Onterecht geflitst worden kan natuurlijk gebeuren, maar dan moet de controlerende BOA wel goed opletten met de controle.
Sinds dit jaar is het oppassen met je smartphone in de auto. Of je het apparaat nu in je hand of op je schoot hebt liggen. Als de nieuwe slimme camera het ziet zal het CJIB worden ingelicht. Daar kijkt een BOA handmatig naar de foto ter controle. Stel je hebt een paprika op je schoot liggen, dan zal de foto in de prullenbak worden gegooid en krijg je geen boete thuisgestuurd. Maar met die controle gaat het niet altijd goed.
Slimme smartphone flitser maakt fout
Stephan Jansen uit Wilnis is de strijd met het OM aangegaan, zo zegt hij tegenover het AD. De beste man heeft een onterechte boete gekregen. De camera en de daarop controlerende BOA oordeelde dat de bestuurder een smartphone in zijn hand had tijdens het rijden. Het ging in werkelijkheid om zijn portemonnee.
Jansen kreeg tot zijn verbazing een boete van 249 euro thuisgestuurd en heeft bezwaar gemaakt. Zijn smartphone is wit en de portemonnee zwart. Een makkelijk zaak, althans dat zou je zeggen. In een reactie met het OM dat een menselijke of technische fout kan gebeuren. Volgens Jansen is het systeem nog niet goed uitgedacht. Hij vraag zich af of de camera wel goed kan zien wat je op dat moment in je hand hebt. De kans is aannemelijk dat controleurs door veel ‘verkeerde’ foto’s moeten gaan. Denk aan iemand met een flesje in de hand of in dit geval een portemonnee.
Niet alleen de boete zelf van de slimme smartphone flitser bleek niet te kloppen. Ook de locatie van de boete was niet kloppende. Moraal van het verhaal is om altijd goed de boete door te lezen en zelf te controleren of het wel terecht is. Zo’n camera kan nog zo slim zijn. Uiteindelijk is het mensenwerk en dat kan een ‘dom’ resultaat opleveren.
Donstil zegt
Het AD artikel heeft een foto van de beste man terwijl hij zijn portemonnee vast houd. Echt heel vreemd dat je daarmee bekeurd wordt is het ook weer niet, dat ding is een zwarte rechthoek.
Waarom je zie dat zou hebben tijdens het rijden is mij een raadsel overigens, handen aan het stuur lijkt mij voor een beroepschauffeur gewenster.
kuip zegt
@Donstil: ik snap je punt, maar ik stap wel eens in de auto met mn portemonnee in mijn zak en na een tijd kan het vervelend gaan zitten. Niet altijd maar soms wel.
Dus dan trek ik hem uit mijn zak en leg hem naast mij neer. Dit zou ook zomaar het geval bij deze meneer kunnen zijn.
dragspert zegt
@kuip: En als je telefoon in je zak vervelend zit en hem eruit haalt ben je strafbaar. Heel dat systeem met die camera’s is een aanfluiting.
dutchneon zegt
Er zijn zeer veel scenarios te bedenken waarbij je even wat in de hand hebt….. dit een slimme flitser noemen is sowieso verkeerd. Als er ambtenaren aan te pas moeten komen om de fotos te beoordelen is daar niks slims aan.
Ik heb zo vaak wat in mn hand, inderdaad ook weleens mijn portomonnee, even een bonnetje er in opbergen, een pasje terugstoppen oid.
Nee dit soort domme camera’s slim noemen is net als de half geautomatiseerde jacht op fraude bij toeslagen.
Daar komt alleen maar ellende van, en wij de burger moeten gaan vechten om ons gelijk te halen, terwijl de instanties juist behoren aan te tonen dat we fout zitten.
smijsie zegt
@Donstil: nou ja, portemonnee vasthouden is niet strafbaar dus is het per definitie vreemd dat je daarvoor bekeurd wordt.
bmwzcsi zegt
@smijsie: je mag het overige verkeer niet in gevaar brengen. Ga je met je portemonnee zitten klooien, zie ik niet in waarom dit niet gevaarlijker is dan even op je telefoon kijken.
mashell zegt
@bmwzcsi: omdat de portemonnee geen aandachtstrekker is met berichtjes en filmpjes.
mcshine zegt
Hoe kan een camera überhaupt het verschil zien tussen een iPod Touch en een iPhone? Die eerste mag je vasthouden, ook al is dat niet aan te raden.
introductiemap zegt
Dat is niet waar, je kan een boete krijgen wanneer je ‘mobiele elektronische apparatuur’ vasthoudt. Daar valt een iPod Touch ook onder
JaxDryke zegt
Ik houd tijdens het rijden mijn stuur vast. Die is ook elektronisch. Dat mag dus ook niet !?
