Gooi jij deze winter de ski’s in een dakkoffer om richting de bergen te knallen? Dan zijn sneeuwkettingen vaak verplicht om bij je te hebben. Maar waar moet je eigenlijk op letten?
Het lijkt zo simpel, maar het blijkt in de praktijk vaak hogere wiskunde: sneeuwkettingen. De omstandigheden in wintersportlanden kunnen ervoor zorgen dat je ze keihard nodig hebt, maar er zijn nogal wat dingen die je moet weten over het gebruik ervan. We vertellen je in dit artikel over regels, maar geven ook wat tips & tricks zodat je niet met je handen in het haar staat als je ze eenmaal moet gaan gebruiken.
Verplichting
Sneeuwkettingen zijn in bepaalde Europese landen verplicht om bij je te hebben. Onderstaande opsomming gaat alleen over sneeuwkettingen, in sommige landen zijn er ook nog aanvullende eisen betreffende winterbanden. Die hebben we echter alleen vermeld als ze gekoppeld zijn aan het gebruik van sneeuwkettingen. Als het land waar je heen gaat (of doorheen reist) hieronder niet vermeld wordt is er geen verplichting. Dat wil echter niet zeggen dat je de sneeuwkettingen per definitie niet mag gebruiken als de omstandigheden daarom vragen.
Duitsland: op bepaalde wegen. Aangegeven met borden, maximumsnelheid met kettingen is 50 kilometer per uur.
Frankrijk: op bepaalde wegen. Aangegeven met borden. Op veel wegen geldt echter dat alleen bij sneeuw op de weg met kettingen gereden mag worden. Let op: verplichting geldt ook voor aanhangers. Maximumsnelheid met kettingen is 50 kilometer per uur.
Italië: op bepaalde wegen. Aangegeven met borden, maximumsnelheid met kettingen is 50 kilometer per uur. In de Aostavallei kettingen verplicht in de auto aanwezig tussen 15 oktober en 30 april. In Zuid-Tirol, op de A22 tussen Brenner en Affi en in Bozen verplicht tussen 15 november en 15 april indien geen winterbanden gemonteerd zijn.
Kroatië: verplicht in de auto. Verplicht gebruik bij ijzel en meer dan vijf centimeter sneeuw.
Noorwegen: verplicht voor voertuigen met zomerbanden als de omstandigheden erom vragen. Verplicht in de auto als combinatie zwaarder is dan 3500 kilogram.
Oostenrijk: op bepaalde wegen. Aangegeven met borden. Gebruik is alleen toegestaan indien strikt noodzakelijk en als het wegdek niet beschadigd wordt. Op sommige plekken is het gebruik juist verboden. Aangeraden snelheid is 40 kilometer per uur. De aangedreven wielen moeten van sneeuwkettingen voorzien worden.
Slovenië: verplicht in de auto tussen 15 november en 15 maart, indien geen winterbanden gemonteerd zijn met minimaal 3 mm profieldiepte. Maximumsnelheid met kettingen is 50 kilometer per uur.
Slowakije: verplicht in de auto gedurende de wintermaanden. Gebruik is alleen toegestaan indien strikt noodzakelijk en als het wegdek niet beschadigd wordt.
Tsjechië: verplicht in de auto gedurende de wintermaanden. Gebruik is alleen toegestaan indien strikt noodzakelijk en als het wegdek niet beschadigd wordt.
Zweden: verplicht als de omstandigheden erom vragen.
Zwitserland: op bepaalde wegen. Aangegeven met borden, maximumsnelheid met kettingen is 50 kilometer per uur. Tevens overal verplicht als de omstandigheden erom vragen. Op sommige plekken is het gebruik juist verboden.
Tips & Tricks
Tot zover de regels, maar we hebben ook nog wel wat tips & tricks voor je.
Aanschaf: veel (online) winkels verkopen sneeuwkettingen op basis van bandenmaat. Leuk, maar dat dekt niet altijd de lading. Want als jij brede velgen hebt en ook nog een sneeuwketting daaromheen, dan neemt de speling in je wielkasten af. Het kan zijn dat je bij een ingestuurd wiel dan bijvoorbeeld je spatbord beschadigd. Maar er zijn ook verhalen bekend waarbij sneeuwkettingen essentiële zaken beschadigde zoals de remleidingen. Zorg dus dat je goed checkt of de sneeuwkettingen op jouw combinatie van velgen, banden en auto passen en veilig zijn. Er zijn gelukkig ook winkels die wél met alle factoren rekening houden.
