Wanted: dead or alive.
Een Tesla is, grof gezegd, een grote rijdende computer. Dat is helemaal niet erg, maar het risico van computers en dergelijken is dat ze makkelijk te hacken zijn. Tenminste, dat hoop je van niet. Elon Musk was echter zeer zeker van zijn zaak en daagde knappe koppen zelfs uit om een Tesla te hacken. En voegde toen ook daad bij het woord.
Waarom zou je mensen uitdagen om je product te kraken? Simpel: dan weet Tesla dat daar een zwakke plek zit. Zo kunnen ze het fiksen. Wat er toen ter tijd is gehackt is niet duidelijk, maar dat je door te hacken in het kloppende hart van je Tesla kan kruipen is dus duidelijk. Wat kan je er vervolgens mee? Zijn intelligentie om de tuin leiden, bijvoorbeeld.
De hackers in kwestie maken deel uit van het antivirusprogramma McAfee. Onder het mom ‘onderzoek’ hebben zij na 18 maanden twee Tesla’s kunnen kraken. Het gaat om een Model S en een Model X uit 2016. Het resultaat is dat de camera’s die Autopilot de instructie geven hoe hard je mag (via het lezen van borden). De auto kan dan accelereren op basis van welk bord hij ziet.
De Model S en X werden zo gemanipuleerd om een 35 mph-bord in de bebouwde kom te zien als een 85 mph-bord. De Tesla kon dus in de bebouwde kom accelereren naar 85 mph: zo’n 135 km/u. Uit zichzelf! Dat geeft een mooi excuus voor als je aangehouden wordt. “Ik deed niks: de auto accelereerde uit zichzelf!”.
Goed, ook een Tesla is dus te hacken. Dit soort taferelen zijn natuurlijk absoluut niet veilig, maar voor de slimmere krakers kun je dus je Tesla tot een outlaw maken. Dat is niet de bedoeling van autonoom rijden! (via Forbes, inclusief uitgebreide uitleg)
ty5500 zegt
Na 18 maanden zijn ze erin geslaagd de mobileye versie van autopilot (die al sinds 2016 niet meer wordt aangeboden) te ‘kraken’ zodat het een verkeersbord misleest. Vervolgens ‘zou’ je te snel kunnen rijden als je de nieuwe snelheid op je cruise control bekrachtigt gezien autopilot 1 niet automatisch versnelt maar je eerst de nieuwe snelheid moet valideren. Krijg ik ook 18 maanden loon en een auto voor dergelijk ‘wetenschappelijk onderzoek’?
ty5500 zegt
@ty5500: Ohja, en het ‘kraken’ is met zwarte verkeerstape de cijfers op het bord wijzigen. https://youtu.be/4uGV_fRj0UA
hiostu zegt
@ty5500: uhm wat een hack zeg…
anthwan zegt
@ty5500: mijn stem heb je,
Gulli zegt
@ty5500: geeft wel aan hoe belangrijk het is om je software up to date te houden, ook voor oudere auto’s en apparaten
eelco74 zegt
@ty5500: nee want dan zou je wat moeten kunnen…
moveyourmind zegt
Wil de Teslafanboys niet bang maken, maar dat hacken is veel gemakkelijker dan Tesla zelf toegeeft. En veel gevaarlijker… Levensgevaarlijk zelfs!
Maar ik heb wat moois voor jullie te koop: speciale aluminium isolatiematjes om de modem die in je Tesla zit in te pakken. Speciaal voor Autobloglezende Teslafans bij mij te koop voor maar € 200,-…
Werkt 100 % gegarandeerd tegen hackers. Mijn aluminium anti hackermodemmatjes zijn zelfs bij Tros Radar als beste getest.
faalhaas zegt
Doe er maar 3 en een aluhoedje graag.
joran02 zegt
Wel de goede info vermelden. Ze hebben alleen een stuk tape op een 35mph bord geplakt zodat het op een 85mph bord leek. Hacken kwam er dus niet aan te pas.
karhengst zegt
@joran02: vertel dan zelf ook even de juiste informatie door mee te geven dat het stukje tape slechts twee inch lang was en daardoor met het blote oog vanuit bestuurdersperspectief niet op zou vallen.
Is toch wat anders dan een kwast met zwarte verf.
Dit hacken noemen is echter wel erg vergezocht.
none zegt
De vraag is, of je uberhaupt updates wil toestaan voor kritische onderdelen. Dat ze plaatje ergens vervangen of navigatie aanpassen ok. Maar dingen die direct invloed hebben op het rijden??? Dat zou gewoon verboden moeten worden. Of na elke update moet elke tesla weer door de rdw gekeurd worden. En zeker met die cowboys in de states.
Maar ja wie ben ik. Ik zei 10 jaar geleden al dat online banking gevoelig zou worden voor ddos en andere rommel, en nu begint de DNB er over te mekkeren.
rrk147 zegt
@none: Ja kan zijn. Maar ten tijde dat er alleen nog maar fysiek geld bestond, vond daar toch ook misbruik mee plaats? Dan liep je bank in met een wapen en kwam de crimineel ook aan zijn geld. De criminaliteit veranderd mee met de techniek van bijv een auto, geld of weet ik veel wat.
tristan114 zegt
@none: Wow, jij bent gewoon slimmer en sneller dan de medewerkers bij de DNB? Wow!
ty5500 zegt
@none: ik ben niet zo overtuigd dat OTA updates alles onveiliger maken. Hier had het ten eerste al niets met updates te maken en al zeker niet met hacken. Als de fabrikant echter vaststelt dat er iets niet werkt zoals het hoort en softwarematig kan worden aangepast (wat tegenwoordig het merendeel is) kan hij in een kwestie van dagen de volledige vloot in orde zetten met OTA updates. Een traditionele fabrikant moet dan een recall starten (als hij het al doet want dat kost veel centjes en is genant naar de klanten toe) om vervolgens geduldig te wachten tot alle auto’s aangepast kunnen worden in de garage.
Volvo_440_turbo zegt
McAfee? Zouden ze hun energie niet beter steken in een degelijk antivirusprogramma? Gisteren nog een klant gehad met honderden virussen op zijn pc met dat antivirusprogramma…
Robert zegt
@Volvo_440_turbo: da’s dan waarschijnlijk diezelfde klant die ook al klaagde over het feit dat z’n pc zo allemachtig traag was geworden…
McAfee en Norton, typische producten uit de categorie ‘waar je ooit niet zonder kon’ naar ‘met een wijde boog om heen lopen’.
Dutchdriftking zegt
Gekke vraag, als je de autopilot op 160 km/h instelt, doet de auto dat dan ook als je maar 100km/h mag?
flutterby zegt
@dutchdriftking: nee, Autopilot is begrensd op 150 km/u.
cazzo046 zegt
Volgens mij werkt die niet meer boven de 145kmh.
Maar harder rijden dan toegestaan kan idd.