Hartstikke milieubewust hoor, die sloopregelingen. Maar wel zonde! In Duitsland hebben ze vandaag bekend gemaakt dat iedereen die een auto van ouder dan 9 jaar inlevert om te slopen, een subsidie van €2500 krijgt op een nieuwe auto die voldoet aan de Euro4-norm of beter. Dus, mensen die een leuke E30, Golfje I of iets anders goedkoops zoeken: sla even snel je slag voordat ze allemaal verdwijnen.
De enige voorwaarde die de Duitse regering stelt, is dat de auto minstens een jaar in je bezit moet zijn geweest om voor de subsidie in aanmerking te komen. Helaas vinden ze dit alles in Nederland ook wel een goed idee. Mensjes van de BOVAG en de RAI zeggen het volgende:
“Binnen nu en acht weken weten we hoe een Nederlandse sloopregeling er uit moet gaan zien.”
“We hebben medio februari overleg met het Ministerie van VROM. Onze gedachten gaan er naar uit om te starten met een pilot van een jaar.”
Als we dan toch alle oudjes van de weg moeten weren, doe dan een ophokplicht of zo. Op die manier vinden we over een paar decennia alles terug in schuren en kunnen we nog wel eens aangenaam verrast worden. (via: bovagkrant)
GeoBem007 zegt
Ouder dan 9 jaar? Das dus pre 2000??? Dat zijn niet enkel klassiekers!
Zonde!
Mr. J zegt
denk dat de goedkope oldtimers daardoor juist duurder zullen worden
als je ze voor 2500E kan laten slopen of verkopen voor maar 2000E weten de meeste mensen wel wat ze doen
kippieknaus zegt
Nouja… Bij jullie is het ook nooit goed! Kan je geld KRIJGEN van de overheid gaan jullie weer lopen zeiken…
W!d zegt
Wel de klassiers van de toekomst..
luwek zegt
mm, apart.. het idee is goed, maar het gevolg is dat er heel veel klassieker wrakken die nog wachten op een opknapbeurt zullen verdwijnen ben ik bang..
BVO zegt
nou ik zie de 10 jarige audi tt en bmw x5 al verschijnen. je verdient er nog meer aan als je die 3de hands verkoopt en 2 ton op de teller.
Maak er dan 15 jaar van
joah zegt
Ben net blij met mn V40je uit 98… moet ie op de sloop!!??!!
Gideon zegt
Schade Deutschland (und wir), alles ist vorbei!
Gideon zegt
Er zijn trouwens weinig auto’s van 9-10 jaar oud met een waarde onder de 2500 euro….
donkeyKONG zegt
Mijn party-car is 16 jaar oud en zolang ie voor 45 euro door de keuring blijft gaan mogen ze mijn kont kussen!
Voor een nieuwe auto heb je iets van 20 ton rauwe erts nodig, al eens nagerekend hoeveel C02 je uitstoot om daar 1,5 ton staal van te maken?
Renee zegt
De voorwaarden zijn dat de sloopauto minimaal 1 jaar in bezit is en dat er een NIEUWE auto gekocht wordt. Vooral dit laatste zal een probleem zijn voor de meeste Duitsers die nu in een auto van 10 jaar oud rijden.
DennieFR zegt
Het KAN vanaf 9jaar,moet niet ;)
Toch leuk als je nergens meer dan 2500,- voor je auto kan krijgen,flink aftrappen en lol maken en dan naar de sloop,mooier kan niet..Toch?
Larrs zegt
Mijn auto gaat echt niet van de weg. Ik heb een Nissan Micra uit 1995 en dat is geen klassieker en ook geen vervuiler.
Zolang het vrijwillig blijft is er niks aan de hand, maar het blijft een foute regeling.
AutoInformatief zegt
Ik denk dat dit meer een uitkomst bied voor de mensen die al jaren een gestripte auto in de garage hebben staan maar er geen tijd/geld voor hebben om hem nog op te knappen.
