De metalen auto’s met verbrandingsmotor zijn ze wel gewend, maar wat moeten ze in hemelsnaam met al die nieuwe plastic gebakjes?
De autowereld verandert in een rap tempo, dat is geen nieuws. Steeds meer auto’s krijgen een elektromotor naast het conventionele aggregaat of rijden helemaal elektrisch. Ook worden de panelen steeds vaker gemaakt van kunststof in plaats van metaal. En dat is lastig, want veel minder goed te recyclen, blijkt uit cijfers van ARN.
De auto’s zoals ze nu naar de sloop gaan worden voor het grootste deel hergebruikt, in totaal gaat 95% weer opnieuw de weg op. Met de nieuwe materialen gaat dat helemaal niet zo makkelijk en als het al valt te recyclen, kost dat veel meer dan wat we nu kwijt zijn. Koolstofvezel bijvoorbeeld kun je nauwelijks hergebruiken, al is het alleen maar omdat dit materiaal bijna al z’n kracht verliest als je het opnieuw probeert te gebruiken. En die accu’s dan? Die kun je ook moeilijk opnieuw gebruiken, al zijn de lithium-ion=batterijen wel goed om bijvoorbeeld zonnen-energie in op te slaan.
Mocht het de slopers te zijner tijd wel lukken om een techniek te ontwikkelen waarmee ze de auto’s makkelijk tot een nieuwe kunnen omsmelten, dan is er nog het kostenplaatje. Zoals gezegd zal dat duurder worden, alleen wie gaat dat betalen? Inderdaad, wij als consument. De verwijderingsbijdrage zal flink gaan stijgen.
Is er dan helemaal geen oplossing? Jawel hoor. Autofabrikanten zouden meer moeten kijken naar het modulair ontwerpen van auto’s, het upgraden van onderdelen en het recyclen van materialen. En het is dan vooral de verantwoordelijkheid voor de toeleveranciers, die hun producten moeten aanpassen. Ook zouden de fabrikanten weer moeten gaan kijken naar de wijze waarop ze de materialen die ze gebruiken uitkiezen. Niet meer op basis van gewicht wat zorgt voor een lagere uitstoot, maar op basis van duurzaamheid en de mate waarin dat kan worden hergebruikt.
jdmpetje zegt
Die M5 en M3 op de foto???
jdmpetje zegt
@jdmpetje: En Supra links onder?
shalomleon zegt
@jdmpetje: geef maar, ik regel de afvoer wel
Sir_Vmax zegt
@jdmpetje: en die vanquish??….
berlinetta zegt
@srthellcat: Dat is een XF.
gwnbmw zegt
@jdmpetje: supra is inderdaad heel raar, die is het altijd waard om te reparen, zelfs al heb je alleen een chassis met opgeblazen motor ofzo..
cupsport zegt
@jdmpetje: misschien brand schade zoals een paar andere auto’s. Kan mij anders niet voorstellen dat zoiets afgeschreven is…
granlusso zegt
@jdmpetje: Die Aston Martin Vanquish, GL en E-klasse coupe zijn ook niet verkeerd hoor ;)
mopar zegt
@granlusso: of die Skoda Octavia Combi dan!
kennone zegt
@jdmpetje: Opel Astra?
kilum zegt
@jdmpetje: Ik vraag me af of het niet de moeie waard is om daar langs te gaan. Als ze de papieren nog bij de auto hebben kun je waarschijnlijk voor een prikkie een schade auto kopen en zelf op knappen. Ik zie alleen op deze foto al een hoop mooi spul.
