Smart bedient de liefhebbers van zijn nieuwe Fortwo die graag open rijden, en maakt opnieuw een versie van de kleine dakloze. Dit is de nieuwe Fortwo Cabrio.
De bite-size cabrio, die 2,69/1,66/1,55 m meet, komt er net zoals zijn dichte broer (en de Renault Twingo) met twee driecilinders: een 999 cc atmosferisch exemplaar met 71pk/91Nm of een 898cc turbo die 90pk/135Nm levert. Zijn kap opent en sluit in 12 seconden tijd, en bij open rijden kan je de lengtebalken tussen de A- en B-Stijl in een opbergvak achterin kwijt.
Veiligheid
Smart heeft een naam hoog te houden op het gebied van veiligheid, naast de tridion-kooi bevat de Fortwo cabrio een grote stalen dwarsbalk onder het voertuig, twee torsieschotten voor en achter onder het voertuig en een buis binnen in de A-stijlen van ultrasterk staal. Bij het testproces doet Smart o.a. de ‘roof-drop’ test, waarbij de carrosserie in een flauwe hoek vanaf een hoogte van 50 cm op de dakconstructie valt en één van de A-stijlen vol wordt belast.
De stoffen tritop kap komt in 3 kleurvarianten: blauw (denimlook), rood of zwart. Daarnaast kan je uitgebreid met carrosseriekleurtjes spelen. Komende maand staat de Smart Fortwo Cabrio op de IAA in Frankfurt, begin 2016 komt ‘ie op de markt.
agera zegt
Wat een geinig wagentje is het toch, ik hoop dat die nog 100 jaar geproduceerd word
parker zegt
Ja, en je kruin geplet bij de minste aanrijding. Snap niet dat mensen zo’n kreukelzone loze auto kopen, kortzichtig spaarhaas gedrag. Koop dan gewoon tweedehands als je je nieuw niks normaals kut veroorloven. Geldt ook voor al die 107/Aygo troep..
sir_smokalot zegt
Inderdaad, niks meer van over na een crash: http://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-458-speciale-crasht-tegen-een-smart-65236
…als je een Ferrari bent.
Dutchdriftking zegt
@sir_smokalot: wat @parker bedoelt is dat er in de Smart geen ruimte is voor een kreukelzone. De Smart is nog wel intact, maar dat betekend dat de energie van de klap door de passagiers is opgevangen. En bij de Ferrari heeft de kreukelzone dat gedaan.
thejerk zegt
@dutchdriftking:
Voor je die onnozele parker napraat, ga je eerst eens verdiepen in de crashsystemen van zo’n Smart.
Jij denkt echt dat Mercedes daar niet over nagedacht heeft?
Dat ding zit slimmer en veiliger in elkaar dan een oude Golf.
clarkson zegt
@thejerk: Als er iets anders als een ferrari op je klapt (zoals een ford f150 oid) maakt dat ook niks meer uit.
Dutchdriftking zegt
@thejerk: Hij al absoluut veiliger zijn dan mijn auto, maar er bestaat nog zoiets als natuurkundige wetten :)
thejerk zegt
@dutchdriftking:
Klopt, die natuurkundige wetten kan je heel mooi op de crashtest filmpjes hierboven zien.
Maar wees gerust, ook met 160 frontaal op een betonnen muur overleef je in geen enkele straatauto.
parker zegt
@sir_smokalot: precies: bij de Ferrari deed de kreukelzone zijn werk, de berijder van de Smart daarentegen mocht zelf alle G-krachten absorberen ?
thejerk zegt
@sir_smokalot:
Lol,
Ik snap trouwens niet dat je die negatieve beroepsprovocateur hier nog een podium biedt.
Er zijn mensen voor minder van dit blog geknikkerd.
gop1 zegt
@thejerk: Serieus? Dat kan ik me niet voorstellen, autoblog is juist de plek waar je veel kan zeggen. Een soort GeenStijl onder de autowebsites.
Donstil zegt
@parker: Maar dit is wel een hele bak duurder dan de 107/aygo die je aanhaalt. Rijd op een ander niveau, is ook afgewerkt op een ander niveau.
parker zegt
@Donstil: maar net zo dood als je botst, dus wat heb ik daar aan?
thejerk zegt
@parker:
Angsthaas, ik rij al 50 jaar danwel werd gereden in auto’s met de integriteit van een kartonnen doos en ik leef nog steeds.
