Eén brug. Duizend problemen.
De beslissing om de Merwedebrug te sluiten voor al het vrachtverkeer heeft grote gevolgen. Bedrijven die trucks moeten laten omrijden lopen flinke financiële schade op. Voor sommige transportbedrijven loopt de schade zelfs in de tienduizenden euro’s. De sector smeekt Schultz van Haegen voor een snelle oplossing.
Er zijn tijdelijke borden langs de weg geplaatst die vrachtwagens waarschuwen dat ze moeten omrijden. Gisteren gingen toch nog wat trucks over de brug. Daarom is besloten om politiecontroles te houden. Sinds gisteren staat oom agent vlak voor de brug. Vrachtwagens die over de brug rijden en betrapt worden kunnen rekenen op een boete van 230 euro.
De controle gaat gepaard met dikke files. In beide richtingen is slechts één rijstrook open. Ook vanmorgen was het al vroeg raak. De VerkeersInformatieDienst (VID) hoopte dat Rijkswaterstaat en de politie vannacht tot een andere oplossing zouden komen voor de verkeerscontroles, maar dit is niet het geval. Eén open rijstrook in combinatie met een drukke ochtendspits staat garant voor ellenlange files. Gisteravond waarschuwde de VID de automobilist voor de spits van vanmorgen “Maak je borst maar nat.” en “We raden je echt aan de A27 zoveel mogelijk links te laten liggen.”
De voorspelling van de VID kwam natuurlijk uit. Vanochtend om 06:15 was de vertraging al meer dan een uur. Op moment van schrijven staat tussen Geertruidenberg en Werkendam dik 12 kilometer file.
Niet alleen op de snelweg staat de file. Op het onderliggende wegennet nabij de Merwedebrug loopt het inmiddels ook helemaal vast:
Foto’s: de avondspits van gisteren nabij de Merwedebrug via VID en de huidige verkeerssituatie via Twitter
blo3to3t zegt
Dit kan niet zonder gevolgen blijven, RWS heeft de impact denk ik wat onderschat.
bergmm zegt
Er waren volgens mij al ver gevorderde plannen voor een nieuwe brug nog niet heel lang geleden. Na alle onderzoeksbureaus, vergaderingen en actiegroepen zal het geld wel opgeraakt zijn voor waar het werkelijk voor bedoeld was.
dedokter zegt
@bergmm: Ik mis uberhaubt in alle nieuwsberichten het feit wat er nu wel gebeurd of wat de plannen zijn.
Dat de brug dicht moet ivm haarscheuren is niet fijn (understatement), maar kan een noodzakelijk iets zijn.
Echter een oplossing (behalve omrijden) is er niet en voor zover ik weet is er nog niets gepubliceerd over een toekomstige oplossing, of het is bij mij niet doorgedrongen.
Als er aangegeven kan worden wat de planning is en hoe snel dat gerealiseerd kan worden zou dat misschien kunnen helpen in de acceptatie van het probleem wat nu ontstaan is.
lekbak zegt
@dedokter: ze hebben nog maar twee dagen de tijd gehad om iets te bedenken. Aangezien het een enorm project is met enorme gevolgen is het niet zo gek dat ze er wat beter over nadenken natuurlijk. Nu al een (goede) oplossing verwachten is absoluut niet reëel.
dedokter zegt
@lekbak: schiet mij maar lek, echter volgens mij is er vorige week al besloten dat > 60 Ton er al niet overheen mocht en pas sinds 2 dagen >3,5 ton.
Dat terwijl enige tijd geleden de haarscheuren al zijn geconstateerd.
Ook lees ik dat ze de onderkant gaan verstevigen binnen nu en 2 maanden, maar ze gaan onderzoeken of dat sneller kan. Project valt dus wel wat mee.
bron: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht/A27/merwedebrug.aspx
Juist ik reageer misschien te snel, maar dit was wat ik hoor op het nieuws (Media) en dat laatste is wat ik net lees bij Rws. En juist dat simpele berichtgeving zou voor velen een begripvolle situatie creëren.
lekbak zegt
@dedokter: meer dan 60 ton is bijzonder transport, dat is toch maar minimaal en heeft begrijpelijk niet de hoogste prioriteit. Pas twee dagen geleden zijn ze er achter gekomen dat de brug toch wel erg slecht is en dan komt alles in een stroomversnelling.
