De luchtkwaliteit in Parijs laat te wensen over, en daarom is de Franse hoofdstad vandaag verboden terrein voor eenieder met een ‘even’ kentekenplaat. Morgen zijn de oneven combinaties aan de beurt.
Door een combinatie van veel zon en weinig wind is de laatste dagen smogvorming in het bekken van Parijs opgetreden. Inmiddels is de luchtkwaliteit dusdanig abominabel dat bovenstaande rigoureuze maatregelen worden getroffen. Parijzenaars zullen hun Heilige Koe een van deze twee dagen dus moeten missen, de 911 GT3 RS op bovenstaande foto is morgen aan zijn garage gekluisterd.
Of de autoriteiten ook een uitzondering maken voor EV’s is niet duidelijk, ik zou me kunnen voorstellen dat ze niet specifiek in de verordening zijn meegenomen, maar wel worden gedoogd. Als alternatief kunnen Parijzenaars al gratis gebruik maken van milieuvriendelijkere voorzieningen, zoals huurfietsen en het openbaar vervoer.
Sjeiks en ander (rijk) extern volk dat zijn wielen in Parijs heeft staan heeft overigens geen last van de maatregelen: auto’s met buitenlands kenteken zijn gevrijwaard van de regels.
Ook België heeft last van smog: eind vorige week ging op enkele snelwegen hierdoor de maximumsnelheid omlaag. De problemen gaan vooralsnog aan Nederland voorbij.
Foto: carspotserik, autojunk.nl
roppp zegt
Daaruit blijkt maar weer hoe dom die Belgen zijn. Een automotor heeft de meest efficiënte verbranding als je 110km/u rijdt. Lagere snelheden leiden dus tot een minder goede verbranding en daarmee meer uitstoot…..
motoragent zegt
@roppp: Dat is wel heel kort door de bocht. Het toerental bij 110km/u verschilt per type auto, en elke motor heeft zijn efficiëntste toerental op een ander punt, het is dus onmogelijk te zeggen dat ‘een automotor’ inefficiënter is bij 110km/u dan bij 120km/u.
Bovendien, de rolweerstand van de banden neemt lineair toe, de luchtweerstand zelfs met het kwadraat van de snelheid. Bij 120km/u is de weerstand die je moet overwinnen gewoon een stuk hoger dan bij 110km/u (zeg ’n procentje of 8), dat wordt gewoon niet gecompenseerd door een efficiëntere loop van de motor.
roppp zegt
@motoragent: het schijnt dat de gemiddelde motor is afgesteld op een ideale afstemming bij 110km/u. Dat heb ik begrepen van mensen die fijnstofmetingen doen. Dat zijn wetenschappers (èn autoliefhebbers, dus niet van die blinde autohaters) .
Hubert zegt
@roppp:
Dat is dus komplete onzin.
Je haalt denk het het rendement van de motor in de war met het rendement van een compleet voertuig.
motoragent zegt
@roppp: Ja, natuurlijk zal een autofabrikant voor versnellingsbakverhoudingen kiezen waarbij hij op snelwegtempo in een toerengebied rijd waar de motor het meest efficiënt loopt. Maar als je bijvoorbeeld 80km/u bij 3000 toeren rijd of 110km/u bij 3000 toeren, dan zal de auto bij 80km/u sowieso minder uitstoten omdat hij veel minder lucht en rolweerstand hoeft te overwinnen. Het is dus simpelweg niet te zeggen dat de auto bij een lagere snelheid meer uitstoot.
celicatwincam zegt
maar, is de hoeveelheid smog dan pas echt nu tot een hoogtepunt gekomen of zijn die Fransen nu tot de conclusie gekomen dat er iets moet veranderen…Als ik me niet vergis wordt de smog vooral door het verbranden van diesel veroorzaakt? Alle diesels ouder dan 5 jaar al per definitie weren dus?
motoragent zegt
@celicatwincam: Probleem is nu dat het redelijk windstil is daar, dus de smog wordt niet (zoals normaal) weggeblazen uit de stad.
En het probleem is, zolang ze zelf niet met hun neus in de stank zitten maakt vervuiling voor de meeste mensen niet uit. Pas als ze er zelf last van hebben wordt er actie ondernomen.
celicatwincam zegt
@motoragent: klopt, begrijpelijk ook wel. Maar ik vraag me dan vooral af, is er nooit eerder een windstille periode geweest, de helft van het verkeer stil leggen is namelijk wel een heel drastische maatregel,waarmee je de economie ook voor een deel lam legt…
jrk68 zegt
@celicatwincam:
Gelukkig mogen ze gratis met het openbaarvervoer, elektrische auto of het fietsplan.
De economie hoeft dus niet veel schade op te lopen.
Vergeet ook niet dat er nu maar de helft van de auto’s de straat op mogen, dat stimuleert de doorstroming. Ergo minder economische schade door files.
celicatwincam zegt
@jrk68: Ja ik snap dat dat de schade vermindert, echter vermoedt ik niet dat het ov daar zo’n grote overcapaciteit heeft dat ze alle mensen die normaal gesproken hun auto zouden nemen nu ineens met het ov kunnen. Wanneer dit wel zo is had Parijs het veel eerder moeten stimuleren, vooral nu ik van @motoragent hoor dat het ook in ’97 al voor is gekomen.
Ik weet niet of er hier iemand gespecialiseerd is in gerichte schattingen maken, maar mijn gevoel zegt dat er zo’n 15% minder gewerkt wordt door deze maatregel, dus een dure oplossing aangezien ook het ov enige compensatie van de overheid zal krijgen?
motoragent zegt
@celicatwincam: In ’97 is het al eens voorgekomen, maar blijkbaar is het toen geen wake-up call geweest om actief iets aan de meest vervuilende auto’s te doen.
celicatwincam zegt
@motoragent: Rare jongens, die Romeinen…
magnumsing zegt
Net zoals Athene, en daar werkt het prima… rijdt redelijk door, alleen parkeerplekkie vinden is een beetje lastig.
jrk68 zegt
Ik blij dat ik zowel een auto met even als oneven kenteken heb, kan ik mooi elke dag naar Parijs….
leandro zegt
Lekker handig als je bij de post werkt of andere spullen moet afleveren…..
motoragent zegt
@leandro: Voor hulpdiensten, vuilniswagens, taxi’s en auto’s van particulieren met minstens drie passagiers geldt de regel niet. Dus gewoon even de vrouw en kinderen meenemen naar je werk ;)
cargeeksnl zegt
Ja hoot lijkt me lekker handig voor de parijzenaars… Mochten we vandaag nou wel of niet de auto bij de voordeur parkeren?
Brum zegt
Parijs is al jaren belast met een vieze lucht. Het helpt ook niet mee dat het zo ver van de kust ligt; in steden aan de kust is de lucht eigenlijk altijd veel beter doordat er meer wind is.