BMW zou de levensspanne van de Z4 eindigen met een klapper. Maar dat valt wellicht tegen.
Afgelopen week bereikte ons het nieuws dat de BMW Z4 en Toyota Supra aan het einde van hun latijn zitten. Terwijl nu eindelijk de line-up perfect is, nu je elk model, inclusief de zes-in-lijn, met handbak kan krijgen. Het is niet genoeg om de auto’s een leven voorbij 2026 te geven, helaas. Het was op zich een toffe samenwerking, waarvan zowel BMW als Toyota hebben geprofiteerd van het hebben van een lekker pure sportauto.
Out with a bang
De tijd van gaan is bijna hier en het zou betekenen dat de auto’s het toch mooi zeven jaar hebben volgehouden. Er gaan nog steeds vrij serieuze geluiden dat Toyota nog één keer los gaat met de Supra en er een Supra ‘GRMN’ komt. Deze zou een 550 pk sterke versie van de BMW M4-motor krijgen. Waar de Supra de ‘B58’ zes-in-lijn van BMW krijgt, heeft de M4 een ‘S58’ van BMW M. Het past, en Toyota zou het serieus willen.
Z4 M?
Het recept van de M3/4-motor in een Z4 lepelen moet je wellicht ook bekend voorkomen vanwege de Z4 M (E85/E86). Die had de S54 van de M3 (E46) aan boord en dat maakte het een tof ding. De stelregel van het gedeelde platform met Toyota is simpel: als zij een S58 in de Supra kunnen proppen, dan moet dat met de Z4 ook lukken om een 500+ pk sterke Z4 M met S58 als uitzwaaiversie te bouwen. Gaaf, toch? Volgens AMS zijn er zelfs plannen (geruchtmatig) om dit te realiseren.
Toch niet
BMWBlog schiet die geruchten echter af. Dit op basis van hun eigen interview met de projectmanager van de BMW Z4, Michael Wimbeck, in 2023. Daar vroegen ze al of er een Z4 M met S58 zou komen. In theorie zou je zeggen ‘je lepelt de S58 voorin en gooit er wat chassismodificaties op’. Maar dat is te simpel gedacht volgens Wimbeck. Er moet zo veel veranderd worden dat het erg duur wordt en daarvoor zijn de marges te klein op de Z4. Sterker nog: Wimbeck zegt dat de Z4 Handschalter, de versie met handbak, al een lastige was qua verkooppraatje. De BMW Z4 is kennelijk zo goed als ‘ie wordt, vanuit financieel oogpunt.
Sinds het gaan van de BMW Z4 M van de eerste generatie Z4 (E85) is er ook geen Z4 M meer geweest, omdat de topversie bij de vorige Z4 (E89) bleef bij de Z4 sDrive35is, de vorige auto van collega @machielvdd. Die had technisch gezien wel gedeelde genen met een M-auto, de 1M Coupé, al had die geen M-motor. De topversie van de huidige is de Z4 M40i, eventueel dus met handbak. Voor beide die topversies geldt eigenlijk dat je weinig te klagen hebt met 340 pk en een lekkere zes-in-lijn voorin. Misschien moet je juist de relatieve eenvoud van een roadster als de Z4 omarmen.
royaledeluxe zegt
Ik heb zelf een M40i en op geen enkel moment voelt het aan alsof je meer pk nodig hebt. Max 400pk is meer dan voldoende om cabriogewijs rond te rijden op secundaire wegen. Zelfs als je op de kleinere wegen gaat rijden is het al overkill.
Jurgen zegt
Zoveel power in een cabrio is inderdaad absolute overkill, in een auto voor dagelijks gebruik eigenlijk ook.
kennone zegt
Ik stuur af en toe met een RWD M140i met een gezonde 420PK en het is zeker snel, maar verre van eng snel. Ik houd er vooral van als je het idee krijgt dat de auto je probeert om te leggen en dat komt bij die BMW nog niet misschien in de buurt. Sterker nog, ik denk dat je met 500+ paarden nog goed overweg kan.
lpgbarrel zegt
Liever niet om leggen.. Paar dikke zwarte strepen in de juiste richting;-)! Veel plezier!
Janus zegt
Ik heb ‘gewoon’ een 2.0 s-drive 199pk Z4, met M onderstel.
Meer dan voldoende. Fantastisch rijdende auto en snel genoeg.
HZW zegt
Ik blijf het een gemiste kans vinden dat BMW en Toyota destijds besloten hebben dat de Z4 alleen als Cabrio en de Supra alleen als coupe op de markt te brengen.
Iemand die een Z4 coupe wil hebben gaat niet naar een Toyota Supra, en visa versa.