
Het dichtgooien van een fabriek is een dure grap, zeker wanneer deze in West-Europa staat, waar de werknemer flink beschermd wordt door de overheid. Ford voelt de pijn, want het sluiten van ‘Genk’ gaat de Amerikanen ruim een half miljard euro kosten.
Omgerekend is dit bijna 150.000 euro per werknemer. Ford noteerde het bedrag in een beursdocument dat gisteren openbaar werd gemaakt, en wil er verder weinig over kwijt. Logisch, de pil is al bitter genoeg voor de directie van het geplaagde Ford Europe, dat dit jaar verwacht 1,55 miljard euro ($2 mld) verlies te lijden. Maar laten we de werknemers ook niet vergeten.
Veel effect heeft dit overigens niet op het salaris van CEO Alan Mulally, die ook dit jaar de bestbetaalde automotive-topman is, met een beloning van 21 miljoen dollar. Maar onderaan de streep stonden voor Ford in 2012 ook gewoon zwarte cijfers.
Per 2014 moet het gedaan zijn met Genk, de ‘nieuwe’ Mondeo, die tegen die tijd niet meer zo heel erg nieuw is, gaat vanaf dan in Valencia gemaakt worden.
Ocharme, straks krijg ik nog medelijden met Ford.
Verder geven ze wel 21 miljoen dollar aan hun CEO dus die eenmalige 580 miljoen extra zal de zaak niet maken…
@Carreza: ik geloof wel dat de beste meneer er goed voor gewerkt heeft hoor ;)
@darkpluisje: Ik zie het @Carreza iig zeker niet doen…
Incl. of excl. de in de fik gestoke Fords door Ford personeel op het terrein?
@kaasboerin: Op die enkele in brand gestoken Ford’s gaat het toch niet aankomen, ze moesten zo slim zijn geweest om de mallen vast te houden (of in brand te steken), die zijn veel meer waart dan een honderdtal Fords . En die 580 miljoen zal denk ik excl. in brand gestoken Fords zijn, dat zijn puur de kosten die ze hebben om al hun personeel te ontslagen en de bijbehorende ontslagpremies en andere kosten te betalen.
@wdmer:
Mallen staan daar niet.
Alle vormdelen komen van leveranciers.
@kaasboerin: Het waren maar 2 frames met daarin houten palletten.
Dat is een knap staaltje kapitaalvernietiging. Kan je nagaan hoeveel ze hier mee denken te besparen op de lange termijn.
Laat onverlet dat ik het raar blijf vinden om de Mondeo uit te stellen en de stekker uit een imagebuilder als de Focus RS te trekken ten faveure van een Mustang. Zeker als je bedenkt dat de thuismarkt goed draait en Ford EU wel een boost kan gebruiken.
@jrk68: Ik denk dat die markten totaal, mekaar qua aantallen verkoop voor Ford niet zoveel schelen. En dan wordt het een marge verhaal. Ga ik vechten in een klasse waar de concurrentie moordend is. Of pak ik lachend m’n marge op verkoop en finance van een zooi auto’s op de thuismarkt. Misschien denk ik nu te makkelijk maar ik kan me niet voorstellen dat EU market hoog op de agenda staat als ze fabrieken gaan sluiten hier.
@E34M5Touring:
Dat de EU niet hoog op hun agenda staat laten ze duidelijk zien.
Wat ik bedoel is dat die Mustang “RS” gerommel in de marge is vergeleken met de aantallen die ze met de Mondeo kunnen halen.
Als mijn toko aan de ene kant van de plas wel draait en aan de andere kant niet heb ik 2 opties. Die slecht draaiende toko afstoten of winstgevend maken. Ik ga dan toch niet het gat vullen met de winst uit het goed draaiende deel.
@jrk68: Je zou is moeten bellen met Ford :) Die doen dat al jaren.
@jrk68: Inderdaad, zo simpel is het… Je vraagt je af waarom niet iedere ondernemer miljonair is…
Kost ze eenmalig misschien wel flinke duit maar daarna wel minder kosten…
@kenner: dat klopt wel
Ford is de laatste jaren toch wel serieus aan het slabakken in Europa. En blijf het moment toch heel raar gekozen vinden met de lanceren van de Mondeo.
