De slechte F1-beeldkwaliteit is niet de schuld van Viaplay. Aldus Viaplay.
Het zul jullie wel zijn opgevallen dat Formule 1 kijken via Viaplay net eventjes anders is dan via Ziggo. Elke verandering brengt natuurlijk kritiek met zich mee. Het is eventjes wennen: nieuwe graphics, nieuwe presentatoren, nieuwe commentatoren: het is allemaal anders. Dat kan zorgen voor een verbetering, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Met name de beeldkwaliteit laat te wensen over. Het is niet iets dat past bij het leven in 2022. Uit eigen ervaring (we hebben hier allemaal een abonnement afgesloten op de redactie) kunnen we zeggen dat de beeldkwaliteit lager is dan dat we gewend waren. Het is eerst heel lang heel erg korrelig en wordt na een minuut (of langer) 720P, iets waar je in 2008 nog best trots op kon zijn.
Peter Nørrelund
Volgens Peter Nørrelund is het echter niet de shuld van Viaplay. Peter Nørrelund is de CEO van Viaplay dus hij heeft kennis van zaken (en zal wellicht een tikkeltje bevooroordeeld zijn). In een interview met Erik van Haaren van De Telegraaf blikt hij terug op de eerste twee raceweekenden.
Als het gaat om de invulling, Nørrelund erg tevreden. Hij geeft aan heel veel respect te hebben voor Olav Mol, maar dat de sport zich er niet voor leent om door 1 persoon verslagen te worden. Dat moeten er minimaal 2 zijn, liefst nog meer. Dat is op zich geen vreemde gedachte, bij heel erg vele zitten er meerdere mensen in commentators-hokje.
Op dit moment gaat het allemaal nog onwennig, maar volgens Nørrelund is het een kwestie van wennen. Niet alleen voor de kijkers, maar ook voor de presentatoren, commentatoren en reporters zelf. Die moeten er ook eventjes inkomen en aan elkaar wennen.
Slechte F1 beeldkwaliteit
Wat lastiger is om te wennen, is het beeld. Dat ligt aan Nørrelund echter niet aan Viaplay, maar aan de internetverbinding. De zendkwaliteit van Viaplay kan goed zijn, maar het is de kwaliteit van de ontvanger die zorgt voor een mindere kwaliteit. Daarbij wil hij ook duidelijk maken dat er een verschil zit tussen kabel en streaming.
Sterker nog, tussen gewoon streamen en live streamen zit ook nog eens een heel verschil. Oplossingen worden overigens niet aangedragen in het interview. Dus wellicht moet je een nieuwe TV kopen en nog sneller internet regelen.
Via: De Telegraaf.
Meer lezen? Kijkcijfers F1 in Nederland dalen dramatisch.
Dutchdriftking zegt
Toch grappig dat Ziggo via dat zelfde netwerk wel fatsoenlijk beeld op de buis kon krijgen…
smokin zegt
Yep, en de F1 TV gebruikers hebben ook een prima beeld.
rollingstoned zegt
Precies, ook Netflix en Disney+ doen het prima met veel betere beeldkwaliteit.
jhoogie zegt
Dat is geen live stream, dus alleen F1 tv kun je als wél goedwerkend voorbeeld gebruiken
karhengst zegt
Dat maakt technisch gezien niks uit. Het is namelijk in beide gevallen afhankelijk van de bandbreedte van de uitstralende partij, niet de ontvangende.
