Ah, typische GM-logica. Als een van je merken het niet echt lekker doet, hoe kun je dan beter de verkopen opkrikken dan door de garantieperiode te verkorten?
Alle Saabs in Amerika werden tot voor kort geleverd met een garantie van 5 jaar of 100.000 mijl, maar voor modeljaar 2009 wordt dit aangepast naar 4 jaar of 50.000 mijl. Geen bijzonder vertrouwenwekkende beslissing. Saab hamert erop dat er wel nog steeds 3 jaar of 36.000 mijl gratis onderhoud bij de aanschaf van hun auto’s is inbegrepen, en dat ze daarmee nog steeds een betere deal aanbieden dan Audi, BMW en Volvo, die alle ook een garantie van 4 jaar of 50.000 mijl kennen.
De 5 jaar/100.000 mijl-garantie was in 2007 ingevoerd om de reputatie voor kwaliteit hoog te houden, maar dat vindt Saab nu blijkbaar minder belangrijk. Hoeveel geld het bedrijf precies bespaart met de nieuwe garantie wil men niet zeggen. (bron: biz.yahoo, via ttac)
In Nederland kent Saab nog altijd dezelfde algemene garantie van 2 jaar (onbeperkte kilometers) en, afhankelijk van het model, 8 of 10 jaar carrosseriegarantie.
San Sebastiano zegt
Modeljaar 2010 wordt garantie tot aan de deur de nieuwe trend bij GM! ;-)
Ben zegt
Hmm, niet echt slim…
Wilt niet direct zeggen dat de kwaliteit achteruit gaat, maar daar doet het wel indirect aan denken..
dekster zegt
Waarom krijgen zij 4jaar garantie en ik maar 2jaar op een audi?
Schande is het.
Gelukkig betalen wij hier lekker veel acijns op benzine en sigaretjes, op dat gebied voel ik mij superieur tegenover de gemiddelde amerikaan.
johnnyt-jet zegt
Misverstand is dat niet de ”merken” de garantie bepalen maar wetgeving . Een zekere , en veel langere, garantie periode wordt ons dus geboden vanuit wetgeving . Deze conformiteit is in principe levenslang .
De fabrikanten bieden , vaak uit concurrentie overwegingen, nog eens een commerciele garantie er boven op.
Reducering van de garantie periode in dit bericht heeft dus eigenlijk geen betekenis.
johnnyt-jet zegt
Toevoeging : geldt voor Europa ……
patrick zegt
KIa heeft 7 jaar of 150.000km.
Dit heeft geen enkele auto merk te wereld!!!!!!!
dat geld niet voor alle moddelen maar dan als nog heb je 5 jaar of 100.000km.
patrick zegt
O sorry het is 5 jaar en de km is onbeperkt.
Menno zegt
Ik denk dat het sleutelwoord “kostenreductie” is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Patrick:
En weet je waarom Kia zo’n lange garantie geeft??
Omdat de gemiddelde Kia-rijder anders na 2 jaar naar de garage op de hoek rent!!
Is puur behoud van after sales klanten, wat de slimme marketeers een mooi verhaal van breien…
Zoef zegt
Als de kwaliteit goed is kost garantie toch geen geld?
JPM zegt
Puur een maatregel om geld te besparen.
Rovvel zegt
@Svenska etc:
En weet je waarom Saab en de andere Europese merken 2 jaar garantie geven? Omdat ze wettelijk verplicht zijn door de EU sinds een aantal jaren. Daarvoor was het 1 (één) luttel jaartje garantie.
Ter vergelijking: alle Aziatische merken geven minimum 3 jaar garantie, met uitschieters tot 7 jaar (Kia) en 5 jaar (Toyota in België). Dat is geen kwestie van klanten die naar de garage om de hoek lopen na twee jaar. Dat komt doordat ze hun productieproces zodanig onder controle hebben dat ze het zich kunnen permiteren om zoveel garantie te geven.
Stel je voor, op een Kia Cee’d heb je 7 jaar garantie, op een Mercedes SLR of BMW 7-serie een luttele 2 jaar. Dat geeft toch te denken, niet?
johnnyt-jet zegt
Rovvel , even een correctie . Je haalt iets door mekaar nu.
