Snelheidsdekens, vrachtwagenterreur, een glijdende rapmeneer, falende NS en meer van zulks. Sneeuw zorgt onherroepelijk voor problemen, veel problemen, dus hierrr een korte opsomming van de meest opmerkelijke autogerelateerde faalacties in de sneeuw.
Als eerst deze 320d die zojuist al spinnend binnenkwam op AJ. We kunnen wel raden hoe deze BMW in een greppel is terecht gekomen, maar wie kan het beter verwoorden dan de uploader zelf? Precies, komt ‘ie:
My mother crashed my car in a ditch. Malfunctioning traction control caused the car’s rear wheels to spin unbalanced and she lost control. There was little to no damage, except for the right rear wheel which was bent a bit.
De fotolading van deze crash bekijken kan HIERRR.
En dan deze dame. De actie die zij uithaalde om haar 1-Serie uit de sneeuw te peuren mogen we gerust rekenen tot één van de meest opmerkelijke van 2010. En dan benoemen we het nog netjes. Als je het ZO wil omschrijven hebben we daar ook begrip voor. Tsss, je auto met draaiende motor in de versnelling laten staan om vervolgens uit te stappen en te duwen. Mevrouw, u bent de reden waarom onze verzekeringspremies zo hoog zijn. FILMPJE!
Tot slot, een Mercedes Vito van onze sterke arm der wet die niet was uitgerust met winterbandjes. (Net als deze. )Ja, dat wordt scheppen, trekken, & duwen als je vast komt te zitten. Kijk maar.
Atenza zegt
Die 1-serie filmpje is nog grappig maar die foto en ander filmpje zijn wel suf hoor. Is dat nou het meest spectaculaire van deze winter? :S Echt niet dus
SimonMc zegt
Grappig dat de BMW 1 serie vernoemd wordt!
Want die werken namelijk niet in de sneeuw!Vanmorgen toen ik naar mijn werk reed, stond zo’n 1 serie voor mij voor de lichten.Toen het groen werd, deed die niet anders dan ter plekke spinnen, en naar rechts trekken.Toen ie eindelijk van z’n plek kwam, was het alweer rood…
Nivado zegt
@SimonMc: Gek ik rij in mijn 1 serie op zomer banden alle voorwiel aangedreven auto’s voorbij.
Het is niet de auto die je rijdt, maar de gene die het gas bediend.
Atenza zegt
Nog even zeuren: “Sneeuwpret in Nederland – een overzicht” maar die 1-serie is Brits. Hoezo Nederland? En is dus één foto en één filmpje al een overzicht?
den belg zegt
@Atenza: en als je goed kijkt denk ik dat er op die foto nog een belgische nummerplaat hangt…
RDNS zegt
Hmm, ik verwachtte minimaal een pagina vol met links of afbeeldingen.
Heerlijk tegenwoordig die titels die worden gebruikt door verschillende media om mensen maar te laten klikken. Heerlijk…
Walter zegt
Prachtig die achterwiel aangedreven auto’s, maar met sneeuw en ijzelkun je er maar twee dingen mee, heel voorzichtig rijden of crashen.
fant zegt
@Walter: Of voorzichtig naar een lege parkeerplaats rijden en daar meer lol hebben dan ooit mogelijk is met een voorwielaandrijver :)
Onehp zegt
Inderdaad, een BMW (geen x-drive) op zomerbanden en een chauffeur die het verschil nog niet weet tussen RWD en FWD is geen goede combinatie.
Echter stellen dat het slechte winterauto’s zijn geeft enkel blijk van onkunde. Als een van de de vele tienduizenden scandinavische BMW eigenaars kan ik meedelen dat een goede set winterbanden en een goede chauffeur er een zalige winterwagen van maken. Nog nooit thuis moeten blijven en overal snel en plezant op bestemming. Het gaat zover dat bv. de een-serie in scandinavische wintertesten hoogt eindigt of zelfs wint als beste winterwagen in competitie met FWD auto’s. Betere referenties kun je moeilijk vinden…
Hierbij een bandentest van een 3-serie op ijs (zie vooral laatste test) en de noodzaak voor echte winterbanden:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s
tomofbelgium zegt
@Onehp: ben blij dit te lezen man! Iedereen maar vooroordelen over RWD. Dit weeekend heb ik dik op m’n reet gehad van een BMW aan de lichten met m’n volvo.
http://www.youtube.com/watch?v=wdiF-BxPSH0
PAN zegt
@Onehp: En als je dan winterbanden koopt, koop dan geen chinese banden. In bijzonder Sunny Snowmasters. Waarom niet?
– Ze zijn niet rond (althans niet de mijne met 170 N veerdruk, dit overeenkomend met keien)
– er moet veel gebalanceerd worden.
– Ze maken heel veel herrie
– grip viel me overigens niet tegen, maar
heb nu dunlops wintersport 3d en deze zijn perfect.
Geld meer dan waard….
