
De autoslopers blijven doorknallen.
De Nederlandse shredders draaien op volle toeren, zo blijkt uit recente cijfers van autorecyclingbranche ARN. In het nieuwste duurzaamheidsverslag van Auto Recycling Nederland wordt verteld dat de branche het op vrijwel ieder gebied beter deed dan voorheen. De branche haalde de wettelijke verplichting van 95 procent met gemak.
Om precies te zijn heeft de autorecyclingbranche in totaal 98,6 procent van de afgedankte auto’s nuttig weten toe te passen. Dit is net iets minder dan vorig jaar. In absolute termen betekent dit dat er in totaal voor meer dan 200 miljoen kilo aan materialen is verwerkt en hergebruikt. De 98,6 procent bestaat voor 87,1 procent uit hergebruikte producten en materialen, de overige 11,5 procent wordt opgemaakt door, bijvoorbeeld, terugwinning van energie.
Het enige waar nog écht verandering in moet komen, is de mate waarin de autobatterijen worden verwerkt. Omdat het een relatief nieuw onderdeel is, wil het nog niet helemaal op rolletjes lopen. Echter zijn de te verwerken batterijen momenteel nog te bezien. De branche gebruikt de tijd nu dan ook om zoveel mogelijk te leren, zodat deze over enkele jaren, wanneer de aantallen stijgen, gemakkelijk op te vangen zijn.
Overigens zakt de recyclingsbijdrage die je over je nieuwe auto betaalt in 2018 verder naar 40 euro. In 2020 zal dit 35 euro zijn.
Wil je weten wat de tien meest gesloopte auto’s van 2017 waren? Klik dan HIER.
Kom es even heel gauw hier met die M5!
@vondick: pak ik de m3
@vondick: zeg gerust “met die twee M modellen op deze stelling”… Zie rechtsboven… Droevig dit… Droevig… :-(
@vondick: M3 rechts boven…
@vondick: wat dacht je van die aston martin?
@philipf: die is van achteren niet meer helemaal in originele staat…
@potver7: Je ziet ‘m van voren. DB7, links bovenaan in het midden
@NL12358: Haha, @potver7 ziet hem wel hoor :)
@philipf: Bedoel je de Jaguar?
@g60gti: Nee, kijk maar eens linksboven;)
@vondick: Toko was al een tijdje afgebrand: “Altijd Raak, Penders” uit Vlaardingen. Voor foto’s: https://www.flashphoto.nl/nieuws/3900/Day-after:-Grote-brand-bij-autobedrijf-George-Stephensonweg-Vlaardingen.html
Goed nieuws maar even wat anders. Ik kan me niet voorstellen dat dit op deze foto een normale sloperij is? Er zijn er 2 die ik graag uit het schap zou trekken. In beslag genomen en opgestapeld?
Pak ik die 2 eruit en dan zitten we op 100% ?
@gokartmozart: denk dat deze foto juist genomen is voor de opvallende verschijning. Maar als je kijkt staan er alleen maar dure premium auto’s die niet total-loss zijn.
@theblazerunner: ik zie anders heel wat brandschade…. En de rest is ook al niet meer helemaal heel denk ik.
@gokartmozart: was dit niet die sloperij in Vlaardingen ofzo waar veel gestolen auto’s stonden ?
@kenner: https://www.autoblog.nl/autosloperij-in-vlaardingen-staat-vol-met-gestolen-spul.
En iedereen maar klagen dat een nieuwe auto zo duur is. Gaat die recylingsbijdrage toch maar mooi met €5.- omlaag.
Die foto doet pijn aan mijn ogen
Die foto is al meer gebruikt, was dat niet bij een dubieuze sloper in Rotterdam? Penders?
@draadloos: ja klopt, zie de link hierboven. Veel was gejat of rechtsgestuurd en/of beide.
Wat is die 11.5% precies? Gewoon verbranden en stroom mee opwekken?
Off-topic: ik zag laatst een filmpje over plasticrecycling van de TU-delft. Dat schijnt nog een aardige klus te zijn, en de toepassingen van gerecycled plastic blijken helaas beperkt. Maar goed, volgens mij worden die gerecyclede materialen eerst de halve wereld over verscheept. Ook niet heel duurzaam..
@amg65: recycling is vaak niets meer dan een extra verdien model. Neem alle electrische apparatuur die we inleveren voor recycling. Ipv “schroot” worden deze als “2e hands” naar Afrika geëxporteerd. Waar ze deze producten in de buitenlucht verbranden voor alle edelmetalen die erin zitten. Die wij vervolgens voor een appel en een ei terug kopen.
@pielemuis: denk dat ze in de armere delen van Afrika maar wat blij zijn met een appel en een ei ;)
Kan iemand mij vertellen waarom er zoveel sloopauto’s worden geimporteerd vanuit Engeland?
@raoufff: Goedkoper dan hier.
Maar als ik naar de sloop ga voor een onderdeeltje wat prima tweedehands kan dan doen ze daar niet meer aan. Dan moet ik een nieuw geproduceerd onderdeeltje bij de dealer/onderdelenboer halen.
@lekbak: hergebruik zou nochtans prioriteit moeten zijn. Maar ja, daar komen manuren aan te pas. Dus gewoon shredder is goedkoper…