Be prepared: Zo, geregeld, de dag voor je weggaat nog even snel die kettingen op internet besteld, ze komen een halfuur voor je vertrekt binnen, je mikt ze achterin je auto en je bent good to go. En dan kom je op het punt dat je écht de kettingen moet monteren en heb je geen idee wat je moet doen. Je bent moe, je vrouw wordt na een halfuur klooien toch wat chagrijnig en je kinderen huilen dat ze naar de skiles willen terwijl jij met trillende handen voor de 16e keer probeert die schijtketting om je wiel te krijgen. En dan is dit pas de eerste sneeuwketting, het wiel dat volledig in de sneeuw is weggezakt aan de bermkant moet nog.
Hoe druk je voorbereiding ook is en hoeveel haast je ook hebt om te vertrekken van huis: zorg ervoor dat je de kettingen een keer in droge omstandigheden juist hebt gemonteerd, zodat je weet wat je te wachten staat als het écht nodig is. Daarnaast is het handig om een rubberen mat mee te nemen. Dat geeft steun en is aangenamer dan met je knieën in de sneeuw. Alternatief als je dat vergeten bent is een vloermat uit je auto. Zorg ook voor goede handschoenen waarmee je de kettingen goed kan omleggen. Ook een (hoofd)zaklamp is geen slecht idee, de dagen zijn immers kort in de winter. En uiteraard zorg je ervoor dat de kettingen op een makkelijk toegankelijke plek in de auto liggen, niet bij het reservewiel onder een volgepakte achterbak. Oh, en heb je velgen met wieldoppen? Haal die wieldoppen dan thuis alvast van de velgen.
Aangedreven wielen: Ik hoor wat gegrinnik, maar écht: zorg ervoor dat de kettingen (in ieder geval) op de aangedreven wielen gemonteerd worden. Heb je een auto met vierwielaandrijving dan is het meestal raadzaam om de voorwielen van kettingen te voorzien, maar check voor de zekerheid wat jouw merk aanbeveelt. De aangedreven wielen dus, jongens.
Montage: maak de wielkasten sneeuwvrij, leg de kettingen rustig om en controleer ze goed voordat je verder rijdt. Niets zo vervelend als een ketting die losschiet nét op dat stuk van de bergpas waar je niet kan stoppen. Zit alles goed? Rijd dan tien meter en controleer nogmaals of de kettingen op spanning staan.
Tot slot: sneeuwkettingen zijn geen vervanging voor winterbanden. Winterbanden bieden echt betere prestaties bij winterse omstandigheden en kunnen er vaak voor zorgen dat je die sneeuwkettingen net niet hoeft om te leggen. Er zijn ook alternatieven voor sneeuwkettingen zoals “bandensokken” en andere technieken. Niet alles werkt even goed en niet alles wordt door de lokale regelgevers erkend als geldig alternatief. Het kan dus zijn dat je met alle goede bedoelingen tóch een boete uitgeschreven krijgt omdat je geen sneeuwkettingen bij je hebt.
Rijd niet te lang door: deze is tweeledig. Wacht niet tot je écht niet meer vooruit komt met het monteren van je sneeuwkettingen, dat is vragen om problemen. Maar rijd ook niet door met sneeuwkettingen als het niet meer nodig is, want dan beschadig je de kettingen en het wegdek onnodig.
Hebben jullie nog tips of opmerkingen? Deel ze dan in de comments!
Oh, mocht je geïnteresseerd zijn in vrouwen die sneeuwkettingen omleggen, check dan deze video.
shogun zegt
had die link naar de video bovenaan het artikel gezet… ;)
StijnB zegt
@shogun:
Yup, there’s nothing like a woman tiring herself on her knees…
Jochempie zegt
Kak… Ik rijd vrijdagochtend naar Tsjechië… Moet ik die pleuriskettingen kopen ondanks dat ik ze niet ga gebruiken.. Thanks, Obama
Jochempie zegt
@jochempie: Wacht! volgens deze website zijn ze in Tsjechië niet verplicht! @CasperH: kun je deze onduidelijkheid misschien uit de wereld helpen? Geen idee waar ik aan toe ben nu..
http://www.czech-tourist.de/schneeketten.htm
ettie zegt
@Jochempie: als je anwb lid bent kun je ze daar kopen en tot 3 weken na de tijd terugbrengen, mits niet gebruikt. Je krijgt er helaas 25 minder voor terug dan waar je ze voor hebt gekocht.
gregorius zegt
Dank voor de introductie. Maar op het moment het echt interessant begon te worden, stopte het artikel.
Ik zou graag weten hoe goed de ‘sokken’ zijn; welke andere alternatieven er zijn en in welke landen deze alternatieven goedgekeurd zijn.
