Kijk, kun je die grille meteen overslaan. Deze smaakvol getunede M4 laat zien hoe het óók kan. Check die mooie grille!
Afgelopen week werd de nieuwe BMW M4 onthuld. Uiteraard ging dat gepaard met de nodige controverse. Niet iedereen is fan van de nieuwe expressieve designtaal die BMW op het moment hanteert. Waarom zou je historisch verantwoord iconisch design toepassen als je er ook een visuele kermisattractie van kan maken?
Het is natuurlijk de smaak van de Aziatische, Amerikaanse en Arabische markten. Daarbij wordt een groot logo veelal gezien als een teken van kwaliteit. Toch blijft het steken dat de Duitsers zo hun hoofd laten hangen. In Azië is men ook gek op zoete rode wijn, maar no-way dat Fransen suiker bij hun Bordeaux doen om in de smaak te vallen. Het wordt toch wel verkocht.
Voorbeeld smaakvol getunede M4
Enfin, mocht je ook niet gecharmeerd zijn van de nieuwe BMW M4, dan hebben wij goed nieuws. Er is een nieuwe BMW-tuner opgestaan die op subtiele wijze de uitgaande BMW M4 onder handen neemt: Cardiologie. Nee, dat is niet het vak dat je moet uitoefenen om er eentje te kunnen bekostigen (alhoewel het zeker helpt), maar de naam van de tuner is, eh, Cardiologie.
Subtiel
Nu kun je bij veel tuners al terecht voor extreem dik getunede M4’s, maar Cardiologie heeft de M4 juist heel subtiel aangepakt. De meest in het oog springende modificatie betreft de wielen. Deze smaakvol getunede M4 heeft namelijk behoorlijke sloffen tot zijn beschikking. Voor zijn de velgen 9J breed en 20 inch in diamater met 265/30 R20 banden.
10,5 inch breed
Aan de achterkant van deze subtiel getunede M4 zien we 10,5J brede velgen, ook met een diamater van 20 inch. De bandenmaat is 285/30 R20. De velgen komen bij de firma Barracuda vandaan. Logisch, want ze hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van dit project. Het type heet: ‘Karizzma’, hoogstwaarschijnlijk als een hoedtik bedoeld naar een uitermate charismatische Mitsubishi.
Hankook Ventus S1 Evo
De banden zijn Hankooks. Niet de spaarbanden die je vroeger standaard kreeg op een Hyundai Elantra, maar hun topband: de Ventus S1 Evo. Om de stance te verbeteren is deze smaakvol getunede BMW M4 voorzien van een set verlagingsveren van Eibach. Waarschijnlijk is de wegligging nu ook nog een beetje beter.
520 pk, 650 Nm en 300 km/u
Om de auto ook wat sneller te maken, is de M4 Cabrio voorzien van enkel en alleen voorzien van optimalisatie van de ECU. Het vermogen is daarmee gestegen van 431 pk naar 520 pk. Dat is 89 pk extra! Ook het koppel steeg flink. In plaats van 550 Nm, heb je nu 680 Nm tot je beschikking. De begrenzer is verwijderd, zodat je nu ook kunt genieten van die extra paarden. Volgens Cardiologie (de tuner, niet de studie die @jaapiyo doet) is een topsnelheid van meer dan 300 km/u mogelijk.
alpina007 zegt
Voor zover ik weet maken wij geen velgen met Barracuda ??
sntial zegt
Zwarten velgen.. Midlife crisis much?
johnhert zegt
Géén fan van die Hankook banden, Pilot Sport is wel aan te raden met dit vermogen.
degrotemuis zegt
@johnhert Ervaring met de Ventus S1 en Pilot Sports onder een auto met zulke vermogens?
Onder een Z4 met ongeveer het halve vermogen vind ik de Ventus niet eens zo slecht. Zo is het gedrag op nat gelijk. Bij staand water op de weg Ventus iets meer grip. Op droog is de pilot sport iets beter, rechtuit én bochten. Ook net wat meer gevoel op de gripgrens in bochten, al is de Ventus niet meteen onberekenbaar. Op sneeuw wint de Ventus, al is het allebei niet bepaald geschikt. Qua slijtage doet de Ventus het beter lijkt: de mps lijken al aardig over de helft na ongeveer 12600km.
De BMW werd geleverd op nieuwe Ventus S1 evo2, bij de eerste beurt vervangen voor Pilot sport 4s, dus redelijk 1 op 1 vergelijk.
volvoturbo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smex zegt
Dit is zo veel mooier dan dat nieuwe hok.
MarcoM zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
kniesoor zegt
Je kan het woord ‘smaakvol’ nog zo vaak gebruiken, maar dat vind ik dit ding ab-so-luut niet. Misschien minder over the top verkracht dan andere tuners doen, maar nog steeds minder aantrekkelijk dan een standaard exemplaar in een andere kleur dan Monuta-schwarz.
willeme zegt
@amghans: fair enough! De tuning an sich is (imho) vrij smaakvol gedaan: geen gekke bodykits, 21 inch wielen, rare spoilers of dat soort dingen.
Als ‘ie nu donkerblauw was geweest, met grijze wielen en een bruin interieur is ‘ie naast smaakvol getuned ook nog eens smaakvol uitgevoerd;-)
sntial zegt
@willeme: nuance !
kniesoor zegt
@willeme: Volgens mij zijn we het wel zo’n beetje eens . . . ???
degrotemuis zegt
@willeme Ja, die smaakvolle uitvoering klinkt echt beter. Maar eerlijk is eerlijk, voor een black on black on black M4 is het inderdaad best ingetogen gestyled. En ook een ingetogen vermogenstoename. Begrijp me niet verkeerd, het is een bult extra power, maar het blok heeft nog genoeg reserves, dus duurzaamheid mag geen probleem zijn.
moveyourmind zegt
Jaapiyo als cardioloog, zie het al voor me…
Hartfilmpjes met in de linker hartkamer een gephotoshopte Max Verstappen met feestmuts er in gemonteerd, in de rechter hartkamer een blowende Elon Musk met rastahaar…
Om vervolgens met een heel droog zonder blikken of blozen het hartfilmpje aan de patiënt te laten zien en het probleem aan te wijzen met een aanwijsstok in de vorm van een grote gele pijl.
maferick74 zegt
@marcomanta: wat was dan nutteloos?
MarcoM zegt
@maferick74: ik gaf aan dat er wel heel erg veel items over BMW worden geschreven en het lijkt alsof dat gesponsord wordt, vreemd dat ik dat niet als mening mag geven. Er zijn tal van andere merken die ook met veel nieuws komen en daar lees je bar weinig over.
sntial zegt
@marcomanta: edit: nutteloos
kniesoor zegt
@marcoetc: Het probleem is niet dat je een mening hebt maar dat je dezelfde tape al een keer of 10 heb afgespeeld bij een plemp over dit merk. Dat gaat de moderator kennelijk vervelen. Daar kan ik me eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen.
MarcoM zegt
@amghans: Andere merken mogen ook wel aan de orde komen, dat wil ik alleen maar daarmee zeggen, meer niet.
fconderkantlat zegt
verkrijgbaar bij de poli van je plaatselijke ziekenhuis!
ericd zegt
Als je de nieuwe M3 niks vindt vanwege de grille, check dan de Alpina versie. AutoCar is er lyrisch over. En het smoelt stukken beter: https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/1-alpina-b3-touring-2020-uk-fd-hero-front.jpg?itok=4-k6etXL