of nooit een politiewagen meer tegen op de weg en rij toch 50k per jaar.
Patrouilleren op de snelweg moet gewoon veel meer gebeuren. Het werkt preventief.
Automobilisten zijn wat dat betreft net kleuters: als de juf niet kijkt lekker donderjagen (mijzelf incluis).
pier zegt
Echt asociaal gedrag mag van mij hard aangepakt worden, niks op tegen. Niet in het kader van hufterig gedrag maar wel bijzonder gedrag: gisteren de KLPD nog achter me aan gehad voor een kapotte koplamp overdag. Ze hadden kennelijk niks beters te doen. Ik was ze voor en pakte snel de afslag bij het tankstation. Dat lukte de zuurstok Volvo voor me ook nog net door vol te remmen en hem over het puntstuk te rammen. Geen volg politie of wat dan ook daarna, ik parkeer naast het tankstation, ze stonden iets voor me, keken nog even en rijden daarna door? Stap dan even uit en maak even een kort praatje.
850t5r zegt
Ik denk dat het ook een mentaliteitsprobleem is. De pakkans is relatief laag en met een brief + acceptgiro denken veel mensen: ik betaal en daar is de kous mee afgedaan. Er zou veel meer gecontroleerd moeten worden en de plisie zal duidelijker aanwezig moeten zijn. Voor sommige vergrijpen zouden de consequenties gewoon veel groter moeten zijn. Niet een jaartje rijontzegging maar gewoon 3, 5 tot 7,5 jaar met verplicht een EMG en 12 verplichte rijlessen waar je zelf voor betaalt. Dat is misschien zwaar of lang maar past prima bij zware vergrijpen en laat je een langere periode bewust zijn van foute en ondoordachte acties
jack_abarth zegt
“Achilles”. Wat dachten die ouders destijds, als we onze zoon ook zo noemen wordt hij vast en zeker net zo awesome…
Dutchdriftking zegt
Drankrijders en onnodig links rijden graag aanpakken. Bermbrigade mag ophoepelen.
Gulli zegt
Meer motorpolitie op de weg. Die rijden het rijtje auto’s voorbij en kijken ff naar binnen om te zien wie er met hun telefoon zitten te klooien. Pakkans is gigantisch en sorteert meteen effect. Mensen denken dat ze er wel onderuit komen omdat de pakkans nu simpelweg te klein is. Wij zijn Nederlanders, wij buigen de regels wel naar ons voordeel, totdat er een bromsnor op je raampje staat te tikken.
Wat dat betreft is dit filmpje echt genieten; https://www.youtube.com/watch?v=9N1iw5Vdim8
mashell zegt
@gulli: of gewoon afschaffen die hele motorpolitie. De politie heeft een imago probleem en de houding van motoragenten is daar deels oorzaak van.
lincoln zegt
Populistisch keihard aanpakken gelul ..
Het kleingeestige volk weer helemaal blij ..
mashell zegt
Meer pakkans betekent meer kosten betekent hogere boetes voor kleine overtredingen. Dus niet zeuren als je €220 moet betalen voor 6km/h te snel, dat is de politiestaat waar je zelf om gevraagd hebt.
dennisdd zegt
Dan mogen ze wel flink gaan investeren. Ik hang zo’n 80k per jaar rond op de Nederlandse snelwegen maar het is nog maar zeer zelden dat je politie ziet, in opvallende of onopvallende auto’s. Vroeger kwam je de Volvo’s nog wel eens tegen of de anti-aso teams waren ook goed vertegenwoordigd. Maar het is al jaren vogelvrij daar.
SummerSky zegt
Wat de laatste maanden echt opvalt op de snelweg is het het naar de linkernaan wisselen zonder knipperlicht – het is nu meet regel dan uitzondering. Wat een aso’s / schapen. Sowieso heerst op de wegeen onvriendeljke, ja grimmige sfeer waar zowat iedereen zich werkelijk als een egoïstisch varken gedraagt – sommigen uit onkunde en anderen weer opzettelijk, uit slechtheid. Hierdoor kost een kort snelwegritje al gauw veel emotionele energie.