Als je zelf een stabiele, snelle lijn hebt kan de beperking nooit jou als gebruiker liggen. Even afgezien van processorbeperkingen indien Viaplay een niet gangbare codec gebruikt. Maar dat is de verantwoordelijkheid van Viaplay.
chrisvis zegt
@jhoogie: in België was het op Tipik (voorheen la deux) ook gewoon HD kwaliteit dus ik denk dat de beste man een hoop bullshit aan het verkondigen is
Robert zegt
@dutchdriftking: grappig dat je bij dit onderwerp Ziggo aanhaalt. Ik had ooit digitale tv via UPC (pré Ziggo) inclusief een extra zenderpakket, met iets van 40 kanalen extra naast het basispakket. Alleen: van die 40 deden het er 20 wel en de overige 20 niet, als in: veel artefacten, beeld bevriezing, of soms helemaal niet eens willen instarten. En hoe reageerde de klantenservice keer op keer: het ligt waarschijnlijk aan uw kabels. 😡
Na twee vergeefse pogingen om een afspraak te maken met de servicemonteur lukte dit een derde keer wel. Al kwam die vervolgens twee keer niet opdraven. Exit UPC/Ziggo dus. En ze komen er mooi nooit meer in.
Het feit dat mensen perfect kunnen Netflixen in 4k en tegelijkertijd Viaplay in 480p moeten kijken doet vermoeden dat de serviceafdeling van die laatstgenoemde één en dezelfde is als die van Ziggo.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Tja, ik heb best een poosje moeten zeuren bij Ziggo, maar uiteindelijk leveren ze wel de beste kwaliteit. IVM glasvezel probeer ik nu een jaartje KPN, manmanman wat een bagger is dat. Nu al spijt.
Robert zegt
@dutchdriftking: ons huis is nog niet aangesloten op glasvezel, maar de pair-bonding VDSL van de KPN is hier thuis dikke prima en het aantal storingen in de laatste 15 jaar is op de vingers van één hand te tellen. En dan hou ik nog meerdere vingers over ook.
vaakbenjetebang zegt
@rrrobert: Exact dezelfde ervaring hier met Ziggo. Had enorm veel last van uitval van internet en slecht beeld op de TV. Dat zou aan mijn kabels liggen. Nee, mevrouw, daar ligt het niet aan, die heb ik doorgemeten en die zijn prima. Krijg je van zo’n dame te horen: dat kùnt u zelf niet doormeten, daar sturen wij een monteur voor. Nou, dacht het niet, moet ik zeker een dag thuisblijven om een bevooroordeelde kerel met misschien wel slechtere meetapparatuur dan ik zelf heb een gemankeerde diagnose laten stellen. Exit Ziggo dus, enter KPN glasvezel. Vooralsnog in alle opzichten superieur, heb nog geen uitval gehad in 2 jaar tijd. Alleen een keer zo’n digitale ontvanger handmatig moeten rebooten na een update.
TonCoronel zegt
Wat een onzin zeg. Via Netflix e.d. kan ik perfect 4k streamen alleen Viaplay is gewoon echt slechte kwaliteit. Op de zelfde Samsung TV, Ziggo Next en/of Nvidia Shield met allemaal ingebouwde apps is de beeldkwaliteit van Viaplay ook gewoon slechter dan F1TV. lekker makkelijk om maar de schuld bij de klant te leggen.
jhoogie zegt
Netflix is geen live stream.
mvdbosch zegt
@jhoogie: inderdaad. Maar geen excuus… andere ‘sportstreamdiensten’ (scrabble iemand?) Weten wel kwaliteit te leveren
TonCoronel zegt
@jhoogie: Uiteindelijk is Viaplay ook niet live-live maar wordt alles gecached met een paar seconde en is dit technisch gezien eigenlijk weinig tot niks anders dan een reguliere streamimg zoals Netflix of bijvoorbeeld een Ziggo TV “live” stream via de app van Ziggo die allemaal gewoon prima werken
sr20det zegt
Laten we dan even de streams van twitch of youtube erbij pakken. Die zijn superieur en haperen nooit met mijn internet. En die van Viaplay wel.
Formula drift is tegenwoordig beter te volgen dan formula one…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik kijk F1 via kanaal 200 van Ziggo. Dat is hun Viaplay-kanaal en dat werkt probleemloos. Ok, ik kijk niet in 4K maar gewoon Full HD, maar ik herken niks van de genoemde lage kwaliteit. Ziet er gewoon prima uit.