OJA, daarbij zullen er wel kinderhandjes aan sunny’s hebben gezeten of een verdomd slechte CAO voor de arbeiders, dit behoren we ook niet te financieren. Dus hierbij ook gelijk een oproep tot een boycot van chineese producten. (en BP)
SimonMc zegt
O ja, over dat filmpje dat ik trouwens nog niet bekeken had.Typische BMW rijder, heeft nog niet eens door welke wielen er aangedreven worden.Hoeveel procent was het weer?70, 80? die niet weten welke wielen aangedreven worden?
tomofbelgium zegt
@SimonMc: Dat kan je niet menen :-D
Frederik zegt
(My mother) I crashed my car in a ditch. (Malfunctioning traction control) stupid driving caused the car’s rear wheels to spin unbalanced and (she) I lost control.
Sommige mensen vergeten nu eenmaal dat TC op een BMW met bandmaat 225 en zomerbanden nu eenmaal geen wondermiddel is.
JamesBond007 zegt
JamesBond007 zegt
@JamesBond007:
En NEE, ben geen audi fan-boy.
Voel de reacties al weer aankomen…
RickB zegt
@JamesBond007: Bwah, Audi fanboy! bwah, en dit en jij hier te stom, en moeilijk daar, weet ik veel hoelaat man! :D
Dijkertje zegt
@JamesBond007: Is een belg zo te zien, zegt al weer genoeg. :)
JamesBond007 zegt
@Dijkertje: Belg of geen Belg het was toch echt de auto..
MJ zegt
@JamesBond007: jij denkt dat die auto zichzelf in de sloot heeft gereden?
JamesBond007 zegt
@MJ:
gaat eens beter het bericht lezen jij.
”Malfunctioning traction control caused the car’s rear wheels to spin unbalanced and she lost control.”
Fiat Coupe zegt
Met winterbanden moet rwd wel meevallen lijkt me..
OT: beetje matig overzich AB.
RickB zegt
@Fiat Coupe: Ja, vanochten ook een E60 voor me, NOPE! kwam niet van z’n plek, mooie winterbanden eronder, maar was eigenwijs en bleef lekker waar die stond… In de parkeerhaven! :)
BenR8 zegt
wat een kalf,
die met die beemer
RickB zegt
@BenR8:
Bimmer – proper accepted slang for BMW cars. Most people don’t know this.
Beamer/Beemer – proper accepted slang for BMW motorcycles. You will hear this term used incorrectly by many people.
Bummer – When you get a speeding ticket.
Bitter – Another German car. Very rare; hand built.
BenR8 zegt
@RickB: wist ik niet, bedankt!
Alcantara zegt
@BenR8
Je bent zelf een kalf, met je beemer.
Het is Bimmer, en dan nog mag je dat eigenlijk niet gebruiken voor een 1-serie.
BenR8 zegt
@Alcantara: sorry :$
Pantoffeldier zegt
@alcantara,
ook niet voor een 3-serie.. dat is ook nog wannabe, vanaf de 5 serie kun je gaan praten over ‘ Bimmer’….
jimmy zegt
Wat een slechte auto’s ook he die BMWs. Zie ze overal stuntelen..Nooit zo’n ding voor mij aub
B /\/\ \/\/ zegt
@jimmy: grappig, ik kom met mijn BMW met DSC veel beter weg dan alle andere auto’s met voorwielaandrijving zonder een dergelijk systeem… Oja, ik rij op ‘zomer’/gewone banden… Zie je zeker ook regelmatig een Mercedes stuntelen? Daar hoor je nooit iemand over…
jimmy zegt
@B // //: Zie altijd bmw’s en mercedessen stuntelen. En nee, ook jij komt niet weg.
SimonMc zegt
@B // //: Onzin!Lees mijn reactie!Zag vandaag trouwens nog iemand met een E-klasse met rokende banden, de sneeuw achteraan aan het wegscheppen…
jimmy zegt
@Alcantara: zwitsal
JamesBond007 zegt
@jimmy: weet niet waar jij een zwitsal gezichtje ziet.
rookie
B /\/\ \/\/ zegt
De eerste vlokjes sneeuw en de eerste uitgegleden Bimmers worden weer op AB gezet, hoe origineel, NOT… Maar goed, verder een leuk overzicht hoor, matig wintertje dat wel, als dit het hele overzicht is, hahaha, komop jongens, neem even de moeite en trek je laarzen aan en ga buiten kijken, bij mij in de straat is al meer gebeurd dan in dit overzicht vermeld staat, hahaha, succes!
rollsroycebsnron zegt
hebben ze in dat land waar die vrouw woont geen rijbewijs hoeven halen ofzo ?
wat een domme actie
( aan haar te zien baalde ze wel van dat huis )
maarja moet je maar niet zo dom doen he
eigen schult dikke………
en vul maar in.
