Het is echt mogelijk. Als je iemand een SMS’je stuurt terwijl je weet dat diegene achter het stuur zit, kan je vervolgd worden.
Dan moet je wel eerst even verhuizen naar New Jersey, VS. Daar deed een rechter deze verassende uitspraak. Een achttienjarige vrachtwagenchauffeur veroorzaakte daar in 2009 een ongeluk met een motorfiets toen hij aan het sms’en was met zijn zeventienjarige vriendinnetje. Niet alleen de chauffeur werd aangeklaagd, ook het meisje kon naar de rechtbank afreizen.
Uiteindelijk werd alleen de chauffeur vervolgd, aangezien het meisje niet wist dat haar vriend aan het rijden was. Als ze dat wel wist, had ze bestraft kunnen worden. Aldus de rechter.
Wat rechters in het verleden uitgesproken hebben, is te gebruiken bij nieuwe rechtzaken. Dat maakt dit tot een opmerkelijke kwestie. Wanneer de volgende keer een gelijkwaardige cases voordoet, zou een rechter de sms’er kunnen veroordelen. Al zal het lastig zijn om te bewijzen dat diegene wist dat de bestuurder aan het rijden was.
Maar wacht eens, volgens mij maak je als bestuurder nog altijd zelf de keus om je telefoon te gebruiken achter het stuur. Een sms’je loopt niet weg, dat kan best even wachten. Als we zo gaan beginnen is het einde natuurlijk snel zoek. Dan moeten alle afleiders bestraft worden. Mooie vrouwen bijvoorbeeld. (via cnn.com)
rnej zegt
“Een sms’je loopt niet weg, dat kan best even wachten.” . ben ik het stellig mee eens.
jammer dat ik bijna (en nu moet ik niet overdrijven) maandelijks bijna van mijn motor afgereden word door sms-ende/bellende mensen. daarom vind ik aan de andere kant dat de overheid niet ver genoeg kan gaan in de bestraffing van dit soort mensen….
overigens zie ik dagelijks mensen op hun mobiel kijken terwijl ze aan het verkeer deelnemen… ik word er kotsmisselijk van.. zo moeilijk is het niet om dat ding ff neer te leggen!
stanoow zegt
@rnej: ik verbaas me er telkens over hoeveel vrachtwagenchauffeurs en tractorchauffeurs er tegenwoordig bellen tijdens het rijden. Ik weet wat er kan gebeuren als je zit te bellen in de auto, maar wanneer er een ongeluk gebeurt waar een vrachtwagen/tractor bij betrokken is, is de schade volgens mij echt niet meer te overzien.
rnej zegt
@stanoow: zelfs met een auto kan het goed mis gaan… als je in de spitsdrukte een goeie kettingbotsing veroorzaakt…. mensen moeten eens even wakker geschud worden wat 1400 kg staal met 100 km/u kan doen als het mis gaat…
stanoow zegt
@rnej: bekenden van mij zijn acht jaar geleden van achteren aangereden door een bellende bestuurder. Botsing vond plaats met een kilometer of 30/40 per uur. Ze worden tegenwoordig nog steeds in sommige dingen beperkt door dat ongeluk. Daarom zeg ik ook: ik wil niet weten wat er gebeurd als er een vrachtwagen of tractor betrokken is bij een dergelijk ongeluk…
berlinetta zegt
@stanoow: Er zijn chauffeurs die zelfs een filmpje checken op de laptop en koffie zetten tijdens het rijden. Ik heb de gekste dingen gezien.
911GT2 zegt
@rnej: Ik ben het helemaal met je eens. En toch gebeurt het ook mij wel eens dat ik dat ding in mijn klauwen heb. (nee ik ben niet roomser dan de paus) Normaliter prop ik hem in de oplader in het handschoenenkastje dan kom ik op mijn bestemming er achter dat ik een sms (oid) heb gemist. Dat rijdt veel rustiger.