Ik klaag liever over het “Eurosport-commentaar”. Een van die twee gasten maakt nog meer fouten dan Olav (consequent Ricciardo Leclerc noemen. Idioot…) Nooit gedacht dat ik Olav en zelfs Jack zou missen. Zo zie je maar.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wil je een doekje? Of een kusje?
superuniti zegt
Zelf heb ik 1Gbit/s up en down glasvezel en een eigen professionele router. De beeldkwaliteit van ViaPlay is hier echt prima. Ik kan dus bevestigen dat een goede verbinding dus ook goede beeldkwaliteit geeft.
griffendahl zegt
N=1, hier ook een gigabit glasvezel verbinding met een eigen router.
Op de laptop via WiFi gaat het technisch goed, op de splinternieuwe LG televisie niet, die zit bekabeld via een 100mbit aansluiting aangesloten. Daar kunnen andere aanbieders probleemloos 4K overheen sturen, maar bij Viaplay niet eens met flinke compressie. Ik heb zelf het idee dat hun WebOs app nogal slecht is, normale series kijken met die app levert soms ook gewoon bufferingsproblemen op.
superuniti zegt
In jouw geval heb je een 1Gbit/s glasvezelverbinding, maar dat wordt behoorlijk geknepen door je netwerk. 100Mbit/s is ‘slechts’ 12,5 Mbyte per seconde. Zelf heb ik een 1Gbit/s glasvezel en mijn interne bekabelde netwerk is 2,5 Gbit/s (switches en netwerkkaarten). Ik heb daarmee puntgaaf beeld. Maar ik snap je punt dat de compressie beter kan, alleen heb ik er zelf geen last van. Dat bevestigt de stelling dat het aan de verbinding ligt daarmee wel.
griffendahl zegt
Mijn netwerk behalve de TV draait ook op 2,5Gb/s maar dat is niet het punt, 12,5Mb/sec is echt meer dan voldoende om een heel deugdelijke 4K stream te bekijken. Netflix heeft bijvoorbeeld als requirement voor 4K een 15Mbit verbinding. Dus waarom zou ik meer dan 6x zoveel brandbreedte nodig hebben voor een 1080p50 Viaplay stream?
Overigens heeft de TV ook gewoon een moderne WiFi verbinding die beduidend sneller is, maar ook hier zijn dezelfde problemen. Bekabeling is puur voor stabiliteit, ondanks dat mijn Ubiquity draadloze netwerk ook dik in orde is.
Ook heel typisch dat deze problemen zich alleen manifesteren bij Viaplay, en niet bij Twitch, Youtube, Netflix, Amazon Prime en HBO Max.
In het hypothetische geval dat de beperking echt de 100mbit interface van mijn tv is (wat aan de hand van de eerder genoemde wifi verbinding wel uit te sluiten is) ben ik nog niet met je eens dat het aan de verbinding ligt, dan is het naar mijn idee nog steeds zo dat het issue is aan de compressie en de hoeveelheid data die ze over de lijn proberen te drukken. Er zijn mensen genoeg in Nederland wiens internet nog geen 100mbit is, zou wel erg treurig zijn dat je die uitsluit van je mooie streamingdienst.
De site van Viaplay geeft het volgende aan:
3.0 megabits per second – recommended for SD quality
10.0 megabits per second – recommended for HD quality & sports
Denk je dan echt dat de 100mbit interface de beperking is?
Op welk device kijk jij?
superuniti zegt
Ik ben het met je eens. Zeker ook omdat ik zie dat veel meer mensen er last van hebben, terwijl ze wel andere diensten in 4k kunnen streamen. Kpn adviseert bv. 25Mbit/s per apparaat om 4k te kunnen streamen. Dan moet 100Mbit/s zeker voldoende zijn. Laten we hopen dat Viaplay overrompeld is door het aantal aansluitingen en ze de compressie snel flink gaan verbeteren.
