Autodemontagebedrijven, recyclingbedrijven en shredderbedrijven zorgen er samen voor dat afgedankte auto’s bijna helemaal kunnen worden gerecycled. Da’s best een prestatie!
Het gaat de goede, neen, uitstékende kant op met het hergebruik van sloopauto’s in Nederland. Afgelopen jaar werden 98,7 procent van de sloopwagens hergebruikt zo meldt ARN, waarbij het percentage betrekking heeft op het gewicht van de auto’s. Zo werd vorig jaar bijna 57 miljoen kilo aan materialen hergebruikt. Vorig jaar bedroeg het percentage trouwens nog 97%.
Van het gerecyclede materiaal wordt zo’n 90% daadwerkelijk hergebruikt. De overige 10% is bedoeld voor energieterugwinning. Belangrijker nog is dat de doelstelling van 95% recycling ruimschoots wordt overtroffen. Ook goed om te weten: de consument (wij dus) zijn gebaat bij deze prachtige cijfers want de recyclingbijdrage die je afrekent bij de aanschaf van een nieuwe auto gaat omlaag.
In 2017 bedraagt deze bijdrage nog 42,50 euro per auto, maar dat gaat in 2020 omlaag naar 35 euro.
Foto: een exclusieve sloopcombo door @nvn1993, via Autojunk
esprit84 zegt
Heel goed, nu nog de zin bij consumenten wegnemen om zonder daadwerkelijke om de zoveel jaar een nieuwe auto (telefoon, etc) te kopen en we zijn een soort van op de goede weg.
bartteeuwen zegt
@esprit84: Telefoons gaan gewoon deaud na 2 jaar. Dat is niet toeval maar wordt bewust door fabrikanten gedaan. Garantieperiode is voorbij en men moet een nieuw product kopen van hetzelfde merk. Abonnement is toch voorbij en ke krijgt “een geweldig voorstel met het nieuwste toestel!!” Mensen zijn er inmiddels aan gewend.
Senseo vind ik het beste voorbeeld wat er is: Een koffie apparaat wat na 2-3 jaar stuk gaat. Vroeger zou je nieteens overwegen hetzelfde product nog eens te kopen. Nu doet vrijwel iedereen het.
peterpann3nkoek zegt
@bartteeuwen: behalve de eerste nokia’s, die gingen nog niet kapot als je er met een tank overheen reed
lekbak zegt
@peterpann3nkoek: nokia is nog steeds sterk. Mijn vrouw heeft een Nokia die ouderwets onverwoestbaar is. En het is gewoon een snelle smartphone.
bartteeuwen zegt
@peterpann3nkoek: Die zijn dan ook uit productie gegaan omdat niemand die zo’n ding had nog wat anders wou. Snake spelen op je 3310 was de bom. Ook al miste je na 4 jaar door wat voetbalpotjes 2 rijen pixels horizontaal en 3 verticaal.
lekbak zegt
@bartteeuwen: het is best wel opvallend. Na twee jaar (zelfs exact 24 maanden) gaan er bij mij altijd dingen stuk. En niet alleen bij mij trouwens. Nokia is nog steeds de uitzondering, die heeft nog steeds onverwoestbare modellen.
ghost zegt
@lekbak: heb ik ook, mijn vermoeden is dat het geen toeval is.
krizus zegt
@bartteeuwen: Ik heb pas geleden de RTL Z documentaire “Waarom we blijven kopen” gezien. Deze documentaire ging over geplande veroudering, exact wat jij hier aanhaalt.
madmarky zegt
@bartteeuwen: Damn dan is mijn telefoon (Sony Xperia Z1) al ruim een jaar over de houdbaarheidsdatum…
Er is ook nog zoiets als zuinig zijn op je spullen
lekbak zegt
@madmarky: tja, mijn telefoon is van glas en ik behandel het ding alsof die heilig is. Toch zijn er al dingen stuk gegaan en dat zijn ook allemaal dingen waar ik als gebruiker gèèn invloed op heb.