De Eu verplicht lidstaten niet garantie ”te geven”. De commerciele garantie , zoals wij die kennen en die fabrikanten uitspreken voor hun modellen is geen verplichting. Dat bepalen zij zelf en heeft m.i. niets met hun kwaliteit van doen maar klanten trekken ( fiat geeft in DLD nu 5 jaar garantie en 500.000 km als maximum.).
De ”wettelijke garantie” volgens Richtlijn 99/44/EG van Europa heeft het veelal over 2 jaar maar mag elke lidstaat zelf bepalen , de lengte hiervan dan.
Een zekere levenslange garantie is hier ook onderdeel van , naar rato van
de ouderdom van het onderdeel. Een veelgehoorde kreet “dat u net buiten de garantie periode valt” heeft dan ook geen betekenis .
Rovvel zegt
@johnnyt-jet: bedankt!
Maar dat impliceert toch dat de fabrikanten, althans voor wat betreft de benelux, verplicht zijn om minimum twee jaar garantie te “verlenen” (;-)) als gevolg van die richtlijn?
wg zegt
typisch GM korte termijn denken.. net als: laten we hetzelfde model onder verschillende merken uitbrengen… kansloos achterhoede gevecht. doodzonde van zo’n mooi merk als Saab..
johnnyt-jet zegt
@Rovvel , daar heb je gelijk in. Het is een minimum van 2 jaar.
Geldt niet alleen voor auto’s overigens.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rovvel:
Dat wist ik inderdaad, maar is niet relevant.
En geloof me, alles boven 2 jaar garantie is een puur commercieel verhaal. Ga maar na: Alle ‘premium merken’ geven ‘gewoon’ 2 jaar garantie, omdat de kwaliteit in de perceptie van de klant niet extra geaccentueerd hoeft te worden. Bovendien blijven vrijwel alle klanten bij deze merken altijd naar de merkdealer gaan.
Met het verlengen van de garantie-termijn geef je de klant een gevoel van kwaliteit, plus je bindt ze aan de merkdealer met hun onderhoud. Dat levert ze dan ook nog geld op omdat er in dit verhaal 1 ding over het hoofd gezien wordt: de garantie-voorwaarden!
Rovvel zegt
@Svenska: dus volgens jou hoeven de premiummerken (of bij uitbreiding de Europese merken) geen bijkomende garantie te geven omdat ze zo betrouwbaar zouden zijn?
patrick zegt
Kia geef 7 jaar garantie en dan zeggen mensen van waarom doen ze dat om dat de de kia rijder anders naar 2 jaar naar een garage gaat om de hoek.
Daar zit wel wat in nartuurlijk maar het zeg ook wat over het merk want als het geen betrouwbare merk zou zijn dan gaan ze geen 7 jaar geven.
Ik noem een voorbeeld op zie je fiat of alfa romeo 7 jaar garantie geven ik denk het niet als ze dat zouden doen dan zijn ze in één klap failliet ALS JE SNAPT WAT IK BEDOEL.
mashell zegt
Volgens mij levert een lange garantie vooral vervelende gesprekken en welles nietes spelletjes op in de werkplaats. Klant: dat valt onder garantie. Werkplaats: nee dat is normale slijtage.
2 a 3 jaar is wel ok, dan heb je nog niet echt met slijtage te maken maar komen wel de productiefouten aan het licht. Meer garantie is onzin en dat weten ook Saab en Kia, alleen gaat Saab voor het afschaffen van de welles nietes spelletjes en is Kia allang blij dat ze een klant binnen gehengeld hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Rovvel:
Precies! Tenminste, in het beeld van de klant!
Het is gewoon waar je op concurreert, wat wil je als voordeel presenteren aan de klant ten opzichte van andere merken. Bij de Premium Merken liggen de prioriteiten bij afwerking, imago, dat soort dingen. Bij merken als Kia meer bij ‘value-for-money’ waar de garantie dan onder valt.
@ Patrick:
Alfa kan best 20 jaar garantie geven, alleen we vergeten weer 1 ding: de voorwaarden! Die Kia garantie van 7 is leuk, maar er valt NIKS onder! Is een enorme commerciele wassen neus.