De vierde generatie electric drive komt naar alle verschillende Smarts.
Prima move van Daimler om elektrische versies van elke Smart op de markt te knallen. Van de Fortwo en Fortwo Cabrio waren eerder al elektrische versies, in het geval van de Forfour hebben we te maken met een heuse primeur. In Parijs worden de nieuwe EV’s onthuld en in Europa komen de elektrische karretjes begin komend jaar op de markt. Dan worden ook de Nederlandse prijzen bekendgemaakt.
Overigens is Smart daarmee naar eigen zeggen het enige merk dat al zijn modellen zowel met een verbrandingsmotor als met een elektrische aandrijflijn aanbiedt. Ook zou de dakloze Fortwo de enige elektrische cabrio ter wereld zijn. De diverse modellen krijgen een elektromotor die goed is voor een 60 kW (82 pk) en 160 Nm. De auto’s hebben volgens de NEDC-cycle een actieradius van ongeveer 160 km.
Dankzij de high-performance acculader (22 kW) gebeurt het opladen twee keer zo snel als voorheen. In 45 minuten moet je Smart volledig zjn opgeladen. De accu’s hebben een capaciteit van 17,6 kWh. Overigens is de topsnelheid van de EV’s wel begrensd op 130 km/u, wat genoeg moet zijn voor stadsautootjes.
In Parijs worden de drie EV’s officieel onthuld, dan verwachten we je nog meer info te kunnen geven over de auto’s. De 0-100 km/u acceleratietijden liggen in elk geval tussen 11,5 (Fortwo) en 12,7 (Forfour) tellen. Zoals bekend zijn de volledig elektrische auto’s volgend jaar in de lease nog goed voor 4% bijtelling.
trust zegt
Edit: Al zijn model? Modellen lijkt kijken aannemelijker
trust zegt
@trust: wauw kijken =mij, staat in de 2de alinea
kimhung zegt
Jammer dat ze de roadster eruit hebben gegooid was best leuk om te zien
noudjuh zegt
De forfour zou een perfecte auto zijn voor m’n vriendin in de thuiszorg.
Ze roept al maanden graag een Twingo te willen, ziehiereen elektrische “Twingo”.
Benzinekosten reizen de pan uit met 140km stadsverkeer per dag namelijk momenteel.
Op het moment dat je 1.1 Saxo de 1 op 14 niet meer haalt wordt het toch tijd voor iets anders…
En in 45 minuten volladen is perfect, ze heeft 60 minuten pauze tussendoor. Dus geen range anxiety.
moosepower zegt
@noudjuh: voordat soort werk zijn dit soort auto’s ideaal. Plus makkelijk te parkeren. Win win situatie hopelijk komt hij snel op de markt voor je vriendin
meridian zegt
@noudjuh: Ik ben zelf geen kenner of ervaringsdeskundige maar je weet toch dat de real world prestaties van elektrische auto’s altijd een stuk lager liggen? De real world actieradius is waarschijnlijk 100-125 km en dat alleen zolang de accu nog relatief nieuw is
acizane80 zegt
@meridian: ik heb eens een 4 dagelijkse testrit gedaan met een nissan leaf, die op papier de zelfde range heeft. Ik was zo geïrriteerd dat ik hem nooit nog wil zien. Ten eerste binnen 45min vol is enkel een snellader met een prijs van boven de 5000€. Oplaadtijd van 45min is meer een uur of uur en een kwartier. De effectieve afstand die je kan afleggen is zoals de meesten hier zeggen eerder 100km onder voorwaarde dat je verwarming, airco en dergelijke uitstaat en dat je rijd zoals een oude boer op zijn tractor. Zo niet gaat de range drastisch omlaag. Waarna je met effectieve range van tussen de 60-80km zit
meridian zegt
@noudjuh: Sorry ik had over het 45 minuten opladen heen gelezen maar dan nog, de prestaties zijn in de praktijk vaak een stuk anders. Helemaal na enkele jaren
mclarenf1lm zegt
De Fortwo ziet er nog lekker guitig uit, als ik in een grote stad zou wonen zeker een leuke en goede optie.
maxco zegt
what about Tesla?
w0o0dy zegt
@maxco: spijker, kop + erkenning.. de marketing Boys &girl van Smart roepen dus maar wat.. wie had dat nou verwacht?
w0o0dy zegt
@w0o0dy: vergeten.. behalve dat Tesla NOOIT een verbrandingsmotor heeft
cossiekiller zegt
@w0o0dy: kuch kuch
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/08/11807147_909114362494770_7820963878616261647_o.jpg
w0o0dy zegt
@cossiekiller: hahaha “dat een Tesla NOOIT af fabriek een verbrandingsmotor heeft”
Zo beter?
Gulli zegt
@maxco: misschien bedoelen ze de enige die nu in serie verkocht wordt
davidw zegt
Het blijven afschuwelijke hokken. En dan hebben we het nog niet gehad over de veiligheid. Zo’n stekker gaat daar niks aan veranderen. Helaas.
480turbo zegt
Prima specs voor een leuke stadsrakker!
henkhupelschoten zegt
Die cabrio lijkt me best wel leuk om te rijden! Maaruhhh Mercedes, Opel heeft een ampera met 400 km reikwijdte….
mercedesclk350 zegt
@henkhupelschoten: maar die heeft ook meer ruimte voor accu’s. Bovendien zijn die twee auto’s niet echt te vergelijken met elkaar.
raymster zegt
@henkhupelschoten: en een verbrandingsmotor!
w0o0dy zegt
De ForFour op stroom lijkt me een goede voor het wagenpark van Greenwheels. En voor makelaars, pizza bezorger etc heeft Smart dus ook iets elektrisch.
Rob zegt
Die Smartjes komen toch nauwelijks de stad uit, prima zo’n elektrische aandrijflijn dus.
Is er iets bekend over verkoopprijzen?
skinnybmw zegt
Kijk die foto dan, wat een afzichtelijke auto’s! Vraag me af of er mensen zijn hier op Autoblog die dit werkelijk mooi vinden. Maar inderdaad voor een pizza bezorger in een stad heel handig. Auto’s die praktisch zijn vind ik over het algemeen lelijk en saai.
Dutchdriftking zegt
Ook dan wil ik er nog geen een.
mashell zegt
Opmerkelijke foto’s. Je ziet de wagen op de foto’s ofwel aan de laadkabel ofwel rondhangen bij een treinstation. En dat is inderdaad de natuurlijke habitat van deze wagens, aan de laadkabel bij een treinstation. Of er ooit iemand echt mee rijdt?
acizane80 zegt
@mashell: je moet ze constant aan de leiband houden die kotten. Maar ook voor een pizza bezorger is een range van 160 te weinig zeker met een oplaadtijd van 45min als je in gedachte houd dat het hier om een snellader van duizenden euros gaat. Je moet dus heel wat pizza’s verkopen om die ding aan te schaffen.