Toen de Smart fortwo een jaar geleden de oversteek naar de Verenigde Staten maakte, hoopte Daimler tussen de 15.000 en 16.000 exemplaren in het eerste jaar te kunnen verkopen. Dat leek toen ambitieus, maar plannen mogen best een beetje ambitieus zijn. Al snel bleek de fortwo in de VS de juiste auto op de juiste plaats op het juiste moment. Gesteund door de hoge brandstofprijzen was het kleine stadskarretje niet aan te slepen.
Wat op zich best bijzonder is, is dat de auto een enorm succes is geworden, zonder dat er op televisie of in geprinte media is geadverteerd. In de VS wordt de Smart fortwo verkocht bij 74 dealers, verdeeld over 35 staten en op korte termijn komen er nog eens 6 dealers bij. De target voor 2009 is vastgesteld op 25.000 exemplaren. Of dat gaat lukken vraag ik mij af. Het “nieuwe” is er nu wel vanaf en de brandstofprijzen staan momenteel ook niet torenhoog, dus we zullen het zien.
Breinstein zegt
langzaamaan beginnen de amerikanen het te begrijpen. of de Smart het juiste middel tegen verbruikafname is, is maar de vraag. maar het is altijd beter om in een Smart te rijden dan in een onzinnig lompe SUV/Pick Up Truck.
JzAero zegt
Dus niet elk automerk lijdt onder de kredietcrisis :P
Simpson zegt
snap ik best, d’r passen makkelijk twee in de garage op de plek van een SUV.
Melvivio zegt
Maar er past maar 1 amerikaan in twee ! :D
thijs zegt
De gemiddelde Amerikaan bind deze dingen onder zijn voeten om mee te gaan rolschaatsen.
Onee, ze doen niet aan sport…
Mairsil zegt
@Breinstein
Nou, als je een paar dode geiten moet vervoeren doe ik dat toch liever in een pick-up dan in een Smart…
Maar over het algemeen wel waar natuurlijk, alleen is voor de meeste doeleinden een gemiddelde europese/japanse hatchback nog een stuk beter. Toch wel een stukje comfortabeler, en vrijwel net zo zuinig en makkelijk te parkeren.
900 TURBO zegt
Tja, met de cabrio (of hoe die dan ook mag heten) is ook niets mis, als je tegen de kleinheid kunt!
Bert zegt
Voor in de stad een perfect wagentje, maar veel amerikanen wonen nogal landelijk en daar heb je echt geen reet aan zon winkelwagentje. Vind het nogal een succes dan!
Brokkenpiloot zegt
Ben bang dat ze de doelstelling dit jaar niet gaan halen: het gaat slecht met de makelaars en wie rijdt er anders in zo’n ding?
Maksimum zegt
Toch slim van FIAT om zich de amerikaanse markt binnen te kopen. Fiatjes in Amerika, met de Panda 4×4 door de Rockie’s (hij won toen in een test toch van de landrover….)
Jandepandaman zegt
:-P Toch leuk van deze verkoopcijfers- De Amerikanen met wie ik spreek, moeten namelijk nog steeds lachen of zijn geschokt over deze kleine “European Microcars” waarmee je volgens hen met goed fatsoen en vanwege het gebrek aan veiligheid de straat niet op zou moeten mogen. Volgens hen is deze auto in hun land echt Kansloos en zijn wij in Europa de kinderlijke stommelingen dat we er in durven te rijden. En dat mag ik telkens weer horen. :roll:
Nu kan ik eindelijk verwijzen naar cijfers die toch echt zeggen dat niet elke Amerikaan er zo over denkt.
:lol:
Birger Afla 147 zegt
Wow en slechts 74 dealers, dus dat is elk +- 330 Smart’s per jaar, die doen gouden zaken daar!!
JH zegt
@Jandepandaman: laat dit je Amerikaanse vrienden zien:
zelfs Shaq heeft er een ;)
Steve zegt
verbaast me niets…een kameraad van mij had enkele jaren geleden in orange county (CA) al een (aangemelde) smart fortwo (in stukken vanuit NL verstuurd) en die trok meer bekijks op crystal cove/cars and coffee dan de 13 per dozijn (italiaanse) exoten…hij heeft zijn (gebruikte) fortwo overigens voor ruim 30k USD verkocht voordat de smart in de US verkocht werd?!?!?!
Brokkenpiloot zegt
Hij moest wel een cabrio nemen. En hij heeft korting gekregen omdat hij het dak bij de dealer achter heeft gelaten…
Vive la FRANCE! zegt
You see ;) ! Er is vraag naar milieuvriendelijke, kleiner auto’s in de US.
@ Thijs, lol!
Citrofiel zegt
Ik denk dat Dennis de spijker op de kop slaat. Afgelopen jaar was de Smart een nieuwtje, en de brandstofprijzen zorgden voor een extra duwtje in de rug. Komend jaar ontbreken beide voordelen…
Midas zegt
Ze moeten voor de USA een Smart pickup bouwen; Smart met een klein laadbakje erachteraan geplakt. Wordt vast een bestseller!
timberleek zegt
ik hoef hem nog steeds niet.
ik vind een winkelwagen 1x in de week bij de supermarkt voldoende
NLBUURMAN zegt
@ Melvivio, lol! but the truth…
Gerrit zegt
Je kunt het ook wat extremiseren, 25000 auto’s in een land met 303 miljoen inwoners, alleen in Duitsland zijn in 2007 al 100000 verkocht (82 miljoen inwoners) Valt best wel mee dus.
robster zegt
Veel amerikanen wonen in zwaar verstedelijkt gebied, en de 25 kilometer van het CBD naar je suburb is uitstekend te doen in de kleine auto’s zoals de Smart. Als ze de slag naar hip kunnen maken/blijven houden, dan zie ik nog wel toekomst voor de aygo trio, IQ, Polo etc in de USA
Jorden zegt
Als je in NY zou wonen en werken. dan rende je toch naar de dealer op het moment dat de smart uitkwam?
timberleek zegt
@ jorden
dat vraag ik me af.
je gebruikt alleen minder brandstof
maar je staat nog steeds stil :P