Als hij naast me ligt is de verleiding groter…
rnej zegt
@911GT2: wat mij betreft is er ook een verschil tussen een smsje ff lezen of uitgebreid gaan zitten antwoorden hoor.
hoewel ik dat vroeger nog wel eens deed (smsje lezen en ” ok ” antwoorden als je een seconde of 5/6 achter een vrachtwagen op de rechterbaan tuft) , heb ik nu mijn telefoon in mn zak en daar komt ie niet uit… voor de politie is het verschil tussen de 2 ook niet te zien, en mag er wat mij betreft fors opgetreden worden.
het is duidelijk uit onderzoek dat er hierdoor ongevallen gebeuren, dus wat mij betreft mogen ze hier de volgende flitspaal op ontwerpen.
E550 zegt
@rnej: haal ze de volgende keer in en ga vol in de remmen. Dat doen ze niet een tweede keer.
rnej zegt
@e550: met mijn motor.. ja, idd. als ik dood ben overkomt t me geen 2e keer :P
Design_Driven zegt
pfff wie smst er nu nog. Ik WhatsApp altijd tijdens het rijden.
Zonder dollen, Dat de bestuurder vervolgt wordt vind ik meer dan terrecht. Maar de gene aan de andere kant? De bestuurder kiest uiteindelijk of en wanneer hij het smsje bekijkt.
autoblogger zegt
@sketcher: Ik sms gewoon nog. WhatsApp is toch de nieuwe Hyves?
ricardo zegt
@autoblogger: Ik stuur mijn blogs nog altijd per telegram naar Autoblog HQ.
Sms is toch de nieuwe Hyves?
str8six zegt
@ricardo: ik ben sinds kort begonnen met het houden van postduiven. Zo kan ik ook internationaal snel communiceren.
w211 zegt
@str8six: Ik communiceer via rooksignalen ,postduiven is toch de nieuwe Hyves?
toyotafortuner zegt
@w211: pfft, rooksignalen… Hierogliefen, veul en veul directer. Rooksignalen was toch het nieuwe Hyves?
awesome zegt
@autoblogger: wat is er mis met Hyves?
Ik wens je een fijne vrijdag! :p
rovalo zegt
Mensen die me bellen terwijl ik aan ’t vrijen ben. DIE moeten ze vervolgen.
Simpson zegt
@rovalo: och, die drie keer per jaar….
desjonnies zegt
@Simpson:
WAUW !!!!!!!!!!!!
ikkke, bijna iedere dag !
bijna he !
VeniVidiVici zegt
@rovalo: Jaaa hoor tuurlijk alsof jij de uitknop niet kan vinden… en dan bedoel niet die op je vriendin/vrouw.
escort77 zegt
@rovalo: idd, heel irritant als je vrouw belt als je aan het vrijen bent…
rovalo zegt
@escort77: met jezelf vrijen telt niet.
escort77 zegt
@rovalo: als je het echt wilt weten: ik doelde op jouw vriendin…
rovalo zegt
@escort77: da’s grappig. Ik wou je net vragen of je van groepsseks houdt…..zo ja, dan moet je NU naar huis gaan.
kenner zegt
@rovalo: vrijen is het nieuwe hyves. Gebeld worden tijdens het neuken, dat is pas irritant.
OT: vooral als vrachtwagenchauffeur moet je zulke weten en zeker niet doen. Even opnieuw langs cbr en anders rijbewijs intrekken.
desjonnies zegt
Die rechter heeft kennerlijk de zinnen
” Land of the free
and home of the brave” niet begrepen.
Deze uitspraak is – op zijn zachts gezegd- bezopen te noemen.
Alleen voel ik me zo eenzaam.
in de trein
op het vliegveld
in de kroegjes waar je moet wachten op je vliegtuig.
De hele gotganse wereld zit de hele gotganse dag in dat lul-ijzer te ouwehoeren.
Met texten, sms’én what’s app, en fuck-off
Wat voor boodscheppen zijn het vraag ik me altijd af ?
“Ik ben nu daar ”
“Zo zeg ik moest me toch een scheet laten ”
“ik hou van je “‘
” De kwartaalcijfers zijn bekend ”
“Hamsterweken bij AH, moet ik nog Lipton thee kopen ”
Want ik, ik heb nooooit iets te vertellen.
