Momenteel heeft naar schatting 5 procent van de auto’s een teruggedraaide kilometerteller. Met dank aan “handelaren” die graag een auto verkopen die meer kilometers hebben gereden dan er op de teller staan. Maar het blijkt niet strafbaar…
Camiel Eurlings wil nu eindelijk regelen dat alleen erkende bedrijven nog mogen sleutelen aan de kilometerteller, bijvoorbeeld voor de vervanging van een kapotte teller. Voor een ieder ander is het verboden, dat heeft een woordvoerder van Eurlings zaterdag bevestigd na een bericht in De Telegraaf.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) moet de registratie van de kilometerstanden gaan bijhouden. Daarom moeten de tellerstanden vaker aan de RDW worden doorgegeven om sneller onregelmatigheden te signaleren, nu wordt de stand alleen gemeld bij de APK.
De Stichting Nationale Auto Pas, die fraudegevoelige en gedateerde organisatie, vindt de beslissing van de minister positief. Logisch. ”Zowel voor de branche als voor de consument is dit een positieve beslissing, waarmee de bestrijding van tellerfraude in een nieuwe fase is beland’’, aldus Ernst Uildriks, directeur van de Autopas. (via nu.nl)
T-Bird zegt
Vind het persoonlijk echt fout om te doen en zou het zelf ook nooit doen…
Joost19 zegt
Goed dat ze die mensen eens gaan aanpakken!
clio_sport zegt
Je moet wel echt een enorme oen zijn als je een auto koopt met teruggedraaide teller!
1. NAP (heeft alleen zin bij een NL auto…)
2. onderhoudshistorie
3. Een NL diesel heeft nooit weinig gereden
4. Ieder jaar voor de apk kan de teller worden teruggedraaid, zo klopt de NAP altijd.. die nieuwe regeles veranderen niets..
lincoln zegt
repareren noemden ze dat ..
willeM zegt
Het probleem zit em in de wagens tot 4 jaar oud, die dan pas voor het eerst gekeurd moeten worden. Eén keer de inrijd-olie verversen dan zegmaar 50 dkm rijden en voor E50,- terugzetten naar 20 dkm voor nwe garagebeurt, enz.
Ook voor bedrijven die hun wagenpark in eigen onderhoud hebben, hoeven niets door te geven aan het NAP-register.
Diesels hebben pas na 120 dkm een nwe distrib.riem nodig, dat gaat niet gelijk mis of na garantieperiode .De meeste mensen kopen garanties ook af voor een lagere aankoopprijs.
Het valt amper te controleren als de wagen amper bij bovag-garages komt.
Stekkertje inpluggen en terugdraaien maar. Marktplaats staat vol met die specialisten of tuners.
Antonius86 zegt
Corruptie en fraude heb je overal. Dus je geeft die ‘erkende bedrijven’ alleen maar meer macht in deze situatie.
Guan zegt
@ clio_sport
En bedankt he, ik heb geen idee of er met die van mij geknoeid is, ik kwam er alleen later achter dat de snelheidsmeter (en dus de km-teller) haperde, lag aan de sensor op de aandrijving. Die kan er dus best een aantal K km uit gelegen hebben.
Maar wat interesseert mij het, gevoelige onderdeeltjes zijn vervangen, onderhoud is gedaan en wat mij betreft rij ik hem door naar ‘klokje rond’.
NAP – zoals gezegd niet betrouwbaar. In de gegevens zit voor mijn auto ook een groot gat, maar of hij toen stil gestaan heeft of dat hij terug gedraaid is.. geen idee.
Onderhoud historie is er niet bij, maar wie laat daar een goede deal voor een auto van 3k over voorbij gaan..
XO101 zegt
Dus, als ik het goed begrijp gaat de RDW kilometer standen bijhouden, en de stichting NAP vindt dit een goede ontwikkeling.
Maar heft het RDW verhaal nu niet de Stichting NAP op ?, of gaat er een samenwerking plaats vinden, bijv. dat de RDW dit uitbesteed aan het NAP?
JCD zegt
Sja er blijft nog genoeg voor de handelaren om mee te knoeien, ik denk dat gezond verstand en inspectie van een auto icm onderhoudshistorie meer zegt dan een kilometerstand. NAP is op auto’s zo goed als waterdicht, ja alleen bij APK wordt deze aangepast/bijgewerkt. Hoezo is dat te weinig??? Snap die conclusie niet in het verhaal…
clio_sport zegt
bij bijna alle mercedessen klopt de NAP, maar een taxi van 5 jaar oud kan NOOIT 200.000km hebben gereden. Dan ws het bedrijf al lang failliet geweest. die dingen rijden minimaal 70.000 per jaar, dus 350.000km.