Dat ze over twee maanden de brug willen versterken was mij wel bekend maar daar hebben ze nu niks aan. Die aannemer heeft uiteraard de benodigde materialen besteld voor over die twee maanden en dergelijk spul ligt niet bij de lokale ijzerhandel in het magazijn. Toch zal er op korte termijn iets moeten gebeuren…
dedokter zegt
@lekbak: kom ik toch terug op mijn bericht.
Het was dus wel bekend en zeker al een tijdje terug. Er is een planning, waarom melden ze niets?
silenro zegt
@dedokter: Van hoeveel projecten in de buurt weet je dat ze binnen nu en 2 maanden gaan spelen? Tenzij je wekelijks de site van RWS en de Provincies doorspit kom je zulke dingen vaak pas te weten als je er last van krijgt..
dedokter zegt
@silenro: voor mijn werk lees ik regelmatig de cobouw.
De meeste projecten staan hier wel in.
solksagen zegt
@dedokter: De komende twee maanden zijn er werkzaamheden aan de onderkant van de brug i.v.m. de haarscheurtjes. De onderhand ernstig vertraagde toekomstplannen, een nieuwe tweede brug had er volgens oorspronkelijke plannen al moeten zijn, vind je hier: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a27-verbreding-traject-houten-hooipolder/index.aspx
Vanaf 2019 hopen ze te beginnen.
dedokter zegt
@solksagen: Ah top thanks
bergmm zegt
@solksagen: dit artikel zocht ik )
lekbak zegt
Tienduizenden euro’s binnen twee dagen omdat ze 50 kilometer om moeten rijden? Jeetje, vervoer over water is echt de juiste weg!
draadloos zegt
@lekbak: wij van wc eend ;)
dedokter zegt
@lekbak: Zeker waar voor sommige transporten.
phevtreb zegt
@lekbak: Jup, dat binnenvaartschip dat je supermarkt bevoorraad of de melk bij de boeren ophaalt is ideaal inderdaad…
lekbak zegt
@phevtreb: exact!
Uiteraard zijn vrachtwagens noodzakelijk voor bepaalde zaken. Maar een hele, hele hoop vrachtwagens kunnen gewoon van de weg gehaald worden en die vracht kan per schip vervoerd worden. Er is een organisatie die bedrijven benaderd en berekent wat het gaat kosten om per schip te vervoeren en daaruit blijkt dat het tegen de verwachting van het bedrijf in toch vaak veel goedkoper is. Zelfs bij vervoer op relatief korte afstand. Daarbij gaat het alleen maar geschikter worden als meer bedrijven via het water vervoeren want dan kan je uitgebreidere nationale containerdiensten opzetten. Nu gaat alles via de grote zeehavens maar je zou prima een dienst van Groningen naar Venlo op kunnen zetten.
phevtreb zegt
@lekbak: die regionale containerterminals zijn er natuurlijk al lang, neem van mij aan dat elke transporteur precies weet wanneer vervoer over water efficiënter is. De prijzen in de transportsector staan zodanig onder druk dat elke stuiver voordeel zal worden gepakt als dat mogelijk is.
lekbak zegt
@phevtreb: dat neem ik niet van je aan want in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Ik zit ben best wel bezig met de organisaties voor en door de binnenvaart dus ik weet dondersgoed waar ik het over heb. Dat een transportbedrijf niet tegen zijn klant gaat zeggen dat de binnenvaart goedkoper is lijkt me logisch. Maar verrassend vaak is dat toch het geval.
wif1 zegt
@lekbak: Dat neem ik dan weer niet zomaar aan van jouw. We hebben net een crisis achter de rug en uit ervaring weet ik dat grote bedrijven naar alle mogelijke manieren gekeken hebben om geld te besparen…
silenro zegt
@lekbak: Dan mag er nog wel het een en ander verbetert worden aan de waterwegen hier ten lande om het een veel beter alternatief te maken..