Sciurida zegt
@rollsroycebsnron: Mee eens, welke aap laat de auto nou weer in zijn vrij staan als je uit stapt, niet dat de handrem veel zin had gehad maar dat terzijde. Wel heel komisch dat ze haar voorwielen sneeuwvrij maakt :P, hadden ze in de garage niet even kunnen vertellen?
guust zegt
@rollsroycebsnron: buld?
blogger zegt
‘Ow god, she’s gonna cry’ xD Hilarisch
Freewarefreak zegt
“En dan deze dame. De actie die zij uithaalde om haar 1-Serie uit de sneeuw te peuren mogen we gerust rekenen tot één van de meest opmerkelijke van 2010…”
Oeps.. ik post hem net in het sneeuwdeken topic.. had deze nog niet zien staan.. maar is dit erg of niet? En waarom komt die auto niet eens weg op 5 cm sneeuw? Dat vind ik toch wel wat hoor..
AlpinaSC zegt
@Freewarefreak: Misschien staat ze wel op een lichte helling, kun je hier niet zien.
Op brede bandjes is het soms even behelpen in de sneeuw maar de pret die je kunt beleven met een achterwielaangedreven auto in de sneeuw maakt alles goed. Een voorwielaandrijver is een saaie dooie rechtdoorglijdende bedoening. RWD + sneeuw = zalig.
jeanclaude zegt
rij een 120d met 18inch 245 zomerbanden en ik moet zeggen dat best wel meevalt, alleen van rijstrook wisselen op de snelweg voelt wel heel gladjes aan, en als je voor een helling stil komt te staan is het ook duwen natuurlijk.
Merc A zegt
Ik rij een mercedes benz a klasse (voorwielaandrijving + zomerbanden) en heb nog nooit problemen gehad met sneeuw. Kan dit eventueel te maken hebben met het feit dat de auto een hoger zwaartepunt heeft? (de auto is toch wat hoger dan andere in zijn ‘klasse’)
jzaero zegt
@Merc A: Nee. Dat heeft te maken met de voorwielaandrijving.
GOD zegt
@jzaero: Denk eens logisch na.
Als FWD beter is in de sneeuw zouden alle RWD bestuurders wel achteruit rijden bij gladweercalamiteiten.
Het enige voordeel dat FWD heeft, is het gewicht van het blok dat op de aandrijvende wielen drukt.
Een RWD met vergelijkbaar gewicht op de achterwielen rijd beter dan een FWD in de zelfde omstandigheden.
FWD is voor de autobeheersingnoobs wel wat veiliger en simpeler te rijden in dit weer.
benz65 zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/12/de-grote-winterbandenfabel
Gideon zegt
@benz65: Als je het artikel goed hebt bestudeerd kom je er achter dat het een column is die in 2007 is geschreven. Totaal irrelevant dus.
Citrofiel zegt
@Gideon: Toevallig is de laatste jaren veel sneeuw gevallen en de ontwikkelingen in de winterbanden staan niet stil, maar voor de rest zal zo’n column toch wel houdbaar zijn?
Gideon zegt
@Citrofiel: Die column draait om 2 punten:
-het onderzoek van AutoBild: als het droog en koud is zijn winterbanden niet beter dan zomerbanden, maar ook niet schrikbarend slechter.
-De winters in NL stellen niks voor: De winter van vorig jaar en wat we tot nu toe hebben gehad geeft al aan dat je ze echt niet voor 2 dagen per jaar nodig hebt.
Citrofiel zegt
@Gideon: Ik moet ook gewoon de moeite nemen die column te lezen voor ik op jou reageer. ;)
Destijds zat ik nog in het zomerbanden-kamp, nu ben ik toch overgelopen naar het winterbanden-kamp. Inderdaad door die strenge winters deze jaren. Het klimaatprobleem zou voor extremere weersomstandigheden zorgen, dit lijkt daar blijvend bij te horen. Dan schelen de banden toch wel.
Citrofiel zegt
Nou, na mijn OV-perikelen van vanavond zou ik graag glibberen en glijden op de weg. Alles beter dan dat OV…
CBR600rr zegt
@Citrofiel: Ik was afgelopen vrijdag toch echt een stuk sneller Amsterdam uit dan al die zakenlui op de zuidas. Binnen 75 minuten vanaf de VU naar Haarlem centrum is een sneeuwspits record, en dat redt je niet met een auto;)
Citrofiel zegt
@CBR600rr: In 3 uur van Bilthoven naar Utrecht met de trein (een stukje van zo’n 10 minuten), zoals een vriend van me had, dat red je niet met de auto! ;)
Maar het zal inderdaad per dag verschillen.
Gideon zegt
Ik irriteer mij nogal aan de “kijk eens hoe stoer ik ben met mijn zomerbanden” reacties. Of je winterbanden koopt moet je zelf weten, maar pas je rijgedrag er wel op aan. Het gebeurt namelijk vrij vaak dat mensen met winterbanden gehinderd worden door mensen met zomerbanden die niet weg kunnen komen bij het verkeerslicht. Het moet een afweging zijn: of je leert hoe je met zomerbanden in de sneeuw moet rijden, of je koopt winterbanden. En het leren rijden in de sneeuw is eigenlijk voor iedereen aan te raden…
CBR600rr zegt
@Gideon: Die winterbanden ook
Vincenzo zegt
@Gideon: Of jij doet gewoon een beetje chill in je zesdehands golf.