introductiemap zegt
Er staat ‘mobiel’. Je stuur is gefixeerd aan de auto en dus geen ‘mobiel’ elektronisch apparaat. Specifieker geformuleerd is het strafbaar om ‘mobiele elektronische apparaten bedoeld voor communicatie en/of informatieverwerking’ vast te houden. Snapte? Dus gelukkig voor jou mag je jouw stuur, elektrische tandenborstel of föhn gewoon nog vasthouden tijdens het rijden. :)
maarteno zegt
als ik nou een Tesla heb…hou ik met mijn stuur een Mobiel Elektronisch apparaat vast… 😂
introductiemap zegt
Haha en dan is jouw superslimme, self-learning, hightech Tesla ook nog eens uitermate actief op het gebied van ‘informatieverwerking en communicatie’ met onze vrinden op het Tesla HQ. Ben benieuwd wanneer deze camera’s Tesla’s gaan herkennen als rijdende smartphones. Succes daarmee! ;)
bmwzcsi zegt
@introductiemap: exact
mcshine zegt
@bmwzcsi: dus niet
bmwzcsi zegt
@mcshine: even goed kijken op welk bericht ik reageerde ;)
mcshine zegt
@introductiemap: in plaats van gewoon wat te blêtuh…
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2016:4479
introductiemap zegt
Over bletûh gesproken, even een tip. Zodra je in 2020 (of straks 2021) je argument probeert te funderen met een uitspraak uit 2016, moet je wel op de hoogte zijn van wetswijzigingen die zich in de tussentijd hebben voorgedaan:
Met ingang van juli 2019:
“Artikel 61a komt te luiden:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel
elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of
informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in
elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.”
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, 2019
mcshine zegt
@introductiemap: oei, mijn Tesla is zeker een mediaspeler.
introductiemap zegt
Afijn, ik hoop dat je jezelf nog begrijpt
haio zegt
@introductiemap: dus een stekker loze bladblazer mag ook niet?
ktm690sm zegt
@mcshine: je mag niet eens je ingebouwde navi bedienen. Zeker geen iPod.
koeberg zegt
Dat mag wel. Het is niet aan te raden maar niet verboden om een navigatiesysteem te bedienen die is ingebouwd of bevestigd op het dashboard. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
In België, of Frankrijk mag dat misschien niet, maar in NL wel.
mcshine zegt
@ktm690sm: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2016:4479
giel zegt
Ze weten bij het AD ook wel weer de juiste mensen te vinden… wat een paniekerig media-geil gedoe en gebash. Ja, de camera zit er naast en dat is niet zoals het hoort. Ook heel vervelend dat je dan eerst je bekeuring moet betalen. “Is het vasthouden van een flesje chocomel in de auto ook strafbaar?”. Pff….
Kom eens met data dan. Zit ‘ie er bijvoorbeeld 10 op de 50.000 keer naast? Hoe werkt zoiets? Dan kun je namelijk wel een interessant afzeik-artikel maken door die 10 mensen te interviewen, maar zit de vork toch iets anders in de steel.
rogerzz zegt
Met je eens, beetje makkelijk. Maar het is makkelijker te bewijzen dat iets niet werkt door 1 fout te laten zien dan door 50.000 goed door het AD. Als test: zaag een plankje van 15x6x1cm en verf hem zwart, ga een dag rondrijden in je hand, en je krijgt vast een boete. Wat heb je dan bewezen hebt is nog maar de vraag, maar dat een camera + algoritme denkt dat het een telefoon is lijkt mij prima.
davelepeef zegt
@giel: Is dit je eerste dag online ofzo? Reageer niet zo genuanceerd, zo werkt het hier niet…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hahaha
Jansen zegt
“Media-geil gedoe”, dan had ik hem wel in mijn reet gestoken en omgekeerd achter het stuur gezeten.
Moraal van het verhaal is, dat iedereen die wat vasthoud krijgt een boete thuis gestuurd. Niet zoals ze vermeld hebben wordt het eerst beoordeeld, dat is niet het geval. Zo zit de vork in de steel.