henkhupelschoten zegt
@bartteeuwen: wat dacht je van die Perfect Draft frikandellen van Philips. Toen kon je vrijwel alle bieren er op tappen nu nog alleen Jup en hertog bocht.. Heineken komt om het jaar weer met een nieuwe tap installatie.. er zijn er maar twee die het daadwerkelijk begrepen hebben, dat zijn Bavaria en Grolsch.
cloverleaf zegt
@bartteeuwen: heb mijn iphone6 al 3 jaar. Werkt nog prima. En als iets stuk is, scherm, batterij, etc, kan het meestal wel gerepareerd of vervangen worden. Hoef je niet meteen een nieuwe te kopen.
koekwaus zegt
@bartteeuwen: of je gaat gewoon normaal om met je spullen, had een iPhone 4s waar ik 5 jaar mee gedaan heb. Met de toestellen daarvoor deed ik ook altijd 4 / 5 jaar
mcaa zegt
Alfa romeo laat dat altijd met trots zien, respect als je niet vergeet waar je vandaan komt.
marc94 zegt
Scheelt toch weer €7.50 op een aankoop van 15-80.000 euro.
heat59 zegt
@marc94: toch een pakje peuken
rikus zegt
@heat59: twee aankopen waarvan een groot deel weer ten goede komt van het wegennet. Of wat doen ze eigenlijk met belastinggeld..
evian zegt
Met andere woorden, alles wat we niet kunnen hergebruiken steken we in de brand. Lijkt mij dat er op dit gebied nog wel wat te winnen valt. Des al niet te min is 90% hergebruik al een mooi aantal.
dmk94 zegt
Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat los van de recyclings cijfers dit een geweldig bericht is. Eindelijk geeft de politiek een beetje toe ik voel dit als een overwining van het volk. 7.5 euro op een aankoop die de meeste mensen eens in de 5 jaar of 10 jaar doen en meerdere duizenden euro’s kost. Bravo
desjonnies zegt
@dmk94:
Och, we kunnen nog heel wat van hullie in Afrika leren…..
https://68.media.tumblr.com/1c569c59a681f6f79575a5a4814e53b3/tumblr_o2y8r8YcOE1tvqwwco2_r1_1280.jpg
autogedrocht zegt
Ik was ooit bij een fabrikant van vrachtwagen bumpers. Om een sterke goed gekleurde bumper te maken van kunststof konden ze maar maximaal 10% gerecycled materiaal gebruiken. Dus om een 1 bumper compleet her te gebruiken moet je er 10 nieuwe maken, dat schiet dan aardig dan op!
Nu zal het niet voor al het materiaal zo zijn, maar een beetje wassen neus is het wel!
bartteeuwen zegt
@autogedrocht: Vooral Ford heeft nog wat werk te doen. Ik zie zelden Ford’s van meer dan 10 jaar oud waar de bumpers niet met tape volgeplakt zitten.
lekbak zegt
@autogedrocht: van die andere 90% oude bumper kunnen we vaak weer iets heel anders maken.
dieselaer zegt
Goed dat er voortgang wordt geboekt, maar dit gaat wel puur over de materialen. Maar deze materialen moeten opnieuw verwerkt worden voor ze opnieuw gebruikt kunnen worden.
Wat echt mooi zou zijn is het circulair gebruik van materialen. Dat er niet opnieuw energie voor wordt gebruikt om deze bruikbaar te maken, maar onderdelen ‘gereviseerd’ gelijk op een nieuwe auto kunnen.
Studenten van de TU Eindhoven werken daar veelbelovend aan. Zou geweldig zijn voor milieu en onze portemonnees.
lekbak zegt
Hergebruikt joh? Er is maar één manier van hergebruik en dat is het kant en klare onderdeel opnieuw inzetten. En dat is iets wat steeds lastiger word hier in Nederland. Tegenwoordig kan je alleen nog voor veel verkochte auto’s iets vinden op de sloop terwijl je een aantal jaar terug nog vanalles kon vinden. En dat is dus helemaal niet goed voor het milieu.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: een oude auto met sloop onderdelen rijdend houden is een steeds grotere kunst.
mashell zegt
Goed gedaan recyclingbedrijven, vanaf nu worden jullie minder beloond.
Ik weet niet of dat wel de juiste boodschap is.