Bij kneuzen zoals jij ga ik altijd extra langzaam rijden.
KoenMB zegt
@Gideon: Het is een mes dat langs 2 kanten snijdt. Ik rij ook nog op zomerbanden, simpelweg omdat ik toch het grootste deel van de winter achter mijn bureau zit te studeren. Maar ik heb dit jaar toch al een paar keer door de sneeuw moeten rijden en wat mij opvalt bij bestuurders van auto’s met winterbanden, is dat ze precies denken dat alles terug zo veilig is als op een zonnige zomerdag. Terwijl iedereen met zomerbanden tegen 70-80km/u op de gestrooide rechter- en middenrijstrook rijden, zijn er regelmatig bestuurders met winterbanden die tegen 120 of meer op de spekgladde en dichtgesneeuwde linkerrijstrook voorbijrijden. In mijn ogen een pak onverantwoorder dan iemand die aan het rood licht niet kan vertrekken…
NicoLauda zegt
Die Vito doet mij denken aan vorige jaar.
Daar heb ik al een paar keer flink mee vast gezeten in de sneeuw. Tsja, als je tot je assen in de sneeuw staat doe je simpelweg weinig meer.
Een stapeltje stoeptegels in de bak scheelt overigens een heel stuk… met winterbanden erbij kan je daarna weinig meer overkomen.
Phil zegt
@ B /\/\ \/\/ :
Herinner met nog van vorig jaar dat ik een C-Klasse uit een afvoergreppeltje van 3cm diep moest duwen. De Mercedes stond er net met de achterwielen in. Ook afgelopen weekend naar Baraque Friture gaan snowboarden daar ook constant op de parking achterwiel aangedreven wagens zien sukkelen. Gelukkig voor hen was er een Land Rover Defender aanwezig die ze één voor één naar boven sleepte. Even tussendoor : wat een machtige wagen zo een Defender.
Wanneer al die wagens met achterwielaandrijving langs je door komen snorren op de autosnelweg als het goed weer is, zitten ze met de minste sneeuwval al 50 per uur te rijden.
Ideaal seizoen ook voor de stoplichtsprinters nu kunnen ze eens winnen van een BMW of Mercedes. :-)
meneersander zegt
Oprotten met die kut sneeuw. Tijd dat de zon er weer aankomt, kan de 2wieler de schuur weer uit:D
9000cse zegt
SORRY!!!!! Maar dit moet ik echt even kwijt: Rot toch op met die idioot kinderachtige reacties over bepaalde merken, die het in de sneeuw niet zouden kunnen redden!
Ik ben vorige week woensdag, 15-12 en eergisteren, zondag 19-12 naar Zwitserland gereden onder de mogelijk zwaarst mogelijke winterse omstandigheden en ben -echt waar- soms met knap sterk samengeknepen billen behoorlijk in de stress geraakt, mij afvragende of ik het einddoel wel zou kunnen bereiken.
Goed, ik heb het gered, maar als je, met name op de A61 en A81 ziet, hoe je tussen naar boven slippende vrachtwagens met de meest mogelijke en onmogelijke capriolen moet zien te ontwijken, terwijl zéér overmoedige eigenaren van vierwielaangedreven vehikelen, vervaarlijk seinend: Ga weg!, Ga weg!, want hier kom ik! proberen de rest van het nog rijdend verkeer de berm in te blazen, dan is er slechts een conclusie mogelijk: Die winterbanden zijn onontbeerlijk, maar alles hangt af van het functioneren der grijze cellen in de respectievelijke bovenkamers. Wanneer je de mentaliteit huldigt, dat iedereen voor je moet wijken, i.p.v. dat je anticipeert op de bestaande situatie, dan maakt het geen “fuck” uit welk merk je rijdt: Plots is de plaatselijke situatie anders, dan dat jij die kunt inschatten en gaat het fout! Zelfs de meest geavanceerde vierwielaangedreven meuk biedt geen garantie voor risicovrije doorgang onder winterse omstandigheden! Maar daar zullen sommige reaguurders wel iets op weten te vinden…………. 8)
Freewarefreak zegt
@9000cse: Dikke respect voor jou! Goed verhaal en met de weersomstandigheden van afgelopen weekend naar Zwitersland rijden.. ik begin er niet aan.. no way.. al krijg ik er geld bij.. never nooit.. precies wat jij zegt.. die stress.. dat trek ik echt niet.. dat doe ik mijzelf niet aan.. Thumbs up! ;)
lincoln zegt
nou stelletje zelfvoldane top chauffeurs ..
rij voorzichtig vandaag ..
en hou er rekening mee dat niet iedereen zo fantastisch is als jullie ..
Bob zegt
dat geneuzel met winterbanden enz … nog nooit last gehad .. zelfs niet door 40 cm sneeuw heen, maar goed .. Bob rijdt ook geen auto’s met RWD omdat die nutteloos zijn behalve op het circuit.