Maar als er wel een andere auto gekocht moet worden dan zal dat de geldwolven toch ook wel tegen houden.
Alex zegt
Lachwekkend toch?
Betekend dus dat de porsches 996 en de bmw X5 enz…. op de sloop mogen en je 2500 euro krijgt.
Ik zelf heb een golfje 1 die ik volledig herdaan heb, en die gaat voor geen geld van de wereld op de sloop.
Harry zegt
Ik denk niet of het aanmoedigen van consumeren en de wegwerpmaatschappij verschrikkelijk duurzaam is. Maar dit is natuurlijk ook een leuke manier om de Duitse auto-industrie een duwtje in de rug te geven.
audi0freak zegt
Nou Casper, je wou toch een klassieker? sla je slag!
C-Driver zegt
Oftewel: Je koopt 30 oude cliootjes/polootjes/golfjes etc voor 250 euro, stalt ze een jaar in de schuur en je krijgt 75.000 euro subsidie op je nieuwe auto :D
Kosten:
7.500 euro aan auto’s en een paar 1000 euro aan stallingshuur voor een jaar.
BMW zegt
weer zon onzin in deze crisis, als je 2500 euro krijgt kan je tog geen nieuwe bmw of een mercedes kopen die voldoet aan die co2, crisis betekent minder uitgeven, zo willen ze ook de autoverkopen stimuleren, verkeerde aanpak, arme mensen rijden in een oeroude golf ,die kunnen niet met 2500 een nieuwe auto kopen
Laguna zegt
Kan ik als nederlander hiervan ook gebruikt maken??
En klopt het over dat je daarna echt NIEUWE auto moet kopen?
arnold zegt
schaamte :oops: dat ik in dat land woon :(
toch zonde van al die autos weg een stukje geschiedenis :( treurig zoiets
Peter - Italia zegt
@ Alex… zelfde geldt voor mijn escort cosworth ;-)
Jan Groothuijse zegt
Dit is puur om de auto-industrie een beetje te helpen. Doen ze denk ik ook niet verkeerd. Het milieu zal hier niet echt mee geholpen worden.
@C-Driver, i like the way you think.
AllAutomotive.nl zegt
Het is natuurlijk niet zo dat alle klassiekers nu gesloopt worden, maar bedenk bijvoorbeeld de Matra’s uit het vorige stukje of een Citroen DS of de CX, een Opel Manta of Monza, de Volkswagen Scirocco/Corrado. Stuk voor stuk auto’s die niet echt exclusief zijn en daardoor veelal een waardedaling naar pakweg een handelswaarde van max 250,- overhouden. Pas jaren later worden deze auto’s ontdekt door klassiekerliefhebbers die ze restaureren en weer in goede staat brengen ( met de nodige tijd en liefde ) .
Daardoor kunnen we tegenwoordig genieten van mooie klassieker s(pots.)
Door deze regelingen zullen veel youngtimers verdwijnen voordat ze gered kunnen worden door liefhebbers.
Het zal toch wel minder leuk worden op straat….
vla zegt
Dit wordt uiteraard sterk uit de context genomen: dit is een premie zoals Duitsland er sinds gisteren (of eergisteren…) in werking heeft gesteld ten gevolge van de crisis. Ze hebben 50 miljard aan de kant gelegd om voor herstel te zorgen, herstel door middel van subsidies. Je krijgt wss zelfs een subsidie als je naar de plee gaat. Hoe dan ook mogen deze regels niet in werking gesteld worden, en dan wel om de volgende redenen:
1. Het probleem met het milieu wordt slechts voor een miniem deel veroorzaakt door auto’s, maar ook door industrie, zeevaart, luchtvaart, elektrische centrales… En daar komt nog eens bij dat de hele theorie rond opwarming door uitstoot van CO2 zeer dubieus is, en voor een stuk vooruitgeschoven door regeringen opdat ze niet verplicht zouden zijn te stoppen met vervuilende activiteiten.
