• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Slimme koplamp ‘filtert’ neerslag uit zicht

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 juli 2012 om 22:12 – 29 Reacties

Gefilterde regenstraaltjes


Noodweer betekent doorgaans twee dingen: gevaarlijkere wegomstandigheden en slecht zicht. Het eerste is deels te verhelpen met beter wegdek, het tweede met betere koplampen. Deze krijgen nu een extra boost dankzij een nieuwe technologie.

In plaats van alleen licht, komt er bij dit systeem een projector aan te pas, die ‘voorspelt’ wat het traject van de regendruppel of sneeuwvlok langs de lichtbundel gaat zijn. Langs dit traject wordt geen licht afgegeven, waardoor het licht ook niet terug kan kaatsen, en je dus beter zicht hebt: je kijkt als het ware door de regen heen, in plaats van er tegenaan.

De Carnegie Mellon-universiteit, de bedenker van het systeem, toont door middel van laboratoriumtests en computermodellen aan hoe het werkt. De grote stap is nu het vertalen van deze labcondities naar omstandigheden in de buitenlucht. Het gehele proces van registreren, voorspellen, en wegfilteren, neemt nu ongeveer 13 miliseconden in beslag. Wil het buiten, met zwaardere neerslag en een echte auto, optimaal stand houden, dan moet het nog 10 keer zo snel worden.

Bovenstaande geldt voor een situatie waarin 90% van de neerslag uit het zicht verwijderd wordt. Met de huidige techniek is echter al een flinke winst te behalen. Op autojunk staat een drietal video’s(1, 2, en 3), waarin het een en ander verduidelijkt wordt. Hieronder vind je nog een schets ter verduidelijking.

Bron: Carneggie Melon, via Engadget

Smart Headlight
Smart Headlight

Ook interessant!

  • Video: dit is geen slimme inhaalactie
    Video: dit is geen slimme inhaalactie
  • Facelift Audi e-tron
    Facelift Audi e-tron onderweg, maar einde in zicht
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Er komen veel meer slimme verkeerslichten en dit kunnen ze

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Wheelsandmore zet zijn klauwen in de R8 GT Spyder
Volgend bericht: Video: blond modelmeisje rijdt getunede M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 juli 2012 om 22:16

    Cool

    Login om te reageren
    • flipper zegt

      5 juli 2012 om 13:07

      Kan dat ook files wegfilteren?

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        5 juli 2012 om 16:22

        @flipper: Of mist…

        Login om te reageren
  2. easygoingmartin zegt

    4 juli 2012 om 22:18

    Hier zie ik nog meer toekomst in als dat iedereen electrisch gaat rijden.. Dìt vind ik goede vindingen! Erg slim, moet dus wel sneller, maar dat noemt men ’toekomst’

    Login om te reageren
  3. norge zegt

    4 juli 2012 om 22:19

    Veel regen weinig licht dus, kan leuk worden….

    Login om te reageren
  4. bmwpowerm5 zegt

    4 juli 2012 om 22:31

    hier heb je tenminste wat aan. is weer eens wat anders dan dat slap gelul dat je je iphone of wat anders op je radio kunt aansluiten ;)

    Login om te reageren
  5. driftkicker zegt

    4 juli 2012 om 22:33

    Zijn infraroodcamera’s en headup display niet eenvoudiger en goedkoper?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 juli 2012 om 22:48

      @driftkicker:

      Ja en nee, infrarood camera’s zijn een hulpmiddel. Je mag nu en zal waarschijnlijk nooit puur op camera mogen rijden. Al is het een goed hulpmiddel/ veiligheidsmiddel en qua technologie veel simpeler.

      Maar als de ontwikkeling hiervan niet extreem duur zal zijn en de technologie niet moeilijk in te bouwen zal zijn. Heb je het geweldige voordeel dat je direct met je eigen ogen goed zicht hebt ipv op een extra scherm.

      Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    4 juli 2012 om 22:39

    super handig, maar meestal zie ik geen reet door de stortregen die op mn ruit valt? niet door regen waar mn koplampen op schijnen..

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 juli 2012 om 00:18

      @Jochempie: Ruitenwissers sneller laten werken.

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      5 juli 2012 om 06:06

      @Jochempie:

      daar heb je spullie voor .. rainclear ofzoiets ..

      werkt perfect ..

      Login om te reageren
      • moondustfocus zegt

        5 juli 2012 om 07:29

        @lincoln: Rainx heet dat.

