Niet te hard pushen, dan sloop je de auto.
Zonder schaam durft BMW te stellen dat haar relatief goedkope raceklasse, de M235i Racing Cup, ‘entry-level racing’ is. Goed, op financieel gebied is het misschien een redelijk toegankelijke manier om als amateur te beginnen met autosport, eenvoudig is het allesbehalve. Immers, BMW’s eigen raceklasse behoort tot het programma van het VLN Endurance Championship, een divisie die exclusief wedstrijden organiseert op de Nürburgring Nordschleife.
De Groene Hel mag misschien niet het meest ideale circuit zijn om amateurwedstrijden te houden, aantrekkelijk is de raceklasse zeker. Waar het VLN-kampioenschap bestaat uit een overvol veld, doet de BMW M235i Racing Cup het eveneens aardig. Momenteel bestaat het veld uit ongeveer 20 auto’s. Inmiddels blijkt de klasse voldoende populair, want BMW heeft het contract met VLN en bandenleverancier met twee jaar verlengd.
Naast het verlengen van het samenwerkingsverband, heeft BMW tegelijkertijd aangekondigd dat de auto waaromheen de raceklasse is gebouwd voortaan door het leven zal gaan als de M240i Racing Evo. Het desbetreffende Evo-pakket verbetert de auto op verschillende plekken, waardoor het hopelijk voor meer klanten interessant wordt om in te stappen. Daarnaast wordt het prijzengeld verhoogd met 25.000 euro. De winnaar neemt komende seizoenen 100.000 euro mee naar huis.
De BMW M240i Racing Evo is uiteraard grotendeels gebaseerd op de straatauto. Ten opzichte van zijn voorganger, de M235i Racing, heeft de M240i bijgespijkerde motorsoftware ontwikkeld om betere prestaties uit de 3-liter zes-in-lijnmotor te trekken. Daarnaast heeft BMW een klein aantal aanpassingen doorgevoerd aan het plaatwerk, waaronder aan de achterspoiler. Tenslotte kan men voortaan kiezen uit een andere, comfortabelere racestoel. BMW Motorsport blijft de deelnemende teams steunen tijdens de races, door ingenieurs beschikbaar te stellen en reserveonderdelen aan te leveren. Het is momenteel niet bekend hoeveel de bolide kost.
2wheeler zegt
Gaaf ding zo zeg! Waarom pakken ze eigenlijk niet de M2?
gregorius zegt
@2wheeler: Om het betaalbaar te houden..
.. ze hebben zelfs bespaard op 2 stuks mooie uitlaten.
En als je schade hebt, kan je er zo ene onbespoten nieuwe zwarte bumper op hangen.
2wheeler zegt
@gregorius: haha dat zal het zijn ja! Ze hebben zelfs van die goedkope bandjes eronder gezet zonder profiel…
ghost zegt
@gregorius: wat een onzin. Dat is sowieso een trolreactie.
Het blok dat in de M2 zat(dus niet de competition) is het 135i blok en daar zit qua rek nog weinig in. In 140/240i motor heeft meer potentie. Dat zal ongetwijfeld de reden zijn. Dat van de bumpers zou nog zo kunnen overigens.
kareljansen zegt
@ghost: waarom zou dat persé onzin zijn? In een eenheidsklasse is vermogen in principe helemaal niet relevant en zouden kosten dat wel degelijk kunnen zijn.
cortinaracing zegt
@gregorius: jij snapt het niet helemaal he?
Gulli zegt
@cortinaracing: ik denk dat jij @gregorius niet helemaal snapr
rikus zegt
@2wheeler: racen met een M2 klinkt niet echt “entry level” hé. Hoewel dit natuurlijk ook niet bepaald goedkoop zal zijn.
2wheeler zegt
@rikus: volgens mij is het prijsverschil met alle aanpassingen niet zo heel groot, vandaar de vraag :) maar goed, misschien is dat het wel ja. Het leek me ook één van de weinig mogelijke redenen maar vond het onlogisch.
kareljansen zegt
@2wheeler: bij een m2 komen die aanpassingen er nog een keer overheen?
2wheeler zegt
@kareljansen: uiteraard! Heb het even opgezocht en het prijsverschil is een kleine 20k, ik dacht rond de 10k incl. kentekens en bijhorende kosten. Misvatting mijnerzijds.
rikus zegt
@2wheeler: gelukkig hoef je bij deze geen kenteken te hebben.
2wheeler zegt
@rikus: klopt…
SvenB zegt
Kenteken erop en ik ben blij.
Heerlijk in zo’n rammelende raceauto naar een driftdag rijden.
Edge zegt
Wel slim, die matzwarte achterbumper. Kun je na een touché zo een ongespoten exemplaar monteren, niemand die het verschil ziet. Mooi staaltje praktisch denkwerk!
berlinetta zegt
@edge: Aan de voorkant kun je alleen met de rechterkant ergens tegen aan rijden ;)
ikleesookoverautos zegt
@Edge: bumper is helemaal niet nodig
cossiekiller zegt
Als ze de ‘Ring slopen, zou ik ze gewoon niet toelaten. Tenzij ze de schade betalen.