Dat doe ik wel als ik thuis ben
Of op de zaak
En ze vallen me ook niet lastig met dit soort onnozel genuezel.
Want we kweken een samenleving waar mensen geen enkele beslissing zelf meer kunnen nemen.
En daar zou die rechter 100% gelijk in hebben, ik bedoel die eikel heeft zijn vriendinnetje hopelijk niet nodig om zijn vrachtwagen te besturen?
Ik moet morgenvroeg met de wagen naar Frankrijk toe, waag het niet om me te bellen of the SMS’en.
Ik ben aan het RIJDEN !
str8six zegt
Ja en in NL kun je iemand halfdood schoppen maar omdat het camera staat (zodat ze überhaupt de daders hebben kunnen pakken) mag je gewoon weer naar huis.
potver7 zegt
Als ik met de auto de grens over ga, krijg ik steevast van die SMS’jes van T-Mobile om me welkom te heten in welk land ik dan ook ben. Toch fijn te weten dat ik T-Mobile aansprakelijk kan stellen als ik dan een ongeluk krijg! ;)
m550d zegt
Telefoon gebruiken tijdens het rijden vind ik zo kansloos… Heb je een auto van (vaak minstens) 10K eu gekocht, kan er geen 100 eu vanaf voor een handsfree setje. Paupers. Liever een potentieel dodelijk ongeluk veroorzaken dan een paar centen uitgeven. Alleen in Nederland.
escort77 zegt
@m550d: “Alleen in Nederland.” En het bericht gaat over een bestuurder in de VS…
pomoek zegt
Wat de rechter volgens mij bedoeld, en daar heeft hij een punt, is dat als jij weet dat iemand aan het autorijden is, je die persoon niet moet afleiden. Stel je de situatie voor: Een chauffeur belt naar een vriend, handsfree, en zegt dat hij aan het rijden is en en dringend een telefoonnummer nodig heeft. De vriend kan het nummer niet direct vinden en zegt dat ie het nummer wel even via een sms toestuurt.
De vriend zal denk ik in geval van een ongeluk alleen mede aansprakelijk worden gehouden als hij zeker weet dat de chauffeur niet voornemens is te stoppen om het sms-je te lezen. Dat zal de ovj dan moeten aantonen. Dat is denk ik, tenzij er sprake is van een schuldbekentenis vrij lastig. De soep zal denk ik niet zo heet gegeten worden. Het gaat in dit geval echt om normaal zorgvuldig gedrag tonen. Uit het artikel van CNN: “But the jurists accepted the general argument that a texter may bear some legal responsibility if they know the other party is behind the wheel”. Daar staat dus dat je een zekere verantwoordelijkheid hebt.
wesley072 zegt
Om het nou weer op de chauffeurs af te schuiven is ook weer het uiterste.
Bijna iedereen laat zich wel eens afleiden onderweg door radio, navigatie, telefoon etc.
Tegenwoordig is het ook heel normaal om met twee oordopjes in op de scooter te zitten….
potver7 zegt
@wesley072: De chauffeur is de enige die verantwoordelijk is voor z’n eigen rijgedrag. Niemand die hem dwingt om al die dingen tijdens het rijden te doen.
the-budel-guy zegt
Ik ben 24/7 bereikbaar maar die 3-4 uurtjes dat ik in de auto zit per dag lijkt het net of heel de wereld je nodig hebt. telefoontjes neem ik wel aan aangezien die gewoon via de autoradio gaan. maar sms’jes whatsapp meuk en andere totaal nutteloze berichtgevingen laat ik lekker wachten tot ik op mijn eindbestemming aan ben gekomen. Met als resultaat dat ik nog een half uur met lopende motor op een parkeerplaats sta.
c-ad zegt
Zo nu en dan zie ik zelfs rijinstructeurs bellen terwijl er een leerling achter het stuur zit. Vind ik net zo gevaarlijk.
ronaldddvos zegt
Ik zit bijna elke dag van 7u tot 8u sochtends naast me pa rijdend, ik lees alles voor ik neem op, en dan geef ik het bericht door.