Bij het zien van deze afbeeldingen lijkt het niet alsof de Duitsers de Britten echt snappen.
Duitsland en het Verenigd-Koninkrijk zijn twee compleet verschillende landen met twee totaal verschillende culturen. Het grappige is dat de Duitsers heel erg onder de indruk zijn van de Britten. Zo kijken ze maar wat graag Britse komedies (wel nagesynchroniseerd natuurlijk), bijvoorbeeld. En als het om auto’s gaat, zijn de Duitsers verliefd op de Britten.
Zo kopen Duitse autofabrikanten graag Britse autofabrikanten. En wat te denken van Wiesmann? Dat merk was geboren uit voorliefde voor de klassieke Britse sportwagen. Met deze Aston Martin van Mariani vragen wij ons af of de Duitsers de Britten wel begrijpen.
Kohl en Cleese
Ze hebben namelijk de Aston Martin DBS Volante aangepast. Dat is toch een beetje alsof Helmut Kohl de grappen van John Cleese gaat herschrijven. Dat wringt een beetje. In dit geval hebben de Damen und Herren van Mariani Carstyling de DBS Superleggera een beetje meer stijl meegegeven.
Nu hebben de Duitsers zich redelijk ingehouden en daar zijn we blij mee. Zo is de auto voorzien van ‘schroefveren’. Daarmee kun je de hoogte instellen. De veren zijn ontworpen om samen te werken met de originele adaptieve dempers . De wegligging is ook beter dankzij de nieuwe wielen. Ze zijn werkelijk enorm: 11,5×21 is een flinke maat. Ze zijn echter gesmeed, waardoor het gewicht beperkt is tot 11 kg.
Motor aangepast
De motor is voorzien van een paar software-matige aanpassingen. Daardoor levert de V12 ineens 780 pk aan vermogen en maar liefst 1.000 Nm aan koppel. Niet dat de DBS tekort kwam, integendeel. Wat de vermogenskuur met de prestaties doet, vergeten ze te vermelden.
Nu wagen we het te betwijfelen of er ook maar één iemand ooit geklaagd heeft over prestaties die niet voldoende zijn. Standaard heeft de V12 namelijk al 720 pk en 900 Nm, waarmee je in 3,6 seconden op de 100 km/u zit en een top van 340 km/u haalt.
Ondanks dat het totaalplaatje een tikkeltje ordinair is, is het niet zo dat de Duitsers de Britten totaal niet snappen. Het is niet zozeer wát ze doen, maar de configuratie van de auto. Stel dat de auto donkerblauw van kleur was geweest met een vanillegeel interieur en dat die wielen mooi hoogglans zilver waren? Dan ziet het totaalplaatje er al veel stijlvoller uit.
Check hier de video:
Check hier hoe de V12 nu klinkt:
Mocht je je afvragen of @wouter zelf met de DBS superleggera heeft gereden: yep!
rollingstoned zegt
“En als het om auto’s gaat, zijn de Duitsers verliefd op de Britten.”
En op Italiaanse, gezien hun bedrijfsnaam. Mariani ken ik trouwens ergens anders van:
https://www.i4mariani.com/
sabrerator zegt
Het zijn inderdaad twee heel verschillende werelden. Met een enorme cultuurkloof.
Mede daarom is het ook mis gegaan tussen BMW en Rover. Hoewel kwade tongen beweren dat het BMW alleen om Mini en Land Rover te doen was.
Ondergetekende is volslagen Anglofiel. En daarom zal ik wel helemaal niets met Duitsland, Duitsers (hoewel best sympathiek volk) en Duitse auto’s hebben.
Het werk aan die Aston ziet er netjes uit. Maar inderdaad, een meer “POW spec” zou mooier geweest zijn.
Wat POW spec is? If you know, you know….
baardmijt zegt
Bij het zien van deze specificatie zou je haast denken dat het staat voor Party of Wankers.
Maar ik zou ‘m ook liever in Prince of Wales uitmonstering aanschouwen inderdaad. ;-)
rollingstoned zegt
“Party of Wankers”
😆👍