Overigens heb ik na 7 jaar in Zwiterland levende en aktief verschillende berg-gebieden bezoekend precies 1 keer de vraag over winterbanden/kettingen gehad:
Op de weg in Davos zit een aardig stijl pukkeltje. Sneeuwkettingen of 4×4+winter banden waren gevraagd. Ik had het laatste en mocht door. Op het pukkeltje zijnde (bergaf) zag ik een stuk of 10 auto’s dwars op de weg staan. Allen FWD/RWD zonder kettingen en ze waren goed gestrand. En dat in een streng land als Zwiterland.
10 minuten later op de Fluëlapass lag er 15 cm sneeuw; dat was pas erg cool om op te rijden! (de Fluëlapass staat voor winter-lol; voor iedereen die er is geweest).
super zegt
@gregorius:
4×4 werkt bergaf eerder tegen (want zwaarder). m’n vorige 3-serie had iks-draaif, omhoog als een speer, naar beneden gleed ik van de weg.
Design_Driven zegt
Kettingen voor mijn auto zijn lastig te krijgen. Die sok dingen zijn die een beetje goed? en gelden die wel als sneeuw ketting? Die zijn namelijk wel in mijn maat te krijgen.
allesmetturbo zegt
Dan mag de jongedame van de foto ook mee op vakantie om ze erop te leggen, ik zie dat ze al wat ervarig heeft
berlinetta zegt
Een aantal jaar geleden moest ik ze onderweg naar Val Thorens ook erop leggen. Als je het nog nooit hebt gedaan, kan het inderdaad een hele klus zijn. Daarom zou ik altijd even oefenen van tevoren en dan weet je meteen of ze wel echt passen. Wij kwamen er toen achter dat de kettingen op één van de twee auto’s niet pasten. Het gevolg was dat we die auto dus beneden in een ander dorp moesten laten staan en met de bus naar Val Thorens moesten.
Gelukkig heb je ze voor de meeste wintersportgebieden niet echt nodig. De wegen zijn meestal goed vrijgemaakt en met goede winterbanden kom je er ook wel.
Jochempie zegt
@berlinetta: En mocht je een achterwielaandrijver hebben: Gooi al je zooi in de kofferbak, laat alle inzittenden achterin zitten voor het gewicht en pomp je banden flink op. Hoe smaller je loopvlak, hoe meer tractie je hebt.
berlinetta zegt
@jochempie: Eens. Beetje vindingrijk zijn en je komt overal.
Daarnaast zijn er ook andere manieren om ongelukken te voorkomen:
– boek een hotel onder in het dorp dat makkelijk te bereiken is.
– Ga niet in hartje winter, maar boek bijvoorbeeld eens een wintersportvakantie in april. Ik heb dit jaar ook gedaan en ga in 2017 weer. In het dal heb je aangename temperaturen en boven op de piste ligt er nog altijd genoeg sneeuw.
Jochempie zegt
@berlinetta: Ik kwam met m’n MX5 destijds een ijshelling op om het hotelterrein te verlaten. Hoe? Smalle winterbanden, kofferbak volgeladen, nog een fikse koffer op het bagagerek, een aanloopje en heel voorzichtig zijn met de gasvoet. Het hoeft inderdaad niet zo moeilijk te zijn.
Dutchdriftking zegt
Gewoon spikes+
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Had die in de VS, brilliant. Mag hier helaas niet (en VS ook niet overal, heb nog een boete die dat bewijst)
mashell zegt
Dakkoffer, sneeuwkettingen, files, hoge prijzen en hoge prijzen. Is die Apres-Ski nou echt zo leuk dat het al die ontberingen waard is?
mashell zegt
@mashell: en kou, heel veel kou natuurlijk.
berlinetta zegt
@mashell: Een dakkoffer wordt in de zomer ook veel gebruikt. Is misschien wel de makkelijkste manier als je veel spullen moet meeslepen.
Sneeuwkettingen heb je zelden nodig. Zie mijn eerdere opmerking.
Files zijn, zoals je wellicht weet, niet seizoensgebonden. Bovendien is het wintersportseizoen lang en kun je de drukke periodes vermijden.
Hoge prijzen is inderdaad waar. Wintersport is duur dus je moet het ervoor over hebben.
Maar ik vind het het allemaal waard. Liever op wintersport dan op zomervakantie voor mij. De prachtige natuur, frisse berglucht, de piste afzoeven op mijn boardje en bier, bier en nog eens bier. En schnitzels. Paradijs op aarde ;)
berlinetta zegt
@berlinetta: Ohja, en op wintersport heb ik het minder vaak koud dan in NL. Je kleedt je er natuurlijk veel beter op en wintersport heet niet voor niks winterSPORT: je krijgt het warm.
mashell zegt
@berlinetta: mijn motto is: als het niet onder het afdekzijltje past dan gaat het niet mee en dat geldt ook voor de dakkoffer.