Tip, maak eerst bezwaar voor dat je hem betaald want je hebt genoeg tijd voor bezwaar aan te tekenen voor dat je moet betalen.
bmwpowerm5 zegt
die stopt zijn ponypakje de volgende keer niet meer in zijn portemonnee
monsieurleloure zegt
@bmwpowerm5,
Of “Say hello to my little friend” pakje,/kabouterpost
maxidyne zegt
Ik heb 27 mc ”bakkies” in mijn vrachtwagens, die mag je gewoon legaal gebruiken. Maar een telefoon niet, vreemde wetgeving in Nederland. Wel mooi dat deze man zijn gelijk heeft kunnen halen. Ik heb het 2 jaar geleden gehad met het bakkie, ik zat te praten met een collega trucker en volgens de beste politieagent zat ik te bellen. Kon gelukkig ter plaatse bewijzen dat ik mijn telefoon niet had gebruikt. Deze ligt namelijk altijd helemaal rechts in het handschoenenvak voor de bijrijderstoel. En daar kun je tijdens het rijden niet bij komen, Ik zit nooit op mijn telefoon tijdens het rijden, berichten zijn niet belangrijk, die lees ik wel als ik stilsta. Telefoongesprekken gaan via bluetooth.
christian85 zegt
@maxidyne: met een bakkie ouwehoeren met een collega chauffeur vind ik ook onverantwoord. Je aandacht moet op de weg zijn. Als ik Bluetooth bel merk ik gewoon dat ik ik onbedoeld toch minder goed oplet, dus ik bel liever gewoon niet in de auto. Wat mij betreft verbieden ze ook die bakkies.
karhengst zegt
Voor diepgaande filosofische gesprekken en emotionele berichten is een autorit niet de meest gepaste situatie. Maar een beetje over koetjes en kalfjes ouwehoeren maakt weinig uit als je een beetje ervaren bestuurder bent die weet waar de prioriteit hoort te liggen tijdens het gesprek. Dat het dan af en toe even stil valt heeft de andere partij maar te accepteren. Dat valt overigens gewoon te oefenen, net als het negeren van berichten :)
giel zegt
Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen een van de redenen waarom er gewoon een algeheel verbod op is, is omdat het niet te definiëren is wat een “ervaren bestuurder die weet waar de prioriteit hoort te liggen” is.
Bovendien, en dat is niet alleen relevant voor het verbod waar het hier over gaat, is het zo dat de meeste mensen vinden dat ze alles wel onder controle hebben en vinden dat ze in staat zijn dingen te doen die niets met autorijden te maken hebben.
Ik vind mezelf ook een bovengemiddeld goede automobilist en motorrijder, maar dat vindt iedereen… :)
mashell zegt
@giel: bellen via handsfree is niet verboden omdat je de handen aan het stuur hebt en je ogen op de weg. Dat leidt veel minder af dan een WhatsApp bericht lezen of een haatbericht op Facebook schrijven op de telefoon in de hand (of de houder).
maxidyne zegt
@christian85: meestal gaat het over de verkeerssituatie of een compliment over de vrachtwagen. Ik loop niet te ouwehoeren over het bakkie. De gesprekken zijn over het algemeen heel kort.
stekel zegt
@christian85 Maar dan zou je dus ook niet met passagiers in je auto mogen praten, want dan is je aandacht ook niet op de weg, moeten ze dan passagiers ook maar verbieden?
deSjonnies zegt
Bakkies worden veel gebruikt om nuttige informatie snel onder elkaar uit te wisselen, mobiele telefoons worden in 98% van de gevallen voor nutteloze infformatie gebruikt.
Want elke keer als je een grens over rijdt krijg je weer de zoveelste kudt SMS met de tekst : welkom in Frikandellia, fijne reis gehad? De telefoontarieven in Frikandellia zijn…
Leuk als je via Luxemburg naar Spanje rijdt met de vrachtwagen of als je, zoals ik ooit 6 keer op een dag tusen Kehl (D) naar Straatsburg (F) moest rijden wat aan de andere kant van de rivier ligt.
Of opeens zo’n fijnloeiend NL Alert bericht kringen, leidt ook totaal niet af!
dennisdd zegt
@maxidyne: volgens mij valt een bakkie gewoon onder de een poosje geleden aangepaste wettekst: vasthouden van mobiele elektronische apparatuur.
omarrs6 zegt
Ik ben toch echt benieuwd naar de techniek achter dit systeem. Ik denk dat de camera’s machine learning gebruiken om een telefoon te herkennen. Maar hoe betrouwbaar is zo’n systeem als het op een paar meter hoogte hangt? Het is een stap in de goede richting, toch denk ik dat het een paar upgrades nodig heeft om goed functioneel te zijn
rrk147 zegt
@omarrs6: ach ik denk dat dat echt heel ver gaat tegenwoordig. Voorbeeld: onlangs deed ik mee aan een mudmaster wedstijd, en ga je met een paar honderd man in een niet comfortabele positie een glijbaan af. Daar werden foto’s gemaakt en die kon je eenvoudig achterhalen, door de pasfoto te uploaden en dan kreeg je automatisch je eigen foto. Het werkte niet 100% foutloos, maar ik vond het al erg ver gaan.
jack_abarth zegt
@rrk147:
Dat doet je iphone toch ook. Die heeft ook gezichtsherkenning en linkt hiermee je foto’s bij het album “personen”.
jcjc zegt
Hoe zit dat met aanraken van telefoon in houder? Even buiten de vraag om of het handig is om te doen, maar mag het? Bijv. Navigatie bediening etc.
