Het is eenzaam dieselen in de Smart Fortwo CDI. Het is de enige diesel waarbij je geen BPM betaalt en in de lease slechts 14 procent bijtelling moet afdragen. Dan moet je wel genoegen nemen met een tweezitter met een piepklein dieselmotortje, maar dat laatste heeft Daimler aangepakt door de Fortwo flink extra vermogen te geven. Let wel, relatief.
Het aantal pk getal werd omgedraaid, want de Fortwo CDI heeft voortaan niet 45, maar 54 pk, een toename van 9 pk. Dat is in absolute zin natuurlijk bijna niets, want dat vermogen win je in een normale auto wanneer je de airco uitzet. Echter percentueel is het een forse toename van 20 procent.
Het koppel stijgt van 110 naar 130 Nm. De acceleratie naar 100 km/u duurt nog altijd een geduldige 16,8 seconde, maar bedenk ook hier weer dat dit 19,8 seconde was, dus een winst van 3 seconden (15%). Met de extra trekkracht zijn ook de derde en vierde versnelling langer gemaakt, waardoor de Smart minder vaak hoeft te schakelen. Een hele nette ingreep, vooral omdat het verbruik onveranderd is gebleven. Die is nog altijd 3,4 liter op 100 kilometer en de CO2-uitstoot bedraagt 88 gram per kilometer.
BananaFlip zegt
Nou, hartstikke leuk hoor.
Inderdaad wel serieus een knappe prestatie.
Maar het blijft een vreselijke auto.
CrazyHenkie zegt
Nou ja, dat klinkt als heel wat, maar uiteindelijk zal ook 54 pk in een ongelooflijk lange aanlooptijd resulteren wanneer je wilt inhalen. Chiptunen blijft dus alsnog het advies ;)
CrazyHenkie zegt
*want het is best een leuk karretje.
unanimo zegt
OT: Kijk eens even, dr steken twee telefoons ‘nonchalant’ uit het tasje van de vrouw. Uiteraard is één van de twee een iPhone, want dat is nou eenmaal hip. Net zoals de Smart pretendeert te zijn…
vla zegt
Meh, het nieuws is mss wel spannend als je er een liedje uit de soundtrack van Batman onder steekt, maar anders zie ik er weinig in… ;)
Timmie zegt
Waarom hebben ze dit niet eerder gedaan?
YK zegt
@unanimo,
10 punten als je ook de andere telefoon raadt ;)
OT: Op zich wel knap… vooral die 0 naar 100 doet veel goeds, want 19,8 sec was imo echt een drama…
vla zegt
@ YK
Sony Ericsson W890i!
Yeah, 10 punten! :P
BmwMPower zegt
@ vla
Mooi! Jij gaat zeker weten door voor de koelkast! ;)
Ontopic: Nog nooit de crashtest gezien van deze auto, maar bij aankoop ben je wel deel van de kreukelzone!
GerreLekker zegt
Een gerobotiseerde handbak die een half uur moet denken welke versnelling hij moet nemen in combinatie met een kleine motor met minder vermogen dan mijn grasmachien, waardoor je heel veel moet schakelen. Dit moet echt plezant zijn om mee te rijden.. 19.8 seconden naar 100? mijn god dat duurt een eeuwigheid
BmwMPower zegt
En moesten ze er nu persé weer zo’n Amsterdamse hippie inzetten?
BAAP zegt
@ YK,
Nee….16,8 seconden is lekker snel! ;)
Joost1990 zegt
@ YK
16,8 sec naar de honderd is nog steeds een drama
Simpson zegt
100 in zo’n ding is pas drama
BananaFlip zegt
Lelijk wijf overigens.
Password:JDM zegt
hola,dit is krak dezelfde smart als m’n tante.
ik vindt em nog leuk,alleen nie voor mijn lengte (190cm)
je zou dat moeten zien als ik in m’n moeder haar matiz stap/rijd (wees gerust ik doe dat alleen als het nie anders kan ;)
ne maat van mij zegt zo:als ik in 1e z’n gat knal met de matiz zit ik met mn voeten in m’n voorligger z’n kofferbak
of wat ze ook zeggen is:je zou beter de bestuurders-stoel eruithalen en op de achterbank zitten om te rijden.
snap je?