High Performance zegt
Tjeemig, is het een soort hobby geworden van de Audifanboys of BMWbashers. Foto’s verzamelen van RWD en liefst BMW zodat je men kan laten denken dat het allemaal echt een drama is. In Zuid-Duitsland worden er idd geen verkocht of stond die winkel van BMW nou daar? Iedereen heeft toch genoeg FWD, AWD, allerhanden merken langs de kant zien staan. De ene keer geslipt, de andere keer vast. Ik ben geen km vreter, maar al 2 FWD’s voor me neus zien spinnen, een aanrijding midden op de snelweg met 50 km/h tussen FWD’s en de buurman met SUV (AWD of FWD weet ik niet zeker) zijn parkeerplaats uitgeholpen. Grootste middel om slippen te voorkomen is bedachtzaam met het rechtervoetje om te gaan en niet te abrupt sturen. En dan heb je soms ook gewoon pech.
JamesBond007 zegt
@fant: Ja maar zeg nou eens eerlijk in welke situatie je vaker in terecht komt: driften op een parkeerplaats of proberen om op je werk te komen? Dat is toch wel een slecht argument om je bmw te verkiezen boven een audi quattro bijvoorbeeld. Zelf ook wel fan van bmw, 323 ci uit 2002 gehad maar het laatse wat ik deed was toch echt wel dat wat jij verkiest.
peter - italia zegt
Ik heb een E36 318… op winterbanden… en zelfs op ijs kom ik weg, welleswaar in z’n 2 en met een beetje slip, maar ik kom weg (voordat het licht weer rood word)
Beetje voorzichtig gasgeven scheelt alles.
Exact een jaar gelee viel er in 1 nacht 25cm sneeuw in Brescia…kettingen om en ik kon zonder problemen naar mijn werk…helaas was de vmax wel iets van 40km/h ofzo.
Mark zegt
Ik heb zo’n RWD BMW 1 serie op winterbanden en vermaak mij uitstekend met de auto. Voordat nu iedereen begint over onverantwoord rijgedrag en andere weggebruikers in gevaar brengen; NEE ik probeer niet om elke bocht zo dwars mogelijk te nemen. Alleen als er niemand in de buurt is en er voldoende ruimte is laat ik de kont even lekker uitwaaien. Mag van de sterke arm niet, maar boys will be boys, ook al ben ik al wat ouder……
midasracer zegt
Geen problemen met mijn 4WD.
OFF TOPIC Vanavond 1e nieuwe aflevering van TOP GEAR! Getipt aan AB maar zitten zeker al aan het kerstbrood.
MBABC zegt
Ach, het recept is eenvoudig, plaats wat foto’s van BMW’s die niet wegkomen in de sneeuw, schrijf er iets heel simpels omheen en je hebt weer gegarandeerd weer een top aantal bezoekers te pakken! Het wordt wel een beetje erg flauw hoor … bij AW doen ze precies hetzelfde.
Ik rij met een E30 325i (met sper) met winterbanden en kom in principe overal goed doorheen, als je gewoon normaal doet is er niets aan de hand. En ja, de heuveltjes kom ik inderdaad niet goed op maar dat ligt meer aan het feit dat ze hier in de gemeente weigeren om te strooien … ook de voorwielaandrijvers (en bussen …) komen daar namelijk niet weg.
Raptor zegt
Ik heb deze winter nog geen problemen gehad met een BMW met winterbanden. Integendeel. Het is heel leuk driften met RWD. Mijn baas daarintegen geraakt zonder winterbanden op zijn BMW niet eens van de parking af. Maar met mijn quad blijft het toch het leukste in de sneeuw!
de sjonnies zegt
’t zijn inderdaad allemaal courerus momenteel.
Rijd zelf voorwielaandrijver met winterbanden.
Voelde gisteren dat de snelweg opgevroen was op een verbindingsstuk.
Jongetje met een Japans trutteschuddertje kwam me wel ff voorbij.
Maar er zit een bocht in de verbindingsweg en het was glad.
Jongetje ging spinnen als een gek toen hij me voorbij was.
Ik had alles nodig om hem te ontwijken, Goddank vloog hij de sloot niet in maar kwam in de berm tot stilstand, achterstevoren.
Ik denk dat ze operatief zijn vingertoppen uit het stuur hebben moeten verwijderen.
sander zegt
jullie doen tegenwoordig “copy – paste” vanaf dumpert?
Freewarefreak zegt
Dus even samengevat (ik baseer mij op alles wat ik hier lees):
1: Door de Global Warming lijken deze winters structureler te worden.
2: Het gebruiken van goede winterbanden is dus ten zeerste aan te bevelen want we krijgen steeds vaker sneeuw. Dit geldt voor alle soorten aandrijvingen.
3: FWD-auto’s lijken de betere sneeuwauto door het gewicht van de motor op de voorwielen.
4: Gebruikt men goede winterbanden dan is voor een RWD-auto het verschil echter te verwaarlozen, mits de bestuurder begrijpt waar zijn aandrijving zit en daar zijn rij-gedrag op aanpast.