2. Idioten zijn van alle tijden, en als een idioot een tijdloze klassieker tot schroot laat verwerken, kan dit niet. Je kan als overheid geen enkel deel van de bevolking vergeten, maar de autoliefhebbers vergeet men meer en meer. Akkoord, van ons ga je niet vlug iets horen en akkoord, we zijn zeer klein, maar neem Yves zijn geit af en hij wordt er ook niet vrolijker op.
Thibaut zegt
Dus consumeren aanmoedigen is milieubewust?
Of is dit een verborgen maatregel om de slabbakkende autoindustrie aan te zwengelen?
de sjonnies zegt
@ de Vlaeminck, buiten alles wat je -terecht- noemt, is het idee niet origineel, de Balladur regeling in Frankrijk tijdens de vorige crisis heeft aardg wat goede Ds’en en ander karakteristieke wagens voortijdig naar hun einde gebracht.
Verder is dit dus een ordinaire truc om de vervuilende fabrieken hun schoorstenen maar te laten roken, dat dit alles onder het mom van een beter milieu wordt gebracht en geslikt door de bevolking is te gek voor woorden !
Mutti was ein schönes neues A3 ! Ja mein kind, mann hat mich noch € 2500 für mein altes Audi Quattro Coupe gegeben aus 1986 !
C-Driver zegt
@AllAutomotive.nl
Daar heb je ook nog eens gelijk in! De klassiekers van nu worden toch niet op grote schaal ingeleverd, maar de klassiekers van morgen verdwijden wel 10x zo snel.
Vroeger had niemand gedacht dat een DAF 33 of iets dergelijks een liefhebbersauto zou worden. Als zo’n regeling toen bestond was er nu geen een meer van…
Jan Rap zegt
Heel goed idee!
En heel kortzichting om te denken dat hierdoor heel veel klassieke auto’s vernietigd zullen worden. Er zullen met namelijk heel veel roestbakken de pijp uitgaan. Ouwe stinkende Opels & Mercedessen enzo.
En degene die zijn mogelijk waardevolle klassieker aanbiedt is zelf stom bezig, niet de Duitse overheid.
Jeroen zegt
Helaas nog alleen maar oldtimers in Duitsland vanaf 2500 euro dus…
Was van plan om een zodra ik mijn rijbewijs heb een oldtimer te importeren (w123 of w201) voor een prikkie, gaat mooi niet door dus..
C-Driver zegt
@Jan Rap
Zoals AllAutomotive.nl en ik al zeiden: Er zijn genoeg auto’s die nu als rothokken gezien worden, maar morgen misschien als klassieker. Er zijn genoeg voorbeelden van auto’s waar niemand ooit van dacht dat het klassiekers zouden worden, die het wel geworden zijn.
Dit zal ook in vlug tempo verdwijnen met zo’n regeling.
vla zegt
@ de sjonnies
Dat wist ik niet, da’s jammer…
bmw zegt
autoblog is op de zeur… Er staat toch niet dat je “moet”, je “mag”… Ik zie hier geen probleem in. Dat hebben we in België toch ook: als je bij veel merken je oude auto inlevert bij de aankoop van een nieuwe, dan krijg je een recyclagepremie.
Bob zegt
Gaat vermoedelijk alleen maar om de oudste categorie diesels…persoonlijk vind ik een Golfje TDI uit 2000 niet oud maar het geeft maar weer eens aan wat voor mensen ons land besturen.
phantom zegt
Dit slaat werkelijk helemaal nergens op, dan zouden zon beetje alle auto’s waaronder ook zeer mooie verdwijnen, snel intrekke n dus.
bmw zegt
alleen renee en jan rap snappen het……
Tombnolz zegt
Alsof er in Duitsland nog niet genoeg recente auto’s rijden…
Bmw Tuning Guide zegt
Dan worden de klassieker gewoon 2500 euro duurder
Nick zegt
Waarom kunnen die arbeiders in de autofabrieken niet aan het werk gesteld worden in de zorg of in het onderwijs? Daar is grote vraag naar mensen.
