In een land waar er weinig handmatig wordt geschakeld en de inwoners een gemiddelde herseninhoud van een doppinda hebben, is het handig als de auto je kan vertellen wat je met dat ene vreemde pookje moet doen.
Ford ingenieur Zachary Nelson maakte een schakelpook die gebruikers van een handbak kan helpen om te leren schakelen. Hij propte de vibratiemotor van een Xbox 360 controller in een stijlvol pookje die uit de 3D printer is komen rollen. Via Bluetooth / OpenXC (de open-source interface van Ford waarmee je applicaties kunt programmeren) wordt het aantal toeren per minuut en de snelheid van de auto gemeten.
Als het tijd is om te schakelen, gaat de pook trillen. Naast de geweldige pornofilms die je hiermee kunt maken, zou het systeem ook aangepast kunnen worden om bijvoorbeeld “het nieuwe rijden” toe te passen. Lekker vibreren bij 2.500 rpm zodat je zo snel mogelijk opschakelt, je roetfilter / EGR-klep dichtslibt, en minder brandstof verbruikt. Zeven LED’jes (exclusief het lollige RGB LED’je) laten zien in welke versnelling de pook staat.
Good guy Nelson heeft zijn knutselproject open-source gemaakt, zodat je na het downloaden van de designbestanden en firmware je eigen schuddende schakelpook kunt bouwen. Vervolgens kan het trilding met een Android tablet, die via miniUSB wordt aangesloten, worden ingesteld.
Zitten we er echt op te wachten? Nee, maar voor de gadget-factor is hij zeker leuk. Bekijk de slimme schakelpook in actie (in een 2013 Mustang Shelby GT500) op Dildojunk.
norge zegt
Gaan die Amerikaanse vrouwtjes expres minder schakelen.
timdrogt zegt
uhm…. terugschakelen?
reistje zegt
Want pijltjes op je dash dat je moest opschakelen waren niet irritant genoeg.
azenomei zegt
Shift /\\
lincoln zegt
zo .. die lui zijn echt dom ..
zijn zeker diezelfde mongolen die in staat waren om 75 jaar geleden een automatische versnellingsbak te ontwikkelen ..
str8six zegt
@lincoln: amen to that!
nielsvanderweiden zegt
@lincoln: precies. Wij Europeanen zijn zo dom om als enige westerse regio zelf te blijven schakelen. Omdat dat lekker sportief is waarschijnlijk, in je Suzuki Alto of je Kia Cee’d diesel.
Op zich is dit wel leuk bedacht, maar het probleem zit eerder in de bediening van de koppeling. Of gaat deze beste man daar ook een trilfunctie voor maken ;)
ckstaal zegt
Wij hebben wel degelijk iets bijgedragen aan het automatisch rijden. DAF! en de DAF Variomatic van Hub van Doorne was DE uitvinding.
Echter, vonden ‘wij’ het geen stoer apparaat zo’n DAF, ook niet in Volvo. Nu is de CVT wel weer bekend en in opmars. Gelukkig maar.
lincoln zegt
@ckstaal:
wie zijn “wij” dan ..
want ik kan me niet herinneren er ooit iets aan gedaan te hebben ..
ckstaal zegt
@lincoln: Dit was niet naar die reactie bedoeld. excuses.
Wij, alsin NL, europa enz. Al is dat ook weer een goede 40 jaar geleden :)
lincoln zegt
@ckstaal:
NL heeft eigenlijk nix in de melk te brokkelen wat dat betreft ..
en in Europa voor 60% de Fransen ..
15% de Britten ..
15% Italianen ..
10 % Duitsers ..
hollow zegt
@nielsvanderweiden: correct. Er is niets sportiefs aan in die pot roeren terwijl je in de file staat aan te schuiven. M’n nieuwe auto heeft automaat. Ik wil niet meer terug naar manueel.
bmdoubleu zegt
Dus je moet de hele tijd je pook vasthouden?
SimonMc zegt
@bmdoubleu: Er zijn er zoveel die dat nu al doen.
mashell zegt
@SimonMc: en de versnellingsbak-revisie-bedrijven danken ze hartelijk daarvoor.