MrShifra zegt
@kilum: “Altijd Raak Penders” de hele zaak is afgebrand. https://pbs.twimg.com/media/CTGcalPWwAAaJ_K.jpg:large
thomasthomas zegt
@kilum: Hahaha… Geloof je hetzelf , je hebt nog nooit een total loss auto gekocht.
evian zegt
Er zijn op dit moment veel belovende onderzoeken naar het hergebruik van composietmaterialen. Ook bij het gebruikt van short fibers (dus de composieten panelen in een blender en daarna weer samenpersen) is het materiaal vele malen sterker dan alleen een polymeer en er zijn genoeg toepassingen waar sterkte gewenst is, maar waar het niet zo kritisch is als een chassis of ophanging. Als er maar genoeg van iets over is, is er altijd wel iemand die er wat mee verzint.
pomoek zegt
@evian: interessant, als je een wat achtergrond info hebt zie ik graag een linkje!
bornelectric zegt
@evian: In theorie klopt je verhaal; Punt is dat de BMW I3 (nu nog een iconisch voorbeeld) een monococque structuur hebben opgebouwd uit een vezelversterkt plastic. De huidige recyclingketen is opgebouwd vanwege de economische waarde. Het kost zoveel arbeid en energie om deze mateiralen vrij te maken, dat het eeen economisch moeilijk geheel is.
redbee5 zegt
Aston martin 2e rij boven, I cry everytime ;(
Dutchdriftking zegt
Dat is een mooie slopersij op de foto!
e39540itouring zegt
@dutchdriftking: zo mooi is het niet, allemaal gestolen spul uit voornamelijk Engeland. Al diverse invallen geweest. (Penders in Vlaardingen)
e36m3gt zegt
@e39540itouring: zijn het allemaal gejatte auto’s op de foto dan?
blo3to3t zegt
@e39540itouring: en zo komen de praatjes in de wereld, ze hebben hun administratie niet op orde. Hierop zijn geen “invallen” geweest maar inbeslagnames. Dat is heel wat anders. Ook dikke bakken gaan eens naar een sloop toe, dat maakt het toch niet meteen dat het is gestolen?
gwnbmw zegt
@blo3to3t: ja, maar een supra slopen? die dingen zullen het altijd waard zijn om te repareren. legendes. zou hetzelfde zijn als: er zit een kras op de remschijf van mn 250gto, laat ik em maar naar de sloop brengen.
stradale888 zegt
@gwnbmw: Ja, dat is inderdaad hetzelfde… Een 250 GTO is immers net zo snel total loss als een Supra.
blo3to3t zegt
@gwnbmw: misschien wordt ie ingezet als donor?
sagaris zegt
De trend is sowieso om alleen de CO2 uitstoot laag te houden en verder niet.
Auto’s met die 1.4T blokjes gaan nog maar 150000km mee met een beetje pech.
De lifecycle van een Volvo 240 is pas goed, alles gaat heel lang mee en is goed recyclebaar.. Maarja het verbruikt wel wat..
hight96 zegt
@sagaris: Grappig… Een vriend van mij rijdt een VW Polo 1.2T met gewoon 320.000 km op de teller, en dat malle ding gaat mooi door hoor!
ThomasBol zegt
@hight96: uitzonderingen daargelaten
blo3to3t zegt
@thomasbol: niks daarvan, over een paar jaar is er wat zinnigs over te zeggen als ze wat ouder worden. Nu zijn het aannames
awesome zegt
@thomasbol: meer regel dan uitzondering hoor.
ThomasBol zegt
@awesome: @blo3to3t gelukkig werk ik in de leasebranche
blo3to3t zegt
@thomasbol: max. 5 jaar oud en 180.000 kilometer.. daarna doet een leasetoko ze ongeveer wel van de hand.
pomoek zegt
@sagaris: uite persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat het verbruik echt wel meevalt. Destijds een 240 en een moderne Alfa Romeo Giulietta gereden, en het verbruik scheelde weinig. Al reed ik in de Alfa wel wat “sportiever”.
pomoek zegt
@pomoek: de motor van de 240 is wel onverwoestbaar. Het is een cliché maar het is echt waar.
draadloos zegt
@pomoek: yup, met 850.000 opgeruimd, omdat de rest op was. Het redblock was nog prima
pomoek zegt
@draadloos: haha top!
sr20det zegt
@sagaris: Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoe veel km’s een Tesla of een Nissan Leaf er mee kapt. Ik snap dat die accu’s minder worden net als je telefoon, maar vraag me af hoelang zoiets duurt..
pramm zegt
@sr20det: ik weet dat er in Nederland een Tesla model s rondrijdt die al 250.000 km heeft gereden. De degradatie van de batterij valt wel mee. Volgens mij was zijn degradatie minder dan 10 procent.
