Opvriezende sneeuw, spoorvorming en dus monsterfiles. Leer toch eens rijden mensen.
Het gaat helemaal loos: ten oosten van de lijn Amsterdam – Utrecht – Den Bosch heeft het gesneeuwd en dus parkeren jullie en masse je auto in de vangrail, greppel of medeweggebruiker. En daardoor staat er op moment van schrijven al 400+ kilometer file met de verwachting dat dit nog tot ongeveer 500 kilometer gaat oplopen. En dat terwijl de Randstad vooralsnog redelijk door lijkt te rijden.
We gaan het niet meer hebben over hoe het toch in hemelsnaam allemaal mogelijk is dat we in dit land bij drie vlokken sneeuw in een soort blinde paniek terechtkomen: het is gewoon zo. We kunnen schijnbaar niet met het witte goedje omgaan. Alternatief: met z’n allen de trein in, want die rijdt gewoon op tijd. Nee natuurlijk niet, toen ze bij de NS hoorden dat er sneeuw ging vallen hebben ze meteen de aangepaste dienstregeling erin gegooid dus op veel trajecten rijdt de helft van de treinen. Naar verwachting kunt u begin 2017 weer volgens de normale dienstregeling reizen.
De toppertjes op dit moment: 50 kilometer langzaam rijden en stilstaan tussen de Duitse grens en Maarsbergen op de A12. Ook op de A28 bij Hoevelaken schijnt het over ruim dertig kilometer drama te zijn doordat iemand zijn auto in de vangrail heeft gezet. Succes ermee!
sjamp zegt
Cocaïne! So much cocaine!
nasty zegt
@sjamp: ook n 9gag fan?
CBR600rr zegt
Simpel verhaal, ons wegennet wordt onder ideale omstandigheden voor 85-90% benut. Boven de 100% krijg je files. Nu is het glad, dus minder ideaal en rijden er teveel auto’s per stuk weg rond met als gevolg files (bezetting > 100%). Ik word een beetje moe dat dit altijd wordt afgedaan als blinde paniek of onkunde. Is gewoon logisch als je even boven het niveau van een gemiddelde PVV’er gaat denken…
camber24 zegt
@CBR600rr: Heb je helemaal gelijk in. Het is altijd erg makkelijk voor hoernalisten om er een stukje over te schrijven..
nibor zegt
@CBR600rr: maar er zit zeker wel een kern van waarheid in het verhaal dat Nederlanders niet net de sneeuw om kunnen gaan. Ik heb slechts een paar jaar mijn rijbewijs, dus ik zal niet doen alsof ik de Alonso of Schumacher van Nederland ben, maar als ik zie wat sommige mensen doen met een beetje sneeuw… Invoegen met 30kmh omdat de invoegstrook niet perfect schoon is waardoor het verkeer op de gladde weg ineens af moet remmen. Wel naar links gaan, maar dan geen gas durven geven omdat de linker baan nog iets witter is dan de andere. Bij stoplichten zo langzaam wegrijden dat er slechts twee auto’s doorheen kunnen rijden omdat ze bang zijn of iets dergelijks dat hun bandjes misschien een seconde doorslippen. Ga zo maar door. Ik denk dat het echt te maken heeft met angst, die mede veroorzaakt wordt door de media (behalve autoblog dan…) die bij ieder sneeuwvlokje praten alsof er een nieuwe ijstijd is aangebroken…
gerritdriessen zegt
@RRenault: AMEN! Wat je zegt is precies wat ik ook ervaar
nokia zegt
@RRenault:
Ben het met je eens en de blog. Het probleem is al dat er te veel angsthazen zijn als het zonnig mooi weer is met 3 spatten water hebben we al ellende op de weg word het hagel of sneeuw dan hebben we heel veel angsthazen. Het meren deel van de files iedere dag word veroorzaakt door mensen die tunnel, invoeg en inhaal vrees hebben die gasten gaan met sneeuw nog dood leuk de weg op en houden met 10 en als je mazzel hebt met 30KM/h de boel op. Dan hebben we nog de NS die gaat minder rijden wat gaan de onervaren treiners doen massaal op hun gladde nog net door de keuring gekomen zomerbandjes de weg op want ja die konden nog wel even mee want ze rijden bijna nooit (geld niet voor iedereen wie de schoen past….).
