Door een monopolie op autokeuringen in België en slim ondernemerschap worden er bakken met geld verdiend.
In Nederland maken we graag grappen over de intelligentie (of het gebrek daaraan) van onze zuiderburen. Volkomen onterecht blijkt nu na grondig onderzoek van Het Laatste Nieuws (HLN) en VTM Nieuws.
Autokeuringen in België
Even een beetje achtergrond. In Nederland zijn de autokeuringen als volgt geregeld. Wil je een Nederlands kenteken op je auto ga je bij de RDW langs (overheid) en voor je algemene periodieke keuring kun je terecht bij de plaatselijke garagist met APK keurmeester.
In België werkt het net wat anders. In elke regio heeft zijn eigen keuringsstation. Die grijze treurige keuringsstations zijn niet van de overheid, maar van privébedrijven die beslissen of de auto’s van onze zuiderburen de weg op mogen of niet.
Enkele van die bedrijven zijn zelfs familiebedrijven die al bijna honderd jaar geleden zijn opgericht. De keuringen zelf worden in opdracht van de overheid uitgevoerd. Voor die exclusieve opdracht binnen hun regio kregen ze tientallen jaren geleden een erkenning. Een “win for life” zoals de Vlaamse krant het zelf omschrijft.
Monopolie
Een door de staat gefaciliteerd monopolie dus. Dat komt vast niet alleen met rechten maar ook met plichten. Vooral voordelen toch wel. Elke bedrijf kreeg een regio toegewezen waar alleen zij als enige auto’s mogen keuren. Als klant mag je ook naar een andere regio, maar waarom zou je dat doen?
Klanten for life dus, want er is binnen de regio geen concurrentie. De meeste mensen komen hun hele leven bij hetzelfde keuringsstation. Stukje verplichte klantenbinding zeg maar.
En de plichten dan? Het is natuurlijk wel een beetje gereguleerd. Het staat vast hoe de controles uitgevoerd moeten worden en hoeveel de klant ervoor moet betalen. Van die vastgestelde inkomsten is 5 procent voor de bedrijven. Keiharde gegarandeerde winst per keuring dus.
HLN en VTM Nieuws rekende uit dat die winst in de afgelopen vijf jaar opliep tot 37 miljoen euro. Niet verkeerd zeg maar. Nog een kleine catch: Als er na het betalen van al hun kosten nog geld overblijft dan moet dat worden afgedragen aan de Vlaamse overheid. Maar, maak je verlies? Dan betaalt Vlaanderen dat terug.
Slimme Belgen
Oké: gegarandeerde winst, geen concurrentie en verlies maken is onmogelijk want de overheid past bij. En die overheid? Die controleert ook nog eens nauwelijks op de autokeuringen in België. Na doorlichting van de onderzoekers blijkt er ook nog eens zo’n half miljoen te weinig af gedragen.
Dat half miljoen is aan te tonen in de cijfers. Maar er is meer. Want naast dit “verdwenen” half miljoen rekenen de bedrijven ook doodleuk geld door aan de Vlaamse overheid voor diensten die helemaal niets met Vlaanderen te maken hebben.
Zo keuren de bedrijven ook Nederlandse auto’s waarvoor de Nederlandse overheid geld overmaakt. De keuringsstations eten dus van twee walletjes en rekenen gewoon dubbel af. Slim. Het mooiste? Het is nog legaal ook. Het is allemaal gebaseerd op een beslissing van het federale departement in 2012.
Nog slimmer
De bedrijven mogen dus maximaal 5 procent winst houden van de autokeuringen in België en moeten daarboven alles afdragen. Maar dit zijn private bedrijven en die willen natuurlijk gewoon geld verdienen. Dat maakt creatief!
Het onderzoek haalt het voorbeeld aan van het West-Vlaamse keuringsbedrijf KM van de familie van Damme. En nu wordt het smullen. Die richtte namelijk in 2001 een holdingvennootschap op die onder andere zorgt voor de schoonmaak van de keuringsstations.
Dat zijn namelijk kosten, die gaan aan de ene kant van de winst af en aan de andere kant zijn het inkomsten voor de familie die niet meetellen voor de winstbepaling van de keuringsstations.
Ook creatief is het oprichten van een holdingvennootschap waar de gebouwen inzitten van de keuringsstations. In het voorbeeld van KM huurde het keuringsstation dus van het andere familiebedrijf kantoorruimte. Zo maak je geld.
