Uh-oh.
Het geluid van een auto is voor de één een leuke bijkomstigheid, voor de ander een must-have voor rijplezier. Wat het helaas voor iedereen is: een uitstervend ras. Elektrische auto’s maken een opmars en omdat elektrische motoren niet met massaal geluidsproducerende onderdelen werken, blijft het voornamelijk stil onder de motorkap bodemplaat van een EV. Als we menig autoliefhebber mogen geloven is niet-mechanisch geluid wat door een speaker wordt gestuurd ook niet precies je van het.
Een merk wat daar sowieso niet vreemd van is: BMW. Liefhebbers van het merk hadden sowieso al pech qua geluid, de afgelopen jaren. Active Sound Design, of ASD, is tegenwoordig een feature op verscheidende BMW’s. Marketingtechnisch gezien is het best een goed idee, dus BMW is wat dat betreft trendsetter.
Maar vrees niet, BMW hecht nog wel de nodige waarde aan echte bleppers en biedt daarom in hun befaamde M-Performance goodiepakketten uitlaten die harder kunnen, of met bedienbare kleppen ook weer zachter kunnen. Zo kun je tijdens het betere stuurwerk genieten van een heerlijke brom, die je tijdens snelwegritten en/of een bezoek van oom agent kan veranderen in een heerlijke, zachte zoem.
Helaas pindakaas: de Duitse TÜV zou hier een einde aan willen maken. Nieuwe wetten geven aan dat zowel aftermarket uitlaten die meer geluid produceren dan uitlaten met bedienbare kleppen, afgeschaft worden. Wat niet meer mag straks; een knopje voor de uitlaat waarmee je hem luider maakt. Een aftermarket uitlaat mag niet meer geluidsniveau produceren dan de normale uitlaat, de aftermarket uitlaat mag niet meer uitstoot hebben en moet een OPF bevatten. Dit alles zou momenteel in Duitsland serieus doorgevoerd worden, volgens onze tipgever. Dat betekent dat de fabrikanten het natuurlijk voor heel Europa gaan doorvoeren, die gaan geen uitzondering maken voor alleen Duitsland en het betekent dat bestaande uitlaten die leverbaar waren, straks niet meer geleverd worden als ze niet voldoen aan de regels. BMW M Performance uitlaten zouden daarom niet meer leverbaar zijn.
En zo stuitte BMW M-Performance op een probleem: dan mag de uitlaat die je onder meer in de BMW M2-goodiebag vindt, niet meer verkocht worden. In Duitsland posten ze dit persbericht:
Omdat er vanuit wettelijk perspectief een goed voorbeeld wordt gezet door de TÜV, is de kans aanwezig dat meerdere landen meegaan in dit beleid, waardoor de afschaffing van uitlaatgebrul nog sneller de das om gedaan wordt. Laten we maar hopen dat BMW een oplossing ervoor vindt. En andere merken overigens ook.
Met dank aan MR en @jrmpower24 voor de tip!
patrick zegt
Als ik het geld had, had ik een Aston Martin GT12 gekocht en bewaard tot het moment ze dit door gaan voeren.
Dan zou ik hem als dagelijkse auto gebruiken om de hele tijd in den haag te rijden. Ja sorry, het is een standaard uitlaat af fabriek.
Ben benieuwd waar we over 10 jaar staan. Of ik mijn passie voor auto’s blijf houden of dat ik een andere hobby moet zoeken
audiworker zegt
@patrick: of een Pagani Zonda R
Loek zegt
@audiworker: dan kunnen ze je weer aan de kant zetten vanwege het niet aanwezig zijn van knipperlichten.
mausk zegt
@720s: die hebben bmw’s toch ook niet?
406_v6 zegt
@mausk: nee, je bent in de war met ouwdies. Slechts weinigen vinden die optie in de optielijst en nog minder vinken deze optie aan; een klein deel van deze mensen die de optie wél aan heeft gevinkt, maakt er ook daadwerkelijk wel eens gebruik van.
Loek zegt
@406_v6: wat jammer is want Audi heeft de mooiste knipperlichten op de automarkt.
Vanquish zegt
@patrick: ik vraag me hetzelfde af. Ik weet dat het nodig is, maar vrolijk word ik er niet persé van…
trustmeiamanengineer zegt
Nog een goede reden om lekker met oude(re) auto’s te blijven rijden.
acizane80 zegt
@trustmeiamanengineer: dan mag je binnenkort in geen enkel stad binnen
O plaat zegt
@acizane80:
welke mileuzone heeft er dan geen uitzondering voor klassiekers?
raoufff zegt
@acizane80: wat heb je sowieso in een stad te zoeken????
HZW zegt
@trustmeiamanengineer: Daar zullen ook wel geluid regels voor komen en dat er misschien wel aanpassingen nodig zijn om aan de regels te voldoen.