Dit ipv het kunstmatig in stand houden van de vraag naar een milieuvervuilend product met ieders belastinggeld.
Autos van negen jaar kunnen met gemak nog negen jaar mee.
Maar dat is zo slecht voor het milieu….. (de bouw van een auto kost 25%
van het totaal aan energie dat een auto in zn levenscyclus verbruikt, een nieuw model verbruikt maar een fractie minder aan benzine dan een “milieuonvriendelijk” 10 jaar oud model) conclusie:
Merkel je bent een domme m*ffenh**r!
Gertjan zegt
Niemand gaat z’n auto van +/- 10 jaar oud inruilen voor die 2500 euro, tenzij je er toch niet meer voor krijgt op de 2e hands markt. Dus rijd jij in een ouwe rotbak, en je hebt spontaan geld voor een nieuwe auto, dán heb je 2500 in de pocket.
Maar zolang de marktwaarde hoger is dan die subsidie, gaat niemand z’n auto naar de sloop doen. Dan maak je toch verlies! Ha!
Bob zegt
@ Nick
“aan het werk gesteld worden”????
Bovendien ik zie iemand die de ene dag auto’s in elkaar schroeft de andere dag nog niet oma wassen.
Thibaut zegt
@bmw:
Recyclagepremie? Weer een nieuw woord voor iets dat eigenlijk al lang bestond. Overname heette dat toch?
Voor heel wat zaken geldt dat toch trouwens? Volgens een Europese wet zijn voor een hoop goederen de handelaars verplicht een oud exemplaar te accepteren bij het aankopen van een nieuw. Details weet ik niet, aangezien ik pas volgend semester het examen Milieurecht dien af te leggen ;)
Ikwilvanmijnautoaf.nl zegt
Menig auto ouder dan 9 jaar, maar jonger dan 15 jaar, worden door export handelaren ingekocht voor minimaal dit bedrag.
WieAndersDasAuto zegt
Van ene kant is dit een goed idee maar van andere kant niet!
Het is voor sommige mensen een goede uitkomst want ze kunnen hun oude bak niet kwijt. Niemand koopt het. Daardoor zullen ze blij zijn als ze er 2500 euro voor krijgen want waarschijnlijk is dat meer dan dat ie waard is.
Maar van andere kant is dat zeer jammer. De meeste mensen hebben geen flauw verstand van auto’s en in de meeste gevallen boeit het hun niet. Daardoor zullen ze de modellen die misschien morgen wel klassiekers zijn gauw voor 2500 euro naar de sloop brengen.
Dat vind ik nou jammer. Daardoor verdwijnen de klassiekers en een deel van het mooie beeld op straat.
Maar wie zijn wij, de autoliefhebbers, om dit plan te dwarsbomen. Wij zijn maar een klein groepje van 16,2 miljoen mensen. Dus als iemand hier het idee krijgt om dit echt in te voeren dan kunnen we helaas er toch niks aan doen.
Jochempie zegt
Waar moet ik dan voor 1000 euro een auto kopen :(
nico zegt
Ja waarom nie
Ik ga mijne BMW 325 CI van 99
inleveren LOL
Rotary zegt
wel een goede regeling, de echter klassiekers zijn meestal toch eigendom van liefhebbers en die doen dit natuurlijk niet
onze astra van 11 jaar komt hier ook voor in aanmerking… en die zal niemand missen!
