Ondanks de drukste ochtendspits ooit, waarschuwingen voor horrorspitsen en sneeuwstormen waar ze zelfs in Siberië bang van worden is de filezwaarte in januari toch afgenomen. Begint het neerleggen van extra asfalt eindelijk zijn vruchten af te werpen?
Even voor de duidelijkheid: Filezwaarte = Lengte x duur van de file. Met name in de regio Utrecht nam de filezwaarte het meest af, in het zuiden des lands viel het echter wel mee met de afname. Vorig jaar 2012 daalde de zwaarte met 40% en die trend lijkt zich dus voort te zetten in 2013. (via: nu.nl)
BrutaalAapje zegt
Ik ga voor ‘economische teruggang’ ipv ‘meer asfalt’…
SJ zegt
@BrutaalAapje: Je vermoedt dus een werkloosheid van 40%?
Joerek zegt
@SJ: nee
leandro zegt
@SJ: jij snapt het niet.
betonstaal zegt
@SJ: de bouwsector is met 50% gekrompen en zorgde voor een groot aandeel op de weg. (grondstoffen, bouwmaterialen, bouwvakkers, en de 3 hersencellige vertegenwoordigers met bouwmateriaalmonsters in de kofferbak)
betonstaal zegt
@BrutaalAapje: eens. De crisis zorgt voor vermindering van de files, niet alle andere maatregelen. Borstklopperij door een of andere instantie is onnodig.
Misschien de bankensector. Die hebben deze crisis veroorzaakt en daarmee deze file-verkortingen. Bankiers mogen zichzelf nu op de borst kloppen.
jrk68 zegt
Zo gek is het niet. Auto rijden wordt er niet goedkoper op en zonder baan hoef je ook niet in de file te staan.
zdev zegt
Meer asfalt + crisis + peak mobility = minder files.
Mooi, kan er ook fors bezuinigd worden op het OV.
En kunnen de accijnzen omlaag.
betonstaal zegt
@zdev: geen auto en dan dus ook geen OV? Eens, dan gaat de crisis nog harder. Terug naar de steentijd. O wacht.
Megakix zegt
@betonstaal: we zijn op weg…xie je onder de brug, amigo ! :)
Pordon zegt
Dat meer asfalt werkt was toch allang bewezen.
Pordon zegt
@Pordon: al lang*
ThomasBol zegt
Plus flexwerken wat steeds populairder wordt!
jrk68 zegt
@ThomasBol:
Niet werken wordt de komende tijd nog veul populairder….
Megakix zegt
@jrk68: gaat erg hard allemaal nu…voorspelling 06-2012 van het UWV voor 2013; er gaan 7.000 werklozen bijkomen. Na sluiting van het ‘boekjaar’ 2012 bleek dit saldo 70.000 te zijn. Gehaast maakte men een correctie op 2013 naar 85.000 extra werklozen….kortom,binnen 1/2 jaar is de prognose ver-12-voudigd ! Of het was een knoeiende rekenaar die geloofde wat Draghi uitkraamt…of het was een niet te voorspellen negatieve trend.
betonstaal zegt
@ThomasBol: ja, eerst wel werken, en nu helemaal niet meer. Heel flex.
flippert zegt
Die zielige Quashkwaai daar op de linkerbaan.. Zo’n Vinexlullo die denkt dat ie in het voordeel is bij sneeuw met z’n voorwielaangedreven nep-Suv, sukkel
BrutaalAapje zegt
@flippert: Hoe kun jij nu weten of deze Qashqai (moeilijke naam) voorwiel- of vierwielaandrijving heeft?
flippert zegt
@BrutaalAapje: omdat 99.9% van de kwaskwaais in Nederland het instapmodel zijn..
BrutaalAapje zegt
@flippert: Aaah, kortom je weet het niet zeker. Ik had al zo’n vermoeden. En je fantaseert er nog een paar cijfers… Zo doen we dat.
Je gehele post komt geirriteerd over. Je hebt iets tegen mensen die een Qashqai mooi vinden en er met veel plezier rijden. Waar komt dat vandaan? Laat me raden: de auto is je niet duur genoeg?
Ik kan me juist heel goed voorstellen dat men dit een mooie auto vindt met een acceptabel prijskaartje. Niets mis meer. Vierwielaandrijving heb je niet nodig in dit land wanneer je de auto gebruikt zoals de meeste van ons. Wil je toch 4×4 rijden is het ‘again’ mogelijk met de Qashqai voor een mooi prijskaartje.
Wanneer mensen schelden, zoals jij, heeft dat meestal te maken met een soort gevoel van onmacht. Heb je dat gevoel wanneer je iemand in een Qashqai voorbij ziet rijden?
moveyourmind zegt
Stoer, die Quasqai op de linkerbaan! Die snapt tenminste dat je met een beetje nepsneeuw op het wegdek gewoon door kunt rijden. Watjes die denken dat we hier winter hebben gehad. Pas als de auto tot de assen in de sneeuw staat wordt het een beetje spannend.
Megakix zegt
@moveyourmind: de middenbaan doet 80km/h en de Nissan 85km/h…lekker doorblazen…
lemans96 zegt
Wat? Dat het aantal files afneemt dankzij (eindelijk) gemoderniseerde/verbrede wegen? Nee natuurlijk niet, hoe haal je het in je populistische hoofd ! XD
Plague zegt
Ik snap die formule van lengte x duur alleen nooit zo goed. Op 5 banen passen natuurlijk meer auto’s (= kortere file) dan op 2 banen, maar of je nu 5 uur vast staat op 2 banen of op 5 banen, dat maakt voor de praktische vertraging (= lijkt mij filedruk) toch geen hol uit? Andersom: liever een file van 10 km waar ik een uur in vast sta, dan een file van 2 km waar ik 5 uur over doe. M.a.w: wat zegt het nu over de werkelijke economische schade? (totale aantal minuten vertraging).