Een decibel regel is snel ingevoerd, en dan moet je met je oudere auto er ook aan voldoen.
trustmeiamanengineer zegt
@HZW: Is allemaal toch niet te handhaven. Tenzij ze het de APK in smokkelen ofzo… Maar regels en normen achteraf aanscherpen is er vrijwel niet door te krijgen lijkt me.
aeroo zegt
Leuk stuk, wel jammer inderdaad van de toekomst die voor ons ligt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flatsix010 zegt
Wat heeft die met specifiek BMW te maken? Dit geldt dan toch voor alle fabrikanten?
kenner zegt
Had eens een Corsa en de middendemper vervangen met een soundpipe van een of andere Alfa Romeo tuner. Haha dat ding klonk als een Lamborghini, lekker door tunnels blazen totdat ik werd aangehouden door de politie. Of dat ding niet kapot was. Toevallig was die een week daarvoor door de APK gegaan en had ik dat papiertje bij me. Met een strak gezicht dat blaadje laten zien en de vrouwelijke agent vond het prima. Ze wilde al weer instappen. Maar helaas was er ook een (hoofd) agent, met snor uiteraard. Hij wist hoe het zat en zei dat ik geluk had, typegoedkeuring decibel blabla . Later toch maar verkocht want kreeg er hoofdpijn van op lange afstanden. Toch nog iemand blij kunnen maken ermee.
VeniVidiVici zegt
Ik zie de verbouwde uitlaten van handige beunhazen wel verschijnen. Overheden willen veel, maar 1 ding is gewoon niet te stoppen… de inventiviteit van de bevolking!
jochempie zegt
@venividivici: nou… dat valt tegen. Hier in CH is de regel ongeveer gelijk als wat de Duitsers gaan invoeren. Er zijn wel aftermarket uitlaten, maar die moeten door de technische keuring komen alvorens ze worden toegelaten. Resultaat? Een aftermarket uitlaat maakt net zo weinig kabaal als de standaard uitlaat.
De enige manier om meer geluid te produceren is om illegaal een andere pijp op je auto te schroeven,met bijbehorende risico’s.
peug206 zegt
@jochempie: schroef er dan gewoon gelijk niks op.. dan weet je in ieder geval waar je voor betaald.
Jochempie zegt
@peug206: Klopt! Dat doe ik dan ook niet. Nou ja, zo’n illegale pijp van 250 ballen wil ik nog wel proberen. Op zo’n 1.8je zal er niet veel geluid uitkomen.
peug206 zegt
@Jochempie: de loodgieter heeft ze ook wel voor 50€
bimmert zegt
Dat is toch niet zo moeilijk dan, gewoon standaard een blérpijp monteren en als de klant daarom vraagt alsnog een stillere auspuff monteren.
lompey zegt
Vroeger werd er gestraft met een elektrische stoel. Het gaat er naartoe dat we allemaal gestraft worden met elektrische auto’s.
htadema zegt
@lompey: al zou onze koning mij persoonlijk clementie verlenen, ik zou strafvermindering weigeren. Ik ben namelijk erg tevreden over mijn i3S … stuurt en rijdt gewoon erg fijn en direct. Vind ik. Voelt zeker niet als een straf. En mijn panelen “vullen de tank”. Lekker (rij)gevoel!
kazaluna zegt
Meer dan de originele uitlaat…
sportevo zegt
Dat een uitlaat niet meer uitstoot mag geven dan origineel, dat begrijp ik nog wel en ook wel dat er een bepaalde grens moet zijn maar waarom zou er niet meer geluid dan standaard af-fabriek mogen komen?
Wat voor persoon heeft dat bedacht? Beetje liefhebbers pesten?
peug206 zegt
@sportevo: catalysator? De grootste vernogensrestrictor up de software na.
porsche928 zegt
Dat ze eerst de herrie die motorrijders veroorzaken eens aanpakken.
ghost zegt
@porsche928: dat zou idd effectiever zijn ja.
2wheeler zegt
@ghost: Ja man, ik zie elke dag veel meer motoren rijden dan auto’s.
wimbers zegt
@2wheeler: zien niet, maar horen wel… man man wat een kansloos gebler ik af en toe hoor van een motor die in geen velden of wegen te bekennen is.
HZW zegt
@porsche928: Tegenwoordig maken de meeste auto’s meer herrie dan motorfietsen.
Vooral de herrie van naverbranding uit de uitlaten is een verschrikking tegenwoordig.
Alle tuners programeren die herrie in hun software.
Er zijn ook al regels in de maak die tuning in welke vorm dan ook gaat verbieden.