PS: mooi spul die Unifi AP’s :-)
ronnys zegt
Tja ” slechts” 100mb/s, het zou mij verbazen als de viastream boven de 12,5mb/s uit komt. Dus dat mag het probleem niet zijn.
ik had het ook op het kanaal met commentaar kwam het niet verder als 1 blokkerig beeld per seconde. Op het kanaal zonder vommentaar was het prima beeld!
Aangezien ik toch naar Olaf aan het luosteren was gaf dat geen probleem. maar 100% dat het aan Viaplay ligt.
Wolflow zegt
Logisch 🤦🏻
Dus de verbinding wordt slecht zodra je op viaplay over schakelt en is accuut weer goed bij andere zender
ghini zegt
@wolflow: dit
baronpils zegt
Ongelooflijk dat Viaplay met alles in verdediging gaan ipv beterschap te beloven en met kritiek aan de slag te gaan. :(
ghini zegt
@baronpils: ze hebben hun investering er al uit door iedereen die het een maandje probeert..
sportabgasanlage zegt
Eerste 2 tot 4 maanden gratis (afhankelijk van waar je lid bent of hoe je besteld hebt). Dus nee.
maferick74 zegt
@sportabgasanlage: en maandelijks opzegbaar dus ik betaal niks…. en als t niet bevalt… is t foetsie…
mashell zegt
Ik lig helemaal dubbel om de afbeeldingen bij dit artikel.
karhengst zegt
Volgens mij nemen ze Viaplay op de korrel.
VeniVidiVici zegt
@karhengst: En terecht. Verwaande shitclub die NENT/ViaPlee
bietje zegt
Wat een BS… ik heb een vrij standaard internetabonnement bij Ziggo en nu F1TV waarbij er totaal geen issues waren. Streamen vanaf m’n iPad en heerlijk om op mijn laptop de boardcams/sound en andere data in div vensters kunnen volgen.
Enige waar ik wat aan moet wennen, is dat als de race is afgelopen, hij ook afgelopen is haha… UIT
…daar werd bij Ziggo dan altijd wel iets meer ‘omheen’ georganiseerd, zowel aan de voor- als achterkant.
sportabgasanlage zegt
Het artikel gaat over Viaplay niet over F1TV.
roadster zegt
Op F1TV heb je naast de race ook een voor- en na programma. Je moet ze alleen allemaal apart selecteren.
ecknine zegt
Waarom €9,99/maand betalen als ja via F1 TV voor amper €5,40/maand Formule 1 kan volgen? Daar kan je volgens mij zelfs nog kiezen welke onboards je volgt en is er masses data beschikbaar.
VeniVidiVici zegt
@ecknine: Omdat mensen zich graag laten belazeren. Dat is mij de afgelopen 2 jaar wel duidelijk geworden 😂
griffendahl zegt
Wat voor mij een argument was, was dat Viaplay een native app had voor mijn tv en F1tv niet. Dat zou weer extra apparatuur en gedoe vereisen, en daar had ik weinig zin in. Verder had ik een aanbieding van Viaplay die prijstechnisch vrijwel gelijk was.
petroldrinker zegt
Ok dus het feit dat F1TV wel prima beeld kwaliteit heeft word ff vergeten door Viaplay?
wjeurs zegt
1Gbit/s rechtstreeks bekabeld in laptop of smart tv, en t ligt aan mij dat ik op 720 en soms zelfs iets wat meer op 480p kijk, met 3 frames per seconde…. Dikke doei
karhengst zegt
Een maat van me deelde een aantal vergelijkingen tussen F1 TV en Viaplay, het verschil was stuitend en duidelijk in het voordeel van F1TV. Wazig en met vele compressieartifacts.