SimonMc zegt
@mashell: Oh?
undifined1 zegt
Uuhm, altijd met een hand op de pook rijden?….
baklava zegt
My first manual™
imaginenl zegt
2 handjes aan het stuur tijdens het rijden dus die vibrator is op de verkeerde plek ingebracht
lincoln zegt
@imaginenl:
waarom zou je 2 handen aan 1 stuur moeten hebben ..
benbenben zegt
Nou even heel eerlijk, dat met het schakelen daar.
Dat hebben ze beter door dan wij,
Schakelen is zonde van je tijd…!!!
lincoln zegt
@benbenben:
welnee ..
die lui zijn zo dom dat ze bijv. niet eens een raampje kunnen openzwengelen ..
hebben die mongolen een electrisch systeem voor verzonnen ..
benbenben zegt
@lincoln: nou dat valt wel mee..
Ze hebben ipv dat, ook een hele instalatie ingebouwd, dat de autokoel houd, voor de mensen die t raam niet open krijgen…
rovalo zegt
Ik houd wel van wat cynisme, maar die opmerking over de hersencapaciteit van Amerikanen slaat nergens op.
str8six zegt
“Waar de inwoners de gemiddelde herseninhoud van een doppinda hebben” Echt zo jammer, Autoblog, dat jullie je zo verlagen tot zo’n niveau. Ik had jullie wel hoger en intelligenter ingeschat, over doppinda’s gesproken..
jrk68 zegt
@str8six:
Hij wilde de poffertjes nu eens niet beledigen….
lincoln zegt
@str8six:
ach .. als @maru dat schrijft is het niet echt een belediging ..
undifined1 zegt
@str8six: inderdaad, alle pinda’s hebben immers doppen, apenoten is ook een veel mooier woord trouwens
maru zegt
@str8six: In april krijgen Amerikanen de kans om mijn beeld bij te stellen. ;)
lincoln zegt
@maru:
blijf maar lekker dicht bij je “slimme” Peter Langhout toeristen groepje ..
die zullen zich tenslotte ook wel comfortabel voelen in jouw omgeving ..
str8six zegt
@maru: wat is er in april dan?
chrism zegt
Al die schakelindicatoren hebben we hier in Zwiserland niks aan. Met 60 km/h in de 5 de berg op rijden gaat echt niet lukken. En op de motor afremmen bij bergaf gaat ook veel beter in een lagere versnelling.
Simpson zegt
Deze jongen heeft zich ff heel netjes in de kijker gespeeld. Petje Af!
RobUSA zegt
@ Lincoln: Dank je voor de wederverwelkoming , Hier is weinig verandert, USA bashing is onder kinderen zonder enige hersencel nog steeds in zie ik.
Maar laat ze maar raskallen ,zit eindelijk in de States en ben nu op zoek naar een mooie nieuwe 2013 GT 500 convertible van omgerekend 45K euro met 662pktjes ..oh oh oh wat zijn die Amerikanen toch weer dom …om zo’n auto te maken voor dat geld ..
@Maru: Je huurt toch wel een Toyota Corolla hoop ik en niet een door hele domme mensen in elkaar gezette USA car ? Dus gewoon door lopen langs al dat lekkers …Dodge Challenger/Camaro/Mustang/Tahoe/Grand Cherokee/Corvette enz enz
kingdecay zegt
Persoonlijk vind ik dat mensen verplicht manueel moeten leren schakelen. En wel om de simpele reden dat het mensen veel bijbrengt over hoe een motor/transmissie functioneert, over hoe je zaken als toerental etc. kan gebruiken om bijv. zuiniger te rijden, of om beter hellingen op/af te rijden. Je krijgt gewoon veel meer inzicht in hoe een auto met verbrandingsmotor functioneert en hoe je dat naargelang de situatie waarin je je bevindt het best naar je hand kan zetten. Ik zeg niet dat alle mensen verplicht met handbakken moeten rijden, maar het op z’n minst kunnen vind ik toch wel een minimumvereiste eigenlijk. Je bent nu eenmaal aan de gang met een potentieel moordwapen, een minimum aan inzicht in het functioneren van dat apparaat in kwestie vind ik dan toch wel aangewezen. Langs de andere kant, nog enkele decennia en auto’s met een verbrandingsmotor zullen verworden zijn tot verzamelobjecten.