Dennis zegt
@Password:JDM: Heb je echt weleens in een Smart gereden? Het is namelijk zo dat lange mensen (ik ben zelf 1.96) verrassend goed achter het stuur passen. Terwijl er behoorlijk wat middenklassers zijn waar ik simpelweg niet fatsoenlijk achter het stuur pas doordat de stoel niet ver genoeg naar achteren kan.
rishi zegt
Smart Rules!
Puur omdat ik er een heb :)
Waarom zou ik een grotere auto moeten hebben terwijk ik 90% alleen in de auto zit? Snel in de stad, makkelijk parkeren, nadeel is wel dat ik om de 3 dagen moet tanken :) Maar das maar 20 euro. Hele lekkere auto, glazen dak, airco, goed genoeg voor dagelijks gebruik. En je rijd niet voor paal als in een Agila o.i.d.
rishi zegt
@ GerreLekker
Als je de automaat niet goed vind rijd je toch gewoon op de schakelmodus?
Zelfs dan istie langzaam, maar goed het rijd.
En normaal rijden is geen formule 1 dat je binnen 1/10sec van zijn 2 naar 3 moet….
Als heel zakelijk Nederland een smart als zakenauto had waren de files de helft zo lang!
Password:JDM zegt
@ Dennis,nee nog niet mee gereden,want ik mag niet…
ma wel naast gezeten,en ja daar was behoorlijk wa plaats voor mijn lange stelt-loopers.
ma met die pedalen dacht ik dat het anders zat.
srr ik zal nimer zo rap een oordeel vellen
:oops:
Password:JDM zegt
voor alle duidelijkheid : ik mag er nie mee rijden omdat ik meer stoned ben dan nuchter zo zegt zij (mijn tante)
ik zeg dan tegen haar ”hallo ik heb een civic ep3,201pk” is wel wa anders dan die smart,maar niets mag baten,kmag er nie 1 keer mee rijden. pff
Carl zegt
Netjes dat de cdi wat meer pk-tjes heeft, was wel nodig. Ik heb in de cdi gereden met 45pk en die rijdt prima, zeker door het relatief hoge koppel, maar op snelweg kwam ie wat tekort. Dit zal straks een stuk beter gaan.
Overigens, de automaat schakelt in de huidige smart echt prima, kijk het is geen DSG, maar dat kan je niet verwachten in het A segment. Ik schakel altijd zelf en dan gaat het lekker vlot. In de cdi nog wat beter dan in de benzine.
Marco zegt
Geef mij maar een Dualogic dan.
En trouwens: leuk die 88gram, maar dat heeft de Polo BlueMotion straks ook, met 75 pk en vier zitplaatsen. Das pas knap!
Carl zegt
Als smart strax ook een mhd functie (start/stop) op de cdi uitbrengt, kan het verbruik weer verder zakken. De Polo BM heeft dat namelijk al.
Ouwenbelg zegt
Me dunkt dat dit niet opgaat voor de cabrio versie zoals afgebeeld? Verbruiken die doorgaans niet meer?
GerreLekker zegt
@rishi: ik ben dan ook verwend: rij met een DSG die het doet in < 8 milliseconden =D
YK zegt
@Baap & Joost1990
Bekijk het dan ook van de positieve kant, 16,8 is ALTIJD beter dan 19,8 :roll:
Dat wil nog steeds niet goedpraten dat 16,8 sec supersnel is =_=
Carl zegt
@Ouwenbelg, de fabrieksopgave van de standaard cdi en de cabrio cdi zijn hetzelfde, maar uiteraard als je open rijdt, zal je meer verbruiken. Echter op de rollenbank waar het verbruik wordt berekend, rijden ze alleen met dichte kap.
Ja haha DSG is idd helemaal heerlijk, maarja daar mogen we het niet mee vergelijken.