Om nog maar eens te bewijzen dat jullie gave auto’s rijden: een Autoblog-lezer verkoopt een zeer fijne BMW 3 Serie Touring E91 en die kan van jou zijn!
BMW’s en vooral Tourings doen het goed onder vrijwel alle autofanaten. De 3 Serie is groot genoeg voor de meeste mensen, maar een 5 Serie voert dat recept nog verder op. Ook voor het praktisch gemak is er een BMW Touring. Of voor een leuk motorenaanbod: zes-in-lijn-motoren, V8’en, dikke diesels en sinds kort zelfs een rasechte M3 Touring: het kan allemaal.
Unieke BMW E91
En dan heb je nog Autoblog-lezer Mark, in de reacties te spotten als @FiXeR. Die stuurt ons een email dat zijn auto te koop staat. En dat is, je raadt het al, een BMW Touring. Een 3 Serie E9x welteverstaan, de E91 dus. En ook nog eens een 335i M-Sport, wat door gebrek aan een M3 Touring de dikste E91 was. En dan ook nog eens aangepast. Onze aandacht is getrokken.
Uiterlijk
Er is voldoende te melden over deze BMW 335i Touring, maar laten we even beginnen met het optische gedeelte. Waarvoor hulde. Gespoten in Le Mans-Blau (381) en dan in combinatie met de juiste verlaging voor een perfecte stance. De velgen zijn de Styling 163M-velgen van de BMW M3 CSL, die het gevoel afmaken. Een (persoonlijk) gaaf detail: de ‘Black Line’-achterlichten, met de volledige bovenste helft wit, niet alleen de achteruitrijlichten. Die staan de E9x uitermate goed. Mark zegt zelf dat het zo een soort M3 Touring wordt en -los van de motor- heeft hij daar wel gelijk in.
Motor
Nu we het toch daarover hebben: de 335i van Mark is uitgevoerd met de N54B30, de welbekende turbo-aangedreven zes-in-lijn. Deze leverde standaard al een niet misselijke 306 pk en is gekoppeld aan de ZF-automaat met zes versnellingen. De eerste stappen waren het verbeteren van de langdurigheid van de motor, daarna was er ruimte voor wat modificaties.
Er zit een breed scala aan onderdelen op, waaronder een adaptieve Bilstein-schroefset, een herzien onderstel door Studie AG (daarover zo meer), Brembo Big Brake Kit, Wagner-intercooler, HKS blow-off valve en nog veel meer. Allemaal door bekende namen aangebracht, dus dat klinkt alsof deze auto een dure hobby is geweest. Het resultaat is zo’n 420 pk en 650 Nm, qua vermogen ook een soort M3 E92 dus.
Oh ja, en als kers op de taart: deze BMW 335i Touring had het ‘Dakotabruine’ leder al aangevinkt af fabriek. Daar heeft Mark nog Recaro Sportster-kuipstoelen aan toegevoegd, ook in die kleurstelling. Smøllen!
Studie AG
We zeiden al dat Studie AG betrokken was bij deze BMW 335i, maar dat is een understatement. Deze E91 was namelijk een demo-auto van die Japanse BMW-tuner. Mark heeft hem dan ook zelf gekocht in Japan en in 2022 naar Nederland gehaald. De meeste modificaties zijn door Mark zelf aangebracht, eigenlijk is alleen het uiterlijk werk van Studie.
Kopen
Een heerlijke auto, maar helaas moet Mark er afscheid van nemen. De in 2007 nieuw geleverde BMW 335i Touring heeft ‘slechts’ 186.774 kilometer geklokt en ziet er nog dikke prima uit. Daar is de prijs dan ook naar met 21.999 euro. Bijkomend voordeel: door een carrière in Japan vrees je een auto met het stuur rechts, maar die zit gewoon aan de goede kant. Durf jij? Neem dan vooral een kijkje op Marktplaats
FiXeR zegt
Thanks! Ik wil weer eens wat anders, ook al is dit mijn droom spec E91.