Wetende dat ze € 100 miljoen subsidie van Europa krijgen voor een nieuwe fabriek in Turkije zal het allemaal zo erg wel ni zijn zeker?
Hoewel ik niks op heb met die continu stakende fabrieksarbeiders, wordt het zo wel een beetje raar. Hoe is het mogelijk dat een loonslaaf (ook al is hij directeur) 21 mln op zijn rekening bij krijgt geschreven terwijl er overal mensen uit moeten? Ik zou het zelf niet kunnen, zo veel geld binnenhalen terwijl collega’s hun baan verliezen. Hoeveel krijgen die fabriekswerkers trouwens? K neem aan dat die geen 150k als vertrekpremie krijgen..
@alassad:
Er zijn waarschijnlijk ook kosten naar leveranciers toe. Contracten e.d. die afgekocht moeten worden.
En de kosten van het sluiten van de fabriek. Lijnen verplaatsen e.d.
Als ex-werknemern van Ford Genk ben ik misschien niet objectief, maar het staaltje wat FoE in Genk heeft neergezet slaat alles… Korte samenvatting…
– een kleine 10 jaar geleden werden alle toeleveranciers gevraagd hun gebouwen binnen de gronden van Ford Genk te zetten om zo directe toelevering aan de lijn toe te laten. Massa’s euro’s.
– 3 jaar geleden koopt men in Roemenië een fabriek van Daewoo op waar jaarlijks 300.00 auto’s kunnen gebouwd worden. De arbeiders komen letterlijk te voet of met paard en kar werken. Een auto kunnen ze zich niet veroorloven.
– In diezelfde fabriek worden, per dag 250 B-MAX’en gebouwd met 4 keer meer volk dan in Genk 1000 auto’s per dag worden gebouwd.
– het merendeel van die B-MAX’en kwamen tot voor kort eerst nog via Genk om te worden ‘nagewerkt’ want de auto’s waren anders niet verkoopbaar
Volgt u nog???
– De fabriek in Genk is competitief en heeft 2 jaar geleden 12% ingeleverd om 3 nieuwe modellen te kunnen krijgen. Niet zonder slag of stoot, maar wel gebeurd.
Maar de clou van het verhaal is dat Mijnheer O’Neill in augustus de werknemers nog moest sussen om ze aan het werk te houden en 2 maanden later de 3de kwartaalcijfers naar buiten kwamen. Daarin maakte Ford Amerika dik winst en FoE dik verlies. Uit schrik de aandeelhouders te verliezen, moest men toen met een ‘drastisch’ plan komen en dat is dan maar de sluiting van Ford Genk geworden.
– Dus enkel om mijnheer O’NEils gezicht te redden en dat hij bij Mullally niet moest gaan uitleggen dat de 20 miljard liquide middelen die Ford bezit (daarom moesten zij 3 jaar geleden niet bij de Amerikaanse overheid om hulp gaan vragen) moesten worden aangesproken om vertrekkende aandeelhouders uit te betalen.
– en als kers op de taart is er het verhaal ‘nieuwe Mondeo’ nog. Welke in Amerika is ontwikkeld geworden (in tegenstelling tot Ford Keulen).
Daarbij hebben de Amerikaanse ingenieurs zich lekker toegespitst hebben op het 4-deurs model (want dat wordt enkel in Amerika verkocht) en hebben de ontwikkeling van de 5 deurs en station gewoon laten liggen. Dat betekent dat de 2 belangrijkste modellen voor Europa simpelweg niet klaar zijn voor productie en Ford Genk in Augustus niet kon beginnen met de bouw van het nieuwe model (wat wel voorzien was)
Conclusie is dat FoE en Ford Amerika Genk langs 2 kanten hebben gen**kt door eigenbelang van bepaalde mensen en doordat Ford Amerika haar werk niet heeft gedaan.
@speedworks: …het is best zweten daar aan de top bij Ford (/kuch) ! Sterkte kerel met het vinden van nieuw werk.
Niet vergeten dat Ford een nieuwe fabriek bouwt met europese steun in het niet-europese land Turkije…….
Met ons geld een nieuwe fabriek en onze mensen op straat. Dank U, Europa!!
