Noodweer betekent doorgaans twee dingen: gevaarlijkere wegomstandigheden en slecht zicht. Het eerste is deels te verhelpen met beter wegdek, het tweede met betere koplampen. Deze krijgen nu een extra boost dankzij een nieuwe technologie.
In plaats van alleen licht, komt er bij dit systeem een projector aan te pas, die ‘voorspelt’ wat het traject van de regendruppel of sneeuwvlok langs de lichtbundel gaat zijn. Langs dit traject wordt geen licht afgegeven, waardoor het licht ook niet terug kan kaatsen, en je dus beter zicht hebt: je kijkt als het ware door de regen heen, in plaats van er tegenaan.
De Carnegie Mellon-universiteit, de bedenker van het systeem, toont door middel van laboratoriumtests en computermodellen aan hoe het werkt. De grote stap is nu het vertalen van deze labcondities naar omstandigheden in de buitenlucht. Het gehele proces van registreren, voorspellen, en wegfilteren, neemt nu ongeveer 13 miliseconden in beslag. Wil het buiten, met zwaardere neerslag en een echte auto, optimaal stand houden, dan moet het nog 10 keer zo snel worden.
Bovenstaande geldt voor een situatie waarin 90% van de neerslag uit het zicht verwijderd wordt. Met de huidige techniek is echter al een flinke winst te behalen. Op autojunk staat een drietal video’s(1, 2, en 3), waarin het een en ander verduidelijkt wordt. Hieronder vind je nog een schets ter verduidelijking.
Bron: Carneggie Melon, via Engadget
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Cool
flipper zegt
Kan dat ook files wegfilteren?
kickass zegt
@flipper: Of mist…
easygoingmartin zegt
Hier zie ik nog meer toekomst in als dat iedereen electrisch gaat rijden.. Dìt vind ik goede vindingen! Erg slim, moet dus wel sneller, maar dat noemt men ’toekomst’
norge zegt
Veel regen weinig licht dus, kan leuk worden….
bmwpowerm5 zegt
hier heb je tenminste wat aan. is weer eens wat anders dan dat slap gelul dat je je iphone of wat anders op je radio kunt aansluiten ;)
driftkicker zegt
Zijn infraroodcamera’s en headup display niet eenvoudiger en goedkoper?
Hupke zegt
@driftkicker:
Ja en nee, infrarood camera’s zijn een hulpmiddel. Je mag nu en zal waarschijnlijk nooit puur op camera mogen rijden. Al is het een goed hulpmiddel/ veiligheidsmiddel en qua technologie veel simpeler.
Maar als de ontwikkeling hiervan niet extreem duur zal zijn en de technologie niet moeilijk in te bouwen zal zijn. Heb je het geweldige voordeel dat je direct met je eigen ogen goed zicht hebt ipv op een extra scherm.
Jochempie zegt
super handig, maar meestal zie ik geen reet door de stortregen die op mn ruit valt? niet door regen waar mn koplampen op schijnen..
SimonMc zegt
@Jochempie: Ruitenwissers sneller laten werken.
lincoln zegt
@Jochempie:
daar heb je spullie voor .. rainclear ofzoiets ..
werkt perfect ..
moondustfocus zegt
@lincoln: Rainx heet dat.
dbonline zegt
regen is geen dun gordijntje van enkele lijntjes die je kan wegfilteren, maar een dik volume van tientallen meters. Als je daar enkel de eerste pijltjes detecteert, reflecteren de verder gelegen pijlen wel. En als je dan dieper gaat detecteren, dan krijg je gewoon een gevuld oppervlak dat helemaal geen licht meer krijgt, en zie je nog geen steek meer. geloof nooit dat dit iets wordt, maar als ze het verwezenlijkt krijgen, dan graag ja.
Hupke zegt
@dbonline:
Ik denk om de een of andere reden dat diegene (en laten we het toegeven het is waarschijnlijk geen idioot) die dit aan het ontwerpen is ook al wel eens gekeken heeft wat regen is en hoe dat eruit ziet buiten z’n lab.
camber24 zegt
Kunnen ze niet iets uitvinden waarmee je lelijke Aziatische auto’s uit het zicht wegfiltert??
SimonMc zegt
@camber24: Zoiets heet “SUV’s”
fijnkonijn zegt
@SimonMc: Neuh, bij BMW en Audi hebben ze ander ook heule leulijke SUV’s (sufs). Of wat te denken van zo’n Peugeot 4007 of 4008…
camber24 zegt
@SimonMc: Hmmmm…. Moeilijke keuze; of een Cayenne, of zo’n Ssangyong met een dakkapel… ;-)
vale46 zegt
werkt voor geen meter, als het regent waait het doorgaans behoorlijk. In redelijk druk verkeer betekend dit dus turbulentie en een bijna onvoorspelbare baan van de druppels.
Voor de douchen zou het nog wel cool zijn, je douchen zonder dat er zichtbaar water op je val.
mashell zegt
@vale46: Het is inderdaad een slecht zichtbare douche, hier zat de wereld op te wachten.
Remon zegt
Met de Nederlandse zomers zal het dan wel voor gaan komen dat het zo hard regent dat er helemaal geen licht meer door de koplampen afgegeven wordt doordat het pijpenstelen regent, veilige situatie :-)
darkpluisje zegt
@remon: ja ze zullen inderdaad wel een soort minimum hoeveelheid licht moeten hebben.. en ben benieuwd wat je er van ziet want kan ook vervelend zijn dat je tegenliggers constant veranderende lichtbundels/sterkte hebben….40% van de mensen die je nu al op de weg ziet kunnen hun koplampen niet afstellen en verblindn je compleet als je langs rijd!! Nee het idee is leuk maar denk dat het nog wel even duurt voordat dit in de s-classe zit
mashell zegt
@darkpluisje: Ik denk dat alleen de automonteurs koplampen kunnen afstellen. Als er minder licht gestuurd wordt omdat het toch op een regendruppels zou vallen is er minder licht dat door de regendruppels gebroken kan worden en daarmee minder verblindend licht. Voor de bestuurder lijkt me dit niet zo’n nuttige vinding, voor het overige verkeer veel meer.
SimonMc zegt
Als dit systeem ook werkt met sneeuw, hebben we helemaal een winnaar.
lincoln zegt
ik doe altijd een zonnebril op als het regent ..
dat filtert ook goed ..
camber24 zegt
@lincoln: Ik een lasbril. Filtert nog beter. Alleen zie ik dan geen fuk meer!!
desjonnies zegt
Heel errug interessant en super wetenschappelijk.
Helaas, gele verlichting a la oud Frankrijk deed en doet dit al eeuwen.
En geel licht met sneeuw ook.
Omdat geel licht minder verstooiing geeft dan wit.
Maar waarom zouden we in vredesnaam geel licht gebruiken.
Gewoon omdat het beter is en dat doen we als mensen dus categorisch niet.
jordy14 zegt
Lache
tjorque zegt
Oplossingen waarvoor het probleem zich nog moet manifesteren…
Als het zo hard regent dat je niets meer ziet: “gewoon even stoppen” is veeeeel goedkoper en kan niet stuk gaan ;)
Een zware stortbui is toch nooit langer dan 10 min.