Bob zegt
Krijg je dan toch nog wat geld voor die Cuore ;)
Thibaut zegt
@Das Auto:
Hoezo niet kwijtraken? In België zijn wel een aantal plaatsen (en tijdstippen) gekend waar je gemakkelijk van je wagen afgeraakt. Tenminste als hij nog rijdt. Onze Peugeot 405 van ruim 10 jaar oud en in onze ogen versleten, was in een mum van tijd voor zo’n 2500€ (toen uiteraard nog BEF) verkocht aan buitenlanders. In Brussel is trouwens een hele wijk die draait op export naar Afrika. Ik weet in mijn geboortedorp handelaars genoeg zijn waar je hoofdzakelijk Polen en Roemenen enzomeer zult zien. De wagens die er staan zijn doorgaans zo’n 10tal jaar oud.
Dus het argument dat je zo gemakkelijker van je wagen af komt, gaat niet op.
jaapie zegt
@ rotary
Leuk voor jou dat je nu nog 2500 euro voor je astra krijgt.
Je moet het indirect toch zelf betalen via de belasting. Als je het geld zo zou krijgen zou je je goede astra niet laten slopen maar er iets zinnigers mee doen, dunkt mij zo!
Esprit_de_Flandre zegt
Ronduit belachelijk en volledig de verdienste van de autolobby’s. De groenen willen misschien geloven dat zij dat gedaan hebben en daarmee de planeet weer een beetje gered hebben, maar ze hebben er geen bal mee te maken. Als iedereen zijn auto, neem nu nog aan 15 jaar, laat slopen, dan worden er veel meer nieuwe auto’s verkocht.
Daarom dat overal de constructeursorganisaties dat allemaal zo fantastisch vinden en dan durven ze het nog te verantwoorden met: ‘kijk, wij zijn groen bezig!’ Allemaal gelu$.
In Belgieland in het Febiac die dat doet. Die hebben ook het voorstel gelanceerd om de verkeersbelasting afhankelijk te maken van de leeftijd van de auto, zogezegd om de vervuiling aan te pakken. Moet zo’n gekostumeerde *$-§ die zelf met een geleasde BMW rijdt uitleggen aan mensen die amper rond komen dat ze straks meer mogen betalen voor een occasie, waarvoor ze nog meer belasting mogen betalen ook.
Schandalig.
WieAndersDasAuto zegt
@ Thibaut
Het is heel leuk en aardig dat je dat in België zo makkelijk kan kwijtraken. Maar ik woon in Nederland.
En lang niet alle mensen raken hun auto kwijt. Dat komt door o.a. dat hij nooit onderhouden is of dat hij nooit schoongemaakt is en noem het maar op. Als hij in te slechte staat is dan wilt toch niemand het geld er aan uitgeven+ opknappen wat weer geld kost. En natuurlijk zijn er plekken waar je je auto makkelijk kwijtraakt ook al is ie niet goed onderhouden.
WieAndersDasAuto zegt
En oja, mensen uit Polen zijn vaak minder kritisch. Daar kun je je auto wel kwijt. Maar misschien niet voor de prijs die je er voor vraagt… Omdat hun geld zwakker is dan de euro…
WieAndersDasAuto zegt
geld=munteenheid :oops:
Volvo_440_turbo zegt
@ Thibaut
Toevallig zit heb ik zeer naaste kennissen in dit autocircuit waaronder een Belg, enkele Marrokanen en enkele Afrikanen, heb er overlaatst tussen de auto’s buiten in de vrieskou mee gebarbeceud overigens
Je oude auto raak je inderdaad makkelijk kwijt, soms verbaas je je inderdaad wat je voor een oud wrak nog krijgt.
Maar veel duurdere auto’s dan pakweg 3000 euro nemen die niet, zo simpel is dat…
Klassiekerrally zegt
Ik vind ’t nogal een bezopen idee. De levensverwachting van een moderne auto is met gemak hoger dan 9 jaar. Maar het lang blijven rijden in een (nog uitstekende) auto is slecht voor de autoindustrie. Ik verwacht dan ook -net als anderen hier- een sterke lobby vanuit die hoek…
frank zegt
stimulering van de wegwerpmaatschappij en verspilling van grondstoffen.
dankjewel autolobby!