Oja, ik heb een marktplaatsmarge ingebouwd in de prijs. Dan valt er nog wat te onderhandelen, haha. Marktplaats is echt een ramp de laatste tijd namelijk. Ik verkoop ‘m namelijk het liefst aan iemand die de auto op waarde schat, en dus ook zo kan onderhouden.
Hier nog wat info, in het Japans: https://old.studie.jp/bestitems/owners/detail.html?owners_id=576
Jan zegt
Hele fijne auto met een geweldige kleur en motor, jammer van de aanpassingen, stickers/uitlaten etc etc etc etc
Maar goed dat is enkel mijn mening, ik zie ze het liefst volledig origineel.
lpgbarrel zegt
@Fixer complumenten!!
bunnylebowski zegt
Waanzinnig opgebouwd zo zeg. Complimenten hoor Mark, mooi ding zo
kniesoor zegt
Werd vandaag op de A12 thv afslag Reeuwijk ingehaald door een blauw metallic Alpina B3 Touring op Duitse platen. Behalve de wel érg grote diameter velgen (de welbekende Alpina veelspaaks) met idioot platte banden, was ook dat een plaatje om te zien. Dus inderdaad : BMW 3 Tourings zijn (vaak) een lust voor ‘t oog.
Robert zegt
Schoolvoorbeeld van een liefhebbersauto. En een hele fraaie bovendien, naar mijn bescheiden mening. Die kleurencombinatie van blauw en bruin… veel beter wordt het niet.
alcantara zegt
Bij smaakvol denk ik toch niet direct aan 4 uitlaten en tuningstickers.
citroen55 zegt
Mooi vind ik; uit Japan geïmporteerd, met het stuur aan onze zijde, want dan ben je wel iets “bijzonders” aldaar.
Dutch79 zegt
Komt net te laat. Pas n E91 335i LCI met n ton op de klok gekocht.
Deze had n goede kans gemaakt, ondanks de hogere km-stand.
Dutch79 zegt
By the way, bijna alles is in Japan gedaan want zo zag de auto er 3 jaar geleden bij import ook uit (remmen, stoelen, wielen, verlaging, uitlaat..). De tekst suggereert wat anders. Ik ken m vanaf zijn aankoop (ander forum).
Motorische tuning heeft hij waarschijnlijk wel gedaan in de afgelopen tijd.
kingma zegt
Moet je je betweterigheid weer laten gelden Steffen? Man, man, man. Als men bij Studio AG op de site kijkt ziet men dat toch zelf wel? Pffffff.
FiXeR zegt
Het artikel klopt niet helemaal inderdaad. Motorisch is mijn werk, het complete onderstel en de afstelling is door Studie AG gedaan. Er zitten compleet andere stablisatoren, bushings, vering en bilsteindempers onder. Dus hij stuurt echt super strak. Niet te vergelijken met een standaard M-sport.
Motorisch heb ik ‘m compleet aangepakt met betrouwbaarheid als belangrijkste punt. Alles wat versterkt kan worden (zonder complete rebuild) is gedaan.
Oopelkadet zegt
Ik zou met zon waslijst als afstandkoper wel willen weten: is dat wel of geen breedset? Welke maat banden? Meestal is dat het eerste wat ik ga veranderen.
En geen sper?
Verder lijkt me de prijs een beetje hoog maar wel diverse kwaliteit upgrades en is ook de nieuwe powerband niet te hoog. Toch zou ik dat met MHD, grote turbo, etc wel even laten nakijken. Je wil niet teveel. Zeker omdat de zuigers etc niet vervangen lijken te zijn. 420pk is imo sowieso meer dan zat, zeker in NL.
FiXeR zegt
Goeie punten, ga ik toevoegen. Het is inderdaad een breedset, anders dan dat zijn ze ook nooit officieel geleverd voor zover ik weet.
420PK is meer dan genoeg, eigenlijk al te veel, voor de Nederlandse wegen. Maar met het ARC en Bilstein onderstel en de Brembo remmen doet ie het denk ik ook goed op het circuit. Dat heb ik zelf overigens nog nooit gedaan.
Richmond zegt
Hele mooie auto, alleen jammer van de Shadow line
mrtrex zegt
-edit:check-