Kijk, dat is nog eens attent.
Auto’s worden telkens slimmer. Zeker de laatste 10-15 jaar volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Active cruise control was slechts het begin. Auto’s kunnen veel beter zien wat er allemaal om ‘hen’ heen gebeurd. Denk aan collision warning en eventueel het ingrijpen van het systeem. Uiteraard is autonoom rijden het ultieme doel. Auto’s als de Tesla Model S en Audi A8 kunnen meer dan wettelijk is toegestaan.
Audi is sowieso al een tijdje bezig met deze technieken. Al in 2008 schreef @autoblogger over deze techniek, toen nog onder de noemer ‘Travolution’. Dat project is min of meer geëvolueerd naar ‘V2I’. Dat systeem houdt in de gaten wanneer verkeerslichten op groen gaan springen. Deze ontwikkeling is voor de bevordering van de doorstroming van het verkeer en natuurlijk omwille van de veiligheid, maar ook gunstiger voor het milieu. Iedereen wint, lijkt het wel.
Audi gaf destijds al aan dat ze aan het werken waren aan een nieuwe toevoeging voor het Traffic Light Information systeem. Volgens Popular Science is het moment nu eindelijk daar. Het betreft namelijk de ‘Green Light Optimized Speed Advisory-functie’. Dit systeem geeft aan wat de ideale snelheid is om de verkeerslichten te benaderen. Het klinkt iets simpeler dan dat het daadwerkelijk is.
Het systeem in de Audi moet namelijk communiceren met de verkeerslichten, wat lang niet altijd het geval is. Dan gaat de data van de verkeerslichten naar de betreffende gemeente waar het verkeerslicht staat. Vandaar uit wordt de informatie doorgestuurd naar ‘Traffic Technology Services’, de technologiepartner van Audi. Dit bedrijf kan dan weer de informatie via een snelle 4G verbinding doorsturen naar de Audi in kwestie. U begrijpt: daar kan nog weleens iets misgaan.
Het systeem is alleen leverbaar op ‘echte’ Audi’s dus niet op de A1, A3 en TT. Vooralsnog wordt deze technologie alleen nog door Amerikaanse gemeenten toegepast. Niet alle gemeenten zijn er even happig op, want tot nu toe is het alleen Audi die deze techniek al op zijn auto’s heeft.
Met dank aan FrenkyBoy voor de tip!
smex zegt
Ik hou toch wel van zulke ontwikkelingen, zou helemaal mooi zijn als alle auto merken op zulke vlakken samen werken zodat er één goed werkend systeem komt, wat overal werkt.
mashell zegt
@smex: als de computers die de auto’s besturen vlekkeloos met elkaar zouden kunnen communiceren zijn verkeerslichten helemaal niet meer nodig. Met mensen gaat dat niet lukken maar met communicerende autonoom rijdende wagens zijn op termijn geen verkeerslichten of verkeersborden meer nodig.
acakoning zegt
Top. Alleen al het niet meer hoeven bukken onder je voorruit is al een top dingetje.
okdoei zegt
@acakoning: dat is meer een Nederlands probleem.
berlinetta zegt
@okdoei: Ik heb inderdaad nooit begrepen waarom wij de verkeerslichten niet wat verder weg plaatsen.
mashell zegt
@berlinetta: in de VS hangen ze aan de andere kant van het kruispunt, daar is het weer lastig om in te schatten waar je de auto moet stil zetten.
porker zegt
@okdoei: in nl werkt het prima. Je ziet niet wanneer het groen wordt maar na 0,1 seconde groen wordt je al weg getoeterd door nummer twee :)
fanboy zegt
@acakoning: Daarom een sunroof :P
mcaa zegt
@acakoning: is ook niet nodig, als je netjes voor de lijn staat is rood licht te zien. Dat is dus voldoende als ie uitgaat.
Dutchdriftking zegt
@willeme kwam dit laatst niet voorbij in de RS5 sportback review van Doug Demuro?
willeme zegt
@dutchdriftking: Geen idee. Ben een beetje afgehaakt bij die kerel. Alsof ‘ie op de automatische piloot staat te betalen.