Zelfs na een paar miljoen kilometers, dus ipv van constant onzin over dot blog te braken is het misschien een idee om eerst eens te kijken wat statistisch de kans is om met een moderne auto van dit formaat te sneuvelen.
Die kans is nihil maar dat wil onze populistische intrigant natuurlijk niet horen, die ettert liever nog een paar jaar door.
parker zegt
@thejerk: ok, dank voor alle lof ?. Ik pleit overigens al jaren voor een verbod op kleine auto’s om mensen tegen zichzelf te beschermen Pak maar de fiets of de bus als je geen normaal formaat auto kunt kopen, niet onnodig hoge zorglasten creeëren voor de samenleving alleen maar omdat je te gierig bent om een veiligere auto te kopen.
almera-ga16det zegt
@parker: Bitch fight! Maar even zonder dollen. Er is schijnbaar een markt voor dergelijke voertuigen.
Foramen zegt
@parker: niet botsen dan.
Donstil zegt
@parker: Onzin, kortzichtig gebrabbel.
Dutchdriftking zegt
Leuk karretje, alleen komt hij wel net 5 maanden te laat. Deze hadden ze voor de zomer moeten introduceren.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: in de herfst/winter zijn zomerauto’s goedkoper…
sydney zegt
@e1000bmw523i: Nieuwe niet hoor.
thejerk zegt
@dutchdriftking:
Of je probeerd het voor een keer positief te benaderen.
Dit kekke zonaanbiddertje komt 7 maanden voor de volgende zomer.
Als cabrio rijder kan ik je vertellen dat je echt niet op de zomer hoeft te wachten om open te rijden hoor.
Op een zonnige dag in januari is het ook heerlijk.
sydney zegt
@dutchdriftking: Ach, voordat ie bij de dealer staat is het het einde van het jaar.Behalve demo’s gaan de eerste dus pas in januari op naam.Drie kleine maandjes later (en misschien wel eerder) kun je dus al open rijden.
Er vanuitgaande dat je dat überhaupt zou willen.Maar ik hou dan ook niet van cabriolets of afgeleide daarvan(zoals deze,500C DS3 Cabrio)
chrisschilder zegt
@dutchdriftking: of juist te vroeg
imaginenl zegt
Net de coupe ontvangen met dct automaat. Auto rijdt echt heel volwassen en comfortabel. Bijna te comfortabel voor een Smart. Hiervoor een 450 cabrio en alhoewel het open rijden geweldig is door de gevoeligheid van de kap nu gekozen voor een dichte versie (al slaat de twijfel nu wel weer toe nu ik de persplaten zie: hij is gaaf!)
Rick-dos zegt
Leuk vrouwtje in die auto. Draagt ze hakken?
sydney zegt
@Rick-dos: Haha.Jij hebt de krant al uit.
clarkson zegt
@Rick-dos: Geen idee Henk. Ik kan het net niet zien.
mashell zegt
We zien in de foto’s een vrouw stuntelen met de dakbogen terwijl verderop een man het dak in volle vaart kan sluiten. Lekker sexistisch weer.
Welke stad zien we eigenlijk op de foto’s waar de Smart in geshopt is?
Yeelen zegt
@mashell: Aan die Arcotel Onyx te zien (lees: te googlen): Hamburg. Zo op de persfoto’s geen lelijke stad!
mashell zegt
@Yeelen: er staat ook Hamburg achterop het schip in de haven. Maar ik kan me niet voorstellen dat het Hamburg is, ik ben er een paar keer geweest en vond het maar een lelijke stad.
thejerk zegt
@mashell:
Dan ben je in het verkeerde deel geweest, Hamburg kent ook hele mooie stukken. De innen en ausen Alster, het gebied rond de Pieburgsee. Stukken waar geen Nederlandse stad aan kan tippen.
gop1 zegt
De 71 pk motor overslaan, deze komt zwaar tekort heb ik begrepen.
meridian zegt
Ik denk dat het voor smart letterlijk extreem belangrijk is dat het een veilige auto is. Waarschijnlijk is de auto daarom zelfs veel sterker gemaakt dan andere auto’s. Want stel dat een smart niet zo sterk was gemaakt en er gebeuren daarna een paar dodelijke ongelukken of met ernstig letsel, dan komen er verhalen in de wereld over een onveilige smart en dan kelderen de verkopen.