Nooit gedaan maar wintersport lijkt me echt niks, koud, duur, sneeuw, ijs, glibberen en glijden. Nee, dan liever wat langer in het vliegtuig naar het zuidelijk halfrond, lekker in de zon en warmte.
berlinetta zegt
@mashell: Ieder zijn eigen ding toch ;) Lekker naar een mooi, warm land is ook zeker niet verkeerd!
Joost zegt
Good old memories! Ouders van een vriend van me hadden altijd het beste van het beste spul. Zo ook de sneeuwkettingen. Het was allemaal “heel speciaal etc etc”.
Staan we op een berg in Zwitserland, kettingen omgelegd en de eerste steile heuvel zakte de auto al terug. Toen een Fiat Panda 4×4 wel omhoog reed, begon de frustratie aardig toe te slaan. Waarop ik toch maar, als 13-jarig jochie heb gevraagd wat er zo speciaal was aan de kettingen. “Meer grip enzo”. Maar ze moesten wel gewoon op de aangedreven wielen. En bij een Mercedes is dat toch echt achter…
aambei zegt
De BMW dealer vertelde mij dat DSC geheel (dus de knop lang ingedrukt houden) uitgeschakeld moet zijn wanneer de sneeuwkettingen er op liggen. Ik weet niet of dat bij meerdere merken zo is.
mamoet zegt
Kettingen op aangedreven wielen helemaal akkoord, maar ik heb het onlangs uit noodzaak anders moeten doen, de kettingen op de voorste wielen bij de achterwiel aangedreven volgeladen E-klasse break toen ik in Val Thorens naar beneden moest. Ik had met de kettingen vanachter zeer weinig rem relatief tot alle voorwielaandrijvers met de kettingen vanvoor.. daarna ging het wel, maar een belachelijk zicht..
Ozan zegt
Mogen deze dingen niet?
Heb op Youtube meerdere filmpjes waarbij ze echt schijnen te werken. Nouja, tegenwoordig is het natuurlijk maar de vraag of ze ook daadwerkelijk getest zijn of dat de maker van het filmpje gewoon een leuk bedrag aangeboden heeft gekregen voor het maken van een positieve ‘recensie’.
http://cdn2.bigcommerce.com/server2700/94ve5l/products/210/images/288/Zip_Grip_GO_Amazon_2__46132.1441752391.1280.1280.jpg?c=2
Lijkt me, indien ze (bijna) net zo goed werken, een prima oplossing.
rulefollower zegt
4×4: downhill op de voorwielen, uphill op de achterwielen. Hangt wel van de voor achter verdeling af.
Of koop er gewoon 4.
Tenck zegt
@rulefollower: Ooit met een Subaru Outback op wintersport geweest. Iedereen werd onderaan de berg tegengehouden om kettingen om te doen. De politieagent zag mij aankomen, keek naar de bandjes (winterbandjes) en wuifde ons vrolijk door. Die kettingen zitten nog steeds nieuw in de doos :).
gerjan zegt
Wij deden het anders. 2 extra winterbanden mee met sneeuwkettingen erop. Alleen even wiel om wisselen. Carbagerun stijl :)
pinut187 zegt
Informatief artikel, ik heb ze gelukkig nog nooit nodig gehad op de winter vakantie. Oh en het is schijtketting natuurlijk ipv scheitketting.
lekbak zegt
Opvallend lijstje. Als ik dus eens gek wil doen en naar Kroatië wil rijden hartje zomer moet ik een paar kettingen kopen en in de auto leggen. Voor de wintersport heb ik ze niet nodig. Pure tijdverspilling vind ik dat.
begbers zegt
I’m a simple man..
Gulli zegt
Zorg ook voor gewicht achterin als je achterwielaangedreven bent, ik heb bij het bultje aan het eind van de straat menig 1-serie naar boven staan duwen, op de winterbandjes nog wel.
Ook scheelt het idd als je weet welke wielen zijn aangedreven. Ik zag een keer een sjieke dame met haar V70 voortploegen terwijl de kettingen om de achterwielen lagen. Gevalletje overschatting ;) (en nee het was geen AWD)
Ik heb op mijn 116D smalle (want zuinige) bandjes, zomers niet zo mooi maar in de winter helpt het wel! Ben benieuwd hoeveel sneeuwpret ik ermee ga hebben dit voorjaar in Morzine