Daarom zie je nu dat de autofabrikanten het zelf gaan aanbieden, omdat aftermarket tuning zijn langste tijd heeft gehad, en dat het einde verhaal is als de nieuwe regels ingevoerd gaan worden.
lekkaah zegt
@hzw: zou bijna zeggen dat je ervan geniet..
racerx zegt
@porsche928: Hoeft van mij niet, geniet zelf ook van het geluid uit m’n motorfiets. Wel mag er wel eens wat strakker gehandhaafd worden op die kansloze losers die gek genoeg de meeste lol lijken te beleven met hun motor door rondjes door stadscentra te rijden… Onbegrijpelijk.
torsen zegt
@racerx: Van die gasten die bij elk stoplicht hun motor in de begrenzer jagen?
boomhauwer zegt
@porsche928: alles aanpakken wat mij stoort! Gaande van wielrenners, kinderen, sportvliegtuigen, voetbalsupporters, wandelaars, buren, moslims, alles verbieden!!! Of doe zoals Hans Teeuwen, creëer een schild om je heen en maak je niet zo druk.
2wheeler zegt
@porsche928: vervelende calimero.
jaapies zegt
Ik moet zeggen dat ik het geknetter, geplof en monotone gezoem van mijn 330i met zogenaamde sportuitlaat na een tijde helemaal beu was. Heb er toen een originele onder laten zetten, hij hoge toegen gaf die precies wat ik zocht qua geluid en en ik voelde me niet meer de wekker van de buurt!
VeniVidiVici zegt
@jaapies: Moet je er eens een K&N 57i openluchtfilterkit op monteren. Krijg je een nog mooier en stoerder geluid van.
bartsmit zegt
Hoe zit het dan met die kl*te brommers?
rolov zegt
@bartsmit: die worden elektrisch in een paar jaar
Zukunft1 zegt
Vergeet ook trekkers en vrachtwagens niet. Mensen die aan een drukke straat wonen zullen dit toejuichen. Als iedereen wat meer rekening met elkaar houdt dan is dit soort regelgeving niet nodig.
PunicaOase zegt
Warrig artikel dit: de Tuv wil er een einde aan maken, maar dat is toch niet de wetgever… ook staat er dat het toch weer wetten zijn die dit (gaan) verbieden, maar wat voor? EU-regels? Of van een Duits deelstaatje? Vragen vragen…
jochempie zegt
@punicaoase: de Tüv is wel degene die de goedkeur op de uitlaat verzorgt, en ze kunnen wellicht hun eigen normen aanpassen..
Tonnie zegt
Dus BMW, standaard een kneiterdikke open uitlaat leveren.
fuxhound zegt
Gelukkig bestaat er hiervoor een oplossing: https://m.youtube.com/watch?v=AOspDFhTxsQ
fuxhound zegt
Maar blij word ik er niet van als het voorstel erdoor komt. Een prachtige uitlaatgeluid is voor mij grotendeels verantwoordelijk voor de rijbelevenis.
allesmetturbo zegt
@fuxhound: geniaal om op een porsche of bmw te knuppen:p
allesmetturbo zegt
Wat een stelletje klote stropdassen die dit bedenken, gadver.
Alle lol weghalen bij de fanatici.
Nu maar hopen op een super dik geluid uit de standaard uitlaat dan maar….
humpyourdog zegt
@allesmetturbo: laat die turbo er maar af dan.
allesmetturbo zegt
@humpyourdog: meestal idd wel beter voor het geluid, al klinkt een AMG met turbo ook niet slecht.
scaglietti612 zegt
Dat autoliefhebbers worden aangezien als opgejaagd wild door de roverheid was al lang duidelijk. Tsja dan maar eens wachten hoelang het duurt eer er hun zelfgemaakte brulpijpen onder zijn beemer schroeft. Hoe meer wetten, des te meer het aantal middelvingers die de lucht ingaan.
kniesoor zegt
Hier zal dhr. A. Krapofiets niet blij van worden, slecht voor de omzet.
duderuud zegt
Bmw had al last van deze regels. De M135i performance uitlaat had nog een klep, de M140i performance uitlaat al niet meer. Naar ik begrepen heb moest een uitlaat gekeurd worden met klep open dus die hele klep had daardoor geen zin meer.
Jammer maar zo gaat het.
Voorlopig ben ik nog steeds blij met mijn performance uitlaat zonder klep ?
rbngrt zegt
@duderuud: Hi Ruud ik heb recent een M140i met M performance uitlaat aangeschaft, daar zit dus geen klep meer in? Ik merk wel verschil als ik op comfort of sport rij dan maakt die minder geluid hoe kan dat?
duderuud zegt
@rbngrt: Nee, geen klep meer. Je krijgt er daarom ook een plug bij om de originele stekker mee af te doppen. Geluidsniveau is hetzelfde, alleen krijg je wat overrun plofjes bij bij het terugschakelen in sport(+).
zwannes zegt
Europe zal eens even de prioriteiten stellen, goed bezig! ??