En behalve dat is de hele binnenvaart er tegenwoordig op gericht op capaciteitsverhoging. Wat er toe leid dat de wat kleinere schepen die je toch nodig gaat hebben om regionaal echt een alternatief te gaan bieden vrijwel allemaal weggeconcurreerd zijn..
dedokter zegt
@lekbak: Ik heb zo’n vermoeden dat je in de binnenvaart zit :)
lekbak zegt
@dedokter: jij gaat door voor de wasmachine!
unknown32 zegt
@lekbak:
Vervoer per vrachtwagen is gewoon te goedkoop en te praktisch als je geen haast hebt…
bergmm zegt
@phevtreb: lokale distributie zal de binnenvaart weinig kunnen betekenen, maar veel wegtransport over grotere afstand zeker wel!
noudjuh zegt
Begint een beetje op Keulen te lijken, daar idls ook al jaren een grote brug over de Rijn dicht voor vrachtverkeer.
Ernstig dat wij naar dat niveau afglijden, zo veel wegenbelasting en andere vormen van belasting op autorijden en nog geen goed preventief onderhoud aan drukke verkeersaders.
Zelfs nog geen oplossing voor dit drama!
bennyyy zegt
Een tunnel met 4 rijstroken links en 4 rijstroken rechts, probleem opgelost, NEXT. Financiën daar gelaten ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
99 problems but a bridge aint one? Lol
AnthonyR zegt
Buitenom de verkeersdruk over deze brug is dit natuurlijk een extra tegenvaller. Ik moet er dagelijks overheen, je merkt dat het allemaal oud is. De brug is smal en loopt niet mooi over op het reguliere wegdek aan de zuidkant. Rijkswaterstaat zal niet zomaar mededelen dat vrachtverkeer er niet meer overheen mag. Stel dat die brug dermate schade oploopt dan kunnen dagelijks duizenden mensen niet in een fatsoenlijke termijn op hun werk komen.
VeniVidiVici zegt
@AnthonyR: Door die smalle brug loopt het i.c.m. de invoegstroken voor de brug ook gigantisch vast elke dag met de spits.
AnthonyR zegt
@venividivici: Mijn inziens kan de oprit van Avelingen de brug op gewoon worden verwijderd. Dat kan prima via Schelluinen. De afrit geeft mijn inziens weinig hinder. Eens inzake de drukte. Dat is het grootste probleem in combinatie met de op- en afritten + de breedte.
ikkeook zegt
En nu maar hopen dat ze geen haarscheurtjes vinden in de brug bij Papendrecht.
cjdg zegt
Dus het kan kwaad als er vrachtwagens over deze gammele brug rijden?
Dus is er een politiecontrole punt opgesteld?
Die de vrachtwagens pas staande houden NADAT ze over de brug zijn!!!!!!
Om ze dan een bekeuring te geven……………………………………………………………..
Helemaal logisch!
m00s zegt
@cjdg: nee, de politiecontrole staat voor de brug.
rd1991 zegt
Ultiem schraal! Ik woon zelf in Werkendam, ben chauffeur en mijn transportbedrijf ligt aan de andere kant van de brug… nu heb ik vakantie nog een goede 1 1/2 week en heb er nu dus niks mee te maken gelukkig, maar heb al zat verhalen gehoord over het drama. Nu dus incl. bekeuringen voor de chauffeurs die wél over de brug zijn gegaan. M.a.w. door het achterlijke beleid en nalatigheid van de overheid is wederom de transportsector de dupe. Goed gedaan hoor!
roberto zegt
@rd1991: Same here, alleen woon ik aan de overkant ;-)
Alleen het probleem dat ik nu heb is dat ik voor mij werk altijd over de A2 van Zaltbommel moet rijden, wat nu (vanaf de A15) al vast loopt!
De Rijkswaterstaat en andere partijen zijn al jaaaaren bezig met het vervangen/verbreden van de Merwedebrug, maar er wordt nooit een oplossing gevonden. Ook doordat het stukje Merwedebrug – Afslag Werkendam/Sleeuwijk het duurste stukje snelweg van het land is! Ze hebben dit moeten onderheien omdat de grond enorm zacht is (veen) en kunnen hier door moeilijk een tunnel maken.