Verzekeringsmaatschappijen ruiken geld
Geen concurrentie, nagenoeg geen controle en een vast rendement voor jaren op rij. Dat maakt het uitvoeren van autokeuringen in België lucratief. Dat zag verzekeringsmaatschappij Touring ook. Die kochten in 2016 dus vrolijk een aantal van die keuringsstations op. Goede zet, want reus AG Insurance en bank BNP Paribas kochten voor grof geld Touring weer op eind 2022.
De vraag is of het wel wenselijk is dat verzekeringsmaatschappijen zich gaan bezig houden met de keuringen van auto’s. Alle data die daar bij komt kijken is natuurlijk reuze interessant voor de autoverzekeraars.
Kortom: voor slimme Belgen is het auto’s keuren lucratieve business! Meer controle lijkt na honderd (!!) jaar geen overbodige luxe.
bedankt voor de tip: Maxxmoto.be
O plaat zegt
“Ons kent ons” is nu eenmaal de onofficiële slogan van de Belgische regering. Veel zaken hier zijn banenrepubliek waardig. Hier is dit duidelijk maar de lijst is oneindig. In de raad van bestuur van de Vlaamse energie distributie zit 250man die betaald wordt per vergadering, bijna allemaal ex politici. De enige licentie voor legale cannabis is inhanden van de beste vriend van de vorige minister van volks gezondheid. De schepen van openbare ordening in Antwerpen werkt ook als persoonlijke assistente van de grootste vastgoed makelaar van België. Iedereen weet dit, niemand maak hier ophef over.
Jantje_555 zegt
en dan moet je weten dat sinds enkele jaren oldtimers ook opnieuw naar de keuring moeten, en vanaf dit jaar ook motorfietsen (bij verkoop of na ongeval).
Volvo_440_turbo zegt
Verhalen waarbij auto’s afgekeurd zijn waar niets aan reparatie aan gedaan wordt en dan toch door de keuring raken is ook heel normaal hier, dat is nogmaals kassa kassa…
Of omgekeerd, in onze Colt zit er een megabarst van helemaal links tot rechts in de voorruit, die barst is zo mooi recht dat het niet opvalt, de barst is uit het zicht maar wel net onder de lijn van de zonnekleppen in de auto dus moet dit afkeur zijn, al twee jaar achtereen goedgekeurd!
por100 zegt
Ga alsjeblieft een nieuwe voorruit halen. Het is je eerste barriere. Bij kleine objecten tegen je raam kan het al levensgevaarlijk worden
Matchbox zegt
Hoezo gelijk levensgevaarlijk? Een voorruit klapt niet in duizend stukjes ofzo hoor met een klein voorwerp. Dat lukt niet eens met een baksteen o.i.d. De voorruit van een auto moet u niet vergelijken met een zij- / portierruit die wel in duizenden stukjes uit elkaar zal springen bij een inslag van een klein puntig voorwerp.
Het enige nadeel bij doorrijden met een scheur in de voorruit, is dat de kans veel groter is de scheur groter en/of sneller vertakkingen zal vertonen in de voorruit. Dat het slim is om met een scheur van links tot rechts in de voorruit te blijven rijden zal ik ook nooit zeggen :)
por100 zegt
Prima
O plaat zegt
U heeft nog nooit een voorruit van een Volkswagen van voor ergens eind de jaren 90 vervangen, Je kan ze niet verwijderen zonder dat ze in duizenden kleine stukjes springen, folie heb ik niet gezien.
Matchbox zegt
Zolang de barst hoe lang of kort deze kan zijn, geen aftakkingen vertoont in het gezichtsveld van de bestuurder is dit nog altijd geen reden voor afkeur. Geldt tevens ook voor de grootte/breedte van krassen, sterretjes e.d. in de voorruit :)
Matchbox zegt
Het is mij ook niet onbekend dat de meeste voertuigen uit dat tijdperk waar u op doelt geen veiligheidsglas/folie e.d. als voorruit hebben. Maar het is ook helemaal niet relevant om dat te gaan benoemen gezien er in de reactie het enkel over een Mitsubishi Colt gaat en geen VW uit de jaren ’80 – ’90 :)
Dutchdriftking zegt
Een schoolvoorbeeld van de schitterende Belgische politiek. Soms nog smeuïger dan een Hollandse pot Calvé,
e38ossie zegt
Onze APK is natuurlijk ook niet heilig. Typisch geval van de slager die zijn eigen vlees keurt. Dan is het in Duitsland een stuk beter geregeld.
maotje zegt
Hoe is het in duitsland geregeld dan?