        Login om te reageren
  7. dbonline zegt

    4 juli 2012 om 22:47

    regen is geen dun gordijntje van enkele lijntjes die je kan wegfilteren, maar een dik volume van tientallen meters. Als je daar enkel de eerste pijltjes detecteert, reflecteren de verder gelegen pijlen wel. En als je dan dieper gaat detecteren, dan krijg je gewoon een gevuld oppervlak dat helemaal geen licht meer krijgt, en zie je nog geen steek meer. geloof nooit dat dit iets wordt, maar als ze het verwezenlijkt krijgen, dan graag ja.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 juli 2012 om 22:56

      @dbonline:

      Ik denk om de een of andere reden dat diegene (en laten we het toegeven het is waarschijnlijk geen idioot) die dit aan het ontwerpen is ook al wel eens gekeken heeft wat regen is en hoe dat eruit ziet buiten z’n lab.

      Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    4 juli 2012 om 22:54

    Kunnen ze niet iets uitvinden waarmee je lelijke Aziatische auto’s uit het zicht wegfiltert??

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 juli 2012 om 00:19

      @camber24: Zoiets heet “SUV’s”

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        5 juli 2012 om 18:23

        @SimonMc: Neuh, bij BMW en Audi hebben ze ander ook heule leulijke SUV’s (sufs). Of wat te denken van zo’n Peugeot 4007 of 4008…

        Login om te reageren
      • camber24 zegt

        5 juli 2012 om 22:38

        @SimonMc: Hmmmm…. Moeilijke keuze; of een Cayenne, of zo’n Ssangyong met een dakkapel… ;-)

        Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    4 juli 2012 om 23:19

    werkt voor geen meter, als het regent waait het doorgaans behoorlijk. In redelijk druk verkeer betekend dit dus turbulentie en een bijna onvoorspelbare baan van de druppels.
    Voor de douchen zou het nog wel cool zijn, je douchen zonder dat er zichtbaar water op je val.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 juli 2012 om 00:06

      @vale46: Het is inderdaad een slecht zichtbare douche, hier zat de wereld op te wachten.

      Login om te reageren
  10. Remon zegt

    4 juli 2012 om 23:27

    Met de Nederlandse zomers zal het dan wel voor gaan komen dat het zo hard regent dat er helemaal geen licht meer door de koplampen afgegeven wordt doordat het pijpenstelen regent, veilige situatie :-)

    Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      4 juli 2012 om 23:49

      @remon: ja ze zullen inderdaad wel een soort minimum hoeveelheid licht moeten hebben.. en ben benieuwd wat je er van ziet want kan ook vervelend zijn dat je tegenliggers constant veranderende lichtbundels/sterkte hebben….40% van de mensen die je nu al op de weg ziet kunnen hun koplampen niet afstellen en verblindn je compleet als je langs rijd!! Nee het idee is leuk maar denk dat het nog wel even duurt voordat dit in de s-classe zit

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 juli 2012 om 00:11

        @darkpluisje: Ik denk dat alleen de automonteurs koplampen kunnen afstellen. Als er minder licht gestuurd wordt omdat het toch op een regendruppels zou vallen is er minder licht dat door de regendruppels gebroken kan worden en daarmee minder verblindend licht. Voor de bestuurder lijkt me dit niet zo’n nuttige vinding, voor het overige verkeer veel meer.

        Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    5 juli 2012 om 00:20

    Als dit systeem ook werkt met sneeuw, hebben we helemaal een winnaar.

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    5 juli 2012 om 06:05

    ik doe altijd een zonnebril op als het regent ..

    dat filtert ook goed ..

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      5 juli 2012 om 22:40

      @lincoln: Ik een lasbril. Filtert nog beter. Alleen zie ik dan geen fuk meer!!

      Login om te reageren
  13. desjonnies zegt

    5 juli 2012 om 09:12

    Heel errug interessant en super wetenschappelijk.
    Helaas, gele verlichting a la oud Frankrijk deed en doet dit al eeuwen.
    En geel licht met sneeuw ook.
    Omdat geel licht minder verstooiing geeft dan wit.
    Maar waarom zouden we in vredesnaam geel licht gebruiken.
    Gewoon omdat het beter is en dat doen we als mensen dus categorisch niet.

    Login om te reageren
  14. jordy14 zegt

    5 juli 2012 om 10:09

    Lache

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    7 juli 2012 om 09:02

    Oplossingen waarvoor het probleem zich nog moet manifesteren…

    Als het zo hard regent dat je niets meer ziet: “gewoon even stoppen” is veeeeel goedkoper en kan niet stuk gaan ;)

    Een zware stortbui is toch nooit langer dan 10 min.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North