Thibaut zegt
@Das Auto & Volvo 440 turbo:
Ik zat dan ook meer in het hoofd met wagens die idd niet veel meer dan 3000€ waard zijn. Maar een goed onderhouden wagen die meer waard is, ga je dan toch ook niet gaan inruilen voor 2500€? Dus die maatregel helpt dan toch ook niet?
dekster zegt
En met wat gaat de duitse jeugd moeten rijden? Automatisch een auto die duurder is dan €2500?
mercedesfan zegt
Misschien goed nieuws voor de Duitse automerken, maar vereselijk dat oude wagens zoals de jaren 80 benzen nu gesloopt worden.
Appeltje zegt
Ja, lumineus! Laten we nu alle oudjes slopen zodat er weer heel veel nieuwe auto’s moeten worden gebouwd. Nou, als dat niet milieubewust is. Dit is echt één van de domste, slechtst doordachte, pseudo-groene ideeën met betrekking tot “schoon rijden”. Òf je hebt verstand van de achterliggende feiten betreffende vervuiling, òf je mag als minister voor sinterklaas spelen, helaas komt de combinatie niet echt vaak voor. Subsidiëer juist “hergebruik” van auto’s, want dan hoeven er minder te worden gebouwd en dat is juist milieuvriendelijker. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, want auto’s bouwen is handel en handel is welvaart. Aan één stuk leugens en bedrog dus eigenlijk, misschien wel zonder dat zij het zelf weten.
RRRobert zegt
Verbazingwekkend hoe sterk de autolobby heeft kunnen worden tijdens zo’n recessie. Ben ik benieuwd wanneer de EU deze verkapte vorm van overheidssteun gaat onderzoeken…
Raf zegt
Ik denk dat de xantia- en safrane-rijders onder ons een gat in de lucht zouden springen
deze kan je op e-bay kopen tussen de 500 en 1000€
Bob zegt
Tja .. de mensen die ook een 9 jaar oude auto rijden zijn ook precies de doelgroep die geld genoeg heeft om een nieuwe auto te kopen.
saasken zegt
wtf… dat wou wel echt spijtig moesten mensen hun klassiekers naar de sloop brengen.
Ik hoop dat men in belgie nooit op zo een stom gedacht komt…
Ik ben aan het sparen voor een oude bemeert E30 of E28. ik hou da ik er volgende zomer nog eentje kan vinden voor een schappelijke prijs…
WieAndersDasAuto zegt
@Thibaut
Waarom zou je een goed onderhouden auto niet weg willen doen? Misschien heb je het goed onderhouden om het juist over een paar jaar te verkopen.
En soms heb je van die momenten dat je gewoon toe bent aan een nieuwe auto, misschien wel beter voor je werk of imago. Dan moet je wel van die andere af…
Maar dat neemt niet weg dat ik tegen deze sloopregeling ben. Het is helemaal niet milieu bewust en de klassiekers van morgen verdwijnen zoals ik het eerder aangegeven heb. Zolang ze hier in NL er niet mee aankomen, vind ik het wel best.
AutoGeek zegt
Ik heb het gevoel dat de mooiste klassiekers sowieso wel bewaard blijven. Want niemand is zo stom om een 300SL Gullwing voor 2500 euro aan de regering te verkopen. Dan is 2500 euro echt heel weinig, en dit geld voor meer klassiekers, Mustangs, Corvette’s, Chevy’s, Mercedesen, Lambo’s, Alfa’s, Ferrari’s, moet ik nog doorgaan? De mooiste zijn meer waard dan 2500 euro, dus die zullen wel bewaard blijven.
marcel zegt
Een sloopbonus is een goed idee: 2500 euro voor mijn oude auto en dan een toyota aygo kopen zonder bpm, dat kost dus maar +/- 6000 euro !nieuw!
Die 1:24 haal ik wel …Met mijn mazda 121 rijdt ik nu al 1:17 terwijl het boekje op 1:16 komt :-)