(doorhalen/aanvullen wat op u van toepassing is)
de sjonnies zegt
@Freewarefreak:
1 Nope nix daarvan, het blijkt dat er te weinig explosies op de zon zijn, te weinig zonnevlekken, men houdt nu zelfs rekening met een kleine ijstijd die dit soort barre winters teweegbrengt. Zelfs NASA is dit aanhet onderzoeken
Helaas, we moeten blijven gassen om de temperatuur nog enigszinds op pijl te houden.
2 – zie 1
3 – Grote voordeel van FWD is dat de auto getrokken wordt en niet geduwd.
Beste auto voor dit weer? een Lelijke Eend, lichtgewicht, geen vermogen, voorwielaandrijving en smalle grote wielen
4 – achterwielaandrijvers hebben een probleem met hun vermogen. 200 pk is tegenwoordig nix meer en dat krijg je moeilijk op de weg ( zie 3 eigenlijk)
jeroenhelden zegt
@Freewarefreak:
De Global Warming is een groot opgeblazen verhaal. Als je historsche gegevens(praat ik over honderden miljoen jaren) bekijkt zijn er in het verleden veel hogere CO2 waardes geweest en veel lagere temperaturen als nu. Dus er zijn veel meer aspecten van invloed op de temperatuur van de aarde dan alleen CO2. Ook zijn er in het verleden hogere temperaturen geweest als nou. Conclusie: het is goed om naar het milieu te kijken, maar het verhaaltje Global Warming is nogal opgeblazen.
CSL zegt
http://www.youtube.com/watch?v=TUv6csbtm5Q
High Performance zegt
@CSL: lekker filmpie hoor, dan voel ik me een hele bink met een drift van 5 meter…. weg ego…. ;-)
Kvgorp zegt
Achterwiel aandrijving en sneeuw = geen grip zeggen somige. Onzin. Denk nou eens na waarom je geen grip hebt??
Misschien omdat er alleen een paraplu en een geel hesje in de kofferbak ligt? Zorg nou eens gewoon dat er wat gewicht op achteras komt en je rijd zo weg. Maat van me rijd een Vito. Het eerste wat hij doet als het sneeuwd is een pak stenen of wat zakken cement achter in gooien dan heeft hij nergens last van.
DePannekoek zegt
Achterwil aandrijving is altijd nog sneller dan voorwiel in de sneeuw/ijs/bergpas!!
http://www.youtube.com/watch?v=HcdqysXpI58
slakkegang zegt
@DePannekoek: Als je überhaupt van je parkeerplek raakt ermee natuurlijk.
Tommy2 zegt
Hahaha die van die 1-serie is geniaal! :D Gewoon xDrive nemen, veel veiliger en je kan lekker driften in de sneeuw!
Gert zegt
En hoeveel mensen die zo duidelijk een mening over voor-, achter-, vierwielaandrijving hebben, hebben er ook daadwerkelijk ervaring met het rijden van alle types in de sneeuw?
Moge duidelijk zijn dat vierwielaandrijving de voorkeur geniet. Het klopt dat je met de meeste auto’s minder tractie hebt met een achterwiel aandrijver vanwege de gewichtsverdeling. Maar mijns inziens is het grootste voordeel dat je kan sturen en gas geven tegelijk. Bij een voorwiel aandrijver zorg je er dan namelijk voor dat de wieldruk op één van de aangedreven wielen minder wordt, met meer (ongecontroleerde) wheelspin als gevolg, zeg maar een hele sterke torque-steer. Dit alles geldt natuurlijk alleen als je op winterbanden rijdt. Met een achterwiel aandrijver zonder winterbanden ben je in deze omstandigheden inderdaad verloren.
Winterbanden zijn sowieso de enige oplossing nu. Ik lag me suf om al die mensen die lopen te ploeteren op de weg met hun zomerbanden.
de sjonnies zegt
@Gert:
ik.
Pieter-Jan zegt
Mijn 5serie gaat de deur uit. Ik heb dit jaar al uren verloren, mensen moesten in mijn koffer gaan zitten terwijl vier anderen duwden. Karton en takken onder mijn wielen om verder te geraken. Ik doe er soms 20min over om van mijn parking te geraken. Je krijgt niet eens grip om behoorlijk te driften. Bij de eerste sneeuwval in Gent, tijdens de spits en zonder zout, heb ik 3uur gedaan over een route die ik dagelijks in 15min afleg. En dat terwijl Audis mij passeren alsof het een beetje nat ligt.
Winterbanden (of combinatie) aan €500 per stuk die je opgetelt maar een paar weken per jaar nodig hebt, dat is het niet waard voor mij. Het gaat tegen mijn principe dat een auto een werktuig is dat moet doen wat ik zeg zonder, zonder dat ik het moet omkopen. €2000 als je wil rijden in de sneeuw = BS.
De 5 Touring word vervangen door een MX5 (I needs ma RWD) en een Mondeo Ghia Clipper (I needs ma trunkspace, en een Mondeo kan ook lekker sturen, scherper stuur dan mijn 5, en FWD voor als het nodig is. Ook niet zo opvallend als werk auto.). Ga de Mazda deze week ophalen. Ford is er al. De 5serie zit waarschijnlijk na de kerst op een boot naar Afrika. Twas ne chiquen bak (Donkerblauw, grijs en wood panel interieur), maar nu heb ik het beste van beide. De Mazda heeft wel nog wat drukvoeding nodig, maar er is een goeie aftermarket voor.
bye bye Beemer
Tokke zegt
@Pieter-Jan: “En dat terwijl Audis mij passeren alsof het een beetje nat ligt.”