@ericc: iedereen weet toch al lang dat er meer geld naar niet EU-landen of landen die niet in de EU thuishoren gaat dan naar EU-landen. De overheden gooien zo ontzettend veel geld weg dat je je af kunt vragen hoe lang de hele EU zijn hoofd nog boven water kan houden.
@ericc: İk ben wel blij dat er nog een fabriek van ford opent in Turkije (als turk), maar zou veel liever hebben dat ford Genk niet zou sluiten en zoveel mensen niet werkloos zouden moeten zitten… Er zijn er al meer dan 60 miljoen auto’s gebouwd!!!! Alleen daarom al vind ik het spijtig dat het moet sluiten… Bovendien ga ik in de toekomst ook zeker geen ford kopen…ford naar de klote!!
“Het dichtgooien van een fabriek is een dure grap, zeker wanneer deze in West-Europa staat, waar de werknemer flink beschermd wordt door de overheid”
Ze vast wel de kosten en baten afgewogen. Daarnaast zijn werknemers in West-Europa juist extra duur vanwege hoge belastingen en overbodige regulaties. Dus is het niet aantrekkelijk om daar een fabriek te hebben.
Veel mensen zijn nu kwaad…
Maar als het er op aankomt, en men is over een paar jaar op zoek naar een nieuwe auto, en Ford heeft toevallig een deftige, betaalbare, mooie wagen in de aanbieding… dan zijn ze de fabriek en de duizenden werknemers op slag vergeten…
Renault Vilvoorde was zelfde verhaal.
Anderzijds waren weinigen chauvinistisch genoeg om te kiezen voor een lokaal product. Baas van Ford Genk klaagde daar zelfs over. Tijdens de productie van de vorige generatie Mondeo voerde men campagne met “Made in Belgium”. Had geen enkel succes. Mensen kopen de auto die ze willen/nodig hebben, en of die nu gemaakt is in Genk, Bratislava of Seoul, maakt hun geen r**t uit.
Iedere Belg die de afgelopen jaren een grote sedan, break of MPV gekocht heeft die NIET de Mondeo, Galaxy of S-MAX is, hoort geen commentaar te geven op Ford…
Goed signaal naar bedrijven dat ze ver weg moeten blijven van west europese werknemers.
Geeft hoop voor te toekomst op extra banen maar niet heus!
Alleen omdat die verwende mensen met langdurige contracten hun poot stijf hielden is er nu ook geen werk meer voor de jongere generatie. Way to go!
Als het puur aan Ford zou hebben gelegen dan zouden er wel meerdere autofabrikanten staan te springen om die fabriek over te nemen nietwaar? Maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren
Esprit… deels waar, maar daar ging die “baas van Genk” zelf in de fout.
Hij maar klagen, maar zelf niet commercieel genoeg ingesteld om de mensen die binnen Ford Genk aan kwaliteit en productverbetering deden een Ford uit eigen fabriek te geven (of tegen een speciaal tarief) zodat ze dagelijks aan den lijve konden ondervinden wat er nog kon verbeterd worden of veranderd.
De “FORD-korting” die werknemers van genk konden krijgen, kon je als particulier, mits enige onderhandeling (zeker in deze tijden) ook krijgen, dus waar zat het incentive om voor een eigen ‘merk’ te kiezen?
Nogmaals, de sluiting heeft alles behalve te maken met het niet rendabel zijn van Ford Genk, maar meer met postjesvullerij en slecht management aan de top.
Daarenboven zijn de Mondeo, S-MAX en Galaxy de moneymakers voor Ford Europa want op elk ander model verliezen ze geld of draait men break-even (Transit niet in acht genomen).
Aan de rendabiliteit zal het dus niett gelegen hebben.
Trouwens, het grote geld blijft niet aan de handen van de fabriek hangen,je wil niet weten voor welk bedrag een Mondeo met garageprijs +-30.000 euro van de band rolt.
Nee, dat gaat naar FoE en de distributeurs (garages hebben tegenwoordig amper 3-6% op een verkochte wagen) die zogezegd ‘reclame’ moeten betalen… En FoE die de Champions league moeten sponsoren…