Ik zeg slip cursus verplicht onderdeel van lessen pakket met terug wekende kracht dus iedereen die moet verlengen moet het ook doen. Dat scheelt de helft. Of ga lekker op een lege parkeerplaats spellen en leer je auto kennen. En misschien wel het aller belangrijkste koop een wagen met een beetje wegligging met een goed weloverwogen onderstel. En zet er winterbanden onder. Als je een marathon gaat lopen doe je dat toch ook niet op 10″ naald hakken met plateau zolen! (behalve de stiletto run dan natuurlijk) Of ga je ook naar Antarctica in je bikini of zwembroek met je snorkel of rodelen in een sinaasappel kistje? En als je weet dat je niet durft of je banden afzijn blijf dan thuis ipv iedereen voor de poten te rijden!!! O en Winterbanden zijn minder duur dan de schade die je er mee kunt voorkommen en ja het kost wel wat maar je normale set slijt ook minder.
CBR600rr zegt
@nokia: Ik ben slipinstructeur geweest en er zijn een aantal redenen waarom dat niet gaat werken.
1) Mensen ervaren in een cursus eenmalig hoe het is om te glijden. Zoiets leer je niet in één cursus, maar mensen hebben het idee van wel. Ze gaan dus boven hun kunnen rijden door een vals gevoel van kunde.
2) De capaciteit is er nu niet, dus krijg je een schimmig beleid tot de faciliteiten wel berust zijn op de 7 miljoen weggebruikers die de cursus verplicht moeten volgen.
3) Onderzoek heeft niet aangetoond dat mensen die een slipcursus hebben gedaan minder snel een ongeluk veroorzaken dus verplicht je mensen een slipcursus te doen die ze niet helpt.
Daarbij vind ik juist dat veel mensen op de weg de situatie verkeerd inschatten. Te langzaam is misschien niet goed, maar mensen die te hard rijden voor de situatie zijn er genoeg. Blind een bocht op de limiet van de banden omgaan als het geregend heeft gaat in 99.9% van de gevallen goed, maar die ene keer dat daar iemand de weg oversteekt is het te laat want er is geen ruimte meer om te remmen. Zo zie ik dit vaak genoeg. Ik ben btw geen miet die overal te langzaam gaat, heb gewoon minder vertrouwen in de meeste chauffeurs dan jij ;-)
nokia zegt
@CBR600rr:
Mijn vertrouwen in de mede weg gebruikers is bij mij niet hoog als jij dan nog minder vertrouwen er in hebt daal je tot onder het vries punt :). Dit is juist 1 van de reden dat ik een slip cursus wel zie zitten voor een ieder. Ja er moet dan wel meer capaciteit kommen, maar zandvoort kan wel een duwtje in de rug gebruiken las ik net. Ik weet wel dat het niet zalig maken is, maar het geeft mensen wel meer bewust wording over wat er met het voertuig kan gebeuren ik heb zelf diverse rijtrainingen en slipcursus gedaan puur om dat ik het leuk vind en je dan soms ook legitiem kunt ragen en scheuren zo als Gijs van Lennep de training liever had genoemd in zijn intro gesprekje. Ik ben ook groot voorstander om net als bij motor rijders het examen te beginnen met een test voor voertuig beheersing en je weer kunt zakken als een baksteen als speciale verrichtingen niet naar behoren kunt uitvoeren. Het is een rijvaardigheidsbewijs dus je moet kunnen aantonen dat je rijvaardig bent en dus een redelijke beheersing over het voertuig hebt. Naar mijn maatstaven zou het behoorlijk rustiger worden op de weg. Dat wil niet zeggen dat ik me superieur voel over anderen maar we hebben het over verkeersdeelname en daar moet je geen klungels tussen hebben.