“Hi, this is the ….. Today I’m going to tell you all about its quirks and features. Then, I’m going to drive it and give it a DougScore”
Vervolgens mist ‘ie de helft van de aparte dingen en loopt ‘ie te zeuren omdat er geen elektrische stoelen, achteruitrij camera en zonnedak in zit (naar mijn mening echt drie compleet nutteloze opties die alleen maar kapotgaan). En waarom vind ie alle lampen cool, tegenwoordig?
Dan gaat ‘ie een beetje rijden met zo’n geleende auto. Uiteraard een paar keer op en neer door de stad, maar volgens hem wel voldoende om een cijfer te geven voor ‘handling’. Dan krijgt elke auto een laag cijfer voor ‘Quality’ , want hij is bang voor de betrouwbaarheid.
Ik snap dat ‘ie door de leuke auto’s heen is, maar ook de auto’s die die behandelt zijn nauwelijks de moeite waard. Dat is op zich logisch, op een gegeven moment ben je door de Skyline’s heen ;-).
boomhauwer zegt
@willeme: hoovies garage, die is leuker.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ik kijk ze zeker niet allemaal, maar er zitten wel leuke tussen. De review van de Chiron vond ik erg vermakelijk. Die van de RS3 was redelijk slecht.
ghost zegt
@willeme: de beste review van Doug blijft toch die van de Maserati Quattroporte! Zijn quirks blijven zo mooi!
thomasthomas zegt
Audi noemt het ‘Green Light Optimized Speed Advisory-functie’. Ik noem het Groene Golf.
luckyluck zegt
@thomasthomas: daar had VW al patent op ;)
thomasthomas zegt
@luckyluck: is 1 pot nat.
qoekje zegt
Prachtig software een beetje aanpassen en combineren met launch contol
B00G1E zegt
Dit systeem is uitgerold in oa Washington DC, op zich leuk maar in DC sta je toch altijd vast in het verkeer. Het zal misschien handig zijn als je er ’s nachts rijdt.
healey zegt
Zijn, na het aangeven van richting, verkeerslichten nu ook al ye hoog gegrepen voor de gemiddelde Audi rijder? ?
redbeams zegt
Als audi’s nu eens standaard knipperlichten kregen…dan zou dat ook helpen ;)
fastshifter zegt
Auto’s kunnen veel beter zien wat er allemaal om ‘hen’ heen gebeurd. –> gebeurt.
sirprize zegt
Wat een slim systeem, dat je gewaarschuwd wordt vlak voordat hij op groen springt. Ow, wacht, dat bestaat al. De landen om ons heen doen dat met oranje licht…
karhengst zegt
@sirprize: Je zou zeggen dat dat toch wel een van de makkelijkste quick wins zou moeten zijn om de doorstroming te bevorderen. Gelukkig kan ik van een aantal stoplichten in de buurt nog inschatten wanneer ze op groen springen aan de hand van het verkeer en mijn eigen snelheid, maar niks is zo ergelijk als precies stil komen te vallen op het moment dat het stoplicht op groen springt. In Duitsland had je gewoon doorgerold.
mashell zegt
@karhengst: in Nederland is het hip en veilig om alle verkeerslichten standaard op rood te zetten als er geen verkeer is, nadert er dan iemand dan springt dat licht op groen. Dat klinkt heel efficiënt maar is in de praktijk helemaal niet efficiënt en juist frustrerend omdat het licht pas op groen springt terwijl je bijna stilstaat. Omwille van de doorstroming en het milieu moeten we streven naar zoveel mogelijk groen licht bij verkeerslichten.
Chauffeur zegt
Mooi systeem, ze kunnen in Nederland prima aansluiten op de Intelligente Verkeerregelinstallaties waar veel gemeentes mee bezig zijn. Daar kun je als app bouwer al op aansluiten om af te tellen tot groen of andere slimme toepassingen te voorzien…
prop zegt
Oke dit artikel is 2 jr oud en al op meerdere sites besproken. Geef dan aan dat dit niet nieuw is