Er zijn er 100-en in Nederland die de 100.000 km al hebben gepasseerd. En met 8 jaar en onbeperkt kilometrage garantie op aandrijflijn (motor en batterij) maakt men zich daar ook niet zo’n zorgen over
hight96 zegt
@sr20det: Voordeel is dat de accu vaak wel op de goede manier wordt opgeladen, accu’s van telefoons en laptops worden vaak tijdens het opladen aan het werk gezet en door het continu verkrijgen van stroom worden ze steeds “luier”. Een auto tijdens het opladen gebruiken wordt daarentegen erg lastig… En ik gok dat de accu’s in een Tesla toch wel iets beter zijn dan die in je telefoon…
bergmm zegt
@hight96:
Klopt helemaal.
Bij de Toyota hybrides word de accu ook altijd optimaal geladen en ontladen, vandaar ze ook zo lang meegaan. Tijdens het rijden word bijna altijd maar een klein gedeelte van de capaciteit ontladen om de cellen te sparen. Wanneer de brandstof op is en je de accu leeg rijd, dan moet hij hierna zelfs aan een speciale lader.
En als de auto dan kapot gaat, staat in de instructieboekjes dat zelfs 98% van de materialen te recyclen is.
bornelectric zegt
@bergmm: Verschil is dat in de Toyota hybrides een NiMH batterij gebruikt wordt met een sterk positieve materiaalwaarde. Li-ion, die gebruikt worden in EVs en PHEVs, (maar in toekomst ook in startmotoren) hebben een sterk negatieve waarde, vanwege de lage materiaalopbrengst en hoge gevaarzetting/handelingskosten. Hergebruik is één van de tussenoplossingen, maar uiteindelijk degradeert een batterij tot afval.
bergmm zegt
@bornelectric:
Wat het voor mij aanspreekt is de duurzaamheid van het geheel en de betaalbaarheid. Als particuliere eigenaar die veel kilometers maakt ben ik er best blij mee, ookal is het geen doorsnee liefhebbers auto.
mopar zegt
@sr20det: voordeel van een tesla is dat het vervangen van een aandrijflijn lang niet zo moeilijk is als dat van een conventionele auto. Dus mocht het kostenplaatje van het vervangen van een elektromotor of accupakket kloppen dan zou je best lang door kunnen rijden met een elektrische auto.
BmwMPower zegt
Daar weten ze in Swalmen dan weer raad mee… ;)
gop1 zegt
Ik ben van mening dat als je een product op de markt brengt, hoe mooi ook, je ook bedacht moet hebben wat er mee moet gebeuren als het einde levensduur is, als het niet redelijkerwijs te recyclen is moet je het of herontwerpen of niet op de markt brengen.
retsok zegt
We hebben 1 zon. Dus ipv zonnen-energie, zonne-energie;)
moveyourmind zegt
Toch is er een hoop bereikt op het gebied van duurzaamheid in de automotive sector.
De meeste auto’s van nu gaan makkelijk tien tot vijftien jaar mee. Dat was in de jaren zeventig en tachtig nog wel anders. Uiteraard waren er uitzonderingen, zoals de hier al genoemde Volvo 240. Maar de meeste auto’s waren met een jaar of tien wel op.
En natuurlijk zaten er minder synthetische materialen in een auto, al was het omdat er veel minder geluidsisolatie en bekleding aanwezig was. Maar er zat bijvoorbeeld wel asbest in remvoeringen en pakkingen. En het toegepaste kunststof was nóg milieu-onvriendelijker dan nu: veel PVC, schadelijke weekmakers en cadmium kwam ook veel voor in kunststoffen.