VeniVidiVici zegt
Er wordt al jaar en dag geroepen door iedereen dat er snel iets moet gebeuren aan de verkeersopstopping op de A27 bij Gorinchem. Maar nee hoor… andere projecten kregen voorrang! En nu? Ja, nu zit iedereen met de shit haastig naar een oplossing te zoeken haha
unknown32 zegt
Antwerpen > Amsterdam. Om 7u15 vertrokken, om 10u05 aangekomen. Man man man… en ja ik heb “doorgereden” waar dat kon pfff! Wat een drama jongens
jockjam zegt
Wat ik hier niet begrijp is als het vrachtverkeer al geweerd wordt op de brug waarom gooien ze dan in godsnaam de linker rijstrook ook nog eens dicht. Ben ik nou echt de enige die dan vooraf al snapt het een totale gaos wordt daar op die toch al veel te smalle brug die elke dag vast staat omdat er een stelletje kudde dieren altijd en eeuwig op de remmen moeten gaan staan omdat de vluchtstroken naast de weg in eens weg zijn daar …….
oxymoron zegt
@jockjam: Als het zware vrachtverkeer keurig de omleidingsborden zou volgen hoefde de controle niet. Nu er toch telkens weer doordrammers zijn die gewoon willen doorrijden, moet er ruimte komen voor de controles. En dat lukt alleen als er een rijstrook dicht gaat. Zoals gezegd: de brug is te smal.
jockjam zegt
@oxymoron: Klinklare onzin. Vrachtauto’s die toch door rijden kunnen ze er gewoon met politie motoren of auto’s tussenuit halen. Dat doen ze normaliter ook dus dat kan nu ook gewoon. Pure onzin om daar beide linker rijstroken voor af te sluiten met deze gaos tot gevolg.
406_v6 zegt
@jockjam: alle verkeer boven de 3,5 ton wat ondanks de borden en waarschuwingen op de radio e.d. doorrijd wordt door de politie opgevangen, beloond met een prent van €230 en van de A27 afgestuurd; gevolg was gistermiddag dat Gorinchem complete chaos was door vrachtverkeer wat de stad doorging…
Die afgesloten baan is dus blijkbaar om alle doorrijder te kunnen ‘belonen’
jockjam zegt
@406_v6: Klopt helemaal wat je zegt. Linkerbanen voor deze controle afsluiten is totaal niet nodig en leid tot heel veel ergenis en verkeers gaos.
reistje zegt
@406_v6: Aah, ik dacht al als ze voor 230 euro mogen doorrijden word dat voor sommige bedrijven vast een overweging.
jack_abarth zegt
@jockjam:
Misschien zien de “scheurtjes” toch wat groter dan verwacht en willen ze de complete last halveren? (zomaar een gok, heb er verder geen verstand van)
Dutchdriftking zegt
En nu duurt het 5 jaar voor dat er een nieuwe ligt?
dailydriver zegt
Inhalen kan en past gewoon. Zie het probleem niet. De ligging, veroudere infrastructuur en toenemend verkeer dat is het probleem. Brug sluiten, leg je kwart Nederland stil. En even nieuwe brug ernaast bouwen. Daar is geen ruimte voor. Gorinchem zou altijd een druk verkeers knooppunt blijven. En een geheel nieuw infrastructuur aanleggen geeft ook voor enorme vertragingen en zou vele jaren plan zijn.. Als het zou makkelijk was, zou knp Hoevelaken toch ook al lang gedaan zijn.
eugene01 zegt
Brug twee weken dicht, en 24 uur aan de gang (herstelwerk) dat is de snelste en beste oplossing (en zo snel mogelijk. De genomen oplossing is weer echt pappen en nat houden…
fconderkantlat zegt
Het is dramatisch. Ze hebben er een ramp van gemaakt. Hierin is op overheidsniveau zwaar gefaald. Brug is oud en in het verleden waren al scheurtjes geconstateerd en er waren voorstellen op tafel gebracht om de brug te renoveren/uitbreiden/vernieuwen. Alles van tafel geveegd en de boel laten lijden die de druppel uiteindelijk over de emmer heeft laten lopen, wat nu heeft geleid tot rampzalige gevolgen. Wat een faal van de overheid