Gewoon negeren, dat is van dommigheid. Die Audi lease pippo’s hebben 100m nodig om weer stil te staan, maar dat beseffen ze zelf niet.
High Performance zegt
@Tokke: Je moet niet alles geloven wat men schrijft Pieter Jan kan ook gewoon een Audiboy zijn die als een ervaringsdeskundige kritisch wil zijn over de concurrent. Zie je wel vaker, die plaatsen dan ook fotos van gestrande BMW’s.
mashell zegt
@High Performance: een Audi fanboy gaat natuurlijk niet zeggen dat hij een Mondeo Clipper gekocht heeft.
Kvgorp zegt
@Pieter-jan
Lijkt me een lastige beslissing geweest of niet?
Pieter-Jan zegt
@Kvgorp: Heeft ook al 253k km, dus zo’n overhaaste verkoop is het ook weer niet. Ik geraak wel gehecht aan mijn autos, en ik zal de BMW zeker missen. Maar nu heb ik iets heel praktisch en iets heel sportief, tov meestal praktisch en een beetje sportief. Ik ben blij dat ik de ervaring heb gehad.
Tokke zegt
Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden onder mijn BMW. Wat een openbaring. Vorig jaar was het idd een ramp zonder, maar nu rijd ik elke heuvel vlot naar boven.
Ze moeten dit dringend verplichten.
Voor de prijs kun je het zeker niet laten, terwijl ik mijn winterbanden gebruik verslijten mijn zomerbanden nu eenmaal niet. Een logica die veel mensen nog steeds vreemd genoeg maar niet kunnen begrijpen.
Rick-dos zegt
“Malfunctioning traction control caused the car’s rear wheels to spin unbalanced and she lost control.”
If you’re the failure and no other excuse work. Blame the technology…
erwh zegt
Ik zie overigens net zoveel voorwielaandrijvers vastzitten (en ook genoeg Audi’s voor de mensen die dat belangrijk vinden) als achterwielaandrijvers. Het wel of niet in de problemen raken heeft volledig te maken met het aanpassingsvermogen van de bestuurder.
Gisteren stond er ook een vent op de parkeerplaats met z’n A4 vol te gassen om weg te komen, moesten uiteindelijk 4 man aan te pas komen om hem uit z’n zelf gegraven gat te halen.
Gewoon rustig optrekken en als de auto doorslipt het gas voorzichtig terug laten vallen tot de wielen weer grip hebben. Verder voldoende afstand houden zodat je eigenlijk (bijna) niet hoeft te remmen en het rijden in dit weer is goed te doen.
Wat me overigens opvalt is dat sommige mensen hun ramen wel schoonmaken, maar de verlichting blijkbaar niet belangrijk vinden.
jeroenhelden zegt
Het in de greppel rijden van een auto heeft volledig te maken met de rij-eigenschappen van de bestuurder, en niet met de manier van aandrijving van de auto. Ik denk dat een BMW veel meer uitdaagd om een beetje te spelen met de auto waardoor mensen juist onnodige risico’s nemen. Een BMW in combaninatie met winterbanden komt net zo ver als een Audi qua Nederlandse begrippen. In de Alpenlanden is het een ander verhaal, maar daar zijn de Xi en Xd versies voor.
BMW relaxt zegt
All,
heuveltjes BMW: gebruik je DTC. NIETS aan de hand.
mensen die BMW’s allemaal niks vinden – zijn mietjes die niet durven te rijden. Het gaat allemaal om plezier.
Met DTC 1x indrukken..meer tractie, kom je elk heuveltje op. echt, ik heb het meerdere malen getest (vanochtend nog).
3sec DTC indrukken – dan gebeurd er niks meer want dan is je tracte uit.
Succes, BMW prima auto”s heerlijk om mee te rijden.
slakkegang zegt
@BMW relaxt: Mijn E30 heeft geen DTC :evil:
mashell zegt
@BMW relaxt: DTC? In de automotive wereld is dat Diagnostical Trouble Code?
Brutus zegt
http://www.youtube.com/watch?v=lcvsu4YMbxE
Atenza zegt
@Brutus: kinderachtige paupers in die kraam..
lincoln zegt
@Atenza:
kinderachtige pauperS in die bus ..
ik zie ze duidelijk met zijn 2en in dat ding ..