Ik weet niet of het een vals gevoel van kunde geeft. Op 1 van de trainingen zat ik samen met een oudere dame 70+ en die had na diverse pogingen de achterwiel slip wel onder controle en wist ze hoe te handelen. Het groepje met 4 typische golf GTI petjes volk hadden ondanks de vele pogingen aan het einde niet 1 keer de wagen onder controle daar ze herhaaldelijk de zelfde fout bleven maken. Tussen de stoelen hangen en met linkerhand op 1 uur. Zij werden hard met de neus op de feiten gedrukt dat een 70 jarige meer voertuig beheersing had dan zij.
En dan waren we maar met 3 test auto’s die dag dus hadden we ruim de ruimte en tijd om het vele keren te doen.
Maar fijt blijft angst is een slechte raadgever helemaal in het verkeer en overmoed komt voor de val.
ds3lover zegt
@RRenault: Inderdaad, groot gelijk, in België ook van dat, ik ga dan wel altijd met de fiets, maar merk dat mensen met auto’s echt wel bang zijn! Met de fiets ben ik in sneeuwweer gemiddeld 2x zo snel als de auto’s over afstanden <10km
lemans96 zegt
@CBR600rr: Diezelfde PVV is wel mooi medeverantwoordelijk voor het feit dat er(e-i-n-d-el-i-j-k) eens een klap meer asfalt werd/word aangelegd…
Verders IS de gemiddelde nederlandse autorijder gewoon een angsthaas als het op winterse omstandigheden aan komt. Véél te langzaam rijden op provinciale- en snelwegen, geen idee hebben wat ze moeten doen als hun auto begint te slippen(vol op de rem stampen dan maar…) en rustig met een pak sneeuw op hun dak de snelweg op rijden…
mashell zegt
@lemans96: en diezelfde PVV is er door op een raar moment uit de regering waar ze formeel niet eens aan deelnamen te stappen er voor heeft gezorgd dat nu al dat extra asfalt (wat gelukkig straks als de bevolking krimpt helemaal niet eens nodig zal blijken) weer wegbezuinigd is.
CBR600rr zegt
@mashell: Bevolking groeit voorlopig volgens het CPB wel door :-)
gerritdriessen zegt
In de achterhoek is wel 7 of 8 cm sneeuw gevallen. In ieder geval in doetinchem! Mn moeder heeft er net bijna 3 kwartier over gedaan om bij de dokter te komen met mn broertje.. Alles stond vast in de stad. Ritje naar de dokter duurt normaal 5 tot 10 minuten
mercedesgl zegt
@gerritdriessen: klopt in Doetinchem lag erg veel
gorre zegt
En het zijn net die mensen die zeker baat hebben bij winterbanden ! Ik heb nooit problmen om te rijden , 5 ,10 of 20 cm sneeuw , altijd gaat het even vlot dankzij de winterbanden enh om thuis te geraken moet ik 2 10% bergen van 800 m op
No problem !!
FelixF zegt
@gorre: Nee joh, winterbanden? Gewoon goed vooruitkijken en je rijstijl aanpassen! Dat is genoeg man.
Yeah right…
http://www.bmwblog.com/2013/02/01/video-bmw-m3-with-winter-tires-vs-suv-with-summer-tires/
gorre zegt
@FelixF: Dat bedoel ik nu , veel mensen blijven zeuren dat je met aangepast rijgedrag ook perfect kunt rijden in de sneeuw terwijl het gewoon onveilge vrekken zijn op de weg
Ik erger me dood als er weer eentje voor me rijdt aan 20/uur , meestal ben ik er snel voorbij want anders geef ik hem een duwtje denk ik
Ik pas mijn snelheid ook aan maar kan perfect 50/uur rijden en geraak overal op
geertjuh zegt
@FelixF: Winterbanden zijn zeker beter dan zomerbanden. Ik kwam met mijn 255 zomerbanden achter op mijn BMW nauwelijks vooruit in de sneeuw bij oa een stoplicht. Met sneeuw is het nu een stuk makkelijker op de winterbanden
Freewarefreak zegt
@jeroenoscar:
Mee eens, ziet er goed uit!