En dan had je ook nog sloperijen waar nergens naar gekeken werd. Niks geen vloeistofdicht bestrating en lekbakken. Bij de gemiddelde sloperij zat bijna meer olie in de grond dan in Midden-Oosten. Accu’s werden gewoon op een stapel gegooid, en isolatie werd van de koperen bedrading gescheiden door het gewoon met vuur weg te smelten.
Carreza zegt
Pijnlijk om die Supra daar te zien staan…
mopar zegt
@carreza: vind die Vanquish nog wat pijnlijker eerlijk gezegd…
rogier001 zegt
Al die mooie sloopauto’s zijn niet meer
http://www.vlaardingen24.nl/nieuws/112/enorme-brand-bij-altijd-raak-penders
gtdave zegt
Hoe gaat het met het bedrijf op de foto?
stfu zegt
Accu’s kunnen ze al voor 85% recyclen maar kunnen gewoon hergebruikt worden. Zoals energieopslag inderdaad, maar je kunt de accu’s ook wel ‘gewoon’ bijvullen.
turbotoll zegt
Een woord over “duurzaamheid”: als ze daar in Brussel nu eens gaan afdwingen dat spullen (niet alleen auto’s) gewoon te repareren zijn? Dus geen complete modules moeten kopen omdat een plastic prul het begeven heeft of iets zo maken dat het onmogelijk te repareren is of na een bepaalde tijd zeker bezwijkt? En de fabrikanten zich maar verbergen achter “veiligheid” en “duurzaamheid” (Ach, misschien rijdt de directeur wel in een Tesla, dus is het goed!). Geen mens in Brussel die zich met dit soort materie schijnbaar bezig houdt dat bv. een perfect ok 12 jaar oude auto naar de sloop moet omdat er een transistortje in de ECU het begeven heeft en dat er dus een hele nieuwe computer in moet van €1200,- of dat een wasmachine een nieuw lager moet hebben dat helaas ingespoten zit in het trommelhuis dat “compleet vervangen moet worden” dus weggooien maar! Ach hef maar een halve ton belasting op een nieuwe Mustang “voor met milieu”. Dan komt het wel goed.
potver7 zegt
@turbotoll: Dat valt niet af te dwingen met ‘regeltjes uit Brussel’, daar is een totaal ander belastingregime voor nodig – en ja, liefst wereldwijd. In de westerse wereld, en in toenemende mate ook in opkomende economieën, is de belasting op arbeid veel hoger dan de belasting op producten. Dat gegeven is voor een groot deel de oorzaak van onze wegwerp-economie. Reparatie is vaak veel duurder dan vervangen – en dat zie je ook bij een aantal auto’s in het plaatje bovenaan het artikel.
Er zijn al jaren discussies over hoe dat omgedraaid moet worden, maar je begrijpt dat dat niet zomaar eventjes gebeurt.
lekbak zegt
@turbotoll: best wel vaak is het zo dat de goedkopere spullen niet te repareren zijn en het duurdere spul wel. Koop je dus vaker kwaliteit dan zal je ook vaker je spulletjes kunnen laten repareren.
Zo zijn winkels zoals de action en zeeman echt ontzettend slecht voor het milieu. Allemaal wegwerp meuk wat niet lang meegaat. Maar het moet gemaakt worden, vervoerd worden en weer afgebroken worden.
JvT zegt
Iets met cradle-to-cradle..
Gulli zegt
Alsof een autofabrikant het recyclen van zijn auto voorrang geeft op het weggedrag en verbruik ervan. Succes!
pinut187 zegt
@Gulli: geen voorrang maar je kan het ze wel aan banden leggen xx% van de moet 100% recyclebaar zijn.
pinut187 zegt
@pinut187: van de *auto
Jochen zegt
En dit is de bedrijfsvoorraad van JC ?