Zo’n smaakvol getunede Kia Stinger oogt wel heel erg fraai, hoor.
Soms kan een klein beetje tuning het verschil maken. Zo’n fabrikant moet toch tegen zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk mensen aanspreken. Een fraaie stance wordt dan bijna altijd over het hoofd gezien.
Serieus, met een paar kleine kwaliteitsaanpassingen maak je van een keurige auto best wel een dikke auto. Denk aan deze Kia Optima Sportswagon van een Autobloglezer @jvthof.
Dankzij wat grotere wielen en kleinere rijhoogte was het ineens best een dikke auto. Kun je nagaan wat er gebeurt als je een Kia Stinger bij de kladden pakt. Die is van zichzelf al erg gaaf, maar ook hier kun je met een paar eenvoudige ingrepen ‘m nog mooier maken. Dat is precies wat Giacuzzo heeft gedaan.
Smaakvol getunede Kia Stinger
Mocht je Giacuzzo niet kennen, dat is een tuner uit Duitsland (Menden) die zich specialiseert in de leukere en meer obscure Aziatische auto’s. Logisch, er zijn tientallen tuners voor enkel en alleen BMW, dus is er één Duitse tuner die bijna alle Japanse en Zuid-Koreaanse merken kan veredelen. Ditmaal gaat het om een smaakvol getunede Kia Stinger. Er is gekozen voor een setje wielen van de firma Barracuda Wheels. Het gaat om het model ‘Inferno’.
De maten liegen er niet om. Aan de voorzijde zijn de velgen 8,5x 20 groot. Dat zorgt ervoor dat de voorbanden 225/35 R20 zijn. De achterbanden van de dikke Kia zijn 10×20 groot. Ook hier een lekker bandenmaatje: 255/30 R30. Relatief smal voor de velgbreedte, maar dat is de mode tegenwoordig.
Verenset
Om de stance van de Stinger te verbeteren, heeft Giacuzzo een verenset in de aanbieding. Er wordt gezegd dat ze de veren zelf ontwikkeld hebben, maar de afbeeldingen zijn toch écht geleend van Eibach. Misschien heeft Eibach ze voor hen ontwikkeld, dat kan natuurlijk ook. Of ze hebben dezefde fotograaf. Betreft de verenset: er is voor gekozen om de verlaging zo decent mogelijk te doen.
Vóór is de Stinger met 30 millimeter verlaagd, achter bedraagt de verlaging 25 millimeter. Zoals je kan zien op de foto’s is het nog altijd niet té laag. Mocht je het nog niet helemaal naar wens vinden, je kunt ook een schroefset kiezen, die dankzij de paars-gele kleurstelling onmiskenbaar van KW afkomstig is. Dan kun je de hoogte zelf instellen.
Het geheel wordt afgemaakt middels een Giacuzzo bodykit. Denk aan een voorspoiler, achter-‘schort’, sideskirts en diffuser. Bij die diffuser zie je ook een ander uitlaatsysteem. Deze ziet er niet alleen beter uit, maar volgens zijn makers klinkt deze ook beter. De uitlaat heeft gewoon ABE en EC-goedkeuring, dus in de meeste landen mag een dergelijke set gemonteerd worden. Voor betere prestaties komen er twee modules aan. Eentje moet zorgen voor meer vermogen en koppel uit de 3.3 V6, de andere module moet zorgen voor een betere gaspedaal respons.
Niet alle prijzen zijn bekend, maar de meeste kun je vinden in de Giacuzzo-catalogus.
sportabgasanlage zegt
Toffe auto, jammer dat je ze weinig ziet. Hangt toch een (onterechte) zweem van “Koreaans dus cheap” om de auto.
Aan die kleur grijs kan ik niet wennen. Alsof een vuilniszak te lang in de zon heeft gestaan…
E34M5Touring zegt
Zeker onterecht. Met een vanafprijs van 90k(!!!) kunnen we niet echt spreken van een cheape auto… Wel de reden dat je ze nooit ziet. Want de mensen die ff 90k op een Kia stukslaan kun je op 2 handen tellen, misschien wel op 1.
mashell zegt
Het kan aan mij liggen maar waar zie je de smaakvolle tuning? Verlaging was niet eens nodig, de wagen wordt ook wel naar beneden gehaald door dat gruwelijke goedkoop ogende PVS buis grijs.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Wel even een Kia logo in de naafdoppen (dit tunerslogo is wat goedkoop) en een oranje wrapje zoals hij destijds op Sema stond.
Henkie zegt
Dat. De reden waarom ik nooit snel naar aftermarket velgen kijk of aan zou schaffen. Destijds wel gedaan met Irmscher velgen. Maar daar kon je gewoon mooie Opel logo’s voor krijgen, niet van die goedkoop ogende stikkertjes.
Charles Taycan 4S zegt
In de basis een fraaie auto, zekers! Deze grijze kleur is echt goed als je flink wilt afschrijven!😉
lompey zegt
De Koreanen slaan de weg in waar BMW de bocht uit is gevlogen
ericd zegt
Mee eens. Denk eens een BMW grille in van vóór de double coffin look op de plek van de Kia grille; Zou zomaar een 4 GT kunnen zijn.
saxoke zegt
@ericd: ik kan je helemaal gelijk geven. Echter nekt het Kia logo deze auto compleet, en dat is echt onterecht
harrie zegt
De fotograaf lag lekker in de lentezon in het gras en had geen zin om op te staan?
z3cabby zegt
@harrie: Nee, Wesley Sneijder heeft de foto’s gemaakt. Gewoon rechtop staand.
room850 zegt
Achterbanden 30 inch?;)
RAW zegt
Nog steeds erg mooie auto, maar idd te duur in NL. Die Optima vind ik overigens wel erg smaakvol, een onderschatte auto. Maar ja, D segment sterft een beetje bij beetje af door de SUV ren crossover rage, helaas.