Kijk, hier lopen we wel warm voor. Een snelle auto met een oké prijskaartje. De smart #1 prijs is bekend!
Ja, auto’s zijn de laatste jaren ontiegelijk duur geworden. En ondanks dat het feit dat een EV geen BPM heeft, zijn het ook zeker niet de goedkoopste auto’s. Logisch, autofabrikanten moeten die gigantische investeringen ook weer terugverdienen. Zo simpel is het nu eenmaal. Sommige merken hebben zichzelf in deze transitie naar elektrisch opnieuw uitgevonden. Zoals het merk Smart! En dat doen ze best leuk.
Smart #1 prijs
De smart #1 zal de Autoblog-lezer zeker aanspreken, in elk geval als Brabus. Maar daarover later meer. Smart heeft bekendgemaakt dat er vier uitvoeringen van de #1 komen. Instapper is de Pro+ (niet echt een instapnaam hè?) vanaf 41.395 euro. Daarboven zit de meer aangeklede Premium, verkrijgbaar vanaf 44.895 euro. Dan is er nog de Launch Edition voor 46.195 euro. De vierde en laatste modelvariant is de Brabus, voor 48.895 euro.
Standaard komt iedere smart #1 met onder andere een 360-graden parkeercamera, een elektrisch bedienbare achterklep en een trekvermogen van 1.600 kilo. Wil je meer comfortabele extra’s dan is het opties aanvinken of kiezen voor een luxere modelvariant. Zo beschikt de Premium bijvoorbeeld over een Beats geluidssysteem, een head-up display (HUD) en automatische parkeerhulp.
De smart #1 beschikt over achterwielaandrijving en 272 pk en 343 Nm koppel. De elektrische auto is uitgerust met een 66 kWh accupakket en heeft een rijbereik van 440 kilometer WLTP. Je kunt 22 kW AC laden of 150 kW snelladen. Kijk, dat is allemaal dik voor elkaar. Maar je gaat pas echt lol beleven met de smart #1 Brabus.
smart x Brabus
De Smart #1 Brabus beschikt over vierwielaandrijving. De elektromotoren zijn goed voor een systeemvermogen van 428 pk en 543 Nm koppel. Daarmee knalt de crossover in 3,9 seconden naar de honderd!
Als je dan kijkt naar een prijs van minder dan 50k heb je anno 2022 een koopje te pakken. Een Tesla Model 3 Performance met 463 pk kost bijvoorbeeld minimaal 65.990 euro. En een Polestar 2 Long Range met 408 pk begint bij 56.200 euro. Pk-technisch ben je dus bij de Smart #1 Brabus bijzonder goed af.
Beschikbaarheid
Vanaf 18 oktober kun je een pre-order plaatsen voor de nieuwe Smart #1. Leveringen beginnen in april 2023. Het merk zegt vanaf dat moment in enkele dagen te kunnen leveren. Dat klinkt enthousiast in tijden van materiaaltekorten, maar we gaan het zien in april.
Car sharing
Heb je geen 40.000 euro+ op de plank liggen, maar heb je vijf vrienden om de kosten mee te delen? Het is mogelijk om de auto te delen met maximaal vijf anderen. De auto maakt dan een digitale sleutel aan waardoor de anderen toegang krijgen tot de elektrische auto. Heb je voor iets meer dan 8.000 euro per persoon toch een nieuwe auto. Nou ja, voor een gedeelte dan.
pechweg zegt
Eerlijk is eerlijk; ik vind het best een guitig karretje geworden zo. Een koopje wil ik het niet direct noemen, maar het lijkt mij geen slechte auto.
Henkie zegt
Door al die suv/crossover varianten kan ik moeilijk inschatten wat voor formaat auto’s tegenwoordig zijn.
Is dit een polo/corsa of een golf/astra formaat suv?
banaan7 zegt
Ik gok dat hij in de categorie Seat Arona valt. Heeft hij qua vorm wel wat van weg.
mashell zegt
Deze Smart #1 heeft ongeveer dezelfde maten als een ID.3.
wimof zegt
427 x 182 breed 164
mashell zegt
ID.3: lxbxh 426 x 181 x 157 cm. De Smart #1 is dus op alle vlakken ietsjes groter.
Allison Burgers zegt
En een wielbasis van 2,75.
mashell zegt
ID.3 doet 277cm. Heel sterk vergelijkbaar dus. Prijzen ook behoorlijk vergelijkbaar.
Roadster1976 zegt
Een koopje is het zeker niet maar dat was Smart al nooit. De Brabus versie is in mijn optiek goed geprijsd. Beter dan andere Brabus versies uit het verleden.
doublechevron65 zegt
Minder Smart als het origineel, wat zinvol was/is voor de steden. Eén stap naar voren en twee terug…
Allison Burgers zegt
Ze hebben ook de smart EQ tweezitter EV nog.
