Moederbedrijf Daimler ziet licht aan het einde van de tunnel: Smart gaat overleven, gelukkig.
Van sommige auto’s vraag je je af, waarom ze gewoon niet beter verkopen. Zeker achteraf gezien is het soms echt een raadsel. De Fiat Multipla, Audi A2 en BMW i3 bijvoorbeeld.
Lelijk
Nu kun je zeggen: ze zijn nogal lelijk. Maar wij weten allemaal dat een lelijk design absoluut niemand tegenhoud om een auto te kopen. Denk aan de BMW X6, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke of de Tesla Model 3. Auto’s die niet noemenswaardiger mooier of beter zijn. Een auto die ook in het eerste rijtje valt, is de Smart.
Echte Smart
We bedoelen dan niet alle faal-modellen als de Roadster en de ForFour, maar de échte Smart. Dat is in principe een briljante auto: klein, compact, veilig, schoon en eventueel zeer luxe van binnen. Het is eigenlijk een klein luxe-item. Zoals een MacBook Air. Ja, voor het geld zijn er betere, snellere en grotere windows-laptops, maar die hebben niet de look en feel van zo’n Apple-gadget.
Gedeelde Smart
Voor lange tijd leek het niet al te best te gaan met Smart. Ondanks dat kleine, zuinige en luxe auto’s enorm populair zijn, weet Smart daar lastig gebruik van te maken. Het zag er ook even uit dat Smart kopje onder zou gaan. maar niets is minder waar, zo meldt Autocar. Smart heeft namelijk een enorm goed toekomstperspectief. Jazeker, Smart gaat het gewoon overleven.
Halve Smart
Mercedes R&D chef Markus Schäfer meldt dat aan de Britse publicatie. Dankzij een nieuwe joint venture tussen Daimler (het moederbedrijf van Smart) en het Chinese Geely is de toekomst voor het merk weer rooskleurig voor Smart. Het is namelijk de bedoeling dat er dankzij deze samenwerking Smarts gebouwd gaan worden in China.
Nieuwe Smart
Smart gaat zijn ziel slechts een beetje verkopen. Want net als alle andere merken zal ook Smart aan de SUV gaan. Nou ja, SUV: amper een crossover. Het wordt geen GLS met Smart-logo in de grille, maar een compacte crossover die iets hoger op zijn wielen staat. Meer om iets sneller een drempel te kunnen nemen, dan om een expeditie door het Andes-gebergte te doen. We kunnen de nieuwe crossover verwachten in 2022.
JanJansen zegt
Lijkt wel of heel de wereld wordt opgekocht door China.
rs18011 zegt
@janjansen: wordt het ook
reset zegt
Dat komt omdat het hele westen zoveel geld in China pompen was omdat het 20 jaar geleden zoveel goedkoper was. De investeringsmaatschijppijen zijn gierig en wilde goedkoper produceren. Dat is gelukt en nu hebben we onze eigen graf gegraven. Wij als westerse maatschappij willen maar al te graag voor een dubbeltje op de eerste rij zittne en zo betalen wij het terug. Geen blaam aan China, dat hebben ze gewoon goed gedaan. En tegenwoordig denk dat ze met hun productie gewoon goede kwaliteitsspul kan kopen. Dat doen overigens alle bekende merken, je moet er alleen (westerse prijzen) voor betalen.
Aliexpress spul heeft alleen een slechte naam omdat de kopers… je raad het al… voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten…
goodvibrations zegt
Het westen heeft liggen slapen.. China manipuleert de boel al tientallen jaren.. Eisen dat je intellectueel eigendom afstaat als je daar produceert.. En export subsidies betalen met import heffingen… Maar dit hard aanpakken raakt ook onze economie, daarom zijn we er huiverig voor..
denniss00 zegt
De beschrijving van deze auto is op de interieurfoto op de achtergrond te zien…
ttr6 zegt
Kan het niet-succes ook niet liggen aan het feit dat die Smarts zo onhandig zijn….je kunt er maar met z’n tweeën in, parkeren lijkt makkelijkere maar echt voordeel (kosten) heb je niet en goedkoop zijn ze ook niet. Als je voor hetzelfde geld of minder ook een Aygo e.d kan kopen?
LaLancia zegt
Smart zou 10 a 15 jaar geleden al een SUV krijgen, de ForMore als ik me niet vergis. Die is uiteindelijk niet op de markt gekomen omdat niemand op smart zit te wachten. Nu ineens wel?
Esprit_de_Flandre zegt
Ja, als het elektrisch is zal het wel verkopen in China…
ericd zegt
Als we ons terugtrekkken uit het OV en weer de weg opgaan, kun je je afvragen of de forens die meestal in z’n / haar eentje in de auto zit wel een auto nodig heeft ter grootte van een kinderkamer. Smart heeft alleen slecht begrepen dat je auto’s niet korter moet maken, maar smaller. Zoiets: https://1.bp.blogspot.com/-NVvqvG4wVxM/XkVqSX9RJLI/AAAAAAAAKo0/xTqZQqs5Jp4cUkXIdNxiwVqNyj35rreUQCLcBGAsYHQ/s840/smart%2Bapp%2B%25284%2529.jpg Zeg maar een wat grotere Carver, maar dan andersom, met de twee wielen voorop. Kan zeker zo veilig zijn als een hatchback.
P1m zegt
Hahaha wat een stemmingmakerij weer. Alle bijtellingstoppers bestempelen als lelijk. Ik kan wel lelijkere auto’s bedenken, zoals alle compacte ‘SUV’s’. Kia Niro, Hyundai Kona, Renault Captur, MB GLA/GLB etc etc.
mashell zegt
Die vind ik eigenlijk allemaal een stuk knapper dan de sloebers in het lijstje BMW X6, Mitsubishi Outlander, Nissan Juke, Tesla Model 3 en Smart.
karhengst zegt
In tegenstelling tot bij Volvo zijn de Geely invloeden hier toch een stuk duidelijker zichtbaar.
imaginenl zegt
De concept waar je naar kijkt is van Smart zelf en uit 2019
tenaci zegt
Ik dacht nu komt het nieuws dat smart ‘all-electric’ gaat…
smartdriver zegt
Dat is al ruim een jaar.
smartdriver zegt
Laat me raden…
“Willeme” rijdt in een unieke en zeer zeldzame VAG auto in de kleur zwart?
Geef mij de definitie van een lelijke auto aub., want over smaak valt niet te twisten.
Wat voor de één prachtig is is voor de ander niet.
En ja, een smart ForTwo is dé auto van 2020.
Aangezien je niet meer dan 2 personen in de auto mag hebben.
Dus ja, wat moet je dan met een lege achterbank?
En waar parkeer je de auto als iedereen thuis werkt en dus alle parkeerplaatsen bezet zijn?
Maar even serieus weer.
Ik heb een echte smart uit 1999 die als een zonnetje rijdt en mij nog nooit heeft laten staan.
En ja ik heb zo’n faal Roadster die mij elke rit (ook zonder problemen) na 16 jaar eigenaar er van te zijn nog steeds een dikke grijns op m’n gezicht geeft als het dak eraf is en ik lekker over kleine kronkelwegen kan touren o f sportief kan rijden.
Dus ja…
Ik ben er blij mee en het is voor mij voldoende.
Ik hou nu eenmaal niet van een 13-in-een-dozijn Golf, maar wie daar wel blij mee is is dat prima toch?
Dat is elkaar respecteren in de ieder z’n keuze/smaak, maar dat is wel een stuk moeilijker dan lukraak alles negatief online afzeiken als het je smaak niet is “willeme”…