Brutus zegt
@Atenza: Inderdaad een stel triestelingen! Is trouwens niet mijn filmpje hoor.. Kwam hem gewoon tegen op Youtube :)
loxley zegt
al het op rijden aankomt dan denk ik dat de belgen toch wel beter scoren hoor, ik ken hier genoeg terroriserend nederlanders in belgie die denken dat de wegen van hun zijn hier met hun patserbakken :p het valt idd wel tegen dat het weer 2 bmw’s zijn in moeilijkheden. ik kan er nog genoeg andere vinden! vandaag nog een oerlelijke citroën frontaal tegen een boom zien knallen.
dbonline zegt
Update: De boordcomputer gaf daadwerkelijk DSC Failure aan en nog andere errors. DSC/DTC kon niet uitgeschakeld worden en het gele lichtje brandde continue. Het linker-achterwiel trok op vol vermogen, terwijl het rechter gehinderd (afgeremd) werd door het DTC systeem. Jammer genoeg dacht mijn moeder nog thuis te geraken, terwijl de wagen steeds naar rechts wegtrok. Ze kon niet harder dan +- 30km u. Tot het uiteindelijk misliep op een recht stuk waar iedereen achter haar wat harder wou rijden en zij dus wilde versnellen. De wagen trok onmiddellijk scheef en gleed traag de beek in. Schade: ontwrichte vork aan rechterachterwiel.
BMW relaxt zegt
@slakkegang Geen DTC, jammer verhaal idd. Scheel wel een stukje.
@dbonline: tsja einde verhaal zou ik zeggen. Wel winterbanden of niet? Succes!
the-budel-guy zegt
als je het geld hebt koop je een BMW voor in de zomer een een Audi met Quattro (of andere 4 bij 4) voor in de winter (natuurlijk wel met winterbanden)
M52B28 zegt
@the-budel-guy:
jaja….
of je koopt gewoon een bmw met xdrive, als je zonodig 4 wiel aandrijving wilt. Dan hoef je maar 1 auto te kopen.
snap je logica niet.
Benz.. zegt
Ik heb vandaag nog in Hilversum rondgereden.. Goeiemiddag zeg, er is daar bijna niet gestrooid. Heb 7-8 auto’s moeten moeten aanduwen om deze tot rijden te kunnen krijgen. (Nee, niet met m’n 4×4 maar gewoon even de auto uitgestapt en de medemens weer een dienst bewezen) ;)
Ik reed overigens gewoon met zomerbanden, had werkelijk nergens last van. Vooral RWD auto’s komen een stuk moeilijker van de plek dan FWD auto’s. Echter, op een verlaten parkeerplaats is RWD een stuk leuker, that’s for sure!
Benz.. zegt
die 2de “moeten” in de 2de regel kan weg..
Benz.. zegt
Oja, om even te reageren op bovenstaande video met de dame in de 1-serie: Ze had haar verstand vast en zeker nog thuisgelaten.
Haar winterbanden ook, zo te zien..
joeytrambel zegt
het verschil tussen bmw en mercedes is opzich makkelijk te verklaren… mercedes laat het esp en andere gadgets snellen ingrijpen dan het sportief georienteerde bmw die nog wel een achterkantje uit laat breken en dan ingrijpt… das te laat onder deze omstandigheden!!!
Benz.. zegt
@joeytrambel: Ach, zolang men gewoon rustig aan rijdt met dit winterweer op de zomerbandjes kan het mij niet rotten..
Het zijn bijna altijd de hardrijders die de lul zijn. Wat ik pas ook weer zag: Ik reed op de snelweg richting Amersfoort, het zicht was slecht, de weg was spekglad en zelfs dan zijn er nog van die yekko’s die gewoon 100-100 gaan rijden.
Dat is mijns inziens de goden verzoeken.
mashell zegt
@Benz..: 100 rijden op ijs kan best. Sturen en remmen niet, maar daar kom je pas achter als het te laat is.
WolfKrad zegt
“Tsss, je auto met draaiende motor in de versnelling laten staan om vervolgens uit te stappen en te duwen.”
Gister een collega (met dubieuze reputatie op het gebied van autorijden) exact dit zien doen. Hij had de mazzel dat zijn auto geen grip kreeg, anders had hij in de sloot gelegen.
Maar snel gezegd dat hij weer moest gaan zitten en helpen duwen, maar voorlopig blijf ik uit zijn buurt als hij in de auto stapt.
Dirk zegt
Slippen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door teveel gas geven. Ik deel niet de ervaring dat slippen met RWD nu meer voorkomt dan met FWD. Uit eigen ervaring zou ik eerder het tegenovergestelde willen zeggen. Gewoon winterbanden monteren en gas doseren. Het is wel zo dat je in scherpe gladde bochten ff wat later op het gas moet gaan dan met een fwd. Persoonlijk glij ik liever over de achterwielen dan over de voorwielen. Vindt ik makkelijker te corrigeren, want de auto blijft bestuurbaar. Ook meer fun doordat je kunt sturen met je gaspedaal (als het veilig kan)
Oordelen over wat je ziet kan in feite niet omdat je niet weet wat de bestuurder doet en hoe zn banden eruit zien.
Een eerlijk vergelijk kan allen met vergelijkbare autos op hetzelfde type banden. Leuke test voor Autoblog?
betonstaal zegt
Ik ben ook blij met mijn achterwielaandrijving. Neus goede kant op gestuurd houden en laat de achterkant maar een beetje slippen.