Mini maakt ook niet alleen maar ‘Mini’s’. Eigenlijk helemaal niet meer.
Richmond zegt
Klopt, maar het heeft nog wel styling elementen van de mini. Dit lijkt in niks op wat smart ooit gemaakt heeft
Allison Burgers zegt
Gelukkig niet! :)
AudiRS zegt
Best gaaf! 428pk in een schoenendoos. Top
wimof zegt
Tot maandag onder de rubriek week-end ongevallen.
Robert zegt
Ooit in m’n leven een deelauto gehad, als student. Een oude BX die ik deelde met de buurman. Jammer alleen dat hij hem total loss reed, net een week voordat ik ermee op vakantie wilde. Dat dus nooit meer.
nicolasr zegt
Goeie vraag van @Henkie, hoe groot is dit ding? Als hij net zo groot is als een Up! is het lekker veel vermogen, maar als hij net zo groot is als een id3, dan valt het wel weer wat tegen.
Maar aan de andere kant ga ik hem toch nooit kopen, dus maakt het me ook weer helemaal niets uit! ;-)
Jagris zegt
Een auto ter grootte van een id3 met 426pk valt toch niet wat tegen? Wat zijn we tegenwoordig verwend zeg met al die pk-kanonnen XD.
lekkerlinksrijden zegt
Ruim 400 pk in een c-segment auto valt tegen? Het weegt door de accu’s wel meer maar dan nog
wimof zegt
Car Maniac heeft net een verbruik van 23 kw genoteerd.
cloverleaf zegt
Alleen die range is zo ruk. Er zijn tot op heden nog maar 3 auto’s die (redelijk) aan mijn range eisen voldoen, de Model S, de EQE en de EQS.
Maar die zijn stervensduur, voor dat geld dan toch maar een dikke diesel en een heleboel Luxemburgse liters.
goodvibrations zegt
Range ruk? Ik vind EVs alleen waardeloos als je een caravan moet trekken houdt van autobahn racen.. of regelmatig lange afstanden af moet leggen… maar zelf rijd ik woon-werk Max 50km en naar fam en vrienden zelden verder dan 130km.. dus waarom die range en onnodig accu gewicht?
Wintersport en verre vakanties pak ik wel het vliegtuig of de ICE. Voor een EV heb ik aan 200km ruim voldoende…
Edge zegt
Ik vind hem best fraai ogen, maar het nut van een aparte Smart ontgaat mij een beetje. Met Mercedes-EQ-achtige lampenpartij had er ook prima een Mercedes-ster op de neus gekund.
Arno's zegt
Er had evengoed een Toyota, Kia of wat de zijkant betreft een Opel embleem op kunnen zitten. Een grote eenheidsworst
Allison Burgers zegt
Ik vind het een toffe EV. Ook het interieur. Met deze prijs zie ik hem wel als een potentieel succes.
kniesoor zegt
‘t Is ongetwijfeld wensdenken, maar als ze deze oto nou eens met heel veel minder peekaa’s (150-160 is genoeg), een niet teveel kleinere range, aandrijving op maar twee wielen en desnoods iets minder luxe voor max. EUR 25K gaan leveren . . .
lekkerlinksrijden zegt
Onder de 30k gaat het sowieso niet lukken of hij wordt zo kaal dat je m ook niet meer wilt hebben.
Allison Burgers zegt
Dus eigenlijk een soort MX-30. Maar dan 10K goedkoper dan een MX-30.
goodvibrations zegt
Dat vind ik overigens een van de tofste EVs.. mooi, eigenzinnig en rijdt subliem..
shicomm zegt
Dat de wildste versie minder duur is dan verwacht betekend niet dat het model an sich ineens aantrekkelijk is..
Smart waren nooit het koopje van de week maar dit zijn wel heel erg serieuze prijzen…
Toegegeven ; daar krijg je nu ook wat meer auto voor maar ook qua looks is er weinig om over te jubelen…
Feit dat een dacia spring start bij de helft ( kleinere accu , kariger , etc. maar toch.. ) doet op z’n minst twijfelen..
mashell zegt
Dit is in alles een ID.3 concurrent. Een Dacia Spring is ook elektrisch en heeft ook vier wielen maar is verder niet vergelijkbaar.
goodvibrations zegt
Niet helemaal mee eens.. de ID3 is nogal een budget EV (vind ik). Dit ziet er een stuk luxer uit…
mashell zegt
Of iets budget is of niet hangt van de prijs af. Dat deze er een stuk luxer en volwassener uitziet dan de ID.3 vind ik ook natuurlijk ook. Bij het ID.3 interieur vraag ik me af waarom? De ID.4 en vooral Enyaq bieden dezelfde techniek in een veel mooier interieur.
Fruitcake zegt
Deze worden trouwens door Geely in China gemaakt, Mercedes heeft 50% aan ze verkocht een paar jaar geleden.