Nijntje zegt
Hier in België heb je een Carpass
Ze geven je KM-stand bij alles door,
keurig, bandencentrale, garage…
SyriX zegt
Dat fraude van km-stand bij taxi’s wordt niet zo zeer voor de verkoop gedaan meer voor de belasting. maar dat terzijde.
ogerr zegt
kmstand terug draaien word echt volop gedaan, zwart wit maakt niet uit wie.
tijd terug heeft me zwager het ook geflikt met zn golf3, die zat ver over de 2ton en heeft hem verkocht als een golfje met maar 140dkm. 2 weken terug heeft ie een c klasse gekocht, superblij en alles totdat de verzekering hem opbelde en vroeg of de auto nog steeds zou verder gaan als taxi
:)
XO101 zegt
@ ogerr
Dat de verzekering belt of de mercedes wordt gebruikt voor Taxi aangelegenheden is volkomen normaal. Zelfs standaard bij C en E klasse
Bron;
http://www.elketaxiiseenmercedes.nl
Jip zegt
hahaha:)
de sjonnies zegt
@ ogerr – wat je zwager betreft is het dus “What goes around comes around ”
Heb nog een Passat te koop met ruim 450000 … niemand wil em dus hou ik em maar !
Antonius86 zegt
lol @ XO101
Paashaas zegt
Goh zou de beruchte A4 dealer ( Nu autocentrumj nieuw vennep) zich nu ook aan de regels houden of zou ie nog even snel een paar extra km tjes mee snoepen.
Klassiekerrally zegt
Weer een vrij nutteloos regeltje erbij…
lincoln zegt
ja ja .. de overheid gaat weer “aanpakken” ..
want dat kunnen ze zo goed ..
PK zegt
@ Nintje:
Ben ook belg, ik rijd 400.000 op 4 jaren, carpass is bulshit…ik vervang mijn banden alle 60.000 en heb ik nooit de km stand moeten doorgeven, smeringen doe ik zelf, en na de 4 jaar zou ik gemaakelijk de teller kunnen terug draaien naar 150 of 200.000 km zonder dan mens kan iets zien…
Ben geen taxi en op de MB’s is een ketting en geen distributie riem…
Good Luck mens !!!!
Edman zegt
Als het je boeit moet je maar een nieuwe bak kopen…
Voor de rest is een kilometerstand meer psychisch een probleem dan dat de kar daadwerkelijk lasten ondervindt bij een verschil van laten we zeggen 10% aan gereden kilometers. Ik bedoel, als je een wagen die 120k heeft gelopen waar op staat dat die 95k heeft gelopen, dan is het verschil ideologisch gezien veel groter en is de kar dus meer waard. Eigenlijk is de auto die daadwerkelijk 120k heeft gelopen niet in een slechtere staat, al zou je dat qua prijsverschil wel denken.
Jezus, ik loop echt te brabbelen, ik moet maar gaan slapen… Met al die pils voor de TV xD
henk van ginkel zegt
vtune uit huizen zijn ook van die lekkere terugdraaiers
xjs678qr zegt
Ik ben persoonlijk meer geinteresseerd in het vooruit draaien dan terugdraaien van de teller (lease-bak => sneller nieuwe ;))
corvette z06 zegt
ja en weet je wat het ergste is dat het vaak de dealers zijn die de boel op lichten , heb ervaring binnen mijn familie daarmee , en op tv zijn er zelfs div programma,s aan gewijd, schandelijk.
de uitkomst de buurt garage was 10 maal eerlijker.
mashell zegt
Het ergste hieraan is dat dit nu pas verboden wordt. Hulde Eurlings, maar waarom deden zijn voorgangers hier niets aan? Ik weet het wel, omdat de regel dat een nieuwe auto een kilometerteller moet hebben nog niet zo oud is.
Ook super van die directeur van NAP, hij vind het positief terwijl toch zijn baan verloren gaat.
vintrist zegt
bij ons in belgie houden ze dat allemaal bij… als je naar de keuring moet word dit opgeschreven(jaarlijks).