De Autoblog Auto van het Jaar krijgt een nieuw topmodel, met nog meer power. We like!
Merk-revivals: je moet het goed doen. Een oud/nieuw merk uit de grond stampen en SUV’s gaan bouwen, dat moet je niet doen. Wat dat betreft heeft Renault het goed begrepen. Alpine is terug, boert goed, en ook het Autoblog-publiek is lovend, getuige het feit dat het de AB-auto van het jaar 2018 is. De reden? Goedkoop, oprecht sportief en een succesvolle revival. De auto is zo dichtbij als je kunt komen bij de originele A110.
De Alpine A110 was in eerste leverbaar in een zogenaamde première. Daar werden er 1.955 van geleverd, een knipoog naar het oprichtingsjaar van Alpine. Je kunt tegenwoordig kiezen uit twee smaakjes: Pure en Légende. Ze hebben beide dezelfde motor (1,8 liter turbo, 252 pk) maar de Pure is de auto voor rijplezier en de Légende is meer voor de liefhebber van comfort. Relatief gezien dan. Qua specs zijn ze overigens hetzelfde. De Pure is iets meer op sportiviteit gericht dankzij de sportkuipen van Sabelt van slechts 13,1 kg (!) per stuk. Hierdoor weegt de Alpine A110 Pure net iets minder dan 1.100 kg. De A110 Légende is juist ietsje luxer en voorzien van items als lederen comfortstoelen, Focal-audiosysteem en parkeersensoren.
Vanaf nu is er een derde smaakje: de A110S. Dit is voor het eerst dat de Alpine meer vermogen krijgt: 40 pk extra. Dat betekent een maximum vermogen van 292 bij 6.400 toeren. Ook is er meer trekkracht voorhanden. In maximum koppel bedraagt namelijk 320 Nm, dat geleverd wordt tussen 2.000 en 6.400 toeren. De motor is niet alleen afgesteld op meer vermogen, maar ook dat je er iets meer toeren voor moet maken. Ergo: nog meer rijplezier. Om nog meer rijplezier te bieden is de A110S voorzien van een elektronisch gestuurd sperdifferienteel. Ook ligt de Alpine A110S 4 mm lager dan normaal. Om de wegligging nog verder te verbeteren zijn de veren veel stijver, maar liefst 50%. Ook alle rubbers en dempers zijn erop aangepast. De stabilisatorstangen zijn zelfs twee keer zo stijf als normaal. Het ESP is nu ook iets aangepast in de track modus, zodat je net even wat meer kan spelen met je A110S. De echte durfal kan het ook uitzetten, overigens.
In combinatie met een gewicht van 1.114 kg is de auto zeker wel vooruit te branden, en houdt de lol pas op bij 260 km/u. Dat lijkt ons een bescheiden opgave met dit vermogen. Het is ook niet belangrijk, eigenlijk. Wat er wel toe doet is de 0-100 km/u sprint. Die is in 4,4 seconden achter de rug. Om de boel tot stilstand te brengen, zijn de Brembo remmen die optioneel zijn op de gewone A110 standaard op de A110S.
Optisch kun je kiezen voor een nieuwe lakkleur genaamd Gris Tonnere. Deze matte lak is alleen exclusief voor de A110S. Ook kun je enkel en alleen op de A110S kiezen voor een dak van koolstofvezel. Dit alles in combinatie met de dikke velgen, zwarte Alpine-badges en oranje remklauwen laat er geen twijfel over bestaan dat dit de dikste Alpine is. Ook dik is het interieur. je krijgt de Sabelt sportstoelen uit de Pure en veel uitrusting van de Légende standaard.
De A110S zal iets duurder worden dan de normale versies, hoeveel is echter nog niet bekend. Eind 2019 staat de A110S bij de Alpine Centers.
Onlangs eentje in het echt gezien… werd er hebberig van!
@tjorque: Ik word er eerlijk gezegd niet warm van..Er rijd er hier 1 in de buurt,maar valt knap tegen.Geluid uit de uitlaten in dramatisch slecht, ik had er meer van verwacht.
@reneole: Een kennis van mij heeft er een, het geluid is natuurlijk niet zoals een Cayman GT4… Maar voor een kleine 4 cyl turbo motor is het best prima
@willempjuh: Best prima inderdaad. Maar de 4C klinkt echt mooier vind ik. Voor een 4-cilinder klinkt hij zelfs lekker vind ik. Schofterig lekker.
@viezefreddyw: …en het wordt er niet slechter op met een wat sportievere luchtfilter.
@reneole: toen ik hem zag, stond hij achterop een vrachtwagen, bovendien is mijn kwart-V8 best luid in combinatie met de rijwind op m’n helm
Het geluid kan ik dus met de beste wil van de wereld niet beoordelen ?.
