![Het team van Mercedes F1, met Andy Cowell, wiens vertrek is aangekondigd](https://www.autoblog.nl/files/2020/06/Mercedes-AMG-team-918x612.jpg)
Mercedes kondigt het vertrek aan van de baas van de motorische afdeling van het team: Andy Cowell.
Andy Cowell: het is geen naam die wekelijks voorbij komt hier op Autoblog. Toch speelde hij achter de schermen een sleutelrol bij de het succes van het team. Sinds 2014 zwaaide hij de scepter over de afdeling High Performance Powertrains, die de F1-motoren ontwikkelde. Bij elkaar is de Brit al zestien jaar werkzaam voor het Duitse merk.
Mercedes maakt het vertrek van Andy Cowell vandaag officieel bekend. De beslissing was echter al gemaakt in januari. Uit het persbericht valt af te leiden dat de 51-jarige Cowell er zelf voor gekozen heeft te vertrekken. Hij geeft als reden op dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging, dus daar worden we niet veel wijzer van. Mercedes heeft gewacht met het naar buiten brengen van dit nieuws tot de opvolging van Cowell geregeld was. Dat is inmiddels voor elkaar.
Andy Cowell trad in 2004 in dienst bij Mercedes AMG. Sinds 2014 bekleed hij de functie van managing director. Op deze manier was hij verantwoordelijk voor de F1-motoren. We kunnen dus wel stellen dat hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de dominantie van Mercedes in de Formule 1.
Blijkbaar laat Andy Cowell bij zijn vertrek een flink gat achter. Hij krijgt namelijk niet één, maar vier opvolgers. Hywel Thomas zal de leiding op zich nemen, bijgestaan door Adam Allsopp, Richard Stevens en Ronald Ballhaus in andere belangrijke functies. Zij zullen zich met drie zaken bezig houden: de F1-motoren, de Formule E-motoren en tot slot de aandrijflijn voor de AMG One. Ja, dat ding is dus nog steeds niet af.
Cowell verlaat Mercedes niet met slaande deuren. Hij blijft namelijk nog even rondhangen om de overgang soepeltjes te laten verlopen. Ook zal hij nog meewerken aan een ‘grootschalig toekomstig project’, waarvan Mercedes niet verklapt wat het is.
Foto: Cowell (linksonder) viert de vierde coureurs- en constructeurstitel op rij in 2016, met Toto Wolff, Niki Lauda, Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Paddy Lowe.
Die mannen op de foto zijn de spreuk aan het uitbeelden van ‘liever een ster in de lucht dan…’
Als ik het plaatje bekijk en lees dat Cowell door vier personen wordt opgevolgd dan is het duidelijk dat Mercedes kiest voor de strategie: als het goed gaat heb je veel mensen mensen aan het stuur nodig om te voorkomen dat je een andere richting in slaat.
Mooi dat onze gekke held Niki zelfs daar een petje met een ander merk op zn knar had.
En, gaat Mercedes hierdoor in 2021 het onderspit delven in de Formule 1?
@dutchdriftking: ik zou er niet te veel op rekenen. Gaan veel geruchten rond dat Lawrence Stroll bezig is heel veel mensen en materiaal van Mercedes weg te kopen voor zijn Aston Martin project. Blijkbaar is Mister Stroll op de Japanse manier gaan werken:
– eerst kopieert Racing Point de oude Mercedes van vorig jaar (2020)
– dan zwakt Mercedes zijn eigen bijdrage wat af en koopt Stroll al vast wat boventallig personeel (waaronder Cowell en waarschijnlijk Toto Wolff, want die kan erg slecht overweg met de huidige Mercedes baas) (2021)
– en tot slot trekt Mercedes zich als team terug, maar neemt Aston Martin eigenlijk de hele toko over om niet alleen te kopiëren maar ook te innoveren. Misschien dat Mercedes nog een tijdje als motorleverancier actief is, maar niet meer dan dat.
Kortom, vanaf 2021 kijken we niet naar de Silberpfeile, maar naar de Pink Panthers van Stroll. Of tenminste één Pink Panther, want Lance Stroll zal misschien vaker op het podium komen, hij is imho nog steeds geen WK materiaal. Stroll zal misschien op Hamilton azen (twee werken al samen via sponsoring van Tommy Hilfiger) of anders Vettel erin zetten en Perez uitkopen. Derde kans is dat Stroll junior eruit vliegt (en ja dat gerucht gaat rond als hij dit jaar weer zo blijft hannesen in de middenmoot)
Zou zeker kunnen.
Maar wat moet Stroll eigenlijk met motor-goeroe?
Stroll heeft op dit moment de Mercedes van 2019 gekocht, of liever de bouwtekeningen. De motoren krijgen ze ook al via Mercedes als klantenmotor. Maar als je voor volgend jaar de motorgoeroe aan kan trekken die de beste turbomotor van het hele veld sinds 2016 heeft ontworpen, heb je de kans de klantenmotor te tunen zoals het fabrieksteam dat had gedaan. En dan heeft Mercedes dezelfde situatie als RBR met één officeel team en één semi-prive-team
Ferrari gaan helpen. Gaan we eindelijk weer winnen en een uitdaging is het zeker
Hopelijk gaat hij voor dat ie afzwaait nog even langs bij Tom Clarkson van de podcast beyond the grid. De ingenieurs in de F1 hebben vrijwel altijd leukere verhalen te vertellen dan de coureurs.
Mercedes heeft toch wel meer sleutelfiguren? De fabrieken lopen er vol mee