Het Smart Crossblade-achtige concept waarvan we je eerder schetsen lieten zien zal begin volgende maand in Genève te zien zijn. Het is een elektrische conceptcar, aangedreven door een 30 kW motor (40 pk) goed voor een topsnelheid van 120 km/u.
Het autootje is vooral bedoeld om je vlot en emissievrij te bewegen door de stad. De tweezitter trekt in 5,5 seconden naar 60 km/u. Op het middenconsole beschikt de bestuurder over een knopje waarmee de motor tijdelijk 5 kW extra vermogen krijgt. Dat lijkt weinig, maar op het totale vermogen is dat toch bijna 17 procent.
Een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 16,5 kWh is verantwoordelijk voor de stroomvoorziening. Daarmee kom je ongeveer 135 km ver. Hij wordt opgeladen aan een normaal 220 volt stopcontact en een lege accu kan met snellader in drie kwartier tot 80 procent worden opgeladen.
Aangezien de Forspeed geen dak heeft, is er in het interieur extra aandacht besteed aan de gebruikte materialen. Deze zijn weerbestendig en in de vloer loopt een soort drain die water afvoert wanneer je onverwacht een stortbui te verwerken krijgt. Bij regen kan uitsluitend de passagiersstoel worden afgedekt met een cover die middels een rits wordt bevestigd. Blijft in ieder geval het kapsel van je meisje in orde.
De Smart Crossblade werd in 2002 in beperkte oplage geproduceerd, maar het is afwachten of dit concept dit stadium ooit zal bereiken.
the-budel-guy zegt
het is dat jullie zegen dat het een smart is anders had ik het nooit gezien.
Esprit_de_Flandre zegt
@the-budel-guy: Wat zou het anders moeten zijn? Te weinig ouderwetse frullekes om een mini te zijn…
Edge zegt
Ik verwacht niet dat ze deze in productie nemen. Het lijkt mij eerder een stijloefening voor een nieuwe generatie Smarts of een facelift van het huidige model
Jochempie zegt
@Edge: Uiteraard, maar het is wel de stijl van het nieuwe model (gebaseerd op de Twingo)
huge zegt
@Jochempie: de nieuwe is niet gebasseerd op de twingo; in ieder geval niet de tweezitter…
Jochempie zegt
@huge: Waarom vertelde de ontwerper van Smart ons dat dan op het automotive design symposium eind 2009?
huge zegt
@Jochempie: in 2009 was het nog niet helemaal zeker hoe de samenwerking eruit zou gaan zien. En zoals gezegd delen de nieuwe 4-zitter van smart en de twingo een platform maar niet de tweezitter
porsche928 zegt
Wat kost het nu aan energie om zo’n ding “vol” te gooien? 3-4-5 euro of meer?.
FredT zegt
Ziet er best leuk uit. Maar wie koopt dit? Dit is toch niet praktisch? Enkel om je van punt A naar B te verplaatsen wanneer de zon lekker schijnt.
Atenza zegt
@FredT: dus kopen mensen het die van punt A en naar B moeten die van zon houden. Te moeilijk om te bedenken..? Iets als tweede/derde auto? Iemand die eens wat anders wilt?
Atenza zegt
Crossblade was ook niet praktisch maar wist ook zijn klanten te vinden. Dus waarom niet? Als je praktisch wilt koop je maar een stationwagon..
VeniVidiVici zegt
@Atenza: Die Crossblade had wel klanten hoor. Weet er maar genoeg die dat ding bij hun vakantiehuisje in het warme zuiden hebben gezet. Enigste nadeel ervan is dat je een sjaal en zonnebril op/aan moet :)
Atenza zegt
@VeniVidiVici: ja dat zei ik toch ;)
Teerdz zegt
Het lijkt wel of die grill zo van een Jaguar komt..
autoss zegt
-edit: oprotten met je spam-
autoss zegt
-edit: oprotten met je spam-
koekepan zegt
a-m Cygnet coupé!
floryn zegt
Lekker praktisch!
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk conceptje. Koplampjes voor de nieuwe generatie. Achterlichtjes ook.
En de krachtbron, tja, in feite had de smart al van in het begin een EV moeten zijn. Dan was het pas revolutionair geweest…