Pascal zegt
@jcjc ja naar mijn weten mag dat en krijg je alleen een bekeuring als je ‘m in de hand houdt.
koeberg zegt
“U mag uw telefoon wel bedienen als deze in een houder zit.”
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-bellen-in-de-auto
Lars zegt
@jcjc: je mag de telefoon bedienen in de houder. Kunnen alleen een artikel 5 geven, maar dan moet er een geldige reden zijn
ghost zegt
Mensen uit Wilnis…Turfstekersdorp..wie belt er dan ook met z’n portemonnee aan z’n oor?🤣🤣
carfreakjim zegt
Ik ben ook wel benieuwd of ik ook bekeurd wordt, met mijn rhd auto, als de passagier zijn telefoon in de hand heeft. Of dat de camera het ziet als ik hem zelf zou vast hebben.
christian85 zegt
@carfreakjim: interessante vraag. Ik vraag mij ook af of de dienders het kunnen zien wanneer de zonneklep omlaag is. Ik weet dat dit in het verleden nog weleens een probleem in het buitenland was omdat men dan problemen had om de bestuurder te identificeren
giel zegt
Als de telefoon zichtbaar zou kunnen zijn, zou het stuur toch ook zichtbaar moeten zijn? Ik zou dat vooral een taak van de BOA vinden. Je ziet het ook wel aan de vorm van het dashboard etc.. Kan me haast niet voorstellen dat het niet te zien is.
monsieurleloure zegt
Tegenwoordig is mijn smartphone mijn portemonnee. Betaal er alles mee. Alleen cash geld uit de muur niet maar daar schijnt een Audi RS6 voor uitgevonden te zijn 😜
ericd zegt
Camera auto’s maken ook de nodige fouten. Al een keer een boete gehad omdat ik niet betaald zou hebben voor parkeren in Tilburg, waar ik nooit kom. Afijn, voordat je het geld teruggestort krijgt, mag je eerst betalen, dan een bezwaarschrift indienen en dan nog eens een maand gaan wachten.
frank2b zegt
Kennelijk rijdt er in Tilburg iemand rond met jouw kenteken…….
giel zegt
Of hij met die van hem/haar. ;)
dhrr zegt
Bellen, sms of app niet onder het rijden. Geen scherm ook niet handsfree. Niemand wil levenslang trauma. Dus beperk risico’s zoveel mogelijk. Geen ‘druk pratende toeter passagier’ naast me leidt ook af. Die gaat óf achterin of aan de trekhaak of het dak op, of blijft gewoon thuis😉
mashell zegt
@dhrr: dat is inconsequent. Als je zo in het leven staat zou je helemaal geen auto moeten rijden. Sterker nog, naar buiten gaan is bloedje link. Je kunt maar beter in een hoekje van de kelder gaan zitten en oei, oei corona gaan mompelen.
Jansen zegt
Hoi Allemaal,
Ik heb heb het zoals jullie kunnen lezen uitgeprobeerd met mijn portemonnee.
Dit met 2 verschillende voertuigen een Iveco Daily en een personenauto Polo.
Natuurlijk moet je je handen aan het stuur houden, maar daar gaat het niet om.
Ik wil alleen aantonen dat het systeem niet werkt zoals ze het vermeld hebben.
Ik heb dus 2x een bekeuring gekregen, de eerste is al geseponeerd.
Met de tekst “de boete is ingetrokken” zonder tekst en uitleg.
Hoe gaat het tewerk volgens het OM,
De uitgefilterde foto’s worden handmatig beoordeeld door het OM.
Bij constatering van het vasthouden een mobiel apparaat, krijg je dus een boete.
Iedereen krijgt gewoon een boete als hij/zij wat vast houdt!
Gaan ze de software aanpassen, dan loopt het CJIB te veel mis.
Dit kan je achter de schermen lezen!
Helaas werkt het zo.
Ze gaan pas kijken als je bezwaar indient, niet zoals het OM vermeld heeft.
In de hoop dat er een aantal mensen gewoon betalen, ga daar van uit dat dat ook gebeurt.
Wat met de bellende fietsers, die heb je ook genoeg!