Weinig beter dan de gemiddelde onbetaalde stream via sites die ik hier uit respect voor de redactie niet deel.
RobTWo zegt
De eerste twee weekends waren bij F1 TV van prima kwaliteit. Nu kijk ik slechts in HD en niet in 4K, daardoor zal ik waarschijnlijk wel genoeg bandbreedte hebben.
ronaldotour zegt
@RobTWo: F1 TV zendt niet in 4K uit maar in HD.
bernoulli zegt
Eerste twee races gekeken via de Viaplay-app op mijn Sony TV. Geen last gehad van onscherp beeld of storingen, maar inderdaad wel iets minder van kwaliteit dan eerdere seizoenen. Ook kijken via kanaal 200 op de Mediabox XL gaf geen problemen.
Heb nu een week een Mediabox Next staan. Benieuwd of dat een beter resultaat geeft. Geef Viaplay nog even de kans.
supertjeduc zegt
Bij mij gaat alles via een telefoon kabeltje en het beeld is gewoon wat ik gewend ben , jullie zijn gewoon verwonnen
theghost zegt
ja tuurlijk joh, Ziggo/Netflix/Disney+/HBO Max/F1TV gaat allemaal prima, maar Viaplay…. wat een kutzooi is dat… blij dat ik daar niet naar hoef te kijken (en te luisteren, die “presentatoren” weten niks van de sport.
maferick74 zegt
Als mijn klant klachten heeft, had ik hem reeds gewaarschuwd voordat hij/zij een product van mij zou afnemen… ff afstemmen
ghini zegt
Ik kan bij de Freeride World Tour, dat is offpiste het hoogste niveau freeride skiën en snowboarden, live full HD beelden uit een helikopter in de backcountry van Alaska streamen. Sorry Viaplay maar als je zulke onzin gaat uitkramen…
Edge zegt
Die Peter Nørrelund mag wel even een cursusje klantvriendelijkheid volgen. Je hoeft geen gouden bergen te beloven die je niet kunt waarmaken, maar het zo simpel afdoen met “jullie probleem, niet het onze” is een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Ze maken het voor klanten steeds aantrekkelijker om het Viaplay abonnement op te zeggen en naar het goedkopere en betere F1TV te gaan. Vooral als straks in juni het Nederlandse commentaar beschikbaar is, is het eigenlijk een no-brainer.
marcel174 zegt
Ben ik dan de enige die geen problemen heeft met viaplay? Bij mij werkt alles goed. Geen storingen, schokker beeld of wat dan ook. Ook de beeldkwaliteit is prima. Ik stream via de viaplay app op een Samsung qled tv uit 2021. Verder heb ik glasvezel van kpn. Wellicht doet dat iets met de kwaliteit? Ben geen techneut hierin maar ik klaag niet.
ghini zegt
@marcel174: wat is prima? 720, full HD, 4K?
marcel174 zegt
@ghini: Geen idee. Ik heb de app op de tv staan. Heb net zo scherp beeld als gewone tv of netflix. Denk dat het und is. 720 lijkt me wel heel weinig.
bleermoel zegt
Dat commentaar, en die presentatoren ( incl. Amber) 😨.
Allemaal nog droger dan 2 rollen beschuit.
Hebben wellicht de opdracht gekregen om er vooral geen show van te maken.
Het mag wel iets smeuïger a.u.b.
cloverleaf zegt
F1 zonder die seniele Olav Mol… het leek te mooi, totdat die Scandinavische honden zich ermee gingen bemoeien. Wat een ellende! @rickdos, allemaal jouw schuld!!! 😏
cloverleaf zegt
@redactie, Viaplay werkt bijna net zo k*t als deze app
jje003 zegt
Ik heb Nhl tv wat nog veel sneller beweegt en daar is geen enkel probleem met de livestream. Tot nu toe vind ik Viaplay zwaar beneden maat, qua commentaar, kwaliteit en voorprogramma’s.