NOT
wjeurs zegt
Meer DAN!!!
apriliarsv zegt
@wouterjeuring: nee, beter!
trbn zegt
‘Een aftermarket uitlaat mag niet meer geluidsniveau produceren als de normale uitlaat.’
@720s Man man man, je schrijft voor autoblog en nog steeds weet je niet wanneer je DAN en ALS gebruikt…
Loek zegt
@trbn: groter dan, evengroot als. Het stukje in kwestie is letterlijk geciteerd van MR van Bimmerpost waar we contact mee hebben gehad. Die heb ik niet proefgelezen omdat de informatie nuttig was maar gewoon geplakt. Dus als je dit echt zo wilt aanstippen, neem even contact op met MR.
ikleesookoverautos zegt
En mede daarom woon ik al 13 jaar in Azie. Waar dit nog wel lekker kan.
gokartmozart zegt
Ik zeg, tank vullen en knallen zolang het nog kan.
Auto’s gaan van binnen alleen nog maar klinken want dat kunnen ze niet verbieden.
x box Forza geluiden, simulatie ipv echt. Blij dat ik het allemaal heb mee mogen maken, jammer voor de next gen maar die is zowieso al verslaafd aan digitale toestanden
toyotaprius zegt
https://youtu.be/nbFGZcIRRlo
Moet hij maar mee de auto in.. wellicht maakt hij ook nog type auto geluid op aanvraag..
ghost zegt
Wanneer pakken ze die vervelende wielrenners eens aan?
w0ut zegt
Snap het probleem niet met deze merk gebonden sportuitlaten. Denk dat ik er misschien 5 ‘in het wild’ zie rondrijden op een jaar. Sommige after market merken (Armytrix, Magnaflow, Flowmaster, … ) gaan er inderdaad over maar die zijn, dacht ik, in de meeste EU landen al verboden. Ik vind het geluid van bepaalde brommers, grasmachines veel irritanter en die komen veel meer voor.
rob5nismo zegt
Daar gaan tokos als acrapovich enz
monsieurleloure zegt
Het liefst heb ik dat een auto zo stil mogelijk is. Het geluid om geluid maken heb ik niet zo veel mee.
schuiftrompet zegt
Gewoon andersom verwoorden. Dus een klep dicht die het geluid zachter maakt ipv harder.
Onehp zegt
Is gewoon het gevolg van alle haantjes die per se moeten kraaien in de binnenstad. Liefst midden in de nacht.
Kan dat dus overdag eventueel nog eens appreciëren, maar tijdens de nacht?
Nee die sportknopjes mogen van mij weg standaard – wegens misbruik, alsook veel strengere controles.
Ja ik woon aan een drukke straat in een binnenstad. Ik hoor graag een mooi uitlaatgeluid. Maar dus geen begrip waarom men per se maximaal geluid moet maken midden in een stad, ’s nachts en waar de snelheidslimiet 40km/h is…
jjcp zegt
Misschien een rare gedachte, maar gaan producenten van de wat sportievere autos dan nu niet massaal de hefstigste uitlaat als standaard aanbieden zo lang die maar binnen de wettelijke kaders blijft. En aangezien de meeste mensen hun auto gewoon standaard laten, eindig je dan niet uiteindelijk met meer autos die een harder uitlaatgeluid hebben. Er is toch al een wettelijke standaard van het maximum aantal decibels? Dus dan is dit toch weer gewoon automobilistje pesten.
2wheeler zegt
@jjcp: voertuigen mogen geloof ik maar 97decibel produceren, denk dat een Ferrari en Lamborghini zich daar gewoon aan dienen te houden.
audirs3 zegt
@jjcp: denk dat dit zal gebeuren ja, of af fabriek de keuze tussen 2 verschillende uitlaten. Maar niet dus meer een knopje om dit te reguleren.
audirs3 zegt
Ben het wel eens met de wetgever in dit geval, het is een beetje gesjoemel. Op de rollenbank lage dB’s (en misschien ook betere uitstoot?), maar met een druk op de knop gaat dat teniet… Vroeger hadden we ook niet dit soort rare fratsen. Zet gewoon een standaard sportuitlaat op een sportauto, als je lekker stil wil rijden koop je maar een andere auto.
toeter11 zegt
Vind het wel goed, al die herrie golfjes met doorgezaagde uitlaten aanpakken
bmw2coupeeigenaar zegt
Custom uitlaat onder een sportieve auto moet kunnen, tenzij je een Corsa, Ibiza of Civic rijd.
jometdebanjo zegt
Aftermarket niet maar OE dus wel. Mercedes mag dit dus origineel als af-fabriek verkopen. Maar BMW heeft dit weer eens niet dus jammer BMW. Maar zo bijzonder klinkt de M5 nu ook weer niet. Liever een 63 AMG