Er komen waarschijnlijk drie nieuwe versies van de nieuwe smart fortwo, waaronder een smart fortwo electric drive (ed). Deze zal, zoals de naam al aangeeft, volledig worden aangedreven door een elektromotor. Naast deze elektrische smart is er een smart fortwo micro hybrid drive (mhd), voorzien van een start/stopfunctie, en een smart fortwo hybrid drive (hd), die beschikt over een verbrandingsmotor en een elektromotor.
De smart fortwo micro hybrid drive zal rond oktober in productie gaan maar stelt wat mij betreft niet zo veel voor. De auto is voorzien van een speciale functie die de motor uitschakelt wanneer er geen gas wordt gegeven, bijvoorbeeld voor verkeerslichten, drempels of in stop-and-go-verkeer. Hierdoor worden brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en geluidsproductie tijdelijk tot nul gereduceerd. Het brandstofverbruik ligt volgens de NEDC-norm gemiddeld zo’n acht procent lager dan bij de normale smart fortwo. In stadsverkeer kan de besparing zelfs oplopen tot 13 procent. Het verbruik per 100 km is met 0,4 liter gereduceerd van 4,7 tot 4,3 liter.
Het meest interessant is de smart fortwo electric drive, maar het is niet bekend waar of wanneer deze concept in productie gaat. De auto wordt aangedreven door een hoge-temperatuur-accu die is gemaakt van sodium-nikkel-chloride, dat niet milieubelastend is. Met een verbruik volgens NEDC-norm van slechts 12 kilowattuur per 100 kilometer en geen uitstoot van kooldioxide zou deze smart fortwo electric drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor stadsverkeer zijn. Wanneer de accu volledig is opgeladen, heeft de auto een actieradius van rond de 115 km. Wanneer de accu leeg is, kan deze via elk normaal stopcontact weer worden opgeladen, tenminste 1000 keer. De accu gaat tot tien jaar mee. Het opladen tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt vier uur, volledig opladen duurt acht uur.
De acceleratie van 0-60 km/u is vrijwel gelijk aan die van versies met benzinemotor en de auto heeft een topsnelheid van 112 km/u. Whoeah!
autoblogger zegt
Ok, sorry, ik had dit gewoon niet moeten posten… Ik bedoel, who cares?!?
Bladerend door de categorie “smart” kon ik me niet bedwingen om de volgende video weer eens te kijken, heerlijk materiaal voor een zware zaterdagochtend:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/08/parkeren-met-smart-hoe-moeilijk-kan-het-zijn
binkie zegt
I care.. het blijven leuke autootjes, wat er ook over gezegd wordt ;)
Lampredi zegt
Sodium is overigens geen Nederlands woord. Sodium is de Engelse aanduiding voor Natrium.
bradley zegt
ideaal voor in en rond de stad
Kermit zegt
die auto volledig op elektriciteit is nu niet bepaald goedkoper om te rijden, ik ben een belg, dus reken even in frank, maar zal het daarna omzetten in euro:
elektriciteit per 100km: 12kWh => 15fr/kWh x 12kWh = 180fr = 4,5 euro wat ongeveer ook de kost van brandstof is als je moet tanken
luwek zegt
@kermit…je zult er in de toekomst wel milieu voordeel mee krijgen.
vinox zegt
Tof, binnenkort is de smart dus een écht golfkarretje…
Beaten zegt
We hebben zo’n smart op de zaak [gewone benzine variant]..
het trekt best aardig op
maar als je iets vlotter over een drempel heen rijdt, heb je het gevoel alsof het ding een backflip probeert te maken..
doe mij maar echte auto’s! :P
Rick dos zegt
Ik dacht dat dat al vanaf het begin het idee was van Swatch om er een electrisch autootje er van te maken. Toch? Of ben ik nou gek?
Lampredi zegt
Ik dacht altijd dat het een opwindautootje was.
Troyk zegt
Ik word altijd een beetje misselijk zodra er een post over Smart op Autoblog staat, de blokjes zijn immers altijd doorspekt met negativiteit en afschuw.
Veel mensen vergeten dat het wel ‘Smart’ was die lifestyle, milieuvriendelijkheid en praktische zaken kon combineren. De auto was een groot succes, misschien niet eens zo zeer in Nederland maar wel degelijk in een land als Italië waar er bijzonder veel rond rijden.