OT: Vanmorgen ook weer 2 uur gedaan over 65 kilometer. Bij ons lag dik 10 centimeter en bij mijn werk niks. 0. Allemaal erg plaatselijk dus.
OFT: Nou na de website aanpakken ook de iphone en ipad app eens aanpakken jongens. Die zijn vreselijk brak.
eelco74 zegt
Vanmorgen ook weer, om half acht in de tunnelbak van Zoetermeer. Aan het eind 3 auto’s op elkaar, terwijl er nauwelijks sneeuw lag. Maar wel een hele opstopping veroorzaakt daardoor door de 2 afgesloten rijstroken.
Vervolgens de A12 op, een Volvo V60 T-iest, die het vertikte om op de invoegstrook de ruimte te laten voor de ritsers. Hij zat zo ongeveer in mijn kofferbak om zo veel mogelijk te voorkomen dat degene op de linkerstrook kon ritsen.
ropbp zegt
@eelco74: hallo! Wordt eens wakker man! Sociaal gedrag tonen op de snelweg doe je maar ergens anders. Die ritsers moeten gewoon maar wat eerder of later beginnen.
eelco74 zegt
@ropbp: Kijk door dat soort asociaal gedrag krijg je nou ongelukken en file’s en mag je van mij per direct je rijbewijs inleveren. Er staat daar een bord dat ritsen verplicht is daar op de oprit en de weg is daar ook op ingericht.
Als je dan nog als een debiel gaat lopen drukken om een ander er maar niet tussen te laten verdien je het niet langer om nog te rijden.
potjak zegt
@ropbp: Ben je zo? Of doe je zo?
geertjuh zegt
@eelco74: De meeste Volvo rijders denken dat ze alleen op de weg zitten. Linkerbaan klevers zijn het
benz190 zegt
Nederland en autorijden gaan niet samen. We zouden eens bij de buren moeten kijken.. Deutschland!!
mashell zegt
@benz190: vannochtend 9:05 WDR2 StaufInfo: Staus und Stockender Verkehr ab eine Länge von zwanzig Kilometer. Ze lazen dus alleen de files langer dan 20 kilometer voor, en er waren er meerdere van 30,40 en zelfs 60 kilometer. Duitsland is als het files door sneeuw aankomt sterk vergelijkbaar met Nederland alleen is de chaos net als het land nog groter.
benz190 zegt
@mashell: ja ik was niet zo duidelijk. İk had het over de hogere maximum snelheden en dat ze het autorijden wat beter onder de knie hebben.
Als je hier namelijk 100 rijdt halen anderen je in met in met 103. Dit soort dingetjes. Daar worden de auto’s echt gebruikt, geloof het of niet ook boven de 2500 toeren. Het volk rijdt daar echt auto en daar heb ik respect voor. Nederlanders zijn weer beter in fietsen en schaatsen bijv. :) maar alsnog ik hou van holland!
moveyourmind zegt
Echt altijd is het op de eerste dag dat er (weer) sneeuw valt weer een chaos op de weg. Alsof we ineens niet meer weten hoe we moeten rijden. Gewoon het tempo iets aanpassen, gelijk helemaal stilstaan is een beetje te. Snap trouwens ook niet waarom veel bestuurders onder deze omstandigheden overdag geen verlichting voeren: zeker met een donkere auto ben je slecht zichtbaar.
geertjuh zegt
Het is niet raar als je met dit weer in een file komt en mensen langzamer gaan rijden tenzij je levensmoe bent. Op de A12 en A50 bij Arnhem was er flinke ijsvorming op de weg ontstaan. Twee vrachtwagen geschaard. Doe het dan wel rustig aan in mijn achteraangedreven BMW ondanks winterbanden die ook naar grip zoeken. Vanochtend ook weer van die mongolen gezien die gewoon gaan bumperkleven, waaronder ook vrachtwagens.