Maar toegegeven een 4 cilinder klinkt zelden als muziek in mijn oren. Ik had er liever een V6 1.8 in zien liggen, maar met de huidige motor zou ik hem niet afslaan als iemand hem me cadeau doet hoor :)
@reneole: logisch met een 4 cilindertje. Die kunnen alleen scheten laten.
@mwti: U zei?
https://m.youtube.com/watch?v=NmsCte3pF4w
@mwti: dan kom maar eens langs, laat ik je de scheten van mijn rolls royce 4 cilinder een voelen.
@tjorque: ik was vorige week in Frankrijk om de Alpe d’Huez op te fietsen. Daar kwam er ook eentje heel enthousiast de berg op gereden. Ondanks dat het vanwege de vele fietsers een beetje link was kon ik een glimlach toch niet onderdrukken.
@tjorque: onlangs in mogen testen, werd er nog hebberiger van?
@lexusisfgetuned: dat mag ik niet doen. Heb nu al teveel moeite met de dingen die ik graag wil en niet kan betalen ?
Over 2 jaar de A110R, daarna de A110RS, A110RS Trophy Cup etc. Laat ze maar komen!
@bierbuik: en de GTS, 4s, targa en de turbo :)
Van dat lijstje zou een Targa heel cool zijn!
Als het kontje minder afliep was hij kwa design perfect.
(Ja, daar heb ik ervaring mee thuis…)
@michaelb: Kenner.
@oranje123456789: Je moest eens weten
@michaelb: kwa .. is dat de moderne spelling van qua?
@bischero: Voor jou zeker.
@michaelb: kwajongen! ?
@bischero: kwik kwek en kwa…
Toch vermoed ik dat die top nog wel hoger kan liggen. Vermoedelijk dat de automaat er niet op afgesteld is. Destijds met de wrc op soortgelijk vermogen/gewicht gereden en dat liep harder, terwijl de aërodynamica ongetwijfeld slechter is. Maar het zal de eigenaren van een A110(S) ws een biet zijn?✌?
@ghost: De automaat zal inderdaad wat kortere overbrengingen hebben. Op zich prima, ik denk dat je met deze auto op 260km/h aardig doof wordt van het windgeruis.
Waldow Performance @ Rheinbach heeft er 1, licht gekieteld tot 300 pk en loopt ri de 290 km/h (gps). Dan zou ik toch voor die variant gaan als t sneller moest als de standaard uitvoering.
@pecgti: bakverhoudingen kunnen ook soms de top naar beneden halen. Deze auto is niet bedoelt voor hoge topsnelheid mazr eerder voor speels weggedrag, kortere bakverhoudingen helpen daar bij.
Lekker hoor! Maar manmanman matgrijs af-fabriek…
@toyotafortuner: ja de kleur is een verschrikking
Helaas ontbreekt er een lekkere handbak.
Laat die bredere velgen maar achterwege, vond de Alpine juist zo leuk omdat hij zo lekker in een drift te zetten is. Als je iets met een hoge bochtensnelheid wilt moet je maar voor een Porsche gaan, wil je een glimlach op je gezicht ga dan voor dit of een MX5
Lijkt me echt veel lol hebben zo’n kleine snelle rat
Gaaf ding kan alleen de koplampen maar niet waarderen.
Van de week op de ring was er een normale bezig. Qua geluid had het net zo goed elektrisch kunnen zijn, wat een teleurstelling voor zo’n type auto.
Weinig wagens met zo een hoge like factor, koppendraaier tot en met! Zie hem regelmatig staan bij de dealer als ik (weer eens) met Mn Kangoo naar daar moet. Heerlijk! Doe maar, en wat een mooie nieuwe kleur ook.
Soms zijn auto’s zo niet fotogeniek…
En de Alpine is daar één van. Die moet je gewoon in het echt zien om erachter te komen wat een gaaf ding het is.
Zo in het wit, en met die donkere ramen, vind ik hem nog mooier dan ik hem al vond.
Verdomme wat aantrekkelijk! Droom wagentje.
Met 252 pk doet de Alpine A110 0-100km/u in 4,5 toch? Dan moet met 292 pk een sub 4 haalbaar zijn, als de bak het in 2 redt, zou ik denken. Dat is serieus rap.
@w0o0dy: 4.4 Blijkbaar. Banden zijn de bottleneck vermoed ik. Gechipte 4C is ook niet zomaar dik onder de 4 te krijgen.
@heidekonijn: long time no see. Hoe is het met de 4c?
@w0o0dy: 5 jaar oud nu. Nog steeds mijn lievelings-speelgoed. :-)
@w0o0dy: ik hoop dat de bak ervoor naar de drie moet. Die cijfertjes zijn niet zo belangrijk maar een korte bak is veel leuker.
@w0o0dy: Litchfield biedt twee verschillende tuning varianten aan. Zij schatten 0-60 op 4,2 s met ongeveer 300pk. Snel zat maar geen sub 4.