Naast het feit dat de Smart praktisch is, is het ook gewoon een hele leuke auto om in te rijden. Smart heeft net als de Roadster het concept ‘fun’ hoog in het vaandel gehouden , zo ook in de nieuwe Smart. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat het rijden in een Smart leuker is dan in een Focus of andere burgerbak.
Dit betoog is niet omdat ik zo gek ben van de Smart ForTwo maar eerder omdat ik me heb verdiept in Smart en er ook zelf meerdere malen in gereden heb en ik kan alleen maar eerlijk zijn dat het gewoon een hele leuke auto is.
Dus mensen met commentaar: Gaarne alleen over de buitenkant als je er nog nooit in hebt gereden.
huub Vanderlubbe zegt
De “gewone” SMART verkoopt al niet echt WERELDS. Wat verwachten ze daar bij DaimlerBenz en consorten van dit elektrische “wonder”? Haal de zakdoekjes maar tevoorschijn!
Citrofiel zegt
Ach, ze moeten wat proberen. De ForTwo is Smarts laatste hoop. Ik hoop echter dat die hoop niet uitkomt! ;)
rgseidl zegt
@ Lampredi –
en, ben je al opgewonden?
rgseidl zegt
Het zou trouwens leuk zijn als autoblogger ons vertelt waar hij deze informatie vandaan haalt. Zijn do officiele varianten of van een third party?
autoblogger zegt
@rgseidl: het is op basis van een smart-persbericht wat we gisteren kregen.
ZOEF zegt
Waarschijnlijk kom je niet eens met 30.000 euro toe voor deze Smart…
Mark zegt
@ Troyk. Hulde over je post. Ik heb Roadster en nieuwe Fortwo gereden, en dat is echt leuk :). Iedereen heeft bij voorbaat al een woordje klaar, en dat is jammer.
Y. zegt
Als die elektro-Smart een beetje betaalbaar wordt (maximaal twintig mille of zo) koop ik ‘m meteen. Het is namelijk belachelijk dat ik 36km woon-werk-verkeer per dag nog steeds in een relatief grote auto met verbrandingsmotor doe. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Voor dat soort werk heeft de stille, eenvoudige, goedkoop te rijden elektro-auto de toekomst.
hanz zegt
hulde aan Y.
ik ben het helemaal met hem eens
ik moet ook 30 km heen en weer 30 terug
de brandstofmotoren zijn kunstmatig duur en ik zou er dus ook meteen 1 kopen.
ik zou mijn ander wagen er wel bij houden voor de lange afstand en vakantie.
maar de meeste km;s komen toch van woon en werk
Opladen op kosten van de zaak hehe
hanz zegt
@ kremit:
ik weet niet hoeveel ze rekenen in belgie voor stroom maar hier is het duurste 13 cent per KWh dus
http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=evenregelen&L2=tarievennieuw&L3=tarievenblad_elektriciteit
je berekening klopt niet:
12 KWh per 100 km = 12×13 = 157 cent = 1,57 ecent per km
daar kan je met je benzinemotor niet aan komen..
Rick dos zegt
Uhm Hanz, hate to rain on your parade, maar is 157 cent niet 1 euro en 57 cent? En dus kan een benzinemotor daar makkelijk aan komen?
Rick dos zegt
Laat maar ik zie het al.
hanz zegt
ja ik zag het ook pas nadat ik wat had gepost.
mis hier de edit knop (-:
Remco zegt
Volgens mij is dit de juiste stap van DaimlerChrysler om toch nog een succes van de smart ForTwo te kunnen maken.
Milieu is immers HOT momenteel…
Harry zegt
Ik vindt alleeen de laaadtijd lang( 100 %) 8 uur is best een hele tijd.Mijn auto laat in 5 uur 100%
herman zegt
Oke ff mensen die die berekening daaro hier ff zien. Wat compleet fout is..
12kW/h dus 12 x 13 1 euro en 57 cent ja.. MAAR NIE VOOR 1 KM… voor 100KM
Dat is dus 1,57 100km rijden… doe jij dat maar eens met een normale auto.
Stel voor 1 liter benzin is 1,40 nou dat is bijna 1,57 ja.. en met dat litertje kom je met een prius ZELFS… 23 Kilometer.. geen 100 km .. Dus is wel degelijk zobiezo 4 x zuiniger dan een normale auto. En normale auto’s nog wel meer als 5x.
En een 12kw/h battery pack.. is niet zo duur als andere motorfabrikanten in gedachten hebben in hun electrische auto’s